|   15:07:40
דלג
  שמחה סיאני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
לאה צבעוני, כלת האור תשפ"ב [צילום: Daslia Zlica]

ערב "פרס האור" הכ"ט - תשפ"ב 2021

לכבודה של כלת האור - ד"ר לאה צבעוני לאה בעיניי היא מלכת השפה העברית! לאה נולדה בתל אביב בשנת 1946, למדה בגימנסיה ריאלית בראשון לציון, שירתה בצה"ל בתפקיד מורה-חיילת והיא אם לארבעה וסבתא לתשעה
28/12/2021  |   שמחה סיאני   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
תעודת כלת האור לאה צבעוני [צילום: Daslia Zlica]

זו השנה ה-29 (כט' - כי טוב), שאני חוגגת את "פרס האור" בחנוכה, חג האור, ומכבדת בערב חגיגי זה סופרים, משוררים וחוקרי ספרות, שהצטיינו בכתיבתם ובמחקריהם ואף נתנו מאורם לקהילה.

תחילתו של קיום הטקס הוא במועצה הציונית בישראל, בעידודו של מר ניסן הרפז ז"ל, שהיה בזמנו יושב-ראש המועצה בה שימשתי כחברת הוועד המנהל וכיושבת-ראש קהילות ישראל. לאחר מספר שנים, כשהמועצה לא יכלה לעמוד יותר בהוצאות קיום ערב זה, לקחתי זאת על עצמי ואני מקיימת אותו מדי שנה, כאמור, בחנוכה. השנה נבחרה כ"כלת אור" ד"ר לאה צבעוני, סופרת, מו"לית ולשונאית.

מלכת השפה העברית!

לאה בעיניי היא מלכת השפה העברית! לאה נולדה בתל אביב בשנת 1946, למדה בגימנסיה ריאלית בראשון לציון, שירתה בצה"ל בתפקיד מורה-חיילת והיא אם לארבעה וסבתא לתשעה. היא בעלת תארים רבים מטעם האוניברסיטה העברית: תואר ב"א בחוגים אנגלים וצרפתית, תעודת הוראה באנגלית, תעודה בעריכה לשונית, בהצטיינות, תואר מ"א בלשון עברית אף היא בהצטיינות ותואר דוקטור בלשון עברית.

היא עבדה בתפקידים בכירים במערכת ההשכלה הגבוהה: תשע שנים כרכזת ועדות במועצה להשכלה גבוהה, ושש עשרה שנים כמזכירה אקדמית של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. עשר שנים לימדה לאה עריכה בחוג ללשון עברית באוניברסיטה העברית בירושלים, לימודי מ.א., ושש שנים לימדה עריכה במכללת "אחווה". בשנת 2000 הקימה את הוצאת הספרים "צבעונים" ומאז היא עומדת בראשה, עורכת ומפיקה את כל ספרי ההוצאה. עד היום ראו אור בהוצאת "צבעונים" כ-500 ספרים במגוון תחומים.

לאה הוציאה לאור ארבעה עשר ספרים מפרי עטה. ממפעליה: "עורי שפת עבר - אלפיים שנות שירה על השפה העברית", כתבים מעיזבונו של עמנואל הרוסי ושניים עשר ספרי חיים של לוחמים הלומי קרב. לאה ערכה מאות ספרי עיון, ספרי מדע, מאמרים, ספרות יפה ושירה בהוצאת "צבעונים" ובהוצאות לאור אחרות. תקצר היריעה מספר על ד"ר לאה צבעוני, ואפנה את הבמה גם לחבריה ולבני משפחתה, שיספרו לנו על אודותיה.

השתהיתי בפרסום רשימה זו משתי סיבות: האחת, בשל חגיגות יום השפה דברים, וד"ר צבעוני היא מלכת השפה העברית, ובמשך הרשימה תבינו מדוע, והסיבה השנייה, כי נאמרו בערב זה דברים על אודות לאה, שריגשו את הקהל ואותי, על כן אני מביאה אותם בזה כלשונם, שגם אתם תתבשמו מהם.

