|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
עיר הבירה ריקוויק [צילום: מוטי סבאג]

יומן מסע לקרח ואש

שיכרון חושים מפעים ומרגש של נופים עוצרי נשימה, מפלי מים אדירים שנדמה כאילו הם נופלים מרגלי טיטנים, ובהם המפל הגדול והעוצמתי ביותר באירופה, והררי געש, שלמגע באבני הלבה הפזורות והתצורות שנותרו נכוות הידיים מלהט הלבה שזוכרות האבנים מההתפרצות במרץ השנה יומן מסע חוויתי שנערך החודש באיסלנד - אי-של קרח ואש
12/10/2021  |   ציפי שחרור   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ציפי שחרור במפל סקוגפוס באיסלנד [צילום: גלעד]

"כשתחזור תבין", כך מבטיחה החברה הגאוגרפית. תהיתי לפשר הבטחה זו, אניגמטית משהו, עד שיצאתי לאיסלנד דרך החברה ובהדרכתו המקצועית של מדריך הטיולים מוטי סבאג. טיול מרתק שנמשך 12 יום במסלול בעל השם המאתגר "אי של קרח ואש". המסלול כלל חציית האי מדרום לצפון והמשכו עם כיוון השעון וכניסות לשטחים נידחים. ואז הבנתי במה זכיתי ולמה כיוונו הדברים וההבטחה עוד בטרם הגעתי ארצה.

אכן, המסע המרתק ברחבי איסלנד הוא שיכרון חושים מפעים ומרגש אל נופים עוצרי נשימה, מפלי מים אדירים, הררי געש שלמגע באבני הלבה הפזורות והתצורות שנותרו נכוות הידיים מלהט הלבה, שאותה זוכרות אבני הלבה מאותה התפרצות בחודש מרס השנה. שוב אני נזכרת באמרה "כשתחזור תבין" ומודה על כך שלא הייתי צריכה להמתין עד לחזרתי מאיסלנד כדי להבין את גודל החוויה שאנצור בליבי כשעמדתי מול המפל הגדול והעוצמתי ביותר באירופה, דטיפוס, מול מים אדירים שנדמה כאילו נופלים מרגליהם של טיטנים. שהרי לא יעלה על הדעת (ובעיקר בדעתה של ישראלית שמים דלים זורמים בארצה) שהמסע באיסלנד הוא רדיפה בלתי פוסקת אחר אוקיינוס, מפלים, ימות, אגמים והרי געש העוטפים אותה מכל עבר. מדינה ענקית בת כ-360,000 תושבים בלבד - פריבילגיה לא צודקת בהתייחס לחלוקה הדמוגרפית העולמית.

המסע החל ברקווייק, הבירה הססגונית והמטופחת שבה נחתנו, והמשכנו צפונה, בהיקף טבעתי חובק נופים עוצרי נשימה שיד אדם טרם חיבלה בהם. הנסיעות נעשו בתוך מרכז איסלנד באמצעות אוטובוס שטח חזק וגבוה, שאפשר לנו לעבור מכשולי נהרות ונסיעות מטלטלות, קופצניות משהו, על גבי דרכי עפר וסלעי ומשטחי בזלת שרק לאחרונה הותאמו לכלי רכב קשוחים במיוחד, ובמיוחד את דרך 35F הנעה בין הקרחונים "הקרחון הארוך", לנגיוקול Langjökull, קרחון הנמל Hofsjökull ודרך הררית במיוחד בשם: F 347. זאת על-מנת להגיע לאתר יפה ומרתק במיוחד, שהודות למזג האוויר התאפשר להגיע לקרלינגר - קרחון יפה ואזור גיאותרמי הפולט הדי קיטור ובוץ מבעבע, באזור הרים צבעוני וססגוני. אך רוח קרה וקפואה שנשבה באזור המחישה לנו מיהי איסלנד הארקטית שעל קו המשווה.

מכתש ואגן הר הגעש קריד באיסלנד [צילום: מוטי סבאג]


קצרה ידי מלפרט את כל המראות הצפויים למטייל שטרם חווה את איסלנד. אציין ולו במעט את תצורות הלבה ואת הגבעות המיוחדות שטיפסנו עליהן על-מנת להגיע לחלל גבעת הירח הנישא באזור הגעשי ונחילי הלבה בשמורת אזור אגם מיוואטן (Myvatn), עם מסות של ברווזים, עופות מים, כבשים וסוסים במרעה, כשברקע ובאופק נפלטים מבטן האדמה הדי קיטור ובוץ מבעבע ועיסתי, מדיפים ריחות גופרית.

