|   15:07:40
  שמחה סיאני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מימין לשמאל: חמוטל בר-יוסף, לאה צבעוני, שמחה סיאני, יודה בן-יוסף [צילום: Daslia Zlica]

פסגת טקס "פרס האור" [חלק שלישי]

על מחקריה ופרסומיה בתחום הלשון העברית; על הפקת אסופה מונומנטאלית בשם "עורי שפת עבר", ובה אלפיים שנות שירה על השפה העברית; על הפקת ספרים נדירים מעיזבונותיהם של סופרים; על תמיכתה בסטודנטים נכים ועוד רבות
29/12/2021  |   שמחה סיאני   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

ועתה, הגענו לפסגת הערב בו יהיה טקס הכתרת "כלת האור". הזמנתי את הסופר יהודה אטלס "חתן האור" תשפ"א לבוא לבמה ולשאת את דבריו, וכך קרא מתוך דפים שהביא עמו, שתוכנם מובא לפניכם:

"ללאה צבעוני, כלת האור. בשנה שעברה ישבתי באולם הזה, נבוך לגמרי למשמע זרם של מחמאות מפיה של שמחה סיאני, לבושה כמו נסיכה מהאגדות, שהסבירה לכל הנוכחים למה אני ראוי לקבל את התואר מלך האור. הייתי מה-זה נבוך. לא ידעתי שאני כזה. ליד שמחה היו עוד כמה מביני דבר, שאני מאוד מעריך את דעתם, שדיברו טובות עליי ועל מה שכתבתי. וכשאתה שומע כאלה קומפלימנטים, אתה ממש מתחיל להאמין. אגב, בדיוק בזמן שאנחנו נהנינו פה גם מהדברים וגם מהתקרובת בשנה שעברה, נשלחו כמה טילים מעזה לתל אביב.

עכשיו אנחנו חוגגים את זכייתה של לאה צבעוני בתואר כלת האור, וכמו שאני מכיר את שמחה, היא ודאי הכינה לה כמה הפתעות טובות. אז מהחתן של אשתקד לכלה של השנה: מזל טוב. אני רוצה לאחל לך שתשאי בגאון את הכתב ותוכיחי לכולם שהוא הולם אותך פיקס. אני רוצה בהזדמנות זו גם לשבח את שמחה, שכל המפעל הזה הוא מפעל פרטי שלה, מיוזמתה ועל חשבונה, ואני מקווה שהיא תצליח להדביק את כולנו באופטימיות השופעת שלה, באהבתה לעם ישראל, לארץ ישראל ולמסורת ישראל, ואני רוצה להזכיר לכולכם שרק האנשים שנקראים משוגעים לדבר אחד מסוגלים להזיז משהו בעולם וגם בארצנו הקטנטונת.

אני מניח ששמחה תסביר לכולנו היטב, ובאריכות המתבקשת, את נימוקי מתן התואר ללאה. אני לא אעשה זאת, מסיבה פשוטה שאת לאה הכרתי וראיתי בפעם הראשונה והיחידה לפני כחודש, כשהתארחנו יחד אצל חברים, שנמצאים כאן, לארוחת ערב משובחת ביותר.

השווצתי אז, באוזני לאה ושאר האנשים, שהספר האחרון שלי, "ילדים של אף אחד", יצא בלי אף שגיאה, מלבד דגש אחד שנפל. לאה לקחה את הספר ביד ובעין הנץ של עורכת מיומנת, שהוציאה עד היום בהוצאתה כחמש מאות ספרים, מהם רבי מכר, מצאה מיד שהספר כולו זרוע שגיאות, אוי לעיניים שכך רואות, אם נלך על-פי המשנה הסדורה של האקדמיה ללשון. אז הנה תובנה ראשונה: לעולם אל תשוויץ במשהו ליד בעל מקצוע באותו עניין. עשה זאת רק באוזני אנשים שלא מתמצאים.

