|   15:07:40
דלג
  צבי שוב  
עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

דייר מוגן בתוכניות איחוד וחלוקה

המשמעויות המשפטיות של דייר מוגן במקרקעין שעברו הליך איחוד וחלוקה, ומיהו בעל הזכות לפעול בהליכים משפטיים לפינויו ממקרקעין שעברו הליך איחוד וחלוקה
06/12/2021  |   צבי שוב   |   מאמרים   |   תגובות
משנים את הקרקע מן היסוד

בחוק הגנת הדייר מוגדרות מספר אפשרויות של שוכר נכס שהינו במעמד "דייר מוגן", ביניהן: מחזיק בנכס ששילם עבורו דמי מפתח, דייר שמתגורר בנכס לפני 1940, דייר ששכר נכס ליותר משבע שנים ובחוזה השכירות לא צוין כי חוק הגנת הדייר לא חל עליו, וכן שוכר שחתם על הסכם בו נקבע מעמדו כ"דייר מוגן". על "דייר מוגן" חלות הגנות, ובהן: הגבלת העלאת דמי השכירות והגנה מפני פינוי מהנכס האפשרית רק בהתקיים עילות מיוחדות.

תוכניות איחוד וחלוקה מוגדרות ומוסדרות בסעיפים 128-122 לחוק התכנון והבנייה. מטרתה של תוכנית זו היא לבצע תכנון מחודש של מקרקעין, במסגרתה מבוטלים ייעודי הקרקע הישנים והבעלויות הישנות, והמקרקעין מחולקים מחדש בהתאם לטבלת הקצאה, תוך כדי קביעת ייעודים חדשים. בתמורה מוקצים מגרשים חדשים, לא בהכרח באותה חלקת קרקע ובאותו גודל. הזכויות והשווי נקבעים בהתאם לטבלת הקצאה ואיזון שעורך שמאי התוכנית.

דייר מוגן איננו נחשב כבעל זכות הזכאי להקצאת מקרקעין במסגרת החלוקה החדשה של המקרקעין, שכן הוא אינו נחשב כ"בעלים במקרקעין" (ובכלל זאת גם זכות חכירה) ועל כן איננו נכלל בטבלאות האיזון וההקצאה של התוכנית. בתיק עת"מ 2076/04 נפסק, כי החזקת דייר מוגן בדירה לאורך שנים אינה עולה כדי חכירה לדורות, וממילא הוא אינו בעל זכויות בטבלת האיזון של התוכנית. עם זאת, בתקן 15 נקבע, כי אם עסקינן בחלוקה המבוצעת בהסכמה, ניתן להקצות זכויות במצב הנכנס גם לדייר מוגן, בהסכמת כל בעלי הזכויות, ובתנאי שהקרקע אינה של מקרקעי ישראל או בבעלות הרשות המקומית.

זו אינה זכות שעבוד

באשר להגדרת זכות הדייר המוגן המחזיק בנכס ואינו בעל זכות בעלות, ניתן היה לראות בה לכאורה זכות שעבוד. סעיף 126 לחוק קובע הוראות בעניין שעבודים: "(א) שעבוד, שהיה ערב תחילת תקפה של חלוקה חדשה על אחת החלקות שבחלוקה, הולך אחרי בעלה הקודם, ויהיה על החלקה או על החלקות שהוקצו לו בחלוקה החדשה. (ב) היה השעבוד זכות מעבר, זכות שאיבת מים או זכות אחרת כיוצא באלה שאינן נתונות להעברה לחלקה שבמקום האחר, תישאר הקרקע כפופה לשעבוד גם אחרי החלוקה; אולם מותר לקבוע בתוכנית הוראות בדבר הפקעת זכויות אלה או שינוין, והוראות חוק זה בדבר הפקעת בעלות או פגיעה אחרת בה יחולו על הפקעה או שינוי כאמור, בשינויים המחויבים לפי העניין".

אולם, מעיון בסעיף עולה, כי קיים קושי להכליל בו את הדייר המוגן, שכן על-פי ההוראה, זכות השעבוד נגררת אחר הבעלים החדשים למגרש התמורה. הדבר נוגד את מוסד הדייר המוגן, שמטרתו הגנה על הזכות להמשיך להחזיק פיזית בנכס ללא הפרעה, ולא להעבירה למקרקעין אחרים. על כן ניטה להגדיר את זכות השעבוד בהתאם לסעיף ב', הקובע הוראות לגבי זכות שעבוד שאינה ניתנת להעברה, כאשר המקרקעין המקוריים נשארים משועבדים, כדוגמת זכות מעבר או שכירות שאינה ניתנת להעברה למקרקעין אחרים.

על הגדרת זכויות הדייר המוגן עומד עו"ד משה רז כהן בספרו "איחוד וחלוקה". לדבריו, יש לראות את הדייר המוגן כבעל זכות שעבוד מסויגת, שכן זכויותיו אינן עוברות למגרש התמורה שקיבל בעל המקרקעין, והדייר המוגן ממשיך להחזיק באותם מקרקעין בהם החזיק קודם אישורה של התוכנית, כשהשינוי היחיד מבחינתו הוא רק שינוי זהות בעל הבית. עוד נטען, כי ניתן להגיע לתוצאה דומה ללא שימוש בסעיף 126(ב'), מכוח הוראות הדין הכללי ובהיקש לקבוע בדיני השכירות והשאילה לגבי שינוי בעלים.

