|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

הפניקס מתחפרת בהשקעתה בלומינטי <br>למרות המידע שהוצג בתביעה נגד החברה

חדירה לפרטיות משתמשים, גניבת מידע, דיכוי ארגון זכויות אדם והונאה - אלו חלק מהפרשיות בהן הוזכר שמה של חברת לומינטי בתביעתו של סמנכ"ל הטכנולוגיה הראשי לשעבר בחברה ובפרסומים נוספים בתקשורת הנהלת לומינטי מכחישה את הטענות, מכל וכל כך-או-כך - המידע המטריד טעון בדיקת הרגולטורים הפניקס שהשקיעה 100 מיליון ש"ח בחברה-האם של לומינטי נדרשה לתת הסברים על ההשקעה המפקח על הביטוח ד"ר משה ברקת נדרש להתערב ונמנע בנימוק שמשרדו אינו אמון על תחום זה
28/11/2021  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   תגובות
ד"ר ברקת. נמנע מבדיקה - "לא מהעניינים המצויים בתחום הרשות" [צילום: משרד האוצר]

הדרמה המשפחתית החריגה שהתחוללה במשרדי חברת הענק הישראלית לומינטי כאשר קולן שריבמן, סמנכ"ל הטכנולוגיות - הגיש תביעה נגד החברה שייסד אחיו, דרי שריבמן, נוגסת בדימוי המסתורי של ענף השירותים הטכנולוגיים. כתב התביעה הנפיץ מפרט באופן מצמרר את שיטות העבודה ואת השימוש שעושה החברה, לטענת התובע, במידע שהיא אוספת על מיליונים ממשתמשיה.

אם אפילו קמצוץ מטענות התובע יתגלה כנכון, עלול הדבר להשפיע על שורה של חברות בענף. חברת הביטוח "הפניקס", שהשקיעה מאה מיליון ש"ח בחברה-האם שרכשה את לומינטי, נדרשת כבר לתת הסברים, וגם המפקח על הביטוח משה ברקת התבקש לחקור את הטענות שהועלו בתביעה.

לומיניטי, אשר מוכרת היום כחברת ברייט דאטה ואשר מספקת שירותי VPN (הסתרת זהות הגולשים ברשת), ביצעה על-פי כתב התביעה "חדירה למיליוני מחשבים וגניבת מידע", ופעלה תוך "פגיעה חמורה בפרטיות מיליוני משתמשים תוך הפרת זכויות יוצרים". שריבמן טען בתביעה שהגיש, כי לומינטי פעלה בניגוד לחקיקה הבינלאומית הנוגעת לשימוש במידע ממוחשב. ע"פ התביעה, החברה החדירה "סוסים טרויאנים" למיליוני מחשבים, באופן שכלל מעקב אחר תוכנות שהותקנו על מחשבי המשתמשים, וכן העתקת תוכנות שלמות המוגנות בזכויות יוצרים מהמחשבים - כל אלה ללא ידיעת המשתמשים.

לפי כתב התביעה, על בסיס המידע הנשמר בשרתי לומינטי, בוצע מדי יום תהליך עיבוד הכולל שמירת כתובות IP המשמש את מתחריה של לומינטי ואת פלח השוק שלהן. לטענת שריבמן בתביעה, המידע הזה נאסף ומעובד "תוך שורה ארוכה של מעשים פליליים ופגיעה קשה בפרטיות המשתמשים והפרת זכויות יוצרים של צדדים שלישיים".

לטענת שריבמן, לאורך תקופה ממושכת אפשרה לומינטי לצדדים שלישיים גישה לתכתובות אפליקציות ווטסאפ וטלגרם של מיליוני משתמשים. "בהקשר הזה", נטען בתביעה, כי אחד מלקוחותיה המרכזיים של לומינטי הנה חברת הסייבר ההתקפי NSO העוסקת, לפי פרסומים בתקשורת, בפיתוח כלים המאפשרים לגורמי עניין שונים "לפרוץ למכשירים סלולריים של אזרחים, תוך התחקות אחר מעשיהם".

