|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
ילדים מאזינים לרדיו 1962 [צילום: משה פרידן/פלאש 90]

סיפורה של אשת הרדיו נילי המאירי

השדרית המיתולוגית נילי המאירי הייתה מעמודי התווך של מחלקת הילדים והנוער בקול ישראל, ערכה והגישה במשך שנים רבות מאות תוכניות ופינות לילדים ולנוער את תוכניותיה נהגה לפתוח במשפט "שלום ילדים, כאן נילי מדברת אליכם" אלפי ילדים והורים גדלו על קולה הענוג
26/08/2021  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
נילי המאירי [צילום: אלבום משפחתי]

"שלום ילדים, כאן נילי מדברת אליכם", משפט בנוסח זה ודאי מוכר לרבים מילדי ישראל שגדלו בארץ כילדים בשנות ה-80-60 ונהגו להאזין לתוכניות הילדים והנוער של קול ישראל. את המשפט הזה נהגה להשמיעה נילי המאירי, מהמגישות הבולטות והאהובות של תוכניות הרדיו לילדים ולנוער בקול ישראל בשנות ה-80-60. ב-2018 שוחחתי עם נילי לראיון קצר ובו סיפרה לי את סיפור חייה. ובימים אלה שוחחנו שוב על-אודות קורותיה.

היא נולדה בפתח תקוה בשנת 1939 לשרה ויצחק המאירי (שווצקי). אביה היה עיתונאי, פעיל התנועה הרוויזיוניסטית וחבר הנהלות מוסדותיה, בילדותה עברה נילי עם משפחתה מפתח תקוה להתגורר בירושלים, ועד כיתה ג' למדה בבית ספר "למל" בירושלים. בהמשך עברה המשפחה לגור ברמת גן. כאן למדה בבית הספר עממי בעיר, ולאחר מכן עברה ללמוד בתיכון "אהל שם".

את שירותה הצבאי עשתה כקריינית בגלי צה"ל, עוד כשתחנה זו שכנה בבית הספר "המנחיל" ברמת-גן. על שירותה בגלי צה"ל מספרת נילי: "הגעתי לתחנה בסוף שנות ה-50, המפקד היה בנו צור, החלפתי למעשה את רבקה מיכאלי שפרשה מגלי צה"ל באותה שנה. בין התוכניות שהגישה המאירי בגלי צה"ל תוכניות "כבקשתך", תוכנית לגדנ"ע ועוד. במהלך תקופת שירותה בגלי צה"ל עברה התחנה במאי 1958 לבניין ברחוב יהודה הימית יפו ונילי זכתה לשדר גם מתחנת גלי צה"ל ביפו.

מצטרפת לקול ישראל
"אל אולפני מחלקת הילדים והנוער בקול ישראל הגיעו שקי דואר מלאים במאות גלויות ומכתבים, אנחנו הקפדנו לקרוא כל גלויה ומכתב שהילדים שלחו לנו והשתדלנו להשיב לכל ילד וילד"
▪ ▪ ▪

אל קול ישראל הצטרפה נילי המאירי ב-1959, ימים ספורים לאחר סיום שירותה בגלי צה"ל. בשנותיה הראשונות בקול ישראל עבדה כקריינית ומגישה של תוכניות שונות. בין השאר, הגישה את התוכנית "שירים עבריים כבקשתך", ואף שימשה מידי פעם קריינית חדשות מחליפה. אי-שם בתחילת שנות ה-60 הצטרפה לצוות מחלקת הילדים והנוער בקול ישראל ובנוסף הגישה מספר תוכניות גם למבוגרים. בעיקר בתחום התיאטרון, ספרות ושירה. בין השאר קראה סיפורי סופרים עבריים שהותאמו לשידור לעולים, במסגרת התוכניות המיוחדות לעולים ששודרו אז בקול ישראל.

החל משנות ה-60 ואילך הייתה נילי המאירי ממגישות התוכנית "פינת הילד" ("לאם ולילד") שהייתה ספינת הדגל של תוכניות הילדים והנוער בקול ישראל.

במחצית שנות ה-60 לערך שונה שמה של תוכנית "פינת הילד" והיא נקראה "התוכנית לאם ולילד". התוכנית היה יומית ושודרה בשעה 2:10 אחר-הצהריים. בהמשך שונה שם התוכנית ל"לבת ולבן ולכל מי שמתעניין" (כדי לא לקפח את האבות, א.א.). בתוכנית שודרו סיפורים ממיטב יצירות הילדים העברית והמתורגמת. חלק מהסיפורים הוקראו כפי שהם ואחרים הומחזו לתסכיתים. מספרת נילי המאירי: "היינו היחידים בשטח והרגשנו אחריות הורית-חינוכית כלפי הילדים". התוכנית זכתה לפופולריות רבה, אלפי ילדים ובני נוער וגם לא מעט הורים היו רתוקים למקלט בשעת שידורה.

