|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
אסד סוקר משמר כבוד בארמונו [צילום: AP]
סמכות ועוצמה מעורערות, ותלות ברוסיה ובאירן

צבא סוריה - תמונת ראי של המשטר

בעלות בריתו של אסד מתחרות על שיקומו של צבאו, ונכון לעכשיו ידה של רוסיה על העליונה המשימות העיקריות של הצבא המחודש הן כלפי פנים – להבטיח את הישרדות המשטר – אך היכולות שלו עלולות להיות מופנות גם כלפי ישראל
18/09/2021  |   ענת בן-חיים   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

בשלהי 2017 פחתו אירועי הלחימה בסוריה והתייצב מאזן הכוחות, ובמקביל החלו מאמצי בניין הכוח הצבאי בחסות רוסיה. התהליך הואץ במארס 2020, עם ההגעה להסכם הפסקת האש מול המורדים באדליב – מה שאפשר את הסטת הקשב מלחימה לשיקום. מאז ניכרת תחרות אירנית-רוסית אודות השפעה על בניין הצבא הסורי ואופן הפעלתו.

בפועל, לרוסיה יש השפעה גוברת בתהליכי בניין הצבא והפעלתו ברמה האסטרטגית והמבצעית. עם תחילת התערבותה בשנת 2015, רוסיה הקימה מפקדה רב-זרועית ומרכז מבצעים משותף, שמייתרים את תפקיד המטכ"ל הסורי. אף נרמז, כי רוסיה היא שדאגה לאי-מינוי רמטכ"ל לצבא סוריה מאז שנת 2018 ועד היום. מבנה הפיקוד והשליטה שעיגנה רוסיה בסוריה מבטיח את מעורבותם של קציניה ויועציה כמעט בכל רובד של הלחימה במדינה, ובכלל זאת את ייעול תפיסת ההפעלה של הצבא הסורי ומיצוי מערכות הנשק שלו בשדה הקרב.

חרף הבכורה הרוסית, גם אירן וחיזבאללה פועלות להשגת השפעה על בניין הצבא, בעיקר בפריסת יכולות תקיפה מנגד בסוריה – טילי קרקע-קרקע וכלי טיס תוקפים לא מאוישים (כטב"מים); בלחימה משותפת של מיליציות שיעיות תחת פיקוד אירני עם יחידות הצבא הסורי; ובמעורבות אירנית בבנייה, הכשרה והפעלה של כוחות מיוחדים בצבא הסורי – ביניהם דיביזיה 4 בפיקוד אחיו של הנשיא, מאהר אסד, יחידות ביטחון פנים ומיליציות סמי-צבאיות, מקומיות ולאומיות, הנאמנות למשטר.

גיס 1 בצבא הסורי, האחראי על מרחב דרום-מערב סוריה והחזית מול ישראל, הוא יעד מרכזי במעורבות אירן-חיזבאללה בצבא סוריה - שילוב יועצים וקציני קישור במפקדות הגיס בשלל תחומים (מבצעים, מודיעין, לוגיסטיקה, הנדסה, תצפיות, ארטילריה), קיום הכשרות לחיילי הגיס ומפקדיו, לרבות בתחום פיתוח יכולות איסוף מודיעין ופיתוח כוחות אש (ארטילריה ומרגמות) וניצול תנאי המחיה העגומים בדרום סוריה לגיוס כוח לוחם. לצד זאת, המשטר מעניק היתר לחיזבאללה לבנות תשתיות טרור ופרויקטים ארוכי טווח במרחב השליטה של הגיס ולקיים חמ"ל משותף בין צבא סוריה לארגון.

רמזים לתחרות הרוסית-אירנית על השפעה ניכרים במינוי מפקדים בכירים בצבא הסורי. כך למשל, מפקד חיל-האוויר, שנחשב מקורב לאירנים, הודח מתפקידו במארס השנה לבקשת רוסיה, ובמקומו מונה מחדש המפקד הקודם, המקורב לרוסים. יש גם מורת רוח רוסית מהשפעת אירן ושלוחיה על הצבא הסורי בדרום סוריה. מסתמן, כי ההשפעה האירנית מצומצמת בעיקר לתחומים שבהם יש לטהרן אינטרס מובהק מול ישראל, והיא מוגבלת בהעדר משאבים מספקים ובשל הבלימה הרוסית.