צריך להביא אותו בחשבון

באשר לקביעת שווי הזכויות בעריכת תוכנית איחוד וחלוקה, נקבע בתקן 15, כי שווי הזכויות ייקבע על-פי שווי השוק של המקרקעין בין מוכר מרצון לקונה מרצון, תוך התעלמות מזכויות בלתי רשומות או התחייבות לצדדי ג', ובכלל זאת אין להביא בחשבון בהערכת השווי קיומו של דייר מוגן או בר רשות. לעמדתו של רז כהן, יש להביא בחשבון את קיומו של הדייר המוגן בשני מצבי התכנון והשפעתו על ערך המקרקעין, וזאת לשם שמירה על כלל שימור השוויון היחסי.

תוכנית איחוד וחלוקה מטרתה כאמור עריכת רפורמה כוללת במקרקעין במטרה לפעול לפיתוח המקרקעין. למען השגת מטרה זו, לעיתים עלול גם להידרש פינוי הדייר המוגן מהמקרקעין. יש לדון בשאלה, האם חובת נקיטת הליכי הפינוי מוטלת על בעל המקרקעין המקורי, או שמא נקיטת הליכי פינוי מוטלת דווקא על בעל מגרש התמורה החדש. שאלה זו אף מתחדדת במקום בו החלוקה החדשה טרם נרשמה בטאבו, כך שמחד קיים בעל מקרקעין על-פי רישום, ומאידך ישנו בעל מקרקעין על-פי תוכנית, ויש לבחון על מי מוטלת החובה לפנות את הדייר המוגן.

על פני הדברים נראה, כי חובת נקיטת הליכי פינוי דייר מוגן מוטלת על בעל המקרקעין החדש, שכן מעת אישורה של התוכנית החדשה - פקעה זכות בעלותו של בעל המקרקעין הישן במקרקעין, ובהעדר זכות בעלות, ממילא אף לא קיימת כל זכות תביעה. עמדה זו, לפיה טבלת הקצאה מפקיעה ומנתקת זכויות (וחובות) קודמות במקרקעין, באה לידי ביטוי בפסק הדין (ת"א 12530-06-17) בו קבע השופט טל חבקין:

"טבלת ההקצאה היא אפוא מעשה קנייני (ולמצער מעין-קנייני) חלוט אשר ניתק כמעט לחלוטין את הזיקה הקניינית בין חלקות המקור לבעליהן הקודמים, וכן הזיקה לחלקות המקור נותקה כמעט כליל עם הפיכת התוכנית לחלוטה. נותרה אומנם זיקה פורמלית ברישום... משמעות הרישום היא טכנית בעיקרה, כשלב מעבר עד להשלמת הרישום החדש כקבוע בסעיף 125 לחוק התכנון והבנייה". עולה אם כן, כי חלוקת המקרקעין שנוצרה במסגרת החלוקה המחודשת ניתקה את זיקת הבעלים הישנים, והליכי הפינוי מוטלים על הבעלים החדשים.

הזכות היא של הבעלים החדשים

נזכיר, כי אומנם סעיף 125 לחוק קובע את סד המועדים לרישום החלוקה החדשה על-פי התוכנית, אולם בהמשך הסעיף נקבע, כי אי-שמירת מועדי הרישום אין בה כדי לפגוע בתוקפה של החלוקה החדשה. אף בהעדר רישום בפועל, התוכנית תקפה ומחייבת, וזאת בהתאם לסעיף 124: "תחילת תוקפה של חלוקה חדשה היא ביום תחילת תוקפה של התוכנית שבה נכללה החלוקה". ממועד אישורה של התוכנית נקבעו זכויות הבעלות (בהתאם למגרשי התמורה), והבעלים על-פי התוכנית הוא זה שרשאי לפעול לפינוי הדייר המוגן.

כמו-כן, בעניין אבלסון וקוריצקי (ת"א 55363-03-11, ע"א 37837-08-14) נקבע, כי זכותו של הדייר המוגן קשורה בקשר בל יינתק למקרקעין בהן הוא (נשאר) מחזיק. על כן עולה, כי החובה והיכולת לפעול לפינויו מוטלת על בעל המקרקעין בפועל, היינו הבעלים החדש בהתאם לתוכנית.

באשר להגשת תביעת הפינוי - נפנה לסעיף 16 לחוק המקרקעין, שם נקבע, כי זכות הגשת תביעת פינוי מסורה ל"בעל מקרקעין ומי שזכאי להחזיק בהם". בהתאם לכך, מעת שאושרה תוכנית האיחוד וחלוקה, נותקה הזיקה החוזית והקניינית של בעל המקרקעין המקורי וזאת עברה לבעל המקרקעין החדש.

