|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
זיקה חזקה לישראל [צילום: ג'י סי הונג/PA]

גילוי יהודיי אמריקה - 2021

ישראל עדיין קרובה לליבותיהם של יהודי ארה"ב אך אינה משמשת דוגמה לסולם ערכים שהם היו רוצים לראות בה והדור הצעיר הולך ומתרחק
20/10/2021  |   צבי גיל   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

הביקורת שנמתחת על ארה"ב, בעיקר בקרב ידידיה, כולל אותנו, על העדר הפגנת העוצמה שלה בעולם, מתעלמת מעובדת יסוד והיא שאמריקה בראשית המאה ה-21 אינה אמריקה של ראשית המאה ה-20, כאשר נשיאה ה-26, תיאודור רוזוולט אמר: "אני לא גנבתי את תעלת פנמה, אני בניתי אותה". השינויים אינם רק בעלי השלכות גאוגרפיות, אלא גם דמוגרפיות. הלשכה הסטטיסטית של ארה"ב צופה כי בשנת 2042 הלבנים הלא לטיניים לא יהיו יותר הרוב באוכלוסייה. לפי כל התרחישים, הקהילה היהודית תקטן והקיטוב הפוליטי יגדל. בתקופתו של טדי רוזוולט, אמריקה, על שתי מפלגותיה, נשלטה בידי ה-wasp - White Anglo-Saxon Protestant - לבנים פרוטסטנטיים ממוצא אנגלי, תוך זיקה חזקה לברית הישנה. באווירה זאת מאות אלפי פליטים יהודיים שהגיעו אליה במאות ה-19 וה-20, מצאו בה את המולדת החדשה.

היום זאת אמריקה שונה בהרכב האוכלוסייה וגם הקהילה היהודית, ועל אף שמעמדה הוא האיתן ביותר בפזורה היהודית, היא אינה קוהסיבית כפי שהייתה. בחלקה, זאת תוצאה של תהליך פנימי כשהדור הצעיר מתרחק מן היהדות ואחוז נישואיי התערובת הוא די משמעותי. ובחלקה, זאת תוצאה מהתנהגותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשלוש קדנציות, שבהן התעלם בצורה גסה ומחפירה מן הקהילה היהודית שעמדה לצדנו בכול שיכלה מתקופת היישוב ועד ימינו. הוא אף פעל בשחצנות נגד המפלגה הדמוקרטית שהרוב המכריע של יהודי ארה"ב הצביע, מסורתית, בעדה. שכן אם היה נושא שאיחד את כל חלקיה של יהדות ארה"ב הייתה ישראל. זאת לא פגיעה בכנף. אלה דברים שמשאירים צלקות שאפשר ולא ייעלמו.

נתונים

על-פי מכון המחקר "פיו" לשנת 2020, כיום חיים בארה"ב 7.5 מיליון יהודים. עלייה של מיליון לעומת הסקר הקודם משנת 2013. הם מהווים 2.5 אחוזים מכלל האוכלוסייה. פעם הם הוו 3% מכלל האוכלוסייה. אשר לפילוח של זרמים, הגדול ביותר הוא הרפורמי עם 35%. אחריו הקונסרבטיבי - 18%, האורתודוקסי - 10%, אחרים 6% וללא קשר לשום תנועה יהודית - 30%. אלה מזהים את עצמם כחסרי דת ותופעה זאת היא משמעותית מאוד. תופעה אחרת ראויה לציון היא מגמת הקיטוב שהולכת וגדלה לגבי הדור הצעיר. אלה מתחת לגיל 30 חלקם פונים לזרם האורתודוקסי אך רובם רואים עצמם ללא דת. בין אם זה פועל יוצא, לאמור תולדה של תפיסה עצמית זאת ובין אם להפך, עובדה היא כי בעשור האחרון 61% מכלל היהודים נישאו בנישואים מעורבים. רק 20% מקרבם מגדלים את ילדיהם ברוח היהדות. אומנם התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית החליטו לעשות מאמצים לקרב את אלה לפעילות יהודית אבל גורמים שונים, נסיבתיים וגאוגרפיים, אינם מאפשרים הצלחה רבה באתגר הזה. ואם אנו מבקשים לראות תרחיש לעתיד לבוא הוא אינו מבשר בשורות והקהילה היהודית הגדולה תלך ותצטמצם.