מעניינים לא פחות הם תושבי המקום, בפרט אלה החיים מחוץ לערים הגדולות, בכפרים וחוות ובבדידות מזהרת, במרחקים עצומים מכל יישוב עירוני. החוות המטופחות הן מעין ישוב אוטונומי בזעיר אנפין, ואחת מאלה היא החווה מהמאה ה-18, חווה היסטורית איסלנדית טיפוסית בגלאומבר Glaumbær הממחישה את החיים בכפרים המבודדים והמרוחקים של איסלנד, שאף כנסייה קטנה ברשותה. כאלה פזורים באזורים שונים ברחבי המדינה, מה שמלמד על העם האיסלנדי הפטריוטי והקשוח החי כאן כבר כ-1,200 שנה, מאז תחילת ההתיישבות באי, עם השומר, ועובד את האדמה למרות הקושי הרב באזור בזלתי וגעשי של העולם שיש בו מוקדי רעש והתפרצויות וולקניות תכופות, הגובות חיי אדם ואסונות, ועדיין גאה וזקוף, הוא חוזר שוב ושוב לאחר כל אסון ואירוע. התושבים המבוגרים באיסלנד ידועים בקשיחותם. הם מחוספסים וייחודיים, כמו גם שפתם העתיקה מאימא נורבגיה הוויקינגית.

בעלי החיים שאני פוגשת בטיולים תמיד נחרתים בזיכרוני ובחוויותיי, כפי שאירע לי במסעותיי לגלפאגוס, לתאילנד, לסרי לנקה, לבורמה, לתאילנד, להודו ועוד. אזכור בעיקר את הכבשים המפוטמות, עטופות פרוות צמר סבוכות רכות, ופניהן כפני ליליפוטיים. לראשונה אף פגשתי סוסים איסלנדיים, זה היה בחווה אקולוגית מיוחדת במינה שבפרידהם, בה מגדלים בעיקר עגבניות בחממות, באמצעות טכנולוגיה מיוחדת. מלבד עגבניות שרי, פרי פיתוח ישראלי, מגדלים בחווה ירקות, פירות, דבורים יצרניות וסוסים מקומיים מיוחדים, שמקורם בגזע הנורבגי הפראי, סוסים נמוכים ונמרצים. לרגע הבחנתי כי לסוסים אלה הבעות אנושיות.

מפל גודפוס, מפל האלים [צילום: מוטי סבאג]

מסלול הפיורדים המזרחיים באיסלנד סובב מפרצונים ודרכים עקלקלות סביב כפרים קטנים מאוד של עשרות תושבים עד מאות תושבים, ועיירות צבעוניות ססגוניות שלהן יש מעגן סירות, ספינות ובתי חרושת לדגים ושימורים. האיסלנדים עצמם עובדים בהם ולא זרים, ובכך הם שומרים על הומוגניות. אנו תקווה כי האיסלנדים יסתפקו בדגים ופירות הים ולא ימשיכו בצייד ובהרג לוויתנים ויונקים ימיים אחרים, שכן איסלנד אינה שומרת על החוק הבינלאומי. מצער שהיא עדיין מתנגדת לאמנה הבינלאומית האוסרת ציד יונקים גדולים מהימים ומהאוקיאנוסים, כולל איי פארו, יפן ועוד.

במהלך הטיול הגענו לשדה הקרח הענק באירופה - "ואטנה" ששטחו כ-8,000 קמ"ר, באמצעות סופר גי'פים ענקיים גדולי צמיגים המיוחדים למעבר הררי וקרחוני זה, עם נהגים איסלנדיים מקצוענים וציוד ארקטי מצוין. נסענו במשך כשלוש שעות וטיפסנו מעלה כ-1,000 מטר מעל פני הים, במרחבים עצומים של שדה קרח שבהק בשמש המקרינה ומחזירה אור כמראה. פסענו על גבי הקרח בין 1,000 השנים שבקיעים ענקיים כחולים תכולים נקרו בו ופסגות הרי הגעש נבטו מהאופק ובמרחב, מה שהדגיש את הראות הנפלאה והנקייה שהתברכנו בה.

