|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

מאיפה הם מביאים את ה"נתונים" שלהם

ה"מתמטיקה" של מתנגדי החיסונים

וושינגטון פוסט מראה כיצד מתנגדי החיסונים מנצלים את בורותו של הציבור במתמטיקה כדי להציג את הנתונים בצורה מעוותת ואף הפוכה מן המציאות
16/11/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
שטויות מבחינה מתימטית [צילום אילוסטרציה: אבשלום ששוני, פלאש 90]

ביולי השנה הפך ג'רמי מק'אנולטי, מנהל הגנת הבריאות במדינת ניו סאות' וולס שבאוסטרליה, לוויראלי. הוא מסר ש-43 חולי קורונה במדינה מאושפזים בטיפול נמרץ והוסיף: "כולם למעט אחד מחוסנים". הוא מיהר לתקן את עצמו: "כולם למעט אחד אינם מחוסנים" – אבל זה היה מאוחר מדי. מתנגדי חיסונים ברחבי העולם הפציצו את פייסבוק בקליפים מפליטת הפה של מ'אנולטי, כמובן תוך השמטת התיקון ולעיתים תוך הוספת השקר כאילו הוא דיבר על כל החולים המאושפזים ולא רק על אלו שבטיפול נמרץ. מבחינתם זו הייתה "הוכחה" לחוסר היעילות ואף לנזק של החיסונים.

האירוע מלמד לא רק על יכולתם של מתנגדי החיסונים להפיץ מידע כוזב, אלא גם על כך שרוב האנשים פשוט לא יודעים חשבון – כותב העיתונאי והסופר ג'יימס סורובייצקי בוושינגטון פוסט. מספיקה ידיעה בחשבון בסיסי כדי להבין מדוע האמירה המקורית של מק'אנולטי הייתה שגויה. באותה עת רוב תושבי מדינתו לא היו מחוסנים, כך שאם החיסון היה חסר כל תועלת – מספר המאושפזים מבין המחוסנים והבלתי מחוסנים אמור היה להיות דומה. לכן, אין שום אפשרות בעולם ש-95% מהמאושפזים יהיו דווקא מחוסנים.

אנשים נוטים לקבל כעובדות את מה שמחזק את דעתם הקיימת, אבל יותר מדי אנשים לא ידעו לזהות שמדובר בשטות מבחינה מתימטית. ככלל, האמריקנים גרועים במתימטיקה. מחקר עולמי שנערך ב-2012 הציב 60% מן האמריקנים לכל היותר בדרגה שתיים (מתוך חמש) במתימטיקה; קרוב ל-30% היו בדרגה אחת, מה שאומר שהם התקשו אפילו בחישובים בעלי שני שלבים. זוהי בעיה קשה כאשר באים להעריך את יעילות החיסונים, משום שכאן יש לעבור שורה של שלבים: מהו שיעור המחוסנים מבין המאושפזים והמתים, מהו שיעור המחוסנים מכלל האוכלוסייה ואז להתאים את הנתונים לגילאים כדי למצוא את קבוצות הסיכון.

הצגה לא נכונה של ישראל ובריטניה

רבים אינם מגיעים כה רחוק. הם עושים טעויות פשוטות יותר: חושבים שאם 30% מבין החולים הם מחוסנים, אזי 30% מהמחוסנים חולים; או שאם יעילות החיסון היא 95%, אזי 5% מהמחוסנים יאושפזו. אפילו רשת CNN עשתה טעות כזאת, כאשר דיווחה שיעילות של 90% משמעותה ש-10% מן המחוסנים עלולים לחלות; למעשה, המשמעות היא שהמחוסנים מוגנים הרבה יותר טוב מאשר הלא-מחוסנים. שני הצדדים במאבק החיסונים משתמשים בסטטיסטיקות מפוקפקות. אבל מאחר שהנתונים מלמדים על היעילות המעולה של החיסונים, מתנגדיהם משתמשים בבורות של הציבור כדי לזרוע ספקות. כאשר שיעורי התחלואה והאשפוז עלו במדינת ורמונט, בעלת שיעור המתחסנים הגבוה ביותר בארה"ב, מתנגדי החיסונים זעקו שהתחלואה במדינה זינקה ב-10,000% - מבלי לציין שהבסיס היה נמוך מאוד ושהמספרים המוחלטים עודם נמוכים מאוד, וכמובן מבלי להזכיר שחלקם של הבלתי-מחוסנים בקרב החולים והמאושפזים היה גבוה בהרבה משל המחוסנים.