"היכל עמנואל"- בית הכנסת המפואר של הקהילה הרפורמית בניו יורק.
[צילום: סת' ווניג/AP]

במאמר של עפר מדם-פרידמן (Inss) אודות הקהילה היהודית, הוא מציין כי ניתן להעריך שקבוצת ה"בלתי משויכים", המהווה כיום כשליש מהאוכלוסייה היהודית, תמשיך לגדול באופן יחסי אף שהיא מתאפיינת בשיעורי ילודה נמוכים ובשיעור גבוה של נישואים מעורבים. בבסיס ההערכה הזאת עומדים שני גורמים: הגורם הראשון הוא המגמה עליה הצביע סקר pew ולפיה המעברים בין הזרמים הדתיים בקרב "היהודים על-פי דת" הם בכיוון של יהדות פחות מסורתית. לכך מצטרפים השינויים ארוכי הטווח בזהותם של יהודי ארצות-הברית. אלה צפויים להוביל להמשך המעבר מהזרמים השונים אל קבוצת ה"בלתי משויכים" ולגידולה. הגורם השני הוא הרכב הגילים של קבוצת ה"בלתי משויכים". הגיל הממוצע של הקבוצה הזאת - 43, נמוך ביותר מ־10 שנים מהגיל הממוצע של הקונסרבטיבים ושל הרפורמים באוכלוסייה היהודית. אחת המשמעויות של המגמות שהוצגו בנוגע להפחתת שיעורם של הזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי ובנוגע לגידול הצפוי בשיעורם של הזרם האורתודוקסי ושל קבוצת "הבלתי משויכים" היא הקטנת המכנה המשותף בין חברי הקהילה היהודית (הדגשה שלי. צ.ג).

היחס לישראל

ככלל, הרוב המכריע של יהודי אמריקה מזדהים עם ישראל, ליתר דיוק עם העם בישראל. אלא שגם כאן חל כרסום במידת הזיקה לישראל ולערכיה. ככה למשל רק 38% מכלל היהודים חושבים שישראל עושה מאמצים כנים לקראת שלום עם הפלשתינים. 12% חושבים שהפלשתינים לא עושים מספיק למען השלום. אך 44% מכלל היהודים בארה"ב סבורים כי הקמת התנחלויות בשטחי יהודה ושומרון פוגעת באינטרסים הביטחוניים של ישראל. מחקר של סטיוון כהן וארי קליין (ספרינגר 2010) מלמד שככל שיורד הגיל ככה גם יורדת ההזדהות עם ישראל. בשעה שבקרב גילאי 65+ 80% מזדהים עם ישראל הרי בקרב גילאי 35 ומטה רק 42% אחוזים חשים ככה.

לכך צריך להוסיף את היהודים יוצאי ישראל שלגביהם פורסמו נתונים לשנת 2018. לפי הסקר של עוזי רבהון וסטיוון כהן לרגל יום המהגר הבינלאומי, נכון לשנת 2018 בין 561,000 ל-599,000 ישראלים חיים בחו"ל למעלה משנה. נתון זה אינו כולל את ילדיהם. מתוך מספר זה, בין 300 ל-350 אלף חיים בארה"ב. אומדנים לא רשמיים מדברים על יותר מחצי מיליון ישראלים שחיים בארה"ב. זאת גם ההערכה שלי. ככה או אחרת אלה ללא ספק יש להם זיקה חזקה לישראל. המדינה בה חיים מספר הישראלים הגבוה ביותר היא ניו-יורק, ואחריה במקום השני נמצאת קליפורניה. במקום השלישי - פלורידה, ובמקום הרביעי ניו ג'רזי. לפי סקר זה ישראלים החיים בארה"ב נוטים לשמור על כשרות, לקיים מסורות חג, ולהתרועע עם ישראלים אחרים יותר מאשר רוב היהודים האמריקנים.

תשקיף לא מעודד

החוקר סטיוון כהן, שאותו הזכרתי, מסכם ככה את היחסים בין הקהילה היהודית בארה"ב לבין ישראל". בשעה שרוב יהודי ארה"ב עשויים לחוש מחויבות רבה כלפי ישראל, הקשר של רבים מהם לישראל הוא מלאכותי ושביר. בשעה שרוב יהודי אמריקה הם פרו ישראלים, מעטים מהם הם ציונים לפי התפיסה הישראלית. ליהודי אמריקה הפרו ישראליות היא פוליטית. היא לא תרבותית ורוחנית. בשעה שרוב יהודי אמריקה מסכימים שיש לתמוך בישראל, הם חלוקים לגבי מדיניותה של ישראל".

