|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הממשלה הראשונה של איברהים ראיסי

נשיא אירן מציג ממשלה סופר-שמרנית

ראיסי סילק את כל השרים שכיהנו תחת חסן רוחאני והחזיר חלק מן השרים ששירתו את מחמוד אחמדיניג'אד, אם כי רובם טכנוקרטים בעלי מומחיות וניסיון בתחומי פעילותם הרכב הממשלה מספק עדות ראשונה לכוונתו לאמץ קו נוקשה יותר הן בנושאי פנים והן במדיניות חוץ אם לא יצליח לשפר את מצבם של תושבי ארצו, הוא יתקשה להפנות אצבע מאשימה לעבר מתנגדיו
21/08/2021  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
ראיסי. ינסה להרחיב את התמיכה בו [צילום: מן הטלוויזיה]

ב-11 באוגוסט הציג נשיא אירן הנכנס, אבראהים ראיסי, את ממשלתו לאישור הפרלמנט (מג'לס). הרכבו השמרני של המג'לס צפוי להקל את תהליך אישור השרים בפרלמנט, אם כי לא מן הנמנע, כי הנשיא יתקשה לזכות באמון המג'לס לגבי כל שריו המוצעים. במקרה כזה הוא יידרש להציע מועמדים אחרים.

הרכב הממשלה משקף שינוי ניכר במאזן הכוחות הפוליטי ברשות המבצעת ומבשר את החזרת השליטה השמרנית בכל שלוש רשויות השלטון - הממשלה, המג'לס והרשות השופטת. רוב השרים שכיהנו בשתי ממשלותיו של הנשיא היוצא חסן רוחאני (2021-2013) היו מזוהים עם המחנה הפרגמטי, אף כי לא אחזו בעמדות רפורמיסטיות מובהקות. לעומת זאת, כל השרים שהציע ראיסי מזוהים עם המחנה השמרני. זאת, חרף הערכות שנשמעו בתקשורת האירנית לאחר ניצחונו בבחירות, כי הוא עשוי לכונן ממשלה בה ישולבו שרים המזוהים עם זרמים פוליטיים שונים, ואולי אף להשאיר בתפקידיהם מספר שרים.

בממשלה המוצעת בולטת נוכחותם של שרים שמילאו תפקידי ניהול בשתי ממשלותיו של הנשיא מחמוד אחמדינג'אד (2013-2005), בהם השרים המיועדים למשרדי החוץ, הפנים, הנפט, התחבורה והאנרגיה. עם זאת, אין משמעות הדבר, כי ממשלת ראיסי מהווה המשך ישיר לממשלת אחמדינג'אד. בשונה מהאחרון, ראיסי נחשב לבשר מבשרו של הממסד הדתי השמרני ואינו נחשד באימוץ תפישות אידיאולוגיות ודתיות שיש בהן משום קריאת תיגר על מנהיגותו של עלי חמנאי או על מעמדם של אנשי הדת.

זאת ועוד, גם השרים שכיהנו תחת אחמדינג'אד אינם מזוהים עם הגרעין הקשה של מקורביו, שהתייצבו לצידו בעימות הפוליטי החריף שפרץ בינו לבין המנהיג העליון בשנתיים האחרונות לכהונתו כנשיא. בדומה לממשלות רוחאני, גם ממשלתו המוצעת של ראיסי אינה כוללת נשים. טרם ידוע האם בכוונתו למנות נשים לתפקידים בכירים בממשל, שאינם מחייבים את אישור המג'לס בדומה לרוחאני, שהעדיף להימנע מעימות עם הממסד הדתי השמרני בעניין זה והסתפק במינוי נשים כסגניות נשיא.

הכירו את בכירי ממשלת ראיסי

לתפקיד סגנו הראשון (שאינו מחייב את אישור המג'לס) מינה ראיסי את מוחמד מוח'בר, ששימש מאז שנת 2007 כראש "המטה למימוש צו האימאם", תאגיד כלכלי ענק הכפוף לחמנאי ושולט בעשרות חברות ובנדל"ן בשווי עשרות מיליארדי דולרים. אחת החברות הכפופות לתאגיד זה פיתחה את החיסון המקומי ("ברכאת") נגד נגיף הקורונה.

לתפקיד שר החוץ המיועד מונה חוסיין אמיר עבדאללהיאן, יועצו לעניינים בינלאומיים של יו"ר המג'לס, שכיהן בעבר כסגן שר החוץ לענייני מדינות ערב ואפריקה, כשגריר בבחריין וכחבר בצוות המו"מ מול ארצות הברית בסוגיית עירק. היכרותו העמוקה של עבדאללהיאן עם המזרח התיכון ושליטתו בערבית יסייעו לראיסי לקדם את מדיניותו האזורית, במיוחד על-רקע הצהרותיו לפעול לחיזוק קשריה של אירן בזירה זו ולהפגת המתחים בינה לשכנותיה הערביות.

