|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
פורעים פלשתינים על גדר המערכת ברצועה [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90]

חמאס ממשיך במלחמת "חרב ירושלים"

מנסה להכתיב לישראל כללי משחק חדשים ברצועת עזה ומשתמש בטרור כדי להשיג את יעדיו. חמאס מתנגד לרגיעה ארוכת טווח עם ישראל. הוא מעוניין ברגיעה קצרה כדי להשתקם ואז להמשיך את המערכה שבה פתח, סבב לחימה חדש מתקרב
23/08/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

כיפוף הידיים בין ישראל לחמאס מתחדש שוב. ההסלמה שהייתה בסוף השבוע האחרון בגבול רצועת עזה, שבמהלכה נפצע באורח אנוש לוחם מסתערב של מג"ב, בראל שמואלי, מירי מחבל פלשתיני ועוד 24 פלשתינים נפצעו בהתפרעות גדולה על גדר הגבול ברצועה, היא תוצאה ישירה של ההחלטה הישראלית להכניס את הכסף הקטרי לרצועת עזה. בעיני ארגון חמאס ההחלטה משקפת את החולשה של הממשלה החדשה בישראל וכניעתה ללחצים של הארגון וללחצי מצרים וממשל ביידן.

ארגון חמאס דחה את הבקשה המצרית להעביר את העצרת הגדולה שארגן לציון יום השנה ה-52 לשריפת מסגד אל-אקצה מאזור הגבול עם ישראל לעיר עזה. העצרת התקיימה בראשותו של ח'ליל חיה, סגנו של יחיא סינוואר, בכותרת "חרב ירושלים לא תוחזר לנדנה".

חמאס, שיזם את ההתפרעויות ואף שלח את אחד מקציני מנגנון הביטחון שלו לבצע ירי מטווח קצר בלוחם משמר הגבול על גדר המערכת, רואה בהתפרעות שאירגן על גדר הגבול את המשך מבצע "חרב ירושלים" והמאבק הלגיטימי שלו להסרת המצור הישראלי מעל הרצועה.

אחמד בחר, בכיר חמאס וראש המועצה המחוקקת בפועל, אמר ב-21 באוגוסט כי "המערכה על ירושלים לא הסתיימה. מבצע 'חרב ירושלים' יימשך עד שחרור פלשתין וגירוש אחרון החיילים (הישראלים) מהאדמות הפלשתיניות. במערכה האחרונה השפלנו את הכיבוש הישראלי ויש לנו את הכוח לשבור את המצור ולשחרר את האסירים שלנו".

הארגון החזיר לזירה מול ישראל את פרויקט "צעדות השיבה", כדי להפעיל עליה לחץ להחזיר את המצב לקדמותו כפי שהיה ערב מבצע "שומר החומות", ולהתעלם מהמלחמה שהיא כפה על ישראל ב-21 במאי כששיגר רקטות לעבר ירושלים. הוא מאיים, באופן גלוי, כי הפעילות העממית על גבול הרצועה תימשך ותכלול התקפות על חיילי צה"ל על גדר הגבול, שיגור בלוני נפץ ותבערה, ניסיונות חדירה לישראל, הבערות צמיגים וידוי מטעני חבלה ואבנים ופעילות "הטרדה לילית".

השלב השני הוא דרישה אלימה מישראל לאפשר את שיקום רצועת עזה מנזקי המלחמה האחרונה ולאפשר להכניס לרצועת עזה את כל חומרי הגלם הדרושים ללא הגבלה. המהלך הזה יאפשר לו לשקם גם את מערך המנהרות שלו ("המטרו") שנפגע במלחמה.

ארגון חמאס מנסה לכפות על ישראל כללי משחק חדשים או משוואות חדשות. מצד אחד, הוא יוצר את הרושם אצל המודיעין המצרי כי הוא מעוניין בחידוש הבנות ההסדרה עם ישראל, ומאידך-גיסא הוא רוצה ליישם את ההבנות כשחרב הטרור מונפת מעל ראשה של ישראל. בכל פעם שיישום ההבנות יתעכב מסיבה כלשהי או שמדיניות ישראל בירושלים לא תישא חן בעיניו, הוא יפעיל טרור מגבול רצועת עזה או ירי רקטות לעבר ישראל באמצעות פעיליו בדרום לבנון.

