בית המשפט הגבוה לצדק המליץ (יום ה', 17.1.08) למדינה לבחון את דרישת העיריות של רעננה והרצליה ושל ועדת פעולה של תושביהן לכרות מנהרה בתוואי כביש 531 כדי למנוע את המפגעים הצפויים ממנו בקטע המערבי שלו. השופטים קבעו כי שתי הרשויות יגישו את טיעוניהן בעניין סוגיית המנהור של דרך 531 לוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות. הצדדים יגישו בתוך 60 יום הודעות לבג"צ על התפתחות הדיון.
עיריות רעננה והרצליה עתרו לבג"צ בספטמבר 2007, באמצעות עורכי הדין ד"ר רענן הר-זהב,ליאור כץ וזאב זייטמן, בדרישה להורות על קיום בחינה מעמיקה של האפשרות למנהור הקטע המערבי של תוואי כביש 531 ומסילת השרון. בעתירה נטען כי התוואי המתוכנן עובר סמוך לשכונות מגורים, ובהן עשרות אלפי תושבים החשופים למפגעים הצפויים מביצוע התוכנית במתכונתה הנוכחית. זאת בנוסף לשימוש בשטחי קרקע נרחבים, לבזבוז מאות דונמים לצרכי תשתית ולפגיעה נופית.
תיבדק חלופת המנהור
הדיון נערך בהרכב של שלושה שופטים, בראשותו של אליעזר ריבלין. בדיון העירו השופטים כי יש להתייחס לטענות העיריות, וקבעו כי על רשויות המדינה לבדוק אותן "בלב נקי ובנפש חפצה". עקב הערות השופטים, חזרו בהם נציגי המדינה מההתנגדות לבחינת חלופת המנהור לדרך 531 והמדינה הסכימה לקבל עליה לקיים בדיקה מעמיקה של החלופה על כל הבטיה.
ראש עיריית רעננה, נחום חופרי, וראש עיריית הרצליה, יעל גרמן, בירכו על החלטת בג"צ: "זהו צעד ראשון וחשוב בדרך לקיום בחינה משמעותית של חלופת המנהור. אנו קובעים את גורל הדורות הבאים ונראה כי הציבור בשל ומצפה לשינוי סדרי העדיפויות".
"כביש 531 חיוני לאזורנו ואמור לספק פתרון תחבורתי ומענה לבעיות תעבורה בשתי הערים. עם זאת אנו קוראים לממשלה לעצור, לחשוב ולבדוק את משמעות המנהור שתמעיט מפגעים סביבתיים, פגיעה בבריאות ובאיכות החיים, שלא תמיד ניתנת לפיצוי בכסף". ראשי העיריות הוסיפו: "אנו מלאי תקווה כי הבחינה התחבורתית תוכיח כי פתרון המנהור לא רק צודק והכרחי אלא גם כדאי מבחינה כלכלית".