אשר לעתיד הקרוב יש לדעתו שתי דעות. אחת היא שהתמיכה בישראל תפחת והשנייה היא שתהיה יציבה. הוא תולה זאת בנסיבות השונות ובהיבטים שונים של המחקר שלו שלא נעסוק בו כאן בשל היותו רחב יריעה. עם זאת הרושם הכללי, והוא גם בא לידי ביטוי אצל סטיוון כהן, שתור הזהב ביחסי הקהילה היהודית לישראל לאחר מלחמת ששת הימים, קרוב לוודאי שלא ישוב עוד.

סקירה זאת, גם אם היא מזערית אינה כוללת לא את נושא האנטישמיות, לרבות קולות אנטי ישראלים בקמפוסים האקדמיים בארה"ב. בסוגיה זאת אני מפנה את הקוראים למאמרים שפורסמו באחרונה על-ידי מכון למחקרי ביטחון לאומי. היא גם לא כוללת את תנועת החרם נגד ישראל ה-בּי דיִ אֶס. דומני כי החוקרים אינם מייחסים חשיבות רבה לתנועה הזאת וצעירים יהודיים רבים לא יודעים כלל על קיומה. יתרה מזאת אותה קבוצה פרו פלשתינית קטנה בקונגרס, רובה דמוקרטים, אינה זקוקה לתנועת הבי.די.אס. במתן ביטוי להשקפותיה. לדעתי המערכה הכבדה שניהלה ממשלת נתניהו נגד תנועה קיקיונית זאת הוסיפה לה פרסום שהיא זקוקה לו. אין לה משקל משמעותי בארה"ב בכלל ובקרב הקהילה היהודית בפרט. ואני מתייחס לתנועה הזאת ולא ליחס של הציבור האמריקני לישראל ולהיבטים שונים של מדיניותה.

ישראל בצד הנותן

דומני כי במשרד התפוצות בראשות של השר נחמן שי מכירים היטב את המצב של יחסי יהודי אמריקה לישראל. ד"ר נחמן שי עצמו הוא בקיא בנושא ולא מכבר אף שימש מרצה אורח באחת מאוניברסיטאות היוקרה בארה"ב. הדגש, כמתבקש הוא לגבי הדור הצעיר. אחד הפרויקטים הוא חיזוק תוכנית "מוזאיק". פרויקט מוזאיק מתמקד בחינוך הבלתי פורמלי בעולם היהודי לנוער וצעירים, מגילאי 13-12 דרך התיכון, הקמפוסים ועד גילאי 30 שבהם מקימים משפחה ומעצבים את דרך החיים והחינוך של דור ההמשך, הפרויקט שם דגש מיוחד על קמפוסים בארה"ב.

כמו"כ מדובר ביצירת תכנים לקמפוסים ותנועת התנדבות יהודית צעירה "שליחות של שלום" Shalom Corps. בדומה ל Peace Corps האמריקני. זאת בהמשך לפעילות בקמפוסים. יש כאן מבט חשוב ביותר בראיית הדברים מן הצד היהודי. ערך הנתינה וההתנדבות הוא יסוד מהותי בעולם היהודי, "שלום קור" נוצר כדי לרכז מספר הולך וגדל של צעירים יהודים המחפשים הזדמנויות לתיקון עולם ויוצאים למסעות במדינות עולם שלישי לסייע בפיתוח ערים ואזורי משבר תחת מסגרות שונות, לא יהודיות, לתקופות של כמה שבועות עד שנה. "שלום קור" מייצר אלטרנטיבה יהודית עם זיקה חזקה לישראל ולפן של חסד ונתינה.

מיזם אחר הוא United - לחינוך יהודי והוא מיועד לכול הקהילות. פרויקט "יונייטד" עובד עם תשתית של מאות בתי ספר יהודיים ברחבי העולם, בעיקר באירופה, דרום אפריקה ודרום אמריקה, ואחראי על יצירת מערך חינוכי וכתיבת תוכנית אסטרטגית לפיתוח לימודי יהדות בבתי הספר הכולל: ציונות, יהדות, השפה העברית והיסטוריה של עם ישראל. כמו-כן התוכנית נועדה לספק רשת פעילות ותמיכה למורים ומחנכים בעולם היהודי על-ידי קיום כנסים שנתיים בישראל, פיתוח שיח בין המורים והמנהלית בתפוצות לעמיתיהם בישראל. לשנת 2020 מתוכננת השקת האגף ליהדות מתחדשת.