ידיה של ישראל כבולות בימים אלה בגלל הפגישה הצפויה ביום חמישי הקרוב של ראש הממשלה נפתלי בנט עם הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן. אולם ברור שהיא איננה יכולה להסכים לאסטרטגיה החדשה של חמאס שמותח שוב את החבל עד הסוף.

צה"ל תקף מהאוויר מטרות של חמאס ברצועת עזה בתגובה לפציעתו הקשה של לוחם מג"ב, אך ברור שהדבר מחייב אסטרטגיה ישראלית חדשה נוכח המגמות של חמאס.

תפקידה של מצרים

מצרים היא המתווך הראשי בין ישראל לחמאס. פרשת הכנסת הכסף הקטרי לרצועת עזה בסך 30 מיליון דולר לחודש עדיין לא הסתיימה. המחלוקות על הכנסת שני שלישים מהכסף נפתרה: הכנסת שליש עבור רכישת דלק לתחנת הכוח בעזה לייצור חשמל והכנסת שליש נוסף עבור 100 אלף משפחות נזקקות ברצועה. בחודש הבא יימשך המשא-ומתן על הכנסת השליש האחרון של המענק המיועד למשכורות פקידי חמאס ברצועה.

ההסכמה הישראלית להכנסת הכסף הקטרי לרצועה היא טעות. היא מחזקת את חמאס ואת קטר, שהינה מדינה תומכת טרור, ומחלישה את הרש"פ. חמאס מפרש זאת כחולשה של ישראל וצפוי לסחוט את הלימון עד תומו.

המודיעין המצרי גיבש הצעה חדשה שנמסרה לישראל בדבר השגת רגיעה ארוכת טווח של כמה שנים ברצועת עזה, שאלה הם סעיפיה:

א. שיקום הרצועה מהריסות מבצע "שומר החומות" ושיפור מצבה הכלכלי;
ב. עסקת חילופי שבויים בין חמאס לישראל בכמה שלבים;
ג. הכנסת סיוע ערבי ובינלאומי לרצועה, כולל המענק החודשי הקטרי.

ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל הדגיש את החשיבות בביצוע השלב הראשון של עסקת חילופי השבויים כדי לייצב את הרגיעה ברצועה.

ספק רב אם ארגון חמאס מעוניין ביישום היוזמה המצרית במלואה. הוא רוצה רק חלקים ממנה. אין לו שום עניין ברגיעה ארוכת טווח עם ישראל. המקסימום שהוא יסכים לו הוא רגיעה לטווח הקצר. האסטרטגיה שלו היא שיש לאיים על ישראל בכל רגע נתון בחידוש הטרור כדי לסחוט ממנה ויתורים.

המצב הביטחוני ברצועת עזה הוא רעוע, ומצרים לא הצליחה עד כה במאמצי התיווך שלה לייצב את המצב הביטחוני ברצועה בחלוף שלושה חודשים מסיום מבצע "שומר החומות". גורמים מצריים אומרים כי אירן מחממת את השטח ומעוניינת בפתיחת שתי חזיתות נגד ישראל מצפון ומדרום. התפקיד של מצרים הוא למנוע התנגשות צבאית נרחבה ברצועת עזה בסגנון מבצע "שומר החומות".

המבוי הסתום בשיחות הרגיעה, המצב ההומניטרי הקשה ברצועה והיעדר אופק כלכלי ולוח זמנים לשיקום הרצועה יוצרים איום על הביטחון הלאומי המצרי. מצרים מנסה למנוע פרץ אלימות גדול ברצועה אבל הדבר איננו בידיה. זוהי החלטה של חמאס שהוכיח כבר ב-21 במאי כי הוא פועל רק על-פי האינטרסים שלו ופתח בסבב לחימה חדש נגד ישראל. לכן, האפשרות לסבב לחימה חדש נגד ישראל בקרוב אינה נשללת.