אנו ממשיכים לטייל ותוהים מה עוד ניתן לראות שלא ראינו לאחר כל המראות האלה. מוטי סבאג המדריך, שלאחר כ-30 שנה של טיילות והדרכה באיסלנד מטעם החברה הגאוגרפית, משיב על כך ואומר שלאיסלנד בת ה-103,000 קמ"ר (ישראל, לשם השוואה, משתרעת על שטח בסך 22,145 קמ"ר...) יש עשרות מסלולים שונים ומגוונים במשך ארבע עונות השנה, ולכן איסלנד נחשבת לאחת המדינות המצולמות ביותר. לא בכדי הוטבעה האימרה האיסלנדית המפורסמת כי לאיסלנד יש 40 גוונים של ירוק. זו ההזדמנות להודות על הדרכתו המיוחדת, המלומדת והמקצועית של מוטי סבאג, שבזכותו כל יום בטיול היה ייחודי ורענן. המדריך לא חדל להפתיע בידע רב, בניסיון אמיתי ורב שנים, בכישרון ובהסברים מפורטים, ומעל הכל: סבלנות, אכפתיות רבה ואהבת הבריות.

ציפי שחרור בלגונת הקרחונים [צילום: מוטי סבאג]

כשחשבנו שכבר ראינו די לבן וקרח, התבדינו כשהגענו ללגונת הקרחונים כשאנו מצוידים במעילים מיוחדים ובחליפות הצלה. כמו לוחמים בקומנדו הימי, עלינו על סירת זודיאק עשויה גומי ושטנו קרוב לאייסברג, גושי קרח שהתנתקו מהקרחון ללגונה. באשליית אומדן ומרחק הקרחון נראה קרוב במרחק של מאות מטרים, אבל המרחק לקרחון הוא כ-1 קילומטרים, רוחבו כ-2.5 קילומטרים, גובהו כ-45 מטר ואורכו כשישה קילומטרים עד לשדה הקרח משם נשמעים רעמי התרסקויות, דרדרת ומפולות של שברי קרח מהקרחון, מה שהעצים את התחושה הארקטית.

ביום הבא נסענו לאזור שונה מאוד, ירחי ומנותק מהעולם, בשם לאקי - על שם הר הגעש האלים ביותר באיסלנד באלפי שנים האחרונות שהרס והרג כ-10,000 איש במאה שעברה ועוד רבים במאות שקדמו להן. הר שאף שינה את כל תוואי דרום מזרח איסלנד, פגע כלכלית וגרם לנזקים רבים בחקלאות של מדינות שכנות ואף רחוקות.

הבוקר הבא התחיל בנסיעות מטלטלות בין ההרים ופסגות געשיות, חרוטי הרי געש יפים סביב, נהרות מים ומכשולי קניונים צרים - עד שהגענו לתחתית ההר ומשם צעדנו כשעה לפסגתו הצופה על מרחב הפארק הלאומי. הנוף מאופק לאופק הוא שדה קרח נישא עד לים. מזג האוויר באותו היום היה בהיר ושמשי, מלווה ברוח קרירה וצלולה, להסניף מעט בטרם נשוב לחום וללחות הישראלית.

לאחר לילה במלון מפנק וארוחות גורמה, ושני לילות באזור שמורת לאקי, הגענו לעיירה ויק הקטנה והציורית שבדרום איסלנד. משם המשכנו לחוף השחור, מצוקי הבזלת ומערות שנוצרו מחבטות הים והרוח החוצבת בהם תצורות של משושים, מחומשים, משולשים בצבעי שחור ואפור, כשמעל חגים אלפי עופות מים שראינו אותם גם ממצוקי דירהולי וממגדל האור הדרומי הענק, מהם צפינו בעופות ובציפורים, בחופים ובמצוקים, באיונים ימיים ובאיים, במרחבי האוקיאנוס האטלנטי עם זרמי הגולף הסובב את איסלנד.

כשאנו יורדים מההר, השמים חדלים להמטיר והערפל מתפוגג. אנו ממשיכים לעבר העיירה סלפוס, יורדים אל מפל סקוגר המרשים והחובט בקרקע ורוח קלילה מפזרת את המים. אנו מטפסים 400 מדרגות לכל כיוון, שווה בהחלט כי למעלה ממעוף הציפור, מעל הנוף והמפל, פרושה איסלנד שאינה נגמרת, וממשיכה להפתיע ולהלהיב את הדמיון.