בימים האחרונים קראתי את ספרה האוטוביוגרפי של לאה "חלון ראווה", שיצא, איך לא, בהוצאת 'צבעונים', ההוצאה שלה. לאה מספרת בו בגילוי לב ובקצב כתיבה של סטקאטו, צרורות קצרים של משפטים, מעט המכיל את המרובה, על חייה מרגע בואה לעולם ועד היום. כן, אפשר בהחלט לומר שהיא עשתה משהו בחייה, וממשיכה לעשות דברים טובים ומשמעותיים עד היום. בהחלט מוצדק לכנות אותה 'אישה רבת פעלים', שגידלה משפחה נהדרת וגידלה את עצמה, מילדה קטנה שמתביישת בבית הוריה ה"גלותי", שסובלת מהריבים של ההורים, אבל שחותרת תמיד קדימה ויודעת מה היא רוצה, עד לתפקידים נכבדים באקדמיה ועד היום, כשגם עכשיו היא מלאה פעילות ועשייה ולא שוקטת על שמריה. אישה נחושה, אם לארבעה, שעשתה דוקטורט בכוח של בולדוזר, כשהיא ורק היא מנהלת את הבית ומגדלת את הילדים. הספר כתוב בלא רגשנות, מנקודת מבט של מי שגם הרגעים הקשים בחיים לא כופפו אותה, שיודעת להפוך לימון ללימונדה, שיודעת את ערכה ושצופה עדיין לעתיד מלא זהרורים. וכמובן, לפי כל כללי האקדמיה, בלי אף שגיאה.

ארבעה דברים שקראתי בספר ריגשו אותי אישית. הראשון: האזכור של השיר חניתה, מתוך האופרה "דן השומר", הראשונה והיחידה שנכתבה בעברית על-רקע החיים בארץ. הלחין: מרק לברי, על-פי טקסט של ש. שלום, ובכורתה הוצגה לראשונה ב-1945. כשהייתי ילד היו משמיעים את השיר הזה הרבה ברדיו, ועד היום בכל פעם שאני שומע אותו בביצוע של פאולו גורין, העיניים שלי מתמלאות דמעות ואני חש תחושה של קדושה.

מה מלילה בחניתה./ בחניתה מה מליל. / חושך באשר אביטה, / הרג רב בישראל.

השני: מצאתי בספר את הביטוי שהיום כבר לא מכירים 'משוטטת בדמעות'. איזה כיף שמישהו עדיין מכיר את זה. זה לא סתם לבכות, זה לשוטט בדמעות.

השלישי: שם הפרק 'מאויב לאוהב', שהוא שם סיפור של ש"י עגנון, סיפור שאני אוהב במיוחד, שקראתי לשלושת בני, כל אחד בזמנו, כבר בגיל 5. איך? החזקתי את הספר ותרגמתי לעברית: "אז היה איש אחד בירושלים" וכו'. שלושתם אהבו את הסיפור וביקשו עוד פעם ועוד פעם. כל פעם הורדתי שורה שלי והוספתי שורה של עגנון עד שקראתי עגנון נטו. "נבהל הרוח ולא קמה בו עוד רוח", "מי זה מגיש על חלוני" וכו'. הרביעי: את ההמלצה על הספר בכריכה האחורית כתבה נעם פרתום, משוררת שאני מאוד אוהב את השירים הארוכים והמפותלים שלה.

יש עוד כמה דברים: גם אותי הכריחו ללגום כל יום כף שמן דגים (שפכתי לכיור). אזכור קפה קפולסקי עם העוגות הנפלאות, ההורים האשכנזים שחרדים פן יביא הבן הביתה נערה תימניה (ג'מל), ובכלל, ארץ ישראל של פעם, לפני המסכים ולפני האינטרנט והפייסבוק, כשבני אדם עוד דיברו אחד עם השני ועם השלישי ועם הרביעי, וכשנערים כתבו לפעמים מכתבי אהבה לאהובותיהם, נשלחו והגיעו בדואר לתיבת המכתבים. התקופה לפני שחברי כנסת הכריזו על תוכניותיהם למגר את המילה 'צדק'".