תאריך:  23/08/2021   |   עודכן:  23/08/2021
יוני בן-מנחם
+חיל האוויר תוקף ברצועה בתגובה לבלוני התבערה
23:44 23/08/21  |  איציק וולף
חיל האוויר החל לתקוף מטרות של ארגון חמאס ברצועת עזה בתגובה להפרחת בלוני התבערה לעבר שטח ישראל.
+מכתב גלוי לרה"מ בנט
19:57 23/08/21  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה
ככל שמתבסס יתרונה האיכותי של ישראל, כן משתדרג כוח ההרתעה שלה, וכן קטנה הסכנה להתפרצות טרור ומלחמה מקומית העלולה להפוך לאזורית עם מעורבות בינלאומית
(בנט. עמדות שורשיות? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+טרור התבערה: שמונה שריפות בעוטף עזה
15:02 23/08/21  |  עידן יוסף
עובדי קק״ל בנגב הצפוני מדווחים על שמונה מוקדי שריפה שונים ביער כיסופים. כבאים פועלים לכיבוי האש שככל הנראה פרצה מבלוני תבערה שהופרחו מרצועת עזה.
[צילום: משה ברוכי, סייר ביערות קק''ל]
+בנט מתנצל: "טעיתי בתום לב בשם הלוחם"
14:32 23/08/21  |  עידן יוסף
ראש הממשלה, נפתלי בנט, מתנצל על כך שטעה בשמו של הלוחם בראל חדריה שמואלי שנפצע קשה בתקרית בגבול עזה, ואמר כי הוא מתפלל לרפואתו. למרות שהביקורת על הבלבול בשם נשמעה כבר בבוקר מצד אמו של בראל, הגיעה החרטה של בנט שעות אחר כך, כאשר פורסמה ההקלטה המביכה בה נשמעת שיחתו עם האב.

על השיחה הקשה אמר בנט: "יוסי הביע בפניי כעס ותסכול טבעיים, ואני מחבק אותו ואת משפחתו. ההחלפה בין שמו של בראל לבין שם אביו קרתה בתום לב, ואני מבקש להתנצל על כך מעומק ליבי". הוא לא ציין אם נעתר להזמנת האב להגיע לביקור.

עוד הוסיף ראש הממשלה: "אין מילים לתאר את הכאב והקושי שהמשפחה עוברת ברגעים אלה. חיילי צה"ל ולוחמיו, בוודאי בני משפחותיהם, יקרים לליבי מאז ומתמיד, וכך ימשיכו להיות. זהו קודש הקודשים. אני מבקש לשלוח פעם נוספת חיזוק ותמיכה למשפחה בשעה קשה זו, ומצר על כך שנפגעה. עם ישראל כולו נושא תפילה להחלמתו של בראל".
+אב החייל לבנט: "פחדן, בוא לראות אותו"
13:37 23/08/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נחשפת השיחה הקשה בין אביו של הלוחם שנפצע ברצועת עזה בראל חדריה שמואלי לראש הממשלה  ▪  האב זעק: "תתעוררו, הילדים שלנו הולכים"  ▪  במהלך השיחה טעה ראש הממשלה בשמו של הלוחם  ▪  בהמשך קרא האב לרה"מ להגיע לבית החולים לבקר את החייל: "תבוא נראה אותך, תהיה גבר, קח אחריות"
יוסף חדריה [צילום: מן הטלוויזיה]
+מצרים סוגרת את הגבול עם רצועת עזה
12:34 23/08/21  |  עידן יוסף
מצרים סוגרת את הגבול עם רצועת עזה ברקע המתיחות עם חמאס (AP).
+מוסיף להיות קשה מצבו של סמ"ר בראל שמואלי
10:20 23/08/21  |  עידן יוסף
מצבו של החייל בראל אחיה שמואלי שפונה בשל פצע ירי מרצועת עזה מוסיף להיות קשה. ד"ר עמית פרנקל, רופא בכיר במחלקה לטיפול נמרץ כללי בסורוקה: "החייל עבר אתמול סדרת ניתוחים על-ידי צוות רב תחומי מהחטיבה הכירורגית. לאחר מכן חזר להמשך טיפול במחלקה לטיפול נמרץ כללי כשהוא מורדם ומונשם. הבוקר, מצבו מוסיף להיות קשה".
+שני מחבלים חמושים ממזרח ירושלים נעצרו במעבר חיזמא
09:09 23/08/21  |  עידן יוסף
במעבר חיזמא עצרו לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל שני מחבלים שניסו להיכנס לירושלים כשהם חמושים בנשק מסוג קרלו. הלוחמים זיהו רכב שהעלה את חשדם ועצרו אותו לבדיקה. בחיפוש ברכב התגלה בין רגלי הנוסע הנשק ולצידו מחסנית תואמת וכדורים.