ציפי שחרור על המצודה השחורה דימובורגיר [צילום: מוטי סבאג]
אתר גיאוטרמי בגייזיר [צילום: מוטי סבאג]
דימובורגיר, המצודה השחורה [צילום: מוטי סבאג]
[צילום: מוטי סבאג]
ספינת השמש, מוניומנט בריקיוויק [צילום: מוטי סבאג]
ציפי שחרור בקניון פיאד'רארגליופור באיסלנד [צילום: מוטי סבאג]
ציפי שחרור על הבקע בשדה הקרח ואטנה באיסלנד [צילום: מוטי סבאג]
הכותבת היא סופרת, משוררת, מנטורית ומחברת הספר "שיריפוי" - כוחה המרפא של השירה" (בהוצאת "פוקוס").
תאריך:  12/10/2021   |   עודכן:  20/10/2021
ציפי שחרור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התאונה הכמעט קטלנית בדרך לסיוע ל"כיפת ברזל" היא קריאת השכמה לישראל שבקונגרס האמריקני הולכת ומתפתחת מציאות חדשה שלא הכרנו עד כה. אומנם הסיוע עבר בסופו של דבר, ואף ברוב מרשים, אך מקומה של ישראל במיכלול ההתייחסות האמריקנית שינה גוון בהשוואה לעשרות השנים האחרונות — וזאת לא מפני שהנשיא ביידן או הגוש המרכזי במפלגה הדמוקרטית שינו את יחסם הידידותי כלפי ישראל, אלא מפני שהמצב הנחות יחסית של הסיעה הדמוקרטית בשני בתי-הקונגרס, ובעיקר בבית-הנבחרים, כלומר הרוב המצומצם שלה, מעניק מישקל-יתר למחנה "הפרוגרסיבי", כלומר השמאלי, המונה כ-100 מחברי הבית, כולל ה-SQUAD שהוא חלק ממנו והמורכב ממיספר חברות קונגרס, רובן מוסלמיות, ששמו להן למטרה להביא לשינוי יסודי במעמדה החיובי של ישראל בעיני הציבוריות האמריקנית בכלל ובקונגרס בפרט.
12/10/2021  |  זלמן שובל  |   יומני בלוגרים
בשנות ה-50', כאשר המשלט והמעוז והמוצב של האויב היה מוגן בגדר סבוכה ומסועפת, לימדו בצה"ל את הטירונים כי בשעת התקפה יש להתקרב, אחד החיילים פורץ קדימה וגוזר את התיל, נשכב עליו וחבריו דוהרים בעקבותיו, רומסים אותו או מצליחים להתקדם לצידו, חודרים ופותחים בקרב. סיכוייו של האמיץ שהלך לבד ראשון וגזר את הגדר ונשכב עליה להיהרג היו גבוהים מאשר של חבריו. אבל אם בתום הקרב נותר בחיים היה זוכה לתשואות מחבריו ולעתים קרובות גם לצל"ש.
12/10/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
יצחק בן שבו, יליד בית שאן, כיום תושב רעננה הוא אבא אוהב ומסור במיוחד. עד כמה מיוחד? תקראו בספר הביכורים הייחודי שכתב ויוצא כעת לאור, "שני בתים, מלא אהבה". סיפור על אהבה גדולה הצומחת גם בעת משבר אישי ועוטפת את המשפחה גם ברגעי ההתמודדות לנוכח האתגר בחיים של אושר עם זוג הורים בנפרד, שני כלבים ורוח טובה גדולה המנשבת מבינות לדפי הספר המרגש.
השבוע הלכה מאיתנו נועה צלטון. בת 99 הייתה במותה. לא הכרתי את נועה צ'לטון, אך הייתה לי זכות לשבת איתה בחדר המורים בבית אידלשטיין כרבע שעה, רבע שעה ממנה אפשר ללמוד על אישיות מיוחדת וכמה חבל שאין לנו רבים כמוה.
מחוות של ארה"ב וישראל לטרור איסלאמי/ערבי/פלשתיני, והסרת האופציה הצבאית על-ידי ארה"ב משולחן המו"מ עם משטר הטרור האירני, נתפסים כחולשה בעיני טרוריסטים, יריבים ובעלי-ברית של ארה"ב. מדיניות זאת מתעלמת מ, או ממעיטה במשקל, תיעוד אובייקטיבי של 1,400 שנות התנהלות הטרור האיסלאמי, ומתבססת על הערכה ספקולטיבית של התנהלותו העתידית.
12/10/2021  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il