המאזינים הצעירים גילו מעורבות פעילה בתוכנית ובתכניה. הם שלחו למערכת התוכנית מכתבים וגלויות, הגיבו לתוכניות, העירו הערות, לא פעם שיתפו את סיפוריהם האישיים וביקשו את עצת אנשי הצוות. מספרת נילי "אל אולפני מחלקת הילדים והנוער בקול ישראל הגיעו שקי דואר מלאים במאות גלויות ומכתבים. אנחנו הקפדנו לקרוא כל גלויה ומכתב שהילדים שלחו לנו והשתדלנו להשיב לכל ילד וילד".

בין הקריינים והמגישים של תוכניות הילדים, בקול ישראל בשנות ה-80-60, מלבד נילי המאירי, היו אסתר סופר, רעיה אדמוני, יצחק נוי, מוטי ברכאן, ועוד רבים וטובים.

שיר הפתיחה בביצוע נילי המאירי
"זו השעה שלנו אז שבו לכם סביב, שלום גם לך וגם לך לכל מי שמקשיב"
▪ ▪ ▪

אות-שיר הפתיחה לתוכנית "לאם ולילד" שונה במהלך השנים מספר פעמים. אחד משירי אות הפתיחה לתוכנית בוצע על-ידי נילי המאירי בקולה הנעים (מילים לאה נאור לחן יוחנן זראי). ואלה מילותיו: "זו השעה שלנו אז שבו לכם סביב, שלום גם לך וגם לך לכל מי שמקשיב. אנחנו שוב ביחד נחמד לומר שלום. ומה שלומכם? ואיך בכלל ומה עושים היום? כולנו מוכנים וגם קצת סקרנים. זה טוב מאד, אחת ושתיים -מ ת ח י ל י ם".

משתתפת בתקליטי ילדים
ב-1964 יצא לאור תקליט בשם "נילי המאירי מספרת"
▪ ▪ ▪

הפופולריות של נילי המאירי בקרב הורים וילדים לא נעלמה כנראה מעיניהם ומאוזניהם של מפיקי חברות התקליטים, ואלה הוציאו שורה של תקליטים לילדים בהם מספרת ושרה נילי המאירי סיפורים לצד שירים. כך למשל ב-1964 יצא לאור תקליט בשם "נילי המאירי מספרת" ובו ארבעה סיפורים של: מרים ילין שטקליס, אלכסנדר חריס, מכס נורדאו ופניה ברגנשטיין. בשנת 1967 הוציאה חברת CBS שני תקליטים עם סיפורים ושירים בקולה של נילי המאירי.

ממייסדי תחנת "כאן ישראל" בניו-יורק
שידרה בתחנה הרדיו "כאן ישראל" תוכנית בשם "נדבר עברית"
▪ ▪ ▪

בשנת 1966 נסעה נילי המאירי לארצות הברית והייתה בין מייסדי תחנת רדיו העברית "כאן ישראל", בניו-יורק. תחנת רדיו זו החלה לשדר ב-1966 ונועדה להדק הקשר בין ציבור הסטודנטים הישראלים בניו-יורק וארצות הברית בכלל לבין המתרחש בארץ. בתוכנית שודרו ראיונות וחומר רקע ישראלי בצדם של שירים ופזמונים ישראלים חדשים. בין השאר שודרה בתחנה הרדיו "כאן ישראל" תוכנית בשם "נדבר עברית" בעריכת ראובן בן-סבר שליח המחלקה לחינוך של הסוכנות היהודית בהשתתפות נילי המאירי. ב-1969 סיימה נילי המאירי את עבודתה בתחנת "כאן ישראל" בניו-יורק.

הוצע לה להצטרף לטלוויזיה הישראלית
לדבריה הוצע לה להצטרף לטלוויזיה הישראלית בראשיתה, אולם הדבר לא הסתייע מסיבות שונות
▪ ▪ ▪

בשנות ה-60 בשהותה בארצות הברית למדה נילי עריכה, הפקה, ובימוי לטלוויזיה באולפני R.C.A בניו-יורק. לדבריה הוצע לה להצטרף לטלוויזיה הישראלית בראשיתה, אולם הדבר לא הסתייע מסיבות שונות. בסוף קיץ 1969 לאחר שהות בת כשלוש שנים בארצות הברית, שבה נילי המאירי ארצה וחזרה למחלקת הילדים והנוער בקול ישראל.