הערב התחיל בחגיגיות רבה, בכיבוד ברוח החג, בנגינה עליזה שהשמיעו "שלושת המופלאים": לב סמגורז'בסקי בקלרינט, נחום לובובסקי באקורדיון ויעקב אנטין בכינור, המלווים את טקסי "פרס האור" מספר שנים. כמו-כן הייתה מכירת ספרים של "כלת האור" שגם חילקה ספרים משלה לקרואים ללא תשלום.

הפתעה!

אחרי הצילומים והחיבוקים, נכנסנו לאודיטוריום שבבית אנ"א שברחוב אגרון 6 בירושלים ואני פתחתי את הערב במספר מילים. מר יריב כהן, חתנה של ד"ר לאה צבעוני, כלת פרס האור לשנת תשע"ב, הדליק את נרות החנוכה ובסיום ההדלקה הייתה אתנחתה מוזיקלית ושרנו "מה עוז צור" בליווי הנגנים ולקול מחיאות הכפיים של הקרואים וגלי צבעוני, נכדתה של כלת הערב, הקריאה קטע מספר המקבים.

לפתע כבה האור באולם! "מה קרה? מדוע כבו האורות"? נשמעו קולות מודאגים מקצה האולם ועד קצהו, ואז, ראו והבינו הכל מדוע. הייתה לקרואים הפתעה עת נעם, נכדתה בת ה-11 של לאה, עלתה לבמה עם הולה הופ משובץ באורות צבעוניים, החלה לרקוד לצלילי מוזיקה שבקעה מאי שם והתפתלה בריקוד נפלא כשההולה הופ "מטייל" על כל גופה, מרגליה ועד ראשה... בשליטה מושלמת!

הקהל המופתע מחא כפיים מספר דקות בהתפעלות מהביצועים של נועם וסבתה לאה לחשה לי, כשהיא מטלטלת את תלתליה בחן ומחייכת בחיוך רווי נחת מאוזן לאוזן: "נועם מופיעה גם עם חמישה הולה הופים מוארים בבת אחת! את רוצה שאביא אותה גם בשנה הבאה, שתופיע עם כל החמישה"?

אחרי שנרגעו הרוחות, פתחה בדברים נירה תובל, מנכ"לית אגודת הסופרים העברים וכך אמרה: "אני מברכת את ד"ר לאה צבעוני על כך שנבחרה להיות כלת האור לשנת 2021. בעבודתי כמנכ"לית אגודת הסופרים, שמעתי לא אחת מחברי אגודת הסופרים על יוזמותיה הספרותיות ועל שמה הטוב של ד"ר לאה צבעוני כעורכת וכסופרת. הרב קוק אמר: "ככל שאדם מתרחק מהחטא, גבורתו גדלה, חושיו מתחדדים והוא מנצח את החיים ניצחון אחר ניצחון".

אם נתייחס אל החטא כמושג אוניברסלי, כחטא של בין אדם לחברו, כמו יוהרה, לשון הרע, אגו וכיו"ב, שתיכן - לאה צבעוני ושמחה סיאני, שעומדת מאחורי המיזם החשוב הזה עשרים ותשע שנים, שתיכן רחוקות מהחטא ומנצחות אתגרים רבים בחיים. טוהר הלב, האור הפנימי הזה ועוד, ניכרים בכן.

ראינו את נכדתה של לאה במופע ריקוד מלבב, גם אנחנו, היוצרים, חשים בכל גיל כמוה - חדוות הגוף והנעורים ועבורנו, זו המתנה שבכתיבה. מסכימים אתי ללא עוררין עמיתיי המלומדים שנמצאים עמנו, פרופ' זיוה שמיר, פרופ' חמוטל בר יוסף, הסופר יהודה אטלס והמברכים הנוספים. אני מודה לך, שמחה יקרה, על שהזמנת אותי לברך את כלת האור ומאחלת לכולנו, בריאות טובה ויצירה". מחיאות כפיים חמות ליוו את מנכ"לית האגודה, כששבה למקומה בשולחן הנשיאות.