אבני היסוד של השיקום
מפציץ רוסי טופולב-22 ממריא מבסיס חמיימים [צילום: AP]

שורת פרסומים מצד האו"ם וגורמים בממשל האמריקני במהלך השנה האחרונה מעידים, כי סוריה עומלת על חידוש הארסנל הכימי שלה, בעיקר גז כלורין וסארין, בסיוע אירני, וכן על שיקום יכולות ייצור בסוריה גופא. זאת, חרף מחויבותה משנת 2013 למגר את הנשק הכימי במדינה. עדויות אלו מצטרפות להצהרות מצד ארגוני מודיעין וארגוני בקרת נשק, שלפיהן סוריה ממשיכה להחזיק בנשק כימי ואף עשתה שימוש בו בתקיפת אזרחים בשנות המלחמה. יכולות אסטרטגיות אלו של צבא סוריה עשויות להיות מופנות כבעבר כלפי פנים, ואמורות להוות נשק הרתעה כלפי ישראל

באופן תקדימי, איום הייחוס המרכזי בבניית הצבא הסורי ושיקומו הוא פנימי, ובראשו הצורך בהכרעת כוחות המורדים - המוגדרים כקבוצות טרור איסלאמיסטיות קיצוניות - ומניעת צמיחה מחודשת של תשתיות טרור. בעבר, איום הייחוס המרכזי היה האיום הצבאי הישראלי. בניין הכוח מתמקד בעת הנוכחית בהקמה והכשרה של יחידות לוחמות להשגת שליטה במדינה ושימורה, יכולת ניוד גבוהה של כוחות לדיכוי מרידות והשתלטות מחודשת על שטחים, תוך שילוב מיליציות עצמאיות וסמי-צבאיות.

מבנה וארגון. בהכוונה רוסית, משאבים מרכזיים מופנים כיום להרחבת מעטפת הפיקוד והשליטה על יחידות צבא סוריה ועל מנגנוני הביטחון השונים, לשם השבת מונופול השימוש בכוח לידי הצבא. זאת, תוך הטמעה בצבא הסורי של מיליציות ויחידות מורדים שנכנעו. בשלב הנוכחי עדיין פועלות, שלא תחת פיקוד הצבא, מיליציות שיעיות פרו-אירניות, המעורבות במלחמת האזרחים לצד משטר אסד משנת 2012. לעיתים נעדר תיאום מבצעי בין המיליציות השיעיות הפועלות באופן עצמאי, במנותק מתוכניות הקרב או טקטיקות הצבא הסורי - דפוס שהוביל לא אחת לחיכוכים עם כוחות אסד.

למרות התוכנית הרוסית לשלב קבוצות מורדים לשעבר בשורות הצבא על-מנת לבסס את שליטת המשטר באזורים שכבש ולצמצם את הסיכון למרד מחודש, במקרים רבים קיימת יריבות בין מורדים לשעבר לבין מפקדי הצבא. בד-בבד עולה שאלת הנאמנות ויחסי הכוחות בין הצבא למיליציות הנתונות להשפעה אירנית – כפי שמשתקף בדגם העירקי, שבמסגרתו הצבא מוחלש ביחס למיליציות.

כוח אדם. מאז סוף 2018, הושם דגש על גיוס לוחמים וקצינים לצבא, כך שבכל חטיבה יהיו לפחות 11,000 לוחמים, בדגש על מספר הלוחמים ולא על איכותם. לאחר "נצחונו" בבחירות, אסד החליט לבצע שינויים פרסונליים בצבא, שכללו חילופי גברי ומינויים חדשים לכ-20 תפקידים בכירים, חלקם של קצינים שמונו לפני חודשים ספורים.

מכאן הסברה שרוסיה היא העומדת מאחורי המינויים החדשים בצבא ובמנגנוני הביטחון על-מנת לקדם קצינים עלאווים, שיהיו מיומנים דיים בראייתה, ונאמנים לה ולא לאירן. מתוך 152 קצינים בכירים בצבא סוריה כיום, 124 נמנים על העדה העלאווית (82%) לעומת 22 קצינים סונים (14%). סביר להניח כי הדמויות אשר נבחרו על-ידי רוסיה הן שיובילו את המערכה הצבאית הבאה, הן בתוך סוריה, הן כלפי איומים חיצוניים.

אימונים. דגש נוסף מושם על חידוש שגרת האימונים, להעלאת הכשירות המבצעית. גם בהיבט זה הבכורה שייכת לרוסיה, אשר פועלת לחידוש התרגולות הבסיסיות ברמת המחלקה והגדוד. גם אירן, באמצעות חיזבאללה, מדריכה מפקדים וכוחות לוחמים, אולם באופן מצומצם יותר וממוסד פחות, תוך התמקדות בדרום סוריה, בקרבת הגבול עם ישראל.

בניין יכולות הגנה אווירית. רוסיה מסייעת לצבא סוריה בשיקום מערך ההגנה האווירית, דרך שילוב והפעלה של מערכות נשק וטילי קרקע-אוויר מתקדמות, בעלות יכולת ליירט פצצות מוכוונות המשוגרות מרחוק. עם זאת, רוסיה נמנעת מלהעביר לידי כוחות ההגנה האווירית הסורית סוללות טילי קרקע-אוויר מתקדמות מסוג S-300/400 המציבות איום על מטוסי חיל-האוויר הישראלי, כנראה מחשש להסלמה וחשיפה של חולשות המערכות.

