|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אישה צעירה מול עולם מנוכר ואכזר

אילו העולם לא היה עובר בשתיקה בשלבים הראשונים של פרעות הנאצים ביהודים שלא לדבר על העם הגרמני עצמו, אפשר והשואה הייתה נמנעת משום כך המורשת של השואה ולקחיה אינם עניין רק לימי הזיכרון, אלא לכול ימות השנה, בעולם, ולא פחות מזה כאן בארץ
23/09/2021  |   צבי גיל   |   יומני בלוגרים   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
ילדים במחנה הפליטים אל הול בסוריה [צילום: בדרחן אחמד/AP]

באחד הימים באמצע חודש יולי אני מקבל מייל שבו כתוב: שמי רותי דורון ואני תושבת גוש-עציון ביישוב "תקוע". קיבלתי את המייל שלך מיהודית ענבר. לפני מספר שנים הקמתי ארגון סיוע הומניטרי שסייע למשפחות, נשים וילדים בסוריה, בימים הקשים של מלחמת האזרחים. הסיוע היה חשוב ומשמעותי, אבל הווה רק טיפה בים הגדול של המצוקה האנושית הקיומית היומיומית. ימים רבים לאחר מכן, ועדיין אני מתהלכת עם רצון והבנה שכבני אדם בכלל וכעם יהודי בפרט עלינו לפעול עמוק יותר ורחב יותר בהקשרי רציחות עמים, לאומים, קבוצות אתניות וכיו"ב.

אני רואה במנשר ניצולי השואה, שאותו קראת, צוואה של ממש כי "הזיכרון צריך להוליד מעשה". ועל אותו "מעשה" - הייתי שמחה להיפגש עימך, לפרוש רעיון שהולך עימי בכללותו, ולבדוק אפשרויות וחיבורים.


אצלי היישוב "תקוע", בקצה גוש-עציון, כעשרה ק"מ מדרום מזרח לבית לחם, קשור באחד ההומניסטים הדתיים שלנו, הרב מנחם פרומן, רבה של תקוע. רות דורון, גם אם לא הייתה מקורבת לרב פרומן, יש להניח שההומניזם של רבה של העיר, חיזק בה את התודעה הזאת. עם הרקע הזה תוך אזכור מנשר ניצולי השואה, שהוא אכן מהווה ניסיון להנחלת מורשת הומאניסטית כציווי של לקחי השואה, והעובדה שזה לא היה לציון "יום הזיכרון לשואה"-Black memorial day הייתי מאוד סקרן להיפגש עם רותי ואכן נפגשנו בביתי.

מצאתי מולי בת אדם שעיניה הגדולות קורנות. אם יש אבר בגוף שלעתים נותן יותר ביטוי מאשר הלשון אלה העיניים. ומה שהעיניים לא אמרו היא אמרה ומיד בהתחלה הגדירה זאת כ"נושא שבוער בנשמה". היא פתחה ואמרה: ביקשתי את הפגישה אתך, מתוך רצון לשמוע מכלי ראשון את מי שהיה שותף בכתיבה וקרא את מנשר ניצולי השואה. מנשר, אותו אני רואה כצוואה של ממש. מנשר, שחדר לליבי מהרגע שהכרתיו ולא הרפה. מנשר, בו אני מוצאת מסר עמוק מאוד וחריף. מנשר, שנכתב על-ידי נציגי דור שעבר מה שאין דומה לו ולא ידמה לו בכל ההיסטוריה האנושית".

כמי שמאוד מחשיב תשומת לב וחושב שזה אחד הדברים החשובים בחיי אדם, היה, הווה ויהיה, זה החמיא לי מאוד. לצערי איני יכול לחלוק את הערכה לשותפים שלי במיזם. הם לא זמינים יותר. אשר לי, אי-שם בפינה של חדרי הלב, זה אמר לי שיש בני אדם, או בנות אדם, שאכפת להם. מי שאכפתי בתחום הפרט הוא אכפתי בתחום הכלל, ואלה בין היתר רותי וחברותיה. אלה בימים הקודרים של מלחמת האזרחים המדממת בסוריה ומאות אלפי פליטים ללא קורת גג על סף הרעב, לא רק שלא שתקו אלא עשו.