עבדאללהיאן נחשב מקורב מאוד לכוח קודס של משמרות המהפכה ולתומך במאמצי אירן לבסס את השפעתה האזורית. מכאן, שאירן אינה צפויה לשנות את מדיניותה האזורית, המושפעת בעיקר מהאינטרסים הלאומיים הנקבעים על-ידי המועצה העליונה לביטחון לאומי. יש להניח, עם זאת, כי איוש תפקיד שר החוץ על-ידי עבדאללהיאן ישפר את שיתוף הפעולה בין משרד החוץ למשמרות המהפכה, במיוחד בהשוואה לעידן רוחאני, שיחסיו ויחסי שר החוץ שלו, מוחמד ג'ואד זריף, עם משמרות המהפכה התאפיינו לעיתים קרובות במתיחות. מינוי עבדאללהיאן, שאינו בעל ניסיון משמעותי בסוגיה הגרעינית, מחזק את ההערכות, כי תיק הגרעין וניהול המו"מ הגרעיני ישובו לאחריות המועצה העליונה לביטחון לאומי, כשם שהיה עד בחירת רוחאני כנשיא. בשלב זה לא ידוע על כוונת הנשיא להחליף את עלי שמח'אני כמזכיר המועצה.

לתפקיד שר המודיעין מינה ראיסי את אסמאעיל ח'טיב, איש דת שמילא תפקידים מודיעיניים וביטחוניים במשמרות המהפכה, במשרד המודיעין, בלשכת המנהיג וברשות השופטת. לתפקיד שר הפנים המיועד מונה אחמד וחידי, לשעבר מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה (1997-1988), ושר ההגנה בממשלת אחמדינג'אד. וחידי מבוקש מאז 2007 על-ידי האינטרפול בשל מעורבותו לכאורה בפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס בשנת 1994, שבו נרצחו 85 בני אדם. מינויו מהווה ביטוי נוסף לתהליך ה"ביטחוניזציה" של התמודדות המשטר מול האזרחים.

לתפקיד שר ההגנה מונה מוחמד רזא אשתיאני, ששימש כסגן הרמטכ"ל. בדומה לנשיא רוחאני, העדיף ראיסי למנות שר הגנה משורות הצבא הסדיר ולא ממשמרות המהפכה. מינויו עשוי להצביע על כך שחרף קשריו הטובים עם משמרות המהפכה, מבקש ראיסי לשמור על מידה מסוימת של איזון בין שני הארגונים הצבאיים המרכזיים.

מנסה לפצות על העדר הניסיון שלו

בדומה לממשלות קודמות, גם ממשלתו המוצעת של ראיסי מורכבת ברובה מטכנוקרטים בעלי השכלה אקדמית רחבה. רוב השרים בעלי תואר דוקטור בנושאים הנוגעים לתחומי האחריות של משרדיהם ולחלקם גם ניסיון ניהולי בתחומים אלה. כך, למשל, שר התקשורת המיועד, עיסא זארע-פור, ד"ר להנדסת מחשבים, כיהן בתפקידי ניהול טכנולוגיית מידע ותקשורת ברשות השופטת ובמשרד ההכוונה האיסלאמית; שר התחבורה, רסתם קאסמי, שימש כשר הנפט בממשלת אחמדינג'אד וכמפקד "ח'אתם אלאנביאא'", תאגיד הענק הכלכלי של משמרות המהפכה; ואילו שר הנפט המיועד, ג'ואד אוג'י, שימש כסגן שר הנפט וכמנכ"ל חברת הגז הלאומית בממשלת אחמדינג'אד.

לצד שרים בעלי ניסיון מיניסטריאלי קודם, מינה ראיסי מספר שרים חסרי ניסיון ניהולי ברמה הלאומית, בהם שרי החינוך והכלכלה המיועדים. גילם הממוצע של השרים המוצעים הוא ראשית שנות ה-50. ניכר, כי חרף קריאותיו של חמנאי בשנתיים האחרונות בזכות הצורך בהקמת "ממשלה צעירה ומהפכנית", העדיף ראיסי למנות שרים בעלי ידע וניסיון קודמים לנוכח האתגרים המשמעותיים הניצבים בפני אירן וכדי לפצות במידת מה על העדר ניסיון מיניסטריאלי של הנשיא עצמו, שביצע את רוב תפקידיו ברשות השופטת.

גם בקרב חלק מהשרים הטכנוקרטים ניתן למצוא ביטוי לקו האידיאולוגי הרדיקלי ולגישה אנטי-מערבית ברוח עמדותיהם של חמנאי וראיסי. כך, למשל, שר הבריאות המיועד, בהראם עין-אללהי, רופא עיניים בהכשרתו, הביע בעבר התנגדות לרכש חיסונים נגד קורונה מתוצרת ארצות הברית ובריטניה. שר העבודה והרווחה המיועד, חג'תאללה עבד-אלמלכי, נחשב תומך נלהב בתפיסת "כלכלת התנגדות", שעיקרה הישענות עצמית גוברת והפחתת התלות הכלכלית במערב, והתנגד לאימוץ תקנות ארגון ה-FATF לאיסור הלבנת הון ומימון טרור על-ידי אירן.

