|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
מיליי וטראמפ. לחטוף בשביל האגו [צילום: קרולין קסטר, AP]
בוב וודוורד מגלה בספר המתפרסם בשבוע הבא:

הרמטכ"ל חשש שטראמפ יילחם נגד סין

הגנרל מארק מיליי התקשר בחשאי לעמיתו הסיני באוקטובר אשתקד ובינואר השנה, הצהיר שלארה"ב אין כוונה לתקוף והבטיח להודיע לו מראש אם יקבל פקודה לתקוף מיליי ופלוסי הסכימו שטראמפ משוגע ומיליי פעל להבטיח שלא יפעיל את הנשק הגרעיני בדיונים על אירן נראה טראמפ נלהב לנוכח האפשרות לתקוף אותה ראש ה-CIA הזהירה את מיליי: "אנחנו בדרך להפיכה של הימין"; השניים היו מינויים של טראמפ
14/09/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, הגנרל מארק מיליי, חשש שפעולותיו של הנשיא דונלד טראמפ יביאו למלחמה עם סין. בשל כך, ניהל מיליי - פעמיים בחודשיים האחרונים לכהונתו של טראמפ - שיחות סודיות עם רמטכ"ל צבא סין, הגנרל לי ז'וצ'נג, והבטיח לו שארה"ב לא תתקוף את ארצו. כך מגלה ספר חדש של העיתונאי הנודע בוב וודוורד ועמיתו רוברט קוסטה, כתב בכיר בוושינגטון פוסט, שקטעים ראשונים ממנו מתפרסמים (יום ג', 14.9.21) בפוסט.

השיחה הראשונה התקיימה ב-30.10.20, ארבעה ימים לפני הבחירות לנשיאות. השנייה התקיימה ב-6.1.21, יומיים לאחר ההסתערות של תומכי טראמפ על הקפיטול בניסיון למנוע את אשרור בחירתו של ג'ו ביידן. מיליי יזם את השיחה הראשונה לנוכח מידע מודיעיני, לפיו סין מאמינה שארה"ב מתכוננת לתקוף אותה. הנחה זו התבססה על המתח בין המדינות בעקבות תמרונים שקיימה סין בים סין הדרומי ובשל ההתבטאויות הקשות של טראמפ נגד סין. טראמפ ניהל מלחמת סחר עיקשת נגד סין והאשים אותה באחריות לפרוץ הקורונה, אותה כינה "הנגיף הסיני".

מיליי אמר לעמיתו: "הגנרל לי, אני רוצה להבטיח לך שממשלת ארה"ב יציבה והכל יהיה בסדר. איננו מתכוונים לתקוף אתכם או לנהל מבצע ממונע כלשהו נגדכם". מיליי אף הבטיח להזהיר את לי אם ארה"ב תתקוף. "אנחנו מכירים זה את זה חמש שנים. אם נתקוף, אתקשר מראש. זו לא תהיה הפתעה", אמר. לדברי וודוורד וקוסטה, בספרם "Peril" שיתפרסם בשבוע הבא, לי השיב למיילי שהוא מאמין לו.

מקונל ביקש מביידן לא להתקשר לטראמפ
צוללת גרעינית אמריקנית. "יש בלמים" [צילום: AP]

מיליי זימן קצינים בכירים לבחון את ההליכים להנחתת מהלומה גרעינית, וציין שאמנם טראמפ יכול לתת פקודה – אך גם הוא צריך להיות מעורב. מיליי התבונן בעיניהם של כל הנוכחים, ודרש מהם להבטיח שהם מבינים את משמעותם שבועתם. דהיינו: מיליי רמז שיהיה עליהם להימנע מביצוע פקודה גרעינית של טראמפ. ראש ה-CIA, ג'ינה הספל – גם היא מינוי של טראמפ – אמרה למיילי: "אנחנו בדרך להפיכה של הימין"

השיחה השנייה נועדה להפיג את חששותיה של סין בעקבות אירועי 6 בינואר, והפעם לי לא מיהר לקבל את דברי ההרגעה של מיליי. "אנחנו יציבים ב-100%. הכל בסדר, אבל דמוקרטיה יכולה להיות חלקלקה מדי פעם", אמר לו מיליי. לי נותר ספקן, ומיליי – שלא דיווח על השיחה לטראמפ – הבין מדוע. מיליי מונה לתפקידו בידי טראמפ ב-2018, ולאחר הבחירות הבהיר בפומבי שהנאמנות של הצבא היא לחוקה ולא לאיש – כולל לא לנשיא. כמה ממקורביו של טראמפ הציעו לו להטיל משטר צבאי במדינות המפתח בהן הפסיד ולקיים בחסותו הצבעה חוזרת.

מיליי סבר שטראמפ סבל מירידה ביכולתו הנפשית לאחר הבחירות, והוא הביע את דעתו בפני יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי הדמוקרטית – השנייה בשרשרת הירושה אחרי סגן הנשיא דאז, מייק פנס. מיליי הסכים עם הערכתה של פלוסי, לפיה טראמפ איננו יציב – מצטטים וודוורד וקוסטה את תמליל השיחה. פלוסי התקשרה למיילי ב-8 בינואר ושאלה אלו אמצעי ביטחון קיימים כדי "למנוע מנשיא בלתי יציב ליזום פעולות צבאיות או להיכנס לתהליך של מתן פקודה למתקפה גרעינית". מיליי השיב ש"יש המון בלמים במערכת". פלוסי אמרה למיליי: "הוא משוגע. אתה יודע שהוא משוגע". מיליי השיב: "אני מסכים איתך על הכל".

מיליי חשש שסין תפעל צבאית אם תחוש שהיא נתונה בסכנה מצידו של טראמפ הבלתי-צפוי והנקמני. הוא התקשר לאדמירל המופקד על פיקוד הודו-פסיפיק והמליץ להשעות את התרגילים באיזור; האדמירל ציית. מיליי גם זימן קצינים בכירים לבחון את ההליכים להנחתת מהלומה גרעינית, וציין שאמנם טראמפ יכול לתת פקודה כזאת – אך גם הוא עצמו צריך להיות מעורב. מיליי התבונן בעיניהם של כל אחד מן הנוכחים, ודרש מהם להבטיח שהם מבינים את משמעותם שבועתם. דהיינו: מיליי רמז שיהיה עליהם להימנע מביצוע פקודה גרעינית של טראמפ. ראש ה-CIA, ג'ינה הספל – גם היא מינוי של טראמפ – אמרה למיילי: "אנחנו בדרך להפיכה של הימין".

עוד מגלה הספר, כי בדיונים על תוכנית הגרעין של אירן, סירב טראמפ לשלול מהלומה צבאית נגדה ומדי פעם אף נראה נלהב לנוכח אפשרות זו. הספל הייתה כה מודאגת לאחר פגישה בחודש נובמבר (אחרי הבחירות, וכאשר טראמפ היה שקוע בנסיונות להפוך את התוצאות וחזר שוב ושוב על השקר כאילו מדובר בהונאת ענק), עד שהתקשרה למיליי ואמרה: "זה מצב מסוכן מאוד. האם אנחנו עומדים לחטוף בשביל האגו שלו?".

האגו הפגוע של טראמפ הוביל לשורת החלטות של בכירי ארה"ב, החל מחברי קונגרס וכלה בסגן הנשיא פנס. מנהיג הרוב בסנאט דאז, מיץ' מקונל, חשש ששיחת טלפון מביידן תגרום לטראמפ להתפרצות זעם, ולכן העביר לנשיא הנבחר מסר בדרכי עקיפין וביקש ממנו שלא להתקשר לטראמפ. האחרון, בניגוד למקובל, לא התקשר לביידן לברכו על נצחונו – וביידן אמר בפומבי שאין לו כוונה ליזום בעצמו את השיחה. מקונל, כיום מנהיג המיעוט, הוא בעלה של איילין צ'ו, שהייתה שרת התחבורה של טראמפ והתפטרה ב-7 בינואר במחאה על אחריותו לאירועים ביום הקודם. מקונל עצמו אמר בסנאט באותו יום, כי טראמפ נושא באחריות.

מיליי חושש מהתקדים הרוסי
ספירת קולות האלקטורים אחרי ההסתערות [צילום: סקוט אפלווייט, AP]

בסוף דצמבר התקשר פנס לדן קווייל, סגנו של ג'ורג' בוש האב, שהיה נחרץ: "מייק, אין לך שום גמישות בזה. כלום. אפס. תשכח מזה. תעזוב את זה". בפגישה בחדר הסגלגל ב-5 בינואר אמר פנס לטראמפ, שהוא מתכוון לאשרר את התוצאות, והסביר שכל תפקידו הוא "לפתוח את המעטפות" של הצבעת האלקטורים. טראמפ התפוצץ: "אני לא רוצה להיות יותר החבר שלך אם תעשה את זה. בגדת בנו. אני יצרתי אותך. אתה כלום"

פנס היה כה נאמן לטראמפ, עד שהוא שאל את מקורביו האם יש דרך בה יוכל להיכנע לדרישתו של טראמפ ולא לאשר את נצחונו של ביידן. פנס ישב בראש ישיבת הסנאט לאישור הצבעת האלקטורים, שהייתה היעד של המסתערים על הקונגרס. בסוף דצמבר הוא התקשר לדן קווייל, שהיה סגנו של ג'ורג' בוש האב; השניים הם בני אינדיאנה. על-פי הספר, קווייל היה נחרץ: "מייק, אין לך שום גמישות בזה. כלום. אפס. תשכח מזה. תעזוב את זה". פנס שאל האם ניתן לעכב את האישור לנוכח ההליכים המשפטיים נגד התוצאות, אך קווייל השיב בשלילה.

בפגישה בחדר הסגלגל ב-5 בינואר אמר פנס לטראמפ, שהוא מתכוון לאשרר את התוצאות, והסביר שכל תפקידו הוא "לפתוח את המעטפות" של הצבעת האלקטורים. טראמפ התפוצץ: "אני לא רוצה להיות יותר החבר שלך אם תעשה את זה. בגדת בנו. אני יצרתי אותך. אתה כלום". בסופו של דבר, פנס אכן מילא את תפקידו בצורה מלאה וספג ביקורת פומבית קשה מצד טראמפ ותומכיו, על כך שלא ניצל את מעמדו כדי לחתור תחת תוצאות הבחירות.

מיליי מצידו הביע חשש שהיציבות שהביא עימו ביידן, עלולה להיות קצרת ימים. הוא ראה קווים דומים בין 6 בינואר לבין ההתקוממות ברוסיה ב-1905, אשר זעזעה את הקיסרות והכשירה את הקרקע למהפכה הבולשביקית ב-1917; ולדימיר לנין כינה את הראשונה "חזרה גנרלית". מיליי אמר לצוותו הבכיר: "ייתכן שראיתם את ההקדמה למשהו גרוע בהרבה שעלול להתרחש בהמשך".

הספר עוסק גם בקמפיין של ביידן ובחודשים הראשונים של ממשלו. בנוגע לאפגניסטן מציינים וודוורד וקוסטה, כי נסיונו של ביידן כסגנו של ברק אובמה עיצב את נסיגתו לגבי הנסיגה מן המדינה. ביידן היה משוכנע שמפקדי הצבא ביצעו מניפולציה על אובמה ובשנת 2009 התחייב בשיחה פרטית שהוא לא ייקלע לאותו מצב. באביב החולף בחנו יועציו הבכירים של ביידן חלופות לנסיגה מלאה, אך לבסוף דחו אותן. בראשם עמדו שרי החוץ וההגנה, אנתוני בלינקן ולויד אוסטין, אשר סברו שניתן יהיה לדחות את הנסיגה כדי ליצור מנוף לחץ דיפלומטי על הטליבאן, אך הגיעו למסקנה שהדבר יחייב להעמיק את הנוכחות באפגניסטן.

מיליי הפגין כבוד כלפי ביידן, בניגוד למאמציו לרסן את טראמפ. הספר חושב דברים שאמר מיליי לאחרונה לעמיתיו, ראשי המטות של הכוחות המזוינים: "יש כמה כללי יסוד שנפעל לפיהם. אחד מהם הוא שלעולם לעולם לא מגבילים את נשיא ארה"ב; תמיד נותנים לו מרחב החלטה". בהתייחסו לביידן אמר כי "יש לכם עסק עם פוליטיקאי ותיק ומצליח שנמצא בוושינגטון משהו כמו 50 שנה".

תאריך:  14/09/21   |   עודכן:  14/09/21
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרמטכ"ל חשש שטראמפ יילחם נגד סין
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
14/09/21 22:28
2
לוגי
15/09/21 09:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
השופט הפדרלית איימי ברמן-ג'קסון דחתה (4.8.21) את הטענה לפיה עצורי 6 בינואר הם "אסירים פוליטיים" ואת הטענה לפיה הפורעים בקפיטול פעלו ממניעים פטריוטיים, ואז שלחה אחד מהם לשישה חודשי מאסר. היא הבהירה לקרל דְרֶש, שהוא נעצר בשל מעשיו ולא בשל תמיכתו בדונלד טראמפ, ושהמשתתפים בהסתערות עשויים למצוא את עצמם בכלא – מדווח וושינגטון פוסט.
06/08/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שבוע לאחר שכנופיית תומכיו של דונלד טראמפ תקפה את הקפיטול, קווין מק'ארתי – מנהיג הסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים – היה מספיק המום כדי לקבוע בצדק שהנשיא דאז נושא באחריות ולהכריז שיהיה צורך בוועדת חקירה. אבל אחרי ביקור באחוזתו של טראמפ בפלורידה, אמר מק'ארתי שהאחרון עשה כל שביכולתו כדי לבלום את ההתפרעות ושכל מה שצריך לבדוק הוא מדוע הקפיטול לא היה מוגן כיאות.
01/08/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
סקרי דעת הקהל ערב בחירות 2020 לנשיאות ארה"ב סבלו מטעויות בקנה מידה ענק, החמורות ביותר מזה 40 שנה בנוגע לשיעור הקולות הכולל לכל מועמד, והחמורות מזה 20 שנה בנוגע לתוצאות ברמת המדינות וחלוקת האלקטורים. כך קובע מחקר שערך המכון לחקר סקרי דעת קהל, אותו מצטט וושינגטון פוסט.
22/07/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
פקיד בכיר לשעבר בממשל טראמפ טוען, כי המפלגה הרפובליקנית מסכנת את הביטחון הלאומי של ארה"ב יותר מאשר ארגוני טרור כמו דאעש ואל-קאעידה. האיש הוא מיילס טיילור, שהיה ראש המטה של השר לביטחון פנים בשנת 2019 ועבד במשרד במשך שנתיים בממשל אובמה.
19/07/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, הגנרל מארק מיליי, חשש בשבועות האחרונים לכהונתו של הנשיא דונלד טראמפ, כי הוא עלול לנסות להשתמש בצבא כדי להישאר בשלטון. מיליי השווה את התבטאויותיו של טראמפ לאלו של אדולף היטלר ושאל את מקורביו האם לדעתם ייתכן ניסיון להפיכה צבאית מצד טראמפ. כך מגלים קרול לונינג ופיליפ רוקר, עיתונאים בוושינגטון פוסט, בספרם "I alone Can Fix It", העוסק בשנת הכהונה האחרונה של טראמפ.
15/07/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il