עוד נחשף בתביעה כי לומינטי השתמשה "בכוונה תחילה, וכחלק מהמודל העסקי שלה", במחשבי לקוחותיה הפזורים ברחבי העולם על-מנת "לעקוץ" את שירותי הפרסומות של גוגל ולגרוף "סכומים נכבדים". יודגש: לומינטי הכחישה את כל הטענות שהועלו נגדה במסגרת התביעה: "הטענות שהחברה שימשה או משמשת למטרות שליליות אינן נכונות". ההכרעה תהא כמובן בבית המשפט.

טענות גם מצד ארגון לזכויות אדם
לומינטי פועלת בשם 'ברייט דאטה' [צילום: מתוך אתר החברה]

כדור השלג ממשיך להתגלגל גם שנתיים לאחר התביעה, כאשר פרסום באתר "TheRegister" הפנה לתחקיר של ארגון הזכויות הדיגיטליות השוודי Qurium. בתחקיר נטען חשד לקשר אפשרי של לומינטי במתקפה דיגיטלית שמטרתה להשבית מערכות מטעם הממשל הפיליפיני כנגד ארגון זכויות האדם Karapatan. לומינטי הכחישה כל קשר לתקיפת ארגון זכויות האדם. "בוודאות מוחלטת, המערכת שלנו לא קשורה לזה" - טענו בתחקיר שפורסם בין היתר באתר GeekTime. Qurium הגיבה כי היא עומדת מאחורי ממצאי התחקיר.

לפני כחודש, תביעתו של קולן הגיעה לשולחנה של "התנועה להגנת הפרטיות וכבוד האדם". העמותה פנתה אל פרקליט המדינה עו"ד עמית איסמן, אל הרשות להגנת הפרטיות ואל הרשות לאכיפת איסור הלבנת הון בדרישה לפתוח חקירה נגד חברת לומינטי. במכתב נאמר, בין היתר: "מטבע אופיים של המוצרים והשירותים שמספקת לומינטי על-פי פרסומיה הרשמיים לכמעט רבע מיליארד משתמשים בארץ ובעולם; וככול שיש גרעין אמת, ולו רק בחלק מן הטענות שהועלו - אזי קיים חשש ממשי לפגיעה עצומה בפרטיות ובזכויות יסוד נוספות של מיליוני לקוחות פרטיים ועסקיים בישראל ובחו"ל. מצב זה מחייב פתיחה בחקירה פלילית בישראל, או לכול הפחות ביצוע בדיקה ע"י רשויות האכיפה", נכתב בפניית העמותה. העמותה הציגה טענות נוספות לקשר אפשרי לפרשה בינלאומית נוספת - חומר חקירה שישמש, קרוב לוודאי, גם את התובע קולן שריבמן, נגד לומינטי.

בינתיים, הפרקליטות אישרה את קבלת הפנייה מהעמותה, אך היא טרם התייחסה לטענות, לגופן.

הדרישה: לבחון מחדש ההשקעה מצד הפניקס

הסודות הכמוסים של לומינטי הטרידו לא רק את העמותה - אלא גם את קרן ההשקעות "בטר פלייס" שמשקיעה בחברת הביטוח הפניקס ומקדמת השקעות אחראיות. ב-10 באוגוסט 2021 פנו להפניקס עו"ד גיא נאמן ועו"ד שחר בנזנו המייצגים את "בטר-פלייס", בדרישה להבהיר האם ההשקעה בקרן EMK אשר רכשה בשנת 2017 את השליטה בלומינטי מחברת Hola Networks נבחנה מחדש - וזאת לאור הפרסומים האחרונים המצריכים את בדיקתה של הפניקס שמובילה בקפידה בדרך כלל קוד אתי להשקעות אחראיות (ESG), השקעות המתחשבות ברווחה החברתית הכוללת שמירה על זכויות אדם, הסביבה, הצדק והממשל התאגידי.