בסיכומו של דבר, ממשלתו המוצעת של ראיסי משקפת שינוי בולט ביחס לממשלת רוחאני, בעיקר בהשקפתם הפוליטית של שריה. הרכב הממשלה מספק עדות ראשונה לכוונת הנשיא לאמץ קו נוקשה יותר הן בנושאי פנים והן במדיניות חוץ. יודגש, עם זאת, כי התוויית האסטרטגיה הכוללת, במיוחד בסוגיות חוץ, נתונה בידי חמנאי והמועצה העליונה לביטחון לאומי.

בכל מקרה, ניתן להניח, כי ראיסי יעדיף להתמקד בהתמודדות עם בעיות היסוד שמהן סובלת אירן, בראשן המשבר הכלכלי ומגפת הקורונה. זאת, בין היתר, כדי להרחיב את התמיכה הציבורית בו ולשפר את דימויו כאיש דת רדיקלי, על-רקע המאמצים להכשירו כיורש אפשרי למנהיג. קרבתו ונאמנותו לחמנאי, קשריו הטובים עם משמרות המהפכה והרכבו השמרני של המג'לס הנוכחי עשויים לסייע לו לזכות בתמיכה ובשיתוף פעולה רבים יותר מצד מוקדי הכוח האחרים במדינה, אך ספק רב אם הגברת התיאום ושיתוף הפעולה בצמרת השלטונית תספיק לנשיא כדי לפתור את המצוקות הכלכליות והחברתיות של אזרחי ארצו.

אם ראיסי ייכשל, הדבר עלול להגביר אף יותר את תחושות הייאוש והתסכול של הציבור ולהזין גלים נוספים של מחאה עממית, במיוחד לנוכח העובדה, שהשמרנים השולטים כעת בכל מוסדות המדינה יתקשו להפנות אצבע מאשימה ליריביהם הפוליטיים, כשם שנעשה תחת הנשיאים הקודמים.

הכותב הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  21/08/2021   |   עודכן:  21/08/2021
רז צימט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נשיא אירן מציג ממשלה סופר-שמרנית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
בישראל, בארה"ב ובאיחוד האירופי גוברת הפסימיות כלפי האפשרות שאירן תסכים לחזור להסכם הגרעין מ-2015, גורמים בכירים בירושלים אומרים כי מאז כניסתו של אברהים ראיסי לתפקיד הנשיא החדש פחתו משמעותית הסיכויים לחזור להסכם הגרעין. נוכח ההערכה הזו, ישראל תציע לממשל ביידן לשקול אופציות נוספות כדי למנוע מאירן השגת פצצה גרעינית בטווח הזמן הקרוב כמו הטלת סנקציות נוספות או תקיפה צבאית.
שר הביטחון, בני גנץ, סייר (יום ג', 10.8.21) בפיקוד הצפון, ביחד עם סגן הרמטכ"ל אלוף הרצי הלוי, מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם, מפקד אוגדה 91 תא"ל שלומי בינדר ובכירים נוספים.
10/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
"הפרוגרסיבים" אינם מכירים את המאפיינים האלימים, הפכפכים, עריצים ונטולי דו-קיום בשלום של המזה"ת במישור הבינערבי והפלשתיני, ולא את היקף התרומה של ישראל לארה"ב, העולה על היקף סיוע החוץ
10/08/2021  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
פסיכוזה של מלחמה יכולה לדרדר את הצדדים המעורבים למלחמה. מה שקורה בשנים האחרונות בישראל, הפטפטת הבלתי סבירה והמזיקה מאוד מצד פוליטיקאים וגורמי ביטחון בכירים תוך גילוי סודות כמוסים, זו בהחלט סיבה לדאגה. התחממות הגזרה הצפונית, הירי מדרום לבנון אל עבר ישראל, התפוררותה של לבנון והכאוס הקיים בה, אירן היותר רדיקאלית בעקבות בחירתו/מינויו לנשיא של איברהים ראיסי, והמצב החדש בסוריה, כל אלה חייבים להילקח בחשבון על-ידי מנהיגי ישראל. מאז מלחמת לבנון השנייה ההרתעה הישראלית פועלת מצוין כלפי חיזבאללה. אלא שמאז 2006 ועד היום חלו שינויים משמעותיים בזירה ואירן מנצלת אותם. אין צורך לקבוע שעבור ישראל זהו איום ממשי.
בשבועות האחרונים התקיימו באירן שורת הפגנות על-רקע החרפתה של מצוקת המים והחשמל. בראשית יולי יצאו מאות אזרחים לרחובות במספר ערים במחאה על הפסקות חשמל מרובות וממושכות, שפקדו אזורים נרחבים ברחבי המדינה. בחלק מההפגנות נשמעו גם קריאות בגנות המשטר, המנהיג העליון עלי חמנאי והממשלה. הפסקות החשמל גרמו בין היתר הפסקות באספקת המים ושיבושים ברשתות הסלולריות ובאינטרנט. דווחו גם מקרי מוות של חולים בבתי חולים בשל הפסקות חשמל פתאומיות והיעדר גיבוי של גנרטורים.
07/08/2021  |  רז צימט  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il