ביימה והפיקה תסכיתי רדיו
עקבות שידור הסיפור התקבלו במערכת מכתבים רבים מילדים והוריהם המספרים על בדידות, תסכול וחוסר אונים של הורים וילדים במשפחות שנהרסו
▪ ▪ ▪

בנוסף להגשת התוכנית "לאם ולילד" ותוכניות ופינות ילדים ונוער נוספות, ביימה ועיבדה לשידור תסכיתי רדיו וסיפורים שונים ששודרו במסגרת תוכניות הילדים והנוער בקול ישראל וזכו לפופולריות רבה.

ב-1978 ביימה נילי המאירי את התסכית "מסיפורי החתול הג'ינג'י" - מאת מרסל אימה, תרגום ועיבוד דניאל אתגר, בהגשת השחקן אברהם בן יוסף (אבא של איש הטבע ספי בן יוסף). התסכית עוסק ב"ג'ינג'י", חתול צרפתי בשם אלפונס ובתעלוליו המשותפים עם שתי ילדות שובבות דלפין ומרינט בחווה שבה הם גרים. ודאי רבים ממאזיני התסכית זוכרים את שיר הפתיחה שלו שבוצע על-ידי אברהם פררה ונילי המאירי: "החתול הג'ינג'י יושב בפינה מסתכל בחדר מביט בפינה ואולי לא תמיד אומר רק אמת אבל הוא אוהב את דלפין ומרינט. ג'ינג'י שלנו חתול מבין יודע הכל ואינו מלשין".

בסוף שנות ה-70 ערכה וקראה נילי את הסיפור "לא לגרש את נני" מאת נורית זרחי. הסיפור מספר על שתי ילדות שהוריהן התגרשו והאם מנסה לבנות את חייה עם איש חדש. נני הוא שם הכלבה האהובה על האחות דורי, את הסיפור קראה נילי בשישה פרקים. בעקבות שידור הסיפור התקבלו במערכת מכתבים רבים מילדים והוריהם המספרים על בדידות, תסכול וחוסר אונים של הורים וילדים במשפחות שנהרסו. נילי, עורכת המשדר, הקליטה ילדים על הסיפור ועל נושא הגירושים ובתוכנית נערך דיון בנושא פירוד במשפחה ונשמעו קטעים מן הסיפור.

מנהלת מחלקת הילדים והנוער בקול ישראל
נילי מספרת כי גם כיום יש אנשים שהיא נפגשת איתם באקראי ומזהים תוך שיחה את קולה, ואומרים לה משהו בנוסח "גדלנו עלייך"
▪ ▪ ▪

בשנות ה-80 מונתה נילי המאירי למנהלת מחלקת הילדים והנוער של קול ישראל במקומה של מרים הרמן שפרשה לגימלאות. נילי כיהנה בתפקיד זה כ-10 שנים. לאחר מכן ערכה את התוכנית "אקדמיה באלף" ברשת א' ומונתה למנהלת-אחראית רשת א' בירושלים. ב-2002 פרשה לגמלאות מרשות השידור.

נילי מספרת לי, כי גם כיום יש אנשים שהיא נפגשת איתם באקראי ומזהים תוך שיחה את קולה, ואומרים לה משהו בנוסח "גדלנו עלייך". נילי: "זה בהחלט מחמיא ונעים לשמוע שזוכרים אותך".

נילי המאירי היא בוגרת האוניברסיטה העברית בהיסטוריה כללית, ישראלית ומזרח אסיה. נשואה בשנית, ולה שלושה ילדים ונכדים. שנים לא מעטות התגוררה בירושלים ולפני מספר שנים עברה להתגורר בתל אביב. היא הייתה מתנדבת (יתכן שגם כיום) במחלקת הרווחה של עיריית תל אביב, משוחחת עם אוכלוסייה מבוגרת, שומעת את בעיותיהם ומנסה לסייע להם. כמו-כן הקליטה ספרים בספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות.

אסון כבד מלווה סיפור חייה
"לאימי היה מאוד חשוב לדעת מדוע שינה פתע את תוכניותיו ועד יום מותה לא הפסיקה לחקור ולשאול לפשר תעלומה זו"
▪ ▪ ▪

את סיפור חייה של נילי מלווה מאז נעוריה אסון משפחתי כבד. אביה האהוב, העיתונאי יצחק המאירי היה בין 58 הנספים במטוס אל-אל שהופל על-ידי מטוסי קרב בולגריים ב-27 ביולי 1955. נילי הייתה אז תלמידת תיכון בת 16 לערך.