הקרן דרשה מהפניקס מספר הבהרות. ראשית, האם העסקה עם לומינטי ו-EMK עולה בקנה אחד עם מדיניותה בדבר "השקעות אחראיות" ונבחנה ע"י "ועדת משנה לאשראי וועדת השקעות" או גוף מקביל דומה - כפי שמתחייבת הפניקס. שנית, האם הפניקס הייתה מודעת לפרסומים על-אודות לומינטי. שלישית, האם הפניקס בחנה את אופי השירותים שהיא מספקת ללקוחותיה ובפרט ל-NSO הישראלית, שעלתה לאחרונה שוב לכותרות לאחר החשדות שהועלו נגדה על הסיוע למעקב אחר העיתונאי חשוקג'י, שנרצח, ועל מעורבותה בפרשות אחרות שנויות במחלוקת.

תשעה ימים בלבד לאחר שליחת המכתב, הודתה הפניקס בתשובה למכתב הקרן כי "השקיעה סכום מצטבר של כ-100 מש"ח בקרן EMK אשר השקיעה גם בחברת לומינטי", אך דחתה את טענות העמותה: "הטענות שהועלו כלפי לומינטי בעיתונות, הוכחשו על-ידה ולא הוכחו בערכאה שיפוטית כלשהי", כתב עו"ד אברהם וול המייצג את הפניקס. "זאת ועוד, מדיניות ה-ESG שאומצה ע"י קבוצת הפניקס אין משמעותה כי קמה לה חובה אוטומטית לנקוט הליכים משפטיים כנגד כל חברה שניירות ערך שלה מוחזקות בפורטפוליו של הפניקס, כל אימת שיימצא כי נפל פגם בממשל התאגידי שלה".

באופן מעורר תמיהה, הפניקס לא טרחה להשיב ל"בטר פלייס" האם בדקה הטענות שהועלו בפרסומים על לומינטי. "גם אילו כל העובדות היו נכונות, אין זה ברור מהו הנזק שנגרם להפניקס", נכתב בתשובת הפניקס. "קרן EMK בעלת מוניטין רב ולה מדיניות השקעה אחראית ברורה ומפורטת ואשר חרתה על דגלה הקפדה בנושאי ממשל תאגידי ואתיקה... הפניקס שוקלת את היבטי ה-ESG כחלק ממגוון רחב של שיקולי השקעה ומייחסת להם משקל מתאים בנסיבות הקונקרטיות של כל עניין". הנהלת הפניקס הוסיפה, בניסיון מוקדם להדוף ביקורת ציבורית: "היו סמוכים ובטוחים כי ככל שיגרמו להפניקס נזקים או הוצאות בשל הצורך להתמודד עם טענות הסרק המופרכות שבמכתבכם, היא תראה את מרשתכם והעומדים מאחוריה אחראים לכך באופן ישיר והיא תדאג להיפרע אותם מהם במלואם".

לאחר תשובת הפניקס פנתה "בטר פלייס" לד"ר משה ברקת, המפקח על הביטוח, בדרישה להתערבות מיידית בעניין: "תשובת הפניקס מהווה ניסיון השתקה באמצעות איום בלתי סביר, בלתי מידתי וכזה המבקש למנוע מהקרן (לאמור, מהפניקס שמחזיקה כספי ציבור) מיצוי זכויותיה החוקיות והלגיטימיות", כתבו נציגיה למפקח.

"התלונה מוגשת בשים לב לכך שהפניקס הינה גוף מוסדי המחזיק בכספי ציבור והאחריות האדירה הכרוכה בניהול כספי ציבור... כאמונה על השקעות אחראיות בכספי ציבור לא טרחה הפניקס ולו לשגר פניה לחברה הנתבעת או 'להגדיל ראש' וחלילה להורות על בדיקה יסודית של הטענות העולות בכתבי התביעה ובתחקירים כדי למנוע פגיעה עתידית בכספי ציבור", נכתב.

בינתיים, המפקח על הביטוח, משה ברקת, החליט שלא יתערב בבדיקת ההשקעה והשיב כי התחום "אינו מן העניינים המצויים בתחום הרשות". נזכיר, ברקת כיהן בעבר כיושב-ראש קבוצת הפניקס - שאותה הוא נדרש לבקר, מכוח תפקידו כמפקח. גם בפרקליטות טרם נודע אם מישהו מוכן להרים את הכפפה.