שר התפוצות נחמן שי [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

המכנה המשותף לכל המיזמים האלה הוא שהפעם מדינת ישראל מחזירה חוב של עשרות שנים שבהן היא זאת שהייתה בצד המקבל ואילו יהדות הפזורה בראש וראשונה בארה"ב הייתה בצד הנותן. בוודאי שהערך המוסף אמור להיות זיקה חזקה יותר לישראל. זאת שאיפה ראויה ללא ספק אבל היא תתגשם אם בצד כל אלה, שהם צעדים מבורכים, יבואו מעשים של ישראל ובראש וראשונה בתום הערכי והאוניברסאלי היהודי על כל הכרוך בכך, ביחסים בינינו לבין עצמנו בחברה דמוקרטית ובאלה עם שכנינו. עצם קיום המדינה היהודית היא עובדה קיימת ולא אתוס לדור הצעיר ביהדות אמריקה. קיום מדינה יהודית בעלת ערכים הומניסטיים מדברת אליהם. כמו גם העובדה שמדינת ישראל קמה על עיי השואה היא בתודעה שלהם כמו של הוריהם וזקניהם. אבל קיום לקחיה האנושיים על כל המשתמע מזה - זהו מסר שהם מבינים. זאת השפה שמדברת אל הדור היהודי הצעיר בארה"ב ובעולם. הם העתיד של היחסים בין ישראל והפזורה.

תאריך:  20/10/2021   |   עודכן:  20/10/2021
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איילת שלום. מזה זמן שאני מהרהר באפשרות לפנות אליך בפומבי, אולי יפלו הדברים על אוזן קשבת ולב מבין. לא סוד הוא שהקמת הממשלה הזו רעה מאוד בעיני רבים ממי שתמכו בכם. לא אסתיר שאינני בכלל אלה שכן החיישנים שבתוכי אותתו על המתרגש לבוא וכך נמנעתי מהאכזבה המרה לה שותפים רבים מאוד מתומכיכם (בעבר...). אלא שלא מאוחר לתקן.
20/10/2021  |  בעז שפירא  |   יומני בלוגרים
בזמן האחרון כמה מהבנקים הגדולים צמצמו את כוח האדם שלהם. רוצים עוד רווחים. בעיתונים הכלכליים מצאתי שרווחי הבנקים דווקא עלו. צימצום מספר העובדים שיפר את מצבת הרווח. מה קרה ללקוחות? הנסיון שלי דווקא לא היה טוב. יש לי חשבונות בשני בנקים - דיסקונט והפועלים. למה שניים? ככה טוב לי. אבל השירות שאני מקבל - גרוע בשניהם כאחד. אינני מרגיש כמו לקוח, שבעלי עסק צריכים לשאת בכבודו. אני מרגיש שמזלזלים בי. זו לא רק הרגשה לא טובה, זה גם פוגע מעשית.
20/10/2021  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים
אידיאולוגיה? מזמן אאוט אמור לי מי החבר ואומר לך הכל כשר! תשאלו את בנט את רוזין בנט יצא קרח מימין ומשמאל ולקינוח פסוקו
20/10/2021  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
"יִשְׁמָעֵאל בֶּן-נְתָנְיָה בֶּן-אֱלִישֶׁמַע מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וַעֲשָׁרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ וַיַּכּוּ אֶת גְּדָלְיָהוּ וַיָּמֹת" - המידע, שדווקא איש מזרע המלוכה היהודית הוא זה שהרג את גדליהו בן אחיקם, נמסר לנו בספר מלכים ב' פרק כ"ה פסוק כ"ה. בפסוק הזה נפרסה בפנינו תופעה עצובה, שיהודי רוצח יהודי. הרוצח של גדליהו בן אחיקם בן-שפן היה איש מבית המלוכה בארץ יהודה. בית מלוכה שהלך לגלות.
משפחת רבין הפכה את הכנס הזה, מדי שנה בשנה, במקום לאירוע מאחד, לאירוע מפלג, אירוע שנשלט על-ידי טינה בלתי מרוסנת לנתניהו, ובדיעבד גם למאות אלפי התומכים בו. בשונה מהפעמים הקודמות, החליט הפעם נתניהו, שלא להגיע לטכס הזיכרון לרבין המנוח. אני מרוצה מאוד מהחלטתו זו. משפחת רבין התעמרה בראש ממשלת ישראל, פומבית, די והותר. היא עשתה זאת בבוטות, תוך ניצול גס של הבמה ושל הפריבילגיה שהוענקו לה בזכות היותם בני משפחתו של...
20/10/2021  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il