בה במידה, כאשר ספקני החיסונים מדברים על מדינות בהן התחלואה עלתה למרות ההתחסנות הנרחבת, כמו ישראל ובריטניה, ומשווים אותן בצורה בלתי מחמיאה לארה"ב – הם אינם אומרים שבמדינות אלו שיעור הבדיקות גבוה בהרבה מאשר בארה"ב. זה אומרת, שישראל ובריטניה מזהות יותר חולים כי הן בודקות הרבה יותר אנשים. בפועל, בכמה מן המדינות בדרום ארה"ב ששיעור ההתחסנות בהן נמוך, שיעור הבדיקות החיוביות בקיץ האחרון היה גבוה בהרבה מאשר בישראל. לכן, רוב השיח של המתנגדים באותם חודשים היה "נו, ומה עם ישראל?" במקום "נו, ומה עם טנסי?", מציין סורובייצקי.

המקום בו הבורות הכי סייעה לזריעת הספקנות היא הוויכוח על יעילות החיסונים נגד תחלואה קשה ותמותה. חולים קשים ומתים מצויים גם בקרב המחוסנים, ומתנגדי החיסונים מצביעים על מספרם המוחלט כ"הוכחה" לחוסר היעילות. אלא שהבעיות בטיעונים הללו הן ברורות. ראשית, יש לבחון את שיעור המאושפזים והמתים בין המחוסנים בהשוואה לשיעורם בין הלא-מחוסנים.

שנית, יש לבצע התאמה לגיל: הפגיעים ביותר והמחוסנים ביותר הם המבוגרים, והמצב הפוך בקרב הצעירים. לכן, השוואה נכונה בין המחוסנים לבלתי מחוסנים חייבת להיעשות באותן שכבות גיל ולא בכלל האוכלוסייה. השוואה כזו מגלה עד כמה מסוכן להיות לא-מחוסנים. באוקלהומה, למשל, 17% מן הזקנים אינם מחוסנים – והם מהווים 70% מכל הזקנים שאושפזו במדינה בחודש שעבר. זה אומר, שזקנים בלתי מחוסנים במדינה זו חשופים לסכנה גבוהה פי 11 מאלו המחוסנים. צריך לדעת קצת מתימטיקה כדי לבצע את החישוב הזה, אך מאחר שרוב האנשים אינם עושים אותו – מתנגדי החיסונים זורקים מספרים מפחידים וחסרי כל בסיס, וכך גורמים לחיסונים להיראות רע.

הטעויות של רשויות בריאות הציבור

לטענת סורובייצקי, רשויות בריאות הציבור החמירו עוד יותר את הבעיה בדרך בה הן אוספות ומציגות נתונים (אם בכלל). המרכז לבקרת מחלות סותר לעיתים את הנתונים שמפרסמות המדינות ולא ברור מדוע. בעוד חלק מן המדינות, ובהן אוקלהומה וקונטיקט, עושות עבודה טובה בתחום הנתונים, אחרות נמצאות הרחק מאחור. באתר הקורונה של פלורידה לא תוכלו למצוא את הנתונים היומיים על התחלואה והבדיקות, והמדינה אינה מספקת פילוח של מחוסנים ובלתי מחוסנים בנתוני האשפוז והתמותה.

פקידי בריאות הציבור פגעו באמינותם גם בערבוב שעשו בין מסירת נתונים מפוקפקים לגבי יעילות החיסון (ד"ר אנתוני פאוצ'י טען אשתקד, שחיסון של מחצית מהאוכלוסייה יפחית מאוד את הסכנה של התפרצות נוספת) לבין טענות מפוקפקות בנוגע לסכנת זן הדלתא למחוסנים. עליהם להיות אמינים במסרים שלהם ולהעביר את הנתונים בצורה ברורה ומקיפה. אם לא יעשו זאת, מזהיר סורובייצקי, טעויותיהם ינוצלו כנשק בידי מתנגדי החיסונים כדי לזרוע פחד, חוסר ודאות וספקנות.