ומה עם רבע מיליארד המשתמשים התמימים בשירותי לומינטי, ביניהם ישראלים רבים? נכון לעכשיו, הם ימשיכו לחכות שהרגולטורים ייבדקו את הטענות החמורות שהועלו נגד החברה מצד איש הסוד הבכיר, קולן שריבמן.

תאריך:  28/11/2021   |   עודכן:  28/11/2021
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפניקס מתחפרת בהשקעתה בלומינטי למרות המידע שהוצג בתביעה נגד החברה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מהלכים מדיניים בתגובה על התקפת כוחות מלבנון על מושב רמות-נפתלי; הערכה על מטרות סוריה בהחדרת כוחות צבא לארץ-ישראל; שר החוץ האמריקני ג'ורג' מרשל מבקש לקבל מידע מנציגיו בארץ ישראל, במדינות ערב ובלונדון; מרשל מעלה סברה שהדיבורים על ה"פלישה" הם תרגיל ביחסי ציבור כדי להפנות את תשומת הלב מהתקפת האצ"ל על יפו; מורל הערבים בשפל ומורל היהודים גבוה; הצבאות הסדירים של מדינות ערב בכוננות לקראת פלישה לאחר הקמתה של מדינת ישראל
26/11/2021  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
יגאל אלון מדווח ליגאל ידין על הקרב ברמות-נפתלי מהרהורי ליבו; הדיווּח של אלון מזלזל ביכולת הלחימה של הערבים למרות שלא נכח בקרב; אלון לא השתמש בעתודה הגדולה שעמדה לרשותו כדי לחולל מפנה אסטרטגי בגליל העליון; דחיקת אורי יפה לשוליים כדי להתחמק מאחריות; אי-מילוי פקודות של אלון; היסטוריונים כותבים, מלמדים ומפתחים תרבות של היסטוריה של מסמכים ולא מתבססים על האירועים האמיתיים
19/11/2021  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
הפגזות על מושב רמות-נפתלי במשך ימים אחדים; פגישת מפקד החזית יגאל אלון עם עמוס בניין שחזר משדה הקרב; יגאל אלון התעניין בטומיגן שלו; איש במפקדת החזית של יגאל אלון לא התעניין בנעשה ברמות-נפתלי בזמן הקרב; תגבורת נשלחת לרמות-נפתלי; פינוי פצועים במסע אלונקות שארך תשע שעות; פציעות קשות של ארד שוורץ ואלי סימון; הגווייה של סימון נעזבה בשטח; חילוץ הגווייה והדחה מתפקיד
12/11/2021  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
האם יגאל אלון באמת איים על חברי רמות-נפתלי? האם המברק המאיים הגיע למושב המותקף? אחרי המלחמה סרב יגאל אלון להיפגש עם חברי רמות-נפתלי; שבועיים חיים על גבינת צאן; ספר התנ"ך של אורד וינגייט; עדה בן-נחום נשלחת ברגל להזעיק עזרה; עמוס בניין מגיע למושב לעזרה; הערבים התעללו בגווייה. רעייתו של ההרוג התאבדה על הקבר
05/11/2021  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
התקפה על כל אצבע הגליל; חברי קיבוץ דן סרבו לוותר על חגיגות 1 במאי; קריאות לעזרה מרמות נפתלי; הפצצות מהאוויר על כוחות "צבא ההצלה" שתקפו את מושב רמות נפתלי; הברית הבלתי קדושה בין צה"ל, האקדמיה, והמערכת הפוליטית, המעניקה לגיטימציה ופרסים ומקדמת את קִצוֹ של בית שלישי
29/10/2021  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 מתעלמת מחלקת המדינה מהאידיאולוגיה הפנאטית, חיסולית ודתית ביסוד תפישת העולם, החזון, המדיניות והטרור של חמאס ואש"ף, כפי שמתועד במסמכי היסוד שלהם
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
במשטרה מוסרים אישים בכירים עדות קשה על נתניהו ועד שהנוזלת חולפת - חולף זמן, והפרקליטות נעה כמו צבי לפעול בנדון
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il