באותם ימים אפלים כאשר על המזרח התיכון בכלל, ועל סוריה בפרט, עבר מרחץ דמים וכתוצאה ממנו החל לשטוף את האזור ואת העולם כולו גל של מאות אלפי פליטים, רותי דורון לא הסתפקה בקריאה בעיתונים, בהאזנה לרדיו ובצפייה בטלוויזיה, שגם אלה נדמו עם הזמן, אלא החליטה לעשות. יחד עם חברותיה גלית קויפמן, לילך כהן, אורטל מוּסָצ'י, בת עמי שורק ועליזה רז-מלצר הקימו תנועה בשם "לא עומדים מן הצד". והן לא עמדו מן הצד ואיתן אלפים מאזרחי ישראל שנענו לקריאה לסייע לרבבות קורבנות, רבים מהם קשישים ורבים עוד יותר - ילדים, מאות יתומים. מאה ועשרים נקודות איסוף הוקמו ברחבי הארץ. המשימה הייתה להעביר להם בדרך לא דרך סיוע במצרכים ומוצרים חיוניים כמו מזון, שתייה לא מזוהמת, תרופות ואמצעי היגיינה וגם לבוש חם, שכן באותה עת האזור היה מושלג ושרר קור כבד בסוריה.

חבילות הסיוע [צילום: יוטיוב]


"עולם קצת יותר טוב"

רותי, אינה תמימה לחשוב כי מה שהיא וחברותיה עשו הביא לאיזה שינוי דרמטי, הן בכל הנוגע לאותם אנשים אומללים בגיא הצלמוות, או בעולם שסובב אותם. היא בסך-הכל רוצה לתרום את חלקה וכל שהיא מייחלת הוא שגם אנשים אחרים יתרמו את חלקם. ו"אז" היא אומרת "העולם ייהפך לקצת טוב יותר". ואני חושב לעצמי שאם כל אחד או רובינו נתרום את חלקנו למשימה כזאת, העולם יהפוך לטוב יותר, בלי קצת. אבל זה חלום באספמיא.

מה את רואה בדור הזה שלי שאליו התייחסת, שאלתי את רות.

רות: "אני רואה בדור הזה דור שפגש באופל הגדול ביותר שהאנושות ידעה, ונגע בנקודת הסוד של המפגש בין הרע ביותר והטוב ביותר, וכאשר הוא אומר דברים כאלה שמוצאים ביטוי במנשר הניצולים - חובה עלינו להקשיב להם ברוב קשב ומעומק נשמה. חובה עלינו להביא הדברים לידי עשייה וביצוע".

תהיתי כיצד רות וחברותיה בתנועה "לא עומדים מן הצד" רואות את יישום לקחי השואה, אף שכאשר ראיתי את הסרטון, התשובה הייתה ברורה לי, אבל המציאות אינה קופאת על שמרייה. מאז קרו דברים ודברים לא טובים.

רות: "הרי זה מופיע במנשר. הזיכרון צריך להוליד למעשים. זוהי אמת גדולה. וזוהי אמת פשוטה".

ואכן זאת אמת פשוטה, אבל אם היא ברורה לי ושכמוני, אינני בטוח שהיא ברורה לאחרים. ליתר ביטחון הרי לא אחמיץ הזדמנות כאשר מישהו אחר זולתנו - שורדי השואה, ישמיע קול. לכן אני מבקש מרות לפרט מה הכוונה.

"מבחינתי", אומרת רות, "עלינו כבני אדם בכלל, וכעם יהודי וישראלי בפרט, להוביל את חוד החנית במלחמה ברצחי עם וקבוצות אתניות. עלינו לדאוג שהמילים never again יקבלו ביטוי מעשי, נחוש וחד-משמעי. האנושות 2021 יכולה להגיד לעצמה, לשאוף, לכוון ולדרוש מעצמה להימנע ולמנוע לחלוטין genocide נוסף".

איך רותי?, אני שואל.

והיא עונה לי: "אני אומרת מילים אלו ורועדת, כי על-אף הזעזוע העמוק בסוף 45' וההבנה ש"לעולם לא עוד", המאה ה-20 זוכה לכינוי עידן הג'נוסייד. 150 מיליון איש נרצחו ב"מגיפה" הזו, שהיא הגדולה מכולן, אך המטופלת הכי פחות מכולן. בימים אלו ממש, אנו חוזים במראות קשים מנשוא באפגניסטן, באתיופיה -במחוז תיגראי, בבורמה ועוד. ו... עומדים מן הצד. שוב ... ועוד.... בזמן שיש נרצחים, נאנסים ונשרפים ברגעים אלו ממש".

המטרה של רות, כפי שהיא רואה אותה בטווח הקרוב, זה שתקום איזו תנועה בארץ אשר תעקוב אחר האירועים הקשים בעולם ותגיב עליהם. היא הייה רוצה גם קשר עם תנועות דומות בעולם, ויש כאלה, כדי לפעול יחד נגד עוולות ופגיעה בזכויות בני אדם ובראש וראשונה הזכות לחיות ולנהוג באורח החיים שנראית לאדם. היא מתכוונת להפגש עם אנשים, בייחוד נשים משפיעות כאן בישראל, ולשמוע מה שיש להם לומר וכיצד הן תוכלנה לסייע בקידום הרעיון.