המטוס מסוג לוקהיד קונסטליישן של "אל על" היה בטיסה אזרחית מלונדון דרך פריז ווינה לנמל התעופה לוד יורט והופל מעל צפונה של העיר פטריץ' בבולגריה בשעות הבוקר. כל 58 נוסעי המטוס (51 נוסעים ו-7 אנשי הצוות) נספו ובינהם כאמור אביה של נילי המאירי. בן 40 היה במותו. המטוס סטה ממסלולו (יתכן בשל תנאי מזג אוויר קשים) וחדר בשוגג אל התחום האווירי של בולגריה. שני מטוסי קרב מסוג יאק 23 הוזנקו לעברו. אחד ממטוסי הקרב פתח באש על המטוס האזרחי וגרם להתפוצצותו. והוא התרסק על גבעה סמוך לגבול בולגריה ויוגוסלביה. שרידי הגופות הובאו לישראל ונקברו בהלוויה משותפת ב-3 באוגוסט 1955 בקבר אחים בבית הקברות קריית שאול.

נילי המאירי מספרת כי אמה עמדה לצאת לחו"ל להיפגש עם אביה יצחק המאירי שהיה באותן שנים בשליחות באמריקה הלטינית, ודיווח לעיתון "חירות" על דיוני האו"ם ועל מסעותיו באמריקה, כאשר הגיעה מברק ובו הודיע כי יש שינוי בתוכנית - אני חוזר הביתה. "עד היום לא ידוע לנו מדוע שינה את תוכניותיו", מספרת בתו, נילי. "לאימי היה מאוד חשוב לדעת מדוע שינה פתע את תוכניותיו ועד יום מותה לא הפסיקה לחקור ולשאול לפשר תעלומה זו".

נילי מספרת על אביה: "אבא היה איש מיוחד, משכיל, אהוד על כל מכריו והתחושה היא מאוד קשה כי לא נותר זכר לאבי. קשה להשלים עם הידיעה כי אין לו קבר".

תאריך:  26/08/2021   |   עודכן:  26/08/2021
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של אשת הרדיו נילי המאירי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עפר חי
28/02/23 03:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני יומיים הלכה גלדיס אגסי לעולמה. מי שעקב אחרי תוכניות האירוח של שנות והתשעים, לא יכול היה להחמיץ את דמותה הצבעונית, את שיריה שדיברו לכל לב.
26/08/2021  |  הרצל חקק  |   יומני בלוגרים
זמן רב החזקתי בדעה כי תש"ח, ובמרכזה מלחמת השחרור, מוצתה עד תום בספרות העברית, בשירה ובפרוזה ובתיעוד ובמחקר האקדמי. איזו חריזה זקוקה כחיזוק לארבע שורות ב"מגש הכסף" לנתן אלתרמן - "אז תשאל האומה שטופת דמע וקסם/ ואמרה: "מי אתם?" והשניים שוקטים/ יענו לה: "אנחנו מגש הכסף/ שעליו לך ניתנה מדינת היהודים".
26/08/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
קל לומר וקשה ליישם - אך זהו האתגר בחיים המורכבים שלנו במאה ה-21. אם לא נתייחס לחיים בקלילות, חיינו ייראו כאילו אנו שוחים כל העת כנגד הזרם. ראייה סובייקטיבית של החיים היא זו שתקבע כיצד הגוף והנפש יגיבו על הקשיים, על הלחצים ועל המאמץ. מכאן, שזוהי בחירה.
אירועי "יום הזעם" בדרום רצועת עזה הסתיימו אמש ללא אירועים חריגים, אלפי פלשתינים הגיעו לאזור הגבול בח'אן יונס והיו כמה מוקדים של הפרות סדר במהלכם יידו המתפרעים אבנים וכמה מטעני חבלה לעבר חיילי צה"ל, החיילים פיזרו את המתפרעים בירי חי וגז מדמיע, משרד הבריאות הפלשתיני מסר על 14 פצועים פלשתינים.
המשל של אדמו"ר הזקן בעל ה'תניא', אודות ייחודו המופלא של חודש אלול, כבר התפרסם בדורות האחרונים בכל תפוצות ישראל והפך לשם-נרדף לחודש אלול - "המלך בשדה", וזהו לשונו של אדמו"ר הזקן בספרו לקוטי תורה: "משל למלך, שקודם בואו לעיר, יוצאין אנשי העיר לקראתו, ומקבלין פניו בשדה, ואז רשאין [ויכולים] כל מי שרוצה לצאת להקביל פניו, והוא מקבל את כולם בסבר פנים יפות ומראה פנים שוחקות לכולם.
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il