גם אירן מצידה הכריזה בעבר על העברת מערכות הגנה אווירית מתקדמות לסוריה: טילי קרקע-אוויר מסוג Bavar-373 - מערכת טילי קרקע-אוויר לטווח ארוך (250 ק"מ), המהווה שחזור אירני של מערכת 300-S הרוסית; ומערכת Khordad-3 - טילי קרקע-אוויר לטווח בינוני (75-50 ק"מ).

בניית יכולות תקיפה מנגד. היכולות הסוריות לייצר ולהרכיב טילי קרקע-קרקע נפגעו במהלך המלחמה, גם בשל התקיפות הישראליות לעבר מתקני ייצור והרכבה, בעיקר אלו שהוקמו ופעלו בשיתוף עם אירן. כיום, הדגש מושם על נשק תלול מסלול. אירן וסוריה משקיעות מאמץ משותף ומקביל להרכבת טילי קרקע-קרקע לטווחים שונים, כולל שיפור דיוקם, בעיקר כדי לאיים על העורף האסטרטגי של ישראל. אירן פרסה בסוריה מערכות כטב"מים, שטרם התברר אם הועברו לצבא הסורי, או שמא הן תופעלנה בעת עימות על-ידי שלוחי אירן.

יכולות תקיפה בנשק כימי. שורת פרסומים מצד האו"ם וגורמים בממשל האמריקני במהלך השנה האחרונה מעידים, כי סוריה עומלת על חידוש הארסנל הכימי שלה, בעיקר גז כלורין וסארין, בסיוע אירני, וכן על שיקום יכולות ייצור בסוריה גופא. זאת, חרף מחויבותה משנת 2013 למגר את הנשק הכימי במדינה. עדויות אלו מצטרפות להצהרות מצד ארגוני מודיעין וארגוני בקרת נשק, שלפיהן סוריה ממשיכה להחזיק בנשק כימי ואף עשתה שימוש בו בתקיפת אזרחים בשנות המלחמה. יכולות אסטרטגיות אלו של צבא סוריה עשויות להיות מופנות כבעבר כלפי פנים, ואמורות להוות נשק הרתעה כלפי ישראל.

תורת לחימה. רוסיה מבקשת להטמיע תורת לחימה ביחידות חי"ר איכותיות וניידות, ככוח התערבות מהיר המאפשר ניידות גבוהה, הסתערות וכיבוש מהיר של שטח. מדובר על אסטרטגיה המתאימה יותר לכיבוש שטחים פנימיים מול המורדים, ופחות למתקפה יזומה מול ישראל.

אפקטיביות מבצעית מוגבלת
ה"בחירות" לנשיאות סוריה, מאי 2021 [צילום: חסן עמאר, AP]

חרף הפניית מאמצי השיקום בשנים האחרונות לבניית הצבא הסורי והתאמתו לאתגרים הנוכחיים, יכולת הלחימה של כוחות המשטר נותרה מוגבלת, וכך גם האפקטיביות המבצעית שלו מול איומים מבית ומבחוץ, זאת בשל שורת אתגרים העומדים בפניו.

ריבוי גורמי הכוח בסוריה והתחרות בניהם, בראשם המיליציות הפועלות עצמאית ויחידות הנאמנות לרוסיה או לאירן, מקשה על השגת מונופול על הפעלת הכוח בידי הצבא; משבר כלכלי חריף גורם להיעדר תקציבים, שחיתות וסיאוב בצבא - כמו בשאר מנגנוני המדינה; העדר כוח אדם איכותי בעל מוטיבציה, ופוטנציאל גיוס נמוך; המשך הלחימה הפנימית בסוריה, הגוזלת משאבים וקשב; ובנוסף המערכה הישראלית המתמשכת נגד ההתבססות האירנית בסוריה.

הלחימה הפנימית בסוריה כיום מהווה עדות מהשטח לקשיי תפקוד הצבא: נכשלו כל הניסיונות להשתלט או לצמצם את מרחב השליטה של המורדים באדליב; במזרח סוריה, אזור הנכסים האסטרטגיים למשטר - שדות הנפט והגבול עם עירק - הצבא הסורי מדשדש ומתקשה להפעיל מרות אפקטיבית בשטח; גם בדרום סוריה, בעת חידוש הלחימה בסוף יולי 2021 בדרעא אל-בלד, כשל ניסיונו של הצבא הסורי להחזיר לידיו את השליטה באזור ולאסוף את הנשק מארגוני המורדים.