שני המחבלים, תושבי מזרח ירושלים בשנות ה-20 לחייהם, הועברו לחקירה במשמר הגבול.
[צילום: דוברות המשטרה]
+"בנט לא זכר את שמו של בני"
08:53 23/08/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ניצה, אמו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי שנפצע אנושות בשבת, אומרת כי ראש הממשלה התקשר להורים באיחור ואפילו לא ידע מה שמו של הלוחם  ▪  "השיחה עם בנט מוקלטת ותשודר בכל העולם. לעומתו, נתניהו התקשר, ידע כל פרט ובכה"  ▪  ביקורת ברשת על כך שבנט קרא להתפלל לרפואת אמה של ח"כית אך לא לרפואת החייל
(סמ"ר בראל אחיה חדריה שמואלי. נאבק על חייו [צילום: דו"צ])
+הלנו הם או לצרינו
08:49 23/08/21  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה
ישראל מאופיינת ב-4 שסעים חברתיים עיקריים: לאומי, דתי, פוליטי ואתני; השסע הלאומי מייצג דיכוטומיות שאינן ניתנות לגישור  ▪  אצל רבים גוברת ההכרה שדרושה הכרעה ואי-השקט האזרחי הפושה בישראל, שאליו מתלווה חוסר משילות, התפוררות השירותים הציבוריים וחוסר ביטחון אזרחי - מגיעים לממדים מאיימים
(לא עוצרים [צילום: רחמוט גול, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חמאס ממשיך במלחמת "חרב ירושלים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
אמו של לוחם יחידת המסתערבים של מג"ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי, שנפצע בשבת (21.8.21) במהלך העימותים הקשים על גדר המערכת, תוקפת את ראש הממשלה נפתלי בנט. ואת בכירי מערכת הביטחון.
23/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
קראתי את מאמרו של ליבסקינד "יורים ובוכים"1. לא מצאתי בו שום דבר חדש או מפתיע, אבל יש בו ריכוז של נתונים ועובדות, שכריבוי ממוקד ומשולב מהווה תמונת-מצב ישראלית-ערבית פנימית רעה ומטרידה מאוד.
23/08/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
במדינת ישראל של שנת 2021 כבר למדנו והפנמנו שהבטחות אין צריך לקיים. התובנה של 'הבטחתי אבל לא הבטחתי לקיים' נטועה היטב בתרבות הפוליטית הישראל עד כדי השתכללותה לדרגת אמנות.
ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס (יום א', 22.8.21) בפתח ישיבת הממשלה למהומות שהתרחשו אתמול בגדר המערכת בגבול רצועת עזה ולפציעה הקשה של לוחם מג"ב, סמ"ר בראל חדירה שמואלי.
22/08/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
אם אתם מרגישים לאחרונה את האדמה רועדת מתחת לרגליכם, אתם לא הוזים, היא באמת רועדת. אם נדמה לכם שחשרת עננים מאפילה את שמי הארץ, זו לא אשליה אופטית, הם באמת שם. אם התעוררתם למראה עשן שמיתמר מעל יערות שרופים, זו לא טעות, זו ארצנו שמוצתת בידי אויבינו ועולה באש' ואם אתם חרדים לאחרונה לעתידכם ולעתיד המדינה אתם לא לבד. רוב אזרחי ישראל היהודים נושאים את עיניהם לכנסת ישראל וחווים חרדת נטישה.
22/08/2021  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il