יהודה בן-יוסף הוזמן לשאת את דברו לכבודה של כלת האור. יהודה הוא איש חינוך, חבר מועצת העיר ירושלים ומחזיק תיק קידום עסקים והשירות הווטרינרי. יהודה לא שייך למשפחת הסופרים אך הפתיע וריגש את כולנו בסיפורו, וכך אמר: "משחר ילדותי, הייתה אמי מבשלת בביתה של לאה גולדברג. כילד קטן, ביליתי שעות רבות בביתה של האישה הנפלאה הזו. אהבתי מאוד את לאה והיא חשה כלפיי חיבה גדולה. אימא, שבאה מהמטבח הכורדי של בית הוריה, לא הייתה מבשלת בביתה של לאה מאכלים כורדים מסורתיים, אלא גפילטע פיש, קניידלך, רגל קרושה ועוד, ואני, הקטן, הסתובבתי בחדר העבודה של אישה בעלת שיעור קומה זו, וצפיתי בה בשקט כותבת ומציירת".

יהודה בן יוסף זכה למה שרבים מאתנו, אנשי הרוח, היינו רוצים, להסתופף בצילה של לאה גולדברג שהייתה משוררת, סופרת, סופרת ילדים, מחזאית, חוקרת ספרות, מרצה לספרות ואף ציירת, ולראותה במלאכתה. אשריו שזכה! למחיאות כפיים רמות זכה יהודה בן יוסף, לשמע סיפורו המרגש. שלישיית המופלאים שוב השמיעה שירים ישראלים וכל הקהל הצטרף אליהם במחיאות כפיים קצובות.

עורך הדין, עוז חיים, מנכ"ל המועצה הציונית בישראל, התנצל בפניי שלא יוכל להיות עמנו בטקס, וזאת בשל התחייבויות קודמות. הוא ביקש ממני להקריא בפניכם את מכתבו לכבודה של כלת האור: קהל נכבד, הספרות העברית היא חלק בלתי נפרד מקיום העם שלנו, העם היהודי שקרוי גם "עם הספר". המפעל הציוני מאז ומתמיד ראה חשיבות גדולה וערך מרכזי בפיתוח השפה העברית, התרבות והספרות. "פרס האור" הוא פרס חשוב, המוקיר את אותם סופרים שתרמו תרומה משמעותית, באמצעות כתביהם ועיסוקם, לציבור הישראלי.

אנו, במועצה הציונית, שמחים ללוות פרס זה מיום היווסדו, כשהוא כבר סוגר את העשור השלישי שלו. אני מברך את ד"ר לאה צבעוני על זכייתה ב"פרס האור" לשנת 2021. לאה, שהגיעה מהרקע הכי ציוני שיש, עסקה במרבית שנותיה בכתיבה, עריכה, הפקה והוצאה לאור של מאות ספרים. אין ראוי ממנה לקבל את פרס האור, כמי שהאירה את עולמם של קוראים רבים כל כך ברחבי הארץ. אני מברך גם את שמחה סיאני, יוזמת ומנחת האירוע החשוב ומלא האור הזה, ורוצה לברך את כולכם, קהל נכבד, בברכת חג חנוכה שמח"!

ד"ר משה גרנות, אף הוא זכה להיות "חתן אור" בעבר ואף זכה בתואר "יקיר העיר רמת השרון". משה כתב מקאמה נפלאה על אודות כלת האור וזו לשונה:

אין לה רגע מונוטוני / זה טיבעה של לאה צבעוני / דוקטורט חיברה מופלא / לא תאמינו - על שלילה / דרכי שלילה בלשון העם / לתבנית מחקר הותאם. / באקדמיה לאומית / החלטות רבות תחליט. / גם סטודנטים היא תדריך / לערוך כתב-עת תסמיך./

הפיקה מאות ספרים / "מעולים!" הכל אומרים. / עורכת ומפיקה, / עובדת בלי הפסקה / מפעל של אדם אחד / הכל בידה מופקד / אפילו הסבלות / מבצעת בקלות. / מפעלה שמו "צבעונים" / את לב הקוראים מפעים./

הזכרנו מאות ספרים / מושקעים והדורים: / יוסי גמזו, הרוסי / עמנואל - זה לא השיא! / את שפת עבר מעירה / מאלפיים שנות שירה! / "עברית כהווייתה" / והקורא עומד מופתע / לנוכח תשעה ספרים / חשובים ויקרים / דיוק בלשון מתווים, / בכישרון גדול כתובים./