לסיכום: נראה שנקיטת הליכי הפינוי תהיה מוטלת על בעל המקרקעין החדש, לנוכח ניתוק הזיקה הקניינית והחוזית בין הצדדים. עם זאת, יש לבדוק מהו דינה של תוכנית בה נקבעו הוראות ספציפיות בדבר פינוי המקרקעין המוטלים על בעליהן המקורי, והאם הוראות התוכנית (שמעמדה כחקיקת משנה) יגברו, וחובת הפינוי תוטל על בעליה המקורי, וזאת על-אף ניתוק זיקתו למקרקעין.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב, העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  06/12/2021   |   עודכן:  06/12/2021
עו"ד צבי שוב, עו"ד ישראל אלתר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דייר מוגן בתוכניות איחוד וחלוקה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תקופת הקורונה יצרה, במקביל למשבר בריאותי קשה, גם משבר כלכלי קשה, בו עסקים רבים קרסו ורבים אחרים נקלעו לקשיים משמעותיים. במהלך המשבר פעלה הממשלה וסייעה לעסקים, בין היתר באמצעות מתן פטורים ממיסוי לחלק מהפעילויות אשר נפגעו ישירות מהסגרים ומהמגבלות אשר הוטלו על הציבור. לעומת האזרחים, הרשויות המקומיות לא ניזוקו מהפטורים ומההקלות בארנונה, שכן המדינה כיסתה את ההפחתות.
28/11/2021  |  עו"ד חגי בורשטיין  |   מאמרים
סעיף 85(3) לחוק סדר הדין הפלילי, קובע ש"כתב אישום יכיל", בין השאר, את "שם הנאשם ומענו" 1 ודוק: שם הנאשם, הא ותו לא, שמו-שלו ולא שמות הוריו או מי מהם. למרות זאת, הנוהג הרווח מזה עשרות שנים הוא שבכתב האישום, לצד שם הנאשם, מצוין גם שם אביו", פלוני בן פלוני" 2 ולעיתים מוסיפים גם את שם האֵם.3
05/11/2021  |  פרופ' אביעד הכהן  |   מאמרים
בית המשפט המחוזי קבע לאחרונה, כי אין לתת זכויות עודפות בתוכנית איחוד וחלוקה לחלק מבעלי נכסים על חשבון בעלים אחרים בתוכנית, רק כדי שהפרויקט יהיה רווחי ויצליח. נקבע, כי סטייה מתקן 15 באופן בררני ללא נימוק כלשהו, רק על-מנת להעלות את שווים היחסי של נכסים מסוימים לעומת נכסים אחרים, ללא הצדקה מלבד הרצון למנוע מהם ירידת ערך ולעודד אותם לקדם את התוכנית ולממשה, היא פסולה.
עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו; המציאות התנהלה שלא בהתאם לציפיותיו ולכאורה אפילו הפוך מהבטחות מפורשות שקיבל, אבל אפילו פעם אחת הוא לא שאל למה ומדוע. בגיל מאוחר יחסית מתגלה אליו ה' (בראשית יז): [א] וַיְהִי אַבְרָם, בֶּן-תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים; וַיֵּרָא ה' אֶל-אַבְרָם, וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי-אֵל שַׁדַּי--הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי, וֶהְיֵה תָמִים. בהמשך הוא מורה לו למול את עצמו ואת אנשי ביתו ובהמשך כורת אתו ברית על הארץ, משנה לו ולשרי את השם ומבטיח לו ששרה תלד את הבן שימשיך את דרכו. אברם שמח מאוד על הבשורה: [יז] וַיִּפֹּל אַבְרָהָם עַל-פָּנָיו, וַיִּצְחָק; וַיֹּאמֶר בְּלִבּוֹ, הַלְּבֶן מֵאָה-שָׁנָה יִוָּלֵד, וְאִם-שָׂרָה, הֲבַת-תִּשְׁעִים שָׁנָה תֵּלֵד. והוא מגיב באמירה שיש בה הסתפקות במה שיש: לוּ יִשְׁמָעֵאל יִחְיֶה לְפָנֶיךָ.
22/10/2021  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
המשנה באבות פרק ה' אומרת: עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְעָמַד בְּכֻלָּם; לְהוֹדִיעַ כַּמָּה חִבָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם. הניסיון הראשון שעליו התורה מספרת כתוב בפסוק הראשון בפרשת השבוע שלנו (בראשית יב): [א] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. לא מספרים לנו מה היה הרקע ובמה כרוכה ההגירה הפתאומית הזאת, אבל לאברם זה לא משנה, קיבל הוראה והוא מבצע: [ד] וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה', וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ, לוֹט; וְאַבְרָם, בֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה, בְּצֵאתוֹ, מֵחָרָן. [ה] וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת-שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת-לוֹט בֶּן-אָחִיו, וְאֶת-כָּל-רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ, וְאֶת-הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר-עָשׂוּ בְחָרָן; וַיֵּצְאוּ, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ, אַרְצָה כְּנָעַן.
15/10/2021  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il