אף שהמשל לא דומה לנמשל, בפגישה עם בת אדם כמו רותי השאלה מתבקשת: נושא מבקשי המקלט בישראל.

"לנגד עיניי שני דברים. אחד הוא הבסיס המוסרי אוניברסאלי בכלל והשני הוא יהודי בפרט כמו גם ההיסטוריה היהודית הצרובה בגופינו. היותנו פליטים וצאצאי פליטים עצמנו, והזיכרון העומד בבסיס הולדתנו כאומה "כי גרים הייתם בארץ מצרים" כל אלו ועוד מחייבים אותנו ממש בבחירה אנושית מונהגת ונחושה של קליטה, טיפול, הגנה, והסדרה. ללא עוררין. מנגד, זהותה היהודית של מדינת ישראל כמדינה האחת והיחידה של עמנו, מחייבת אותנו לקלוט פליטים - אם במידת האפשר". לאמור - לא קליטה המונית שהיא בלתי אפשרית מכול בחינה שהיא ולא ריכוז פליטים במקום אחד כמו דרום תל אביב. ליתר דיוק לדעתה הקליטה צריכה להיות מושכלת, מוסדרת חוקית ומונחית על-ידי ערכים תוך הגדרות ברורות ופיזור הפליטים גם לטובתם שלהם וגם כדי שיזכו לטיפול נאות, ריפוי ותקווה לעתיד. זה לדעתה מתווה בר ביצוע.

רותי דורון [צילום: יוטיוב]

מטען זה של מורשת וניסיון בתחום החינוך הוא שהביא אותה להקים יחד עם שותפות את עמותת "לא עומדים מן הצד", עמותה שהעבירה טונות של סיוע הומניטרי לסוריה בזמן מלחמת האזרחים העקובה מדם שם, וראתה את המתרחש מעבר "לקווי האויב". עם זאת היא רואה את האויב העיקרי בקרבנו, בני אנוש, את הפיצול והשיסוע. וזאת הסיבה של התאגדות - ימין ושמאל, דתיים חילונים, יהודים וערבים שפעלו יחד למען משפחות נשים וילדים בסוריה, כאדם לאדם.

רותי דורון, אם לחמישה, נולדה בירושלים להורים שבמקור הם מאלג'יר וטוניס. שנים רבות חיו בצרפת. אחיותיה נולדו בצרפת והיא ה"צברית" היחידה במשפחה. אימה המנוחה הייתה מורה, עבדה בעליית הנוער ולאחר מכן בשגרירות צרפת בישראל. אביה הוא מהנדס אזרחי ופילוסוף. הוא זכה באות לגיון הכבוד כקצין בצבא צרפת במלחמת צרפת-אלג'יר. ההורים השפיעו רבות על השקפת העולם של רות. היא עצמה עסקה בתחום החינוך, מנהל חינוך, 10 שנים מתוך זה בצבא קבע, בפרויקט "נערי רפול" ועם חיילים מיעוטי השכלה. היא השתחררה בדרגת רס"ן. הייתה סגנית מנהלת בי"ס, הקימה חטיבת ביניים, ועבדה עם נוער מצוקה בדרום תל אביב בהכנה לבגרות. עד לפני שלושה חדשים הייתה מנכ"לית קהילת ציון בירושלים - קהילה שעוסקת בלימוד ותיקון עולם.

"תחושה זאת היא אשר מובילני כיום לחפש את הדרך ולבנות מערך גדול שיקיים הלכה למעשה את צוואת ניצולי השואה ויפעל למען קורבנות אתיופיה, קורבנות אפגניסטן, קורבנות האנושות", אומרת לי רותי בלהט שמאפיין אותה כשהמסר הוא "אסור לשתוק". היא מצטטת את היסטוריון השואה יהודה באואר: "כדאי שנוסיף על עשרת הדברות עוד שלושה דברות נוספות: "לא תהיה המבצע, לא אתה ולא בניך ולא בני בניך; לא תהיה קורבן, לא אתה ולא בניך ולא בני בניך; לא תהיה בשום פנים ואופן לא אתה ולא בניך ולא בני בניך לעולם, משקיף סביל לרצח המונים".