תאריך:  16/11/21   |   עודכן:  16/11/21
איתמר לוין
+גופות יהודים שמתו מקורונה יועלו לקבורה בארץ
21:11 16/11/21  |  עידן יוסף
משלחת מתנדבי זק״א פעלה במרוקו להעלאת גופותיהם של שבעה יהודים שמתו מקורונה ונקברו בקבורה זמנית במרוקו. הערב מוטסים ארונותיהם לקבורה בארץ.
+הוארכו תקנות התו הירוק לעובדים במוסדות בריאות, רווחה ומקומות פנאי
15:29 16/11/21  |  מירב ארד
ועדת החוקה אישרה להאריך בשבועיים נוספים את תקנות התו הירוק לעובדים במוסדות בריאות, רווחה ובמקומות הפועלים בתו ירוק בתחום הפנאי. עוד אישרה הוועדה להאריך את התקנות הקובעות חובת בדיקה לנכנסים לישראל ב-28 ימים נוספים עד ל-13.12.21. ההגבלה חלה על מוסדות הבריאות שמפורטים בתקנות- בתי חולים, מרפאות, מוסדות לטיפול במשתמשים בסמים ועוד, מוסדות הרווחה- בתי אבות, בתי דיור מוגן, מסגרות חוץ-ביתיות לקטינים ועוד, וכל מקומות העבודה שנקבעה לגביהם בתקנות הגבלת פעילות שפתיחתם לציבור מותנית בהצגת תו ירוק או תוצאה שלילית בבדיקת קורונה- מכוני כושר, מסעדות, אטרקציות, אירועי תרבות ועוד.
+קורונה בצה"ל: 41 מאומתים במצב קל
15:24 16/11/21  |  מירב ארד
נכון להיום (ג'), 41 משרתים בשירות חובה, קבע ועובדי צה"ל מאומתים לנגיף קורונה במצב קל. נכון ליום ב׳, 165 משרתים נמצאים בבידוד ביתי.
+סרבני החיסון מסכנים את הציבור
12:36 16/11/21  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
הממשלה והמשטרה לא עושים די בחקירה ובהגשת אישומים נגד המאיימים על רופאים ומדענים הלוחמים בקורונה  ▪  ראוי להעמיד לדין לא רק את האלימים והמסיתים לאלימות ביניהם, אלא גם את העולבים בעובדי ציבור
(לחייב מימון עצמי [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90])
+אלרעי-פרייס: לא נכריח הורים לחסן ילדים
12:01 16/11/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
משתתפת בדיון שהתקיים בכנסת על חיסוני קורונה לילדים האשימה את אלרעי-פרייס כי היא עובדת עבור פייזר  ▪  יו"ר הוועדה: לא נאפשר הכפשת עובדי ציבור
(אלרעי-פרייס. ילדים עלולים ללקות במחלה קשה [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90])
אלרעי פרייס בוועדת הבריאות, היום [צילום: ערוץ כנסת]
+היועהמ"ש התנגד לפשרה על הקורונה תוך דיבור בשני קולות
07:41 16/11/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ביהמ"ש אישר את ההסדר בתביעה ייצוגית עם רוכשי כרטיסים להופעות של סלין דיון וניק קייב, תוך ביקורת קשה על התנגדותו של היועץ המשפטי והתעלמותו מאינטרסים ציבוריים
(דיון. ההופעה נדחתה בשל הקורונה [צילום: AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ה"מתמטיקה" של מתנגדי החיסונים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגלשנית
16/11/21 19:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
היועץ המשפטי לממשלה דיבר בשני קולות והעלה טענות תמוהות בהתנגדותו להסדר פשרה בתביעה ייצוגית בעקבות ביטול מופעים בשל הקורונה. כך אומר (יום ב', 15.11.21) שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, עודד מאור, באשרו את ההסדר למרות התנגדות היועץ.
16/11/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
ישראל הצליחה, באופן חריג לעולם, לעבור, עד עתה, את מגיפת הקורונה, במספר הנפגעים, היחסי, הקטן ביותר. מדינות כמו אנגליה, שנקטו דרך הפוכה, לתת למחלה להתפשט, חיסון עדר, נפגעו בצורה אנושה עם המוני מתים, שלא לדבר על מדינות כמו ברזיל. גם בארה"ב, המגיפה הכתה קשות, בתקופת טראמפ - שמילכד (כשמו) את הניסיונות לנקוט באמצעי מניעה כנגד התפשטות הקורונה.
ראש הממשלה, נפתלי בנט התייחס בשיבית הממשלה למצב הקורונה בעולם ובישראל. "בעולם הקורונה משתוללת, במיוחד באירופה, ששוברת כרגע שיאים במדדי התחלואה. ישנן מדינות באירופה, כמו הולנד ואוסטריה, שחוזרות למגבלות ולסגרים, בעוד שכאן, במדינת ישראל - הכל פתוח. לכן, אסור לנו לנוח על זרי הדפנה, אנחנו חייבים להישאר עם אצבע על הדופק ולהמשיך להקפיד על קיום ההנחיות", אמר בנט.
14/11/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
ראש הממשלה, נפתלי בנט, השתתף (יום ה', 11.11.21) בהערכת המצב של התרגיל הלאומי "אומגה" המתקיים משעות הבוקר במרכז הניהול הלאומי (מנ"ל).
11/11/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
צוות המומחים של משרד הבריאות החליט ברוח מוחץ וברור להמליץ על מתן חיסונים נגד קורונה לילדים בני 5 עד 11 מתוצרת חברת פייזר. ד"ר בועז לב, יו"ר הצוות לטיפול במגיפות במשרד הבריאות, הציג את תוצאות ההצבעה שהתקיימה היום (יום ד', 10.11.21) על-ידי צוות המומחים בדיון השני שקיים בנושא.
10/11/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il