השלכות לישראל: אוויר וקרקע
תרגיל של צה"ל בגולן [צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90]

הצבא הסורי מהווה תמונת ראי של המשטר – סמכות ועוצמה מעורערות, ותלות ברוסיה ובאירן. בניין יכולות משוריינות וממוכנות המיועדות לכיבוש שטחים מול צבאות סדירים, כמו צה"ל ברמת הגולן - נדחה לעדיפות נמוכה. בתחום ההתקפי, צבא סוריה תלוי רבות באירן וחיזבאללה, בעיקר בהיבטי העברתם והרכבתם של אמצעי תקיפה, כגון נשק תלול מסלול וכטב"מים תוקפים, שישפרו את יכולות אירן לפגוע במרבית שטחה של ישראל משטח סוריה. על ישראל להיות ערה גם ליכולות הכימיות שמשטר אסד עומל לשקם בסיוע אירני, מתוך הבנה, כי נשק אסטרטגי זה עלול להיות מופנה גם כלפיה.

עם זאת, כיום האתגר הצבאי העיקרי שמציב צבא סוריה לצה"ל הוא ביכולת ההגנה האווירית, המבוססת על יכולות רוסיות ומופעלת בייעוץ רוסי צבאי. משום כך, על ישראל להמשיך בהפעלת לחץ מדיני על רוסיה למניעת מסירתן של סוללות טילי קרקע-אוויר מתקדמות לצבא הסורי, ואם אלה יעברו להפעלת ההגנה האווירית הסורית - לתקוף אותן בטרם יהוו איום כלפי חיל-האוויר הישראלי. בדומה, על ישראל לפעול ולהשמיד סוללות הגנה אווירית אירניות, כדי למנוע מצב שאירן תעבירן לצבא הסורי או תפרוס אותן בסוריה.

נכון לעת הזו, יש לפעול במגוון אמצעים נגד התבססות אירן וחיזבאללה במרחב דרום סוריה, המתבצעת בשילוב ובתיאום עם הצבא והמשטר. סביר, כי כוח זה יופנה בשעת כושר לפגיעה בישראל משטחי סוריה. לצד המערכה המתמשכת נגד התבססות צבאית של אירן ושלוחיה בסוריה, על ישראל לקדם שיתופי פעולה מול אוכלוסיות מקומיות המתנגדות לנוכחות השיעית באזור זה, ועשויות להוות כוח נגדי למאמצי ההתבססות האירנית.

הכותבת היא עוזרת מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
הכותבת מודה לחטיבת המחקר ולד"ר אייל ברלוביץ שסייעו בהכנת המאמר.
תאריך:  18/09/2021   |   עודכן:  18/09/2021
ענת בן-חיים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צבא סוריה - תמונת ראי של המשטר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
ראש הממשלה, נפתלי בנט, התקבל (יום ב', 13.9.21) בצהריים בעיר שארם א-שייח׳ על-ידי שר החוץ המצרי, סמאח שוקרי, ושר המודיעין המצרי, עבאס כמאל.
13/09/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה נפתלי בנט מבקר (יום ב', 13.9.21) בשארם א-שייח' ונועד עם נשיא מצרים א-סיסי. זו הפגישה הראשונה בין השניים, לאחר שראש הממשלה הוזמן למצרים באמצעות ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, המנהל גם את מגעי הרגיעה בגבול עזה. זוהי הפגישה הפומבית הראשונה של מנהיג מצרי עם ראש ממשלה ישראלי על אדמת מצרים.
13/09/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, חושף כי בשבוע שעבר נפגש עם מלך ירדן עבדאללה בארמונו של עבדאללה ברבת עמון.
04/09/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
כלי תקשורת רשמיים בסוריה דיווחו כי הלילה (יום ו', 3.9.21) שמערכות ההגנה האוויריות הופעלו נגד תקיפה ישראלית שהגיעה ממזרח ביירות, לעבר כמה מטרות בדמשק. הטלוויזיה הסורית דיווחה שמערך הנ"מ הצליח ליירט את רוב הטילים ששוגרו ושנגרם נזק בלבד.
03/09/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
קראתי את מאמרו של ליבסקינד "יורים ובוכים"1. לא מצאתי בו שום דבר חדש או מפתיע, אבל יש בו ריכוז של נתונים ועובדות, שכריבוי ממוקד ומשולב מהווה תמונת-מצב ישראלית-ערבית פנימית רעה ומטרידה מאוד.
23/08/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
המזרחן גרינברג: אירן הצליחה לבסס אחיזתה במערב הסהרה  /  איציק וולף
סוריה: ישראל תקפה בחומס ובדמשק  /  עידן יוסף
ירדה רמת איום הטרור בחופי סיני ושארם  /  איציק וולף
חיזבאללה מרחיב את משוואת ההרתעה  /  יוני בן-מנחם
התוקפנות המרוסנת של חיזבאללה  /  אורנה מזרחי, יורם שוייצר
ישראל והערבים מול טורקיה ואירן  /  יעקב עמידרור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il