ומה שרותי אומרת זאת מציאות שעליה לא קוראים הרבה, לא שומעים הרבה, ולא צופים הרבה. לעניות דעתי, בהתייחסות לָדִבּרוֹת של יהודה באואר, לאמור בכול הנוגע ללקחי השואה ולשתיקה - המניפה היא גדולה. היסטורית ועכשווית. אילו העולם לא היה עובר בשתיקה בשלבים הראשונים של פרעות הנאצים ביהודים שלא לדבר על העם הגרמני עצמו, אפשר והשואה הייתה נמנעת. משום כך המורשת של השואה ולקחיה אינם עניין רק לימי הזיכרון, אלא לכול ימות השנה, בעולם, ולא פחות מזה כאן בארץ. בהקשר זה אני תמיד נזכר באותו טרובדור של היישוב היהודי בארץ ישראל ובראשית קום המדינה - נתן אלתרמן, ובשירו "מכול העמים" שאני מביא אותו מדי פעם וכול פעם אני נפעם ונרעד בכול מיתרי גופי - מחדש. הוא אקטואלי כמו המנון. אלתרמן "בטור השביעי" שלו בעיתון "דבר", שימש כ"רפורטר" בחרוזים וכפובליציסט לירי. הוא סקר את המציאות הנוראה בעת כתיבת השיר בשנת 1942, היא השנה שבו הוחלט על "הפתרון הסופי". אבל בזירה הרחבה ובמשמעות הרחבה בעולם, היום כמו אז, הוא משמעותי כפי שהוא היה בעת שנכתב - בדם לבו. הנה שני הבתים האחרונים.

שאתה בחרתנו מכול הילדים
להיהרג מול כיסא כבודך
ואתה את דמינו אוסף בכדים
כי אין לו אוסף מלבדך.
ואתה מריחו כמו ריח פרחים
ואתה מלקטו במטפחת
ואתה תבקשם מידי הרוצחים
ומידי השותקים גם יחד.

הבשורה הטובה היא שרותי דורון אינה שותקת והיא מבקשת מאתנו לקחת חלק פעיל במערכה נגד השתיקה.

תאריך:  23/09/2021   |   עודכן:  23/09/2021
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אישה צעירה מול עולם מנוכר ואכזר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
בשלהי 2017 פחתו אירועי הלחימה בסוריה והתייצב מאזן הכוחות, ובמקביל החלו מאמצי בניין הכוח הצבאי בחסות רוסיה. התהליך הואץ במארס 2020, עם ההגעה להסכם הפסקת האש מול המורדים באדליב – מה שאפשר את הסטת הקשב מלחימה לשיקום. מאז ניכרת תחרות אירנית-רוסית אודות השפעה על בניין הצבא הסורי ואופן הפעלתו.
18/09/2021  |  ענת בן-חיים  |   כתבות
בחודש שעבר אושרה הארכתו בשנה נוספת (לאחר חצי שנה יוגש דוח פעילות להארכה בחצי שנה נוספת) של מנדט האו"ם להפעיל את מעבר הגבול שדרכו מועבר סיוע הומניטרי לאזור אדליב שבשליטת המורדים בצפון סוריה ואינו נמצא בשליטת המשטר המרכזי בדמשק. באזור מתגוררים 3.4 מיליון סורים, רובם במחנות פליטים, בתנאי רעב ועוני. מאז שמעבר הגבול החל לפעול בשנת 2014, הוא מהווה צינור החמצן המרכזי להגשת סיוע הומניטרי לתושבים ולעקורים. מדי חודש מועברות דרך באב אל-הווא למעלה מ-1,000 משאיות המכילות מזון ותרופות, עבור מיליוני נזקקים.
14/08/2021  |  כרמית ולנסי  |   כתבות
הנשיא פוטין וראש הממשלה נפתלי בנט שוחחו בטלפון בתחילת החודש,הם דנו בנושאים ביטחוניים ומדיניים, בהם גם סוגיית 4 השבויים והנעדרים הישראלים ברצועת עזה, ובנט הודה לפוטין על שמירת היציבות האזורית בזכות רוסיה. כמו-כן, סוכם כי הם ייפגשו בקרוב.
במארס האחרון צוין עשור למלחמה בסוריה. על-אף ניצחונו לכאורה של בשאר אסד במלחמה בסיוען של אירן ורוסיה, סוריה היא מדינה מפורקת. אסד שולט ב-60% בלבד משטחה, המשבר הכלכלי הפוקד אותה אך מעמיק ואין אופק להסדר פוליטי בעתיד הנראה לעין. במובנים רבים, המשבר בסוריה הוא "קונפליקט קפוא".
מחנה אל-הול (2.4 קמ"ר) במחוז אל-חסכה שבצפון-מזרח סוריה מכיל כמעט 60 אלף אסירים, פליטים עירקים וסורים, כעשרת אלפים מהם מארגון דאעש, רובם נשים וילדים. האתר הקרוב לגבול עירק שימש בשנות ה-90 מחנה פליטים לעירקים שנמלטו ממלחמת המפרץ ואח"כ מהפלישה האמריקנית לעירק ב-2003. בתקופת מלחמת האזרחים בסוריה, הפך המחנה שנשלט בידי הכורדים למחנה מעצר לשבויי דאעש, ארגון שנגדו נלחמו "כוחות סוריה הדמוקרטית" הכורדיים בחסות ארה"ב ובסיוע חיל-האוויר האמריקני.
10/07/2021  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il