לילדים ספרים כתבה / לשמחם בלב חשבה: / "נועם" וגם "גלי-בא - לי" / מקורי, אורגינאלי. / ספר אמיץ, מלא מבע / הוא "חלון הראווה"' / בו פירטה קורות חיים. / דברים נאים, גם כואבים. / יסדה קרן לתמיכה / ללומדים נכים ברכה. / הלומי קרב לא תשכח / תרומה מלבה הזך. / מלאת מרץ כמו כספית, / מטלות תגמור בספיד. / מה נוסיף עוד לדבר / מפעליה לסקר? / לא יספיק לכך הנייר / כי ייערמו כמו הור ההר! / ומה נאחל לה ללאה ? / שתמיד תהיה בריאה / שתמשיך הרבה ליצור / גם תרגום וגם מקור, / שתתמיד גם בהומור / כי הרי היא "כלת האור"!"

וו'אוו', זו הייתה מקאמה נהדרת. תודה לד"ר משה גרנות ותודה לכם חברים, על מחיאות הכפיים החמות.

זה החלק הראשון מתוך שלושה, מערב "פרס האור" לכבודה של ד"ר לאה צבעוני "כלת האור" תשפ"ב. מי שסקרן לדעת מה אמרו עליה חברותיה הפרופסוריות וחברים אחרים, יקרא זאת בחלק השני של רשימה זו.

תאריך:  28/12/2021   |   עודכן:  28/12/2021
שמחה סיאני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערב "פרס האור" הכ"ט - תשפ"ב 2021
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בצהרי יום ב' ה-26 במאי 1958 הותקף ממארב כוח סיור של צה"ל באזור "גן שולמית" שבהר הצופים בירי אש צלפים של הלגיון הירדני ארבעה מחייליי צה"ל נהרגו בתקרית ושניים נפצעו באותה תקרית נהרג גם קולונל ג'ורג' פלינט יו"ר ועדת הנשק הישראלית-ירדנית, שבא לתווך בין הצדדים התקרית כונתה לימים "תקרית גן שולמית"
28/12/2021  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
שפיות דעת מדינית ונורמליות פוליטית נושאות בחובן יתרונות רבים. הן חסרות רק שני מרכיבים: אין להן כריזמה וצליל דמגוגי. זו הסיבה העיקרית שבגללה אין הממשלה זוכה לתמיכה ציבורית גוברת.
28/12/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אין לי מושג ולו הקלוש ביותר מי נגד מי במאבק על פינויה הצפוי של התחנה המרכזית בתל אביב. מה שאני כן יודע, מעדות ראייה, היא שהתחנה המרכזית הפכה למקום בלתי נסבל. הצחנה המרכזית הייתה למקום שהסחי והמיאוס מקדמים אותך כבר לאחר מעבר בעמדת הבידוק המצחין. סירחון השתן והצואה מכה בך ללא הודעה מוקדמת, נרקומן חסר שיניים מתחנן לשקל, התאורה עובדת באופן חלקי ביותר וכל תחלואי היקום נדמה כי נתרכזו למקום אחד, לצחנה המרכזית בתל אביב.
עד היכן מותר לעיתונות ללכת, על-מנת לקיים את מצוות "זכות הציבור לדעת"? תשובתי היא שלא רק שמותר לה אלא היא חייבת ללכת רחוק רחוק, אך תוך הימנעות מוחלטת מפגיעה שאיננה מחויבת המציאות בצד ג'.
בימים אלו של איבה, המשתוללת ברחובות מדינת ישראל ותופסת מקום יותר מדי "מכובד" על במת הכנסת בישראל, אני חוזר ומביע את געגועי לקולו השירי הכן של משורר אהוב עלי, המשורר נתן אלתרמן, ובמיוחד לשירו "על זאת", שנכתב בעיצומו של מבצע "דני" במלחמת תש"ח, עת תושבי הערים רמלה ולוד חלקם נסו וחלקם גורשו מבתיהם אל הבלתי נודע.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il