יהודה נשאר עוד קט ליד הפודיום ולשנייה שתיים היה שקט באולם ולאחר מכן, פרצו כולם במחיאות כפיים רמות. כשנרגעו הרוחות, הראיתי לכל הנוכחים את תעודת ההוקרה של לאה והתחלתי לקרוא ממנה את הכתוב בה: תעודת הוקרה לסופרת, המו"לית והלשונאית ד"ר לאה צבעוני שהוכתרה כ"כלת האור" לשנת תשפ"ב.

וזאת: על מחקריה ופרסומיה בתחום הלשון העברית; על הפקת אסופה מונומנטאלית בשם "עורי שפת עבר", ובה אלפיים שנות שירה על השפה העברית; על הפקת ספרים נדירים מעיזבונותיהם של סופרים; על תמיכתה בסטודנטים נכים; על הפקת סיפורי חיים של הלומי קרב ועל ספרות יפה שכתבה - ספרי ילדים ואוטוביוגרפיה. על כל אלה מצאה ועדת הפרס להעניק לה את התואר "כלת האור" לשנת תשפ"ב.

על החתום: נירה תובל - מנכ"לית אגודת הסופרים העברים; יהודה בן-יוסף - חבר מועצת העיר ירושלים ומחזיק תיק קידום עסקים והשירות הווטרינרי והסופרת שמחה סיאני יוזמת ומנחת טקסי "פרס האור".

מסרתי לידיה של לאה את תעודת ההוקרה. היו חיבוקים, צילומים וחיוכים זוהרים. לאה קיבלה מידי גם שי, את ספרי: "האישה ושפמו של הצבוע" וחנוכייה גדולה ולבנה ממתכת, עבודת יד נפלאה ומדויקת של האמן שיפריס, ההתרגשות הייתה רבה, עת עמדה "כלת האור" ליד הפודיום ונשאה את דבריה המובאים לפניכם, כפי שנמסרו לי:

מימין לשמאל נירה תובל, חמוטל בר יוסף, לאה צבעוני, שמחה סיאני, יהודה בן-יוסף [צילום: Daslia Zlica]

"אורחים יקרים, לא נולדתי כלת אור. נולדתי להורים שאיבדו את בני משפחותיהם בשואה והביאו לעולם ילדים מתוך ציונות ושאיפה לתקומת עם ישראל אחרי רצח המיליונים. לא גדלתי בבית של אור. בבית לא התנגנה מוזיקה, לא היו מדפים עמוסי ספרים, לא היו ריקודים, לא פקדו אותו סופרים ואנשי רוח. הייתה מלחמת קיום, היו קשיים והיו צללים. והיו געגועים למתים. אמי כתבה לי יומן בשנת חיי הראשונה, ואני קוראת כמה שורות לא רצופות מתוכו: "אני חושבת על בתי. אני רוצה שיהיה לה טוב. שלא יחסר לה מה שהיה חסר לי. שתתגבר על קשיי החיים".

"תראי את אביך המחזיק את בתו הקטנה בעדינות, פניו מול פניה, והוא לוחש "לאה'לי שלי. ומעיניו נשקף צער ילדותו". "הייתי רוצה שבתי תהיה אישה משכילה, טובת לב וחרוצה ונאמנה בכל תפקידיה".

כל חייה התגעגעה אימא שלי למשפחתה שנספתה. היא שרה ביידיש והעריצה את שלום עליכם, את שלום אש ואת מנדלי. אבי קרא עיתונים וכל חייו חיפש רק שקט ושלווה.

בת שמונה הייתי כשעברה משפחתי לקיבוץ, ושם מצאתי את מקומי בבית ילדים בלינה משותפת. בת ארבע-עשרה נתלשתי מן הקיבוץ ומצאתי את עצמי בעיירת עולים משמימה. בת חמש עשרה כבר גרתי מחוץ לבית. אחר כך בצבא הייתי מורה-חיילת. בכל השנים האלה הייתי ילדה ממושמעת, צייתנית ומרַצּה. היה ברור לי שהמסלול שלי הוא תעודת בגרות, צבא ואוניברסיטה. בשנים האלה לא ממש הבנתי את עצמי. פשוט הלכתי בתלם. באוניברסיטה הייתי בחברת בנות שגדלו על הכרמל בבתים תומכים ומרפדים. אני הייתי מקריית גת, והיו לי הורים מסוכסכים, אבא שנטש ואימא אכולת כאב ותלותית. וגם היה עליי לפרנס את עצמי כדי לשלם שכר לימוד ושכר דירה. אני זוכרת את עצמי מטפסת על גדר ליד ביתו לשל פרופ' פלוסר בשעת ערב כדי לערער על ציון בקורס "מגילות מדבר יהודה והאיסיים" שמנע ממני להגיע לממוצע המאפשר פרס לימודים. ואומנם פלוסר שמע, התעצבן על האסיסטנט שלו, ומיד הקפיץ לי את הציון בלי להסתכל על המבחן.

ואז עברתי לתל אביב עם תואר אקדמי ובלי חתן. נישאתי ושבתי לירושלים. ועדיין רבץ עליי עולו של בית ההורים ובייחוד גורלה המר של אמי. בשנים האלה הבאתי לעולם ארבעה ילדים, ובה בעת התחלתי לעבוד במערכת ההשכלה גבוהה. וגם למדתי. בתוך שמונה שנים סיימתי לימודי עריכה, תואר שני ותואר שלישי בלשון עברית. למדתי בהנאה. אולי גם נדחפתי מעט בהשפעת עבודתי באקדמיה הלאומית למדעים. חייתי בין מלומדים, אנשי רוח ומדענים, ורציתי להוכיח לעצמי שגם אני יכולה.

כשעזבתי את האקדמיה בטריקת דלת כבר הייתי גרושה, והיה עליי לשוב ולבנות את חיי. הדרך הייתה הוצאת הספרים שהקמתי קודם לכן כהוצאת תחביב, ומאז הפכה לעיסוקי ולמקור פרנסתי. אלה היו רגעים קשים בחיי המקצועיים ובחיי האישיים. וכשאני עומדת כאן היום ומוכתרת בתואר כלת האור אני מרגישה כי

לֹא זָכִיתִי בָּאוֹר מִן הַהֶפְקֵר
אַף לֹא בָּא לִי בִּירֻשָּׁה מֵאָבִי
כִּי מִסַּלְעִי וְצוּרִי נִקַּרְתִּיו
וַחֲצַבְתִּיו מִלְּבָבִי (ח"נ ביאליק)

ואסיים בקריאת קטע שכתבה אמי על חג החנוכה בבית הוריה בעיירה בנדין שבפולין: "לפנות ערב פסק השלג לרדת ואת מקומו ירש כפור חזק. אז נחפזו האנשים לבתיהם החמים. משפחתי התאספה בחדר. אבי חזר מתפילת מנחה ומעריב והוא מסתובב לו ומפזם לו ניגון. אמי טורחת בהכנת הסופגניות והלביבות המסורתיות. בחדר חם וטוב. תנור הברזל מאדים מרוב חום ומפיץ חמימות נעימה. ואנו הילדים הבית מלא אתנו. על אדן החלון עומדת חנוכייה. על ידה עומד אבי ולו זקן לבן ארוך. הוא לבוש קפוטה ממשי שחור, חגור חגורה שחורה שציציותיה יורדות משני צדי המותניים. על ראשו ירמולקה. כולו הדר. כי יפה היה אבי. עומד הוא לפני החנוכייה עם השמש בידו. כמו הכהן הגדול העורך את הטקס בקודש הקודשים. הס בחדר. עיני הכל מופנות ביראת כבוד לדמות האגדית הזאת. הברכות נשמעות במנגינתן היפה ובצליל זך ונאה ואחריהן 'מעוז צור ישועתי'. והשירה