|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אסור להתעלם מביקורת על צה"ל

דווקא לפני יום הכיפורים צריך להזהיר: כלבי השמירה נרדמו, ומערכות הבקרה אינן פועלות על צה"ל ועל מערכת הביטחון; וזה מסוכן, ויכול להביא להסתאבות צבאנו לכן, יש להקשיב לביקורת הציבורית על צבאנו גם בעניין הוראות הפתיחה באש
19/09/2021  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
צבא חסין מביקורת [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

הוויכוח, שהתפרץ שוב, אחרי מות סמ"ר בראל חדריה שמואלי בהיתקלות עם מחבל על גדר ההפרדה בעזה, מוכיח, כי בקרב חלקים בציבור, ולא כאן המקום לדון בגודלם, אך אציין שחלקם נושאים כרגע בעול יותר מאחרים, יש אי-שביעות-רצון מהתנהלות צה"ל בתקופה האחרונה ומהישגיו הצבאיים בששת העשורים האחרונים. בפעם האחרונה התפרץ הר הגעש בססמה, "תנו לצה"ל לנצח"; ואם זיכרוני אינו מטעני, גם נפתלי בנט, ראש ממשלת הכחש והמרמה, טען זאת. כמובן, כעת יכחיש בנט, יתפתל, ויסביר בק"ן טעמים, שלא חשב כך אז.

לא אכנס כאן לטענות נגד ההוראות לפתיחה באש, שלכאורה, מסכנות את חיי חיילינו, רק כדי להיראות יפים בעיני העולם ובפני צדקנים מתוכנו. רק אזכיר פתגם ערבי חכם, שעיוָתּי קצת כיוון שאיני זוכר את נוסחו המדויק בערבית: "מעדיף אלף אימהות ערביות בוכיות על פני א̤ם יהודייה בוכייה". אשמח אם מי מקוראיי יעשירוני בפתגם הערבי המקורי - מצדי, גם בערבית.

מאז תום מלחמת סיני (1957) הפך צבאנו לחסין מביקורת ולמוסד, שמאחד את היהודים הישראלים. עד אז, ובעיקר, במלחמת הקוממיות, הייתה ביקורת רבה על הצבא, שמקורותיה היו, בעיקר, במחלוקת הפוליטית בין אנשי מפא"י לבין אנשי הפלמ"ח - חברי מפ"ם והקיבוץ הארצי ולצדם חברי אחדות העבודה והקיבוץ המאוחד, שפרשו ממפ"ם. מדיניות דוד בן-גוריון, על ניהול המלחמה בידיו, על מינוי מפקדים ועל מה שבעיניהם נחשב (עד היום) כטעות איומה: פירוק מטה הפלמ"ח.

ביקורת זו גוועה רק בסוף שנות החמישים, ולמעשה נטוותה אז הילת קדושה על הצבא עד סוף מלחמת ששת הימים. אחריה התפרצה שוב ביקורת פוליטית של השמאל על הצבא, והיא נמשכת עד הימים האלה בכל מיני עטיפות ובמימון כל מיני גופים מקומיים ובינלאומיים, שחלקם עלומים, וכנראה, כוונותיהם זדוניות.

את הילת צבאנו מחזקת הצנזורה הצבאית, שהוקמה בשיתוף העיתונאים עוד בתחילת תש"ח, טרם ההכרזה על הקמת המדינה. הצנזורה פועלת בלי הפסקה, למרות שפסק-הדין של בג"ץ בפרשת "העיר" (1989), שכתב אהרן ברק, סירס מאוד את יכולתה לפעול, כדי להגן על סודות המדינה.

כפי שכתב המשפטן משה נגבי המנוח, הסכנה הגדולה לחופש הביטוי ולחופש העיתונות, בכל הנוגע לביקורת על מערכת הביטחון ועל הצבא, הנה צנזורה עצמית של העיתונות ושל עורכיה. זו מונעת פרסום ידיעות שליליות על הנעשה בצבא, ולאו-דווקא סודות מדינה. כך, בימים הראשונים למלחמת יום הכיפורים מנע עמוס גורדון, ראש חטיבת החדשות בקול ישראל (שחלש אז גם על "גלי צה"ל" - עקב איחוד הרשתות לרגל המלחמה), פרסום כתבות, ששלחו כתבים, שזועזעו לנוכח הביצועים העלובים של צבאנו בחזית סיני ו"מלחמת הגנרלים". ואין זו דוגמה יחידה. את האווירה תמצת לימים עמירם ניר (עיתונאי, איש צבא, ולימים - יועץ ראש הממשלה פרס לענייני טרור בינלאומי) במאמר קצר, שכותרתו: "שקט, יורים" (יוני 1982).

העלמת מידע

בדיקה של סיקור צה"ל בעיתונות הישראלית (שאני עוסק בה כמעט שלושים שנה) מלמדת, שהעיתונות הישראלית העלימה מידיעת הציבור ליקויים בצבא, שחיתויות, תאונות אימונים, בעיות באמצעי לחימה, התעמרות בחיילים וכישלונות מבצעיים. לעומת זאת, האדירה מפקדים (למשל, אריאל שרון, ישראל טל, דוד אלעזר ושמואל גונן-גורודיש - אחרי מלחמת ששת הימים).

העיתונות הישראלית התעלמה מתבוסת צה"ל - באוויר וביבשה - במלחמת ההתשה מול מצרים, והזינה את הציבור בדברי רהב של מפקדים, בשחצנותם וביוהרתם. כך, התאפשרה ההפתעה האיומה, שנחתה על הציבור בפרוץ מלחמת יום הכיפורים, רק יומיים אחרי שדוד אלעזר, הרמטכ"ל, הבטיח לסורים, שאם ינקטו אלימות, ייתקלו באגרוף ברזל...

דרך אגב, הידיעה היחידה על הכוננות לפני יום הכיפורים, שהתפרסמה במעריב בתשעה בתשרי תשל"ד - יום לפני המלחמה, כשכבר ידעו ב"מוסד", באמ"ן ובצה"ל על המלחמה הקר̤בה - מבטלת (גם בגרסתה הלא-מצונזרת) את הידיעות על הנעשה ב"עבר השני של הגבעה" (היערכות מלחמתית מצרית וסורית) בדברי רהב על יכולת צה"ל לבלום כל תוקפנות. וכידוע, זה כמעט התקיים למחרת...

הלך שולל

מאז שהתגייסתי, ניסיתי להסביר לאבי, שמשהו חורק למדי בצבאנו; והוא סירב להאמין לי. כששבתי הביתה לחופשה קצרה מפאתי "המובלעת הסורית" בסוף אוקטובר 1973, הודה אבי, שהלך שולל, ולצערו כי רב, צדקתי. אבי ומורי ע"ה היה אדם משכיל ונבון, שקנה את הסחורה הפגומה ששידרה העיתונות הישראלית אודות צבאנו, כי רצה להאמין להם ולא לבנו הנרגן. ההפתעות המרות במלחמה גרמו לו שברון-לב. "לא יכול להיות...", נהג לומר לי כששוחחנו על מצבנו הצבאי, לפני המלחמה. יותר לא שמעתי ממנו את המשפט הזה.

הביקורת על הצבא ועל ענייני הביטחון אמורה להיעשות בראש ובראשונה ברשות המחוקקת - בוועדת הכנסת לחוץ ולביטחון (וחו"ב). אך הוועדה הפכה מרגע ייסודה לבית לורדים, רווי למדי בגנרלים לשעבר, שמגינים זה על עכוזו של זה, ומונעים כל ביקורת על הצבא ועל מערכת הביטחון. וחו"ב, למרות יוקרתה המפוקפקת (בעיניי!), הנה לא יותר מחותמת גומי - כלב שמירה חירש וחסר שיניים.

שוב ביקורת פוליטית

הביקורת הפוליטית של התקשורת הישראלית על הצבא, מאז המהפך הפוליטי במאי 1977, שהעלה את הליכוד לשלטון - שקופה. למרות זאת, נראה, כי משרד הביטחון וצה"ל חסינים, ואין מדווחים בהרחבה על ליקויהם הרבים מעבר לדיון מסוים וקורקטי כל אימת שמתפרסמים דוח מבקר המדינה, או שחיתות חדשה. ושוב, אין זו מסיבות של ביטחון מידע, אלא משום שזו מדיניות התקשורת הישראלית.

לכן, צומחים בצבאנו גידולי פרא, שהופכים לאלופים על לא-עוול בכפם; לכן, אין מתחקרים קרבות, ואין מפיקים לקחי מלחמה; לכן, מפקדים כושלים מתקדמים, ונעשים אלופים ורמטכ"לים; לכן, מפקדים, שאינם הולכים בתלם, מופרשים מהצבא; לכן, עושים משרד הביטחון וצה"ל ככל העולה על רוחם בתקציב הביטחון; לכן, דוחות מתריעים של קצינים ערניים - כמו הדוח של עמנואל ולד המנוח ושל יצחק בריק ייבדל לחיים ארוכים וטובים - נטמנים בירכתי מגירות, כדי שיתאבקו למשעי, והכישלונות חוזרים על עצמם;

לכן, צבאנו בנה לאורך תעלת סואץ מעוזים, שאינם מתאימים ללחימה, ללא כל היגיון מבצעי והנדסי, וחזר על טעותו בדרום לבנון; לכן, מצייד צבאנו את חייליו באמצעי לחימה גרועים ונחותים, שמסכנים את חייהם (לדוגמה, צה"ל יצא למלחמת יום הכיפורים חמוש ברובים FN, בתת-מקלעים "עוזי" ובבזוקות - כשלמצרים ולסורים היו רובי-סער "קלשניקוב", מטולים נ"טRPG וטילים נ"ט "סאגר"); לכן, פותח "הפיל הלבן" גשר הגלילים, שלא הגיע בזמן לצליחת התעלה, והוצמת כל פיתוח של אמצעי גישור אחר;

לכן, לא פונו המעוזים, שלא היה להם כל ערך במלחמה, בפרוץ המלחמה, והם הפכו לנטל כבד, שגבה מחיר מבצעי ומחיר דמים כבדים; לכן, פותח הטנק "מרכבה" על בסיס רעיון, שלא נבדק עד הסוף, והצמיתו כל רעיון חליפי - עד ש"מרכבה" צמח למפלצת, ששוקלת כשבעים טונות; לכן, נבנתה חומת הפרדה מבלי לחשוב על האפשרות להגן עליה במקרה הצורך; ותקצר היריעה מלהזכיר את שאר הדוגמאות המבישות, שחמקו מעין הציבור הודות לסיקור מעוות וחס̤ר בתקשורת הישראלית ולפיקוח רשלני במתכוון בכנסת.

לכן, גם הוויכוח המתמשך על ההוראות לפתיחה באש לא זכה לסיקור הולם, ובלחץ כבד של הצבא, הורד מסדר-היום הציבורי. אך הזעם והביקורת הציבורית מפעפעים מתחת לשטח, ויתפרצו שוב ושוב, כמו הר געש שאינו כבוי, אני מבטיחכם, כל אימת שיתברר שצבאנו טעה, וינסה לכסות את ערוותו. ופעם זו קרובה מתמיד, כיוון שלמרות הכל, צבאנו (כולל חיל-האוויר!) אינו חוקר את ביצועיו, ואינו מפיק לקחים מהצלחותיו, מטעויותיו ומכישלונותיו.

הצבא עושה טעות יסודית ביחסו לביקורת האחרונה על הוראות הפתיחה באש, כיוון שיש ממש בטענות משפחת שמואלי ותומכיה. יתר על כן, הטענות מגיעות ממרכז השכבה האזרחית, שמאיישת את היחידות הלוחמות. כלומר, התעלמות מהטענות ודחייתן בקש פוגעת בבסיס הכוח הצבאי; ואל נתפלא, שהמוטיווציה לגיוס בשכבה זו תמעט. אולי זו מטרת הצבא - כמו כל מיני הוראות, שהצבא מנפיק בלי הרף, ומתעמרות בלוחמים הדתיים בצבאנו.

הסתאבות

ארגונים, שאין עליהם ביקורת, מסתאבים. ראו, לדוגמה, את משטרת ישראל ואת שירות בתי-הסוהר, שגם לפני בריחת האסירים הביטחוניים עסק במרץ בהסתרת מחדליו, עד שהר הגעש התפרץ, והבורחים חשפו את ערוותו.

כלומר, ביקורת ציבורית, ביקורת פרלמנטרית וביקורת של מבקר המדינה הנן מנגנוני הגנה של המדינה מפני הסתאבות ארגונים ממשלתיים. העובדה, שהתקשורת הישראלית משתפת פעולה עם הצבא בהסתרת ליקויָו תרמה כבר למחדל (הלא-מודיעיני, אלא המבצעי והמינהלתי!) ביום הכיפורים תשל"ד. עתה מתבשל המחדל הבא, בסיוע תקשורת, שמועלת בתפקידה חותמת הגומי של וחו"ב. נקווה, ששומר פתאים ימנע את הפיכתו לעוד תבוסה עקובה מדם כמו לפני 58 שנה.

תאריך:  19/09/2021   |   עודכן:  19/09/2021
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסור להתעלם מביקורת על צה"ל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמעון מהצפון
22/09/21 10:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנהיג ארגון אל-קאעידה, איימן אלזוואהירי, פירסם ב-15 בספטמבר סרטון שבו יש איומים על חייו של בכיר פתח וראש תנועת "הזרם הרפורמיסטי" מוחמד דחלאן. נראה כי ארגון אל-קאעידה הפיץ את הסרטון לקראת יום השנה ה-20 לאירועי הפיגועים ב-11 בספטמבר, אך אל-זוואהירי לא התייחס במפורש לחזרת תנועת טליבאן לשלטון באפגניסטן. גורמי מודיעין במערב לא פוסלים את האפשרות שהסרטון הופץ כדי להזים שמועות על מחלתו ומותו של איימן אל-זוואהירי, בחודשים האחרונים הופצו ידיעות ברשתות החברתיות כי הוא מסתתר באירן, אך אין שום הוכחה לכך,דובר תנועת טליבאן הכחיש כי הוא מסתתר בתחומי אפגניסטן.
שמות הספרים מדליקים מיד נורות אדומות: התערובת הזו של דרקונים, חיות, חלומות וכשפים - התצרף החדש הזה נראה מפתיע, למי שמכיר את ספריה הקודמים של אורה עשהאל. ביצירותיה הקודמות מצאנו ניסיונות לחבר פיסות עלילה, פיסות רוחניות, שברי זיכרונות, אבל הרגשנו שיש מטרה לחבּר בין הדברים לשלמות אחת. לחבר מקום וזמן, לתת משמעות רוחנית מעבר לרסיסים. לא לתת לשברים לנצח את השלם.
19/09/2021  |  הרצל חקק  |   יומני בלוגרים
מדי שנה, לקראת יום הכיפורים זיכרונות המלחמה הארורה הזו חוזרים ומציפים אותי, יחד עם געגוע לחברים שאינם. התמונות שלא מרפות, כמו זו של חברי מהשרות הסדיר מוטי קורב בדקותיו האחרונות שותת דם מצווארו מונח על האלונקה שבנשיאתה למסוק המאחר אני שותף. גם שיחתי האחרונה עם הטוב בחבריי משה מילדינר על דיונת חול בתדריך מח"ט 600 בשבת 13 באוקטובר, ליד רכס חמדיה הסמוך לתעלה יומיים לפני שנהרג בצומת טרטור לקסיקון.
19/09/2021  |  יורם דורי  |   יומני בלוגרים
בבית הורי לא דיברו על עדות שונות. כך חינכתי את ילדי. בני כשהיה בכתה ו' נכנס סוער באחד הימים ושאל: אימא, אנחנו אשכנזים או ספרדים. תשובתי הייתה אנחנו ישראלים ויהודים. כך גידלתי את ילדי. ידעתי שבמסורת בית אבי טענו שאנו מצאצאי רש"י ורבנים חסידים ידועים. מבית אמי ידעתי על רבנים מתנגדים דגולים. לימים ערכה אחותי עץ משפחה ארוך מאוד וגילתה כי משפחת אמי שחיה דורות באוקראינה, הם מגולי פורטוגל ומשפחת אבי מגולי ספרד שברחו לפולין. בשנים האחרונות החלו גלי הפרדה גזענית ודיבורים על ישראל הראשונה והשנייה (שלמרבית הפלא לא כללה את יוצאי בריה"מ לשעבר. יצרו קבוצה נפרדת קולקטיבית עבורם. וגלי העלייה מאתיופיה, הלוא היא חבש, שמשפחת המלוכה שלה טוענת שהם צאצאי שלמה המלך ומלכת שבא האגדית.
19/09/2021  |  רות רזניק  |   יומני בלוגרים
סיפרתי לחבר, שאני כועס על ישראכרט. רציתי לבטל כרטיס שלהם ונתקלתי במסכת של אי-רצון. רוצים לחדש לי את הכרטיס ולהטיל עלי כל מיני הוצאות שיועילו לחברה, סיפרתי לו. "ברור", הוא השיב לי קצרות. אני לקוח, ומחברה גדולה, חברת כרטיסי האשראי הגדולה בארץ, אני מצפה ליחס הגון כלפי לקוח, אמרתי לו וסיפרתי את הסיפור:
19/09/2021  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ארז שושני
ארז שושני
ישנה חשיבות רבה לצרוב כבר כעת בתודעה הציבורית את ההכרח לחוקק בחוק יסוד מספר עקרונות מרכזיים לשמירה על הביטחון הלאומי בעתיד
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
בין אם הוא ידע ונתן את הפקודה ובין אם הוא לא ידע על הפקודה, מדובר בהוכחה נוספת לנפסדות ולסכנה הקיימת שהמשך שלטונו של בנימין נתניהו מהווה סכנה לחטופים, הנמקים בגיא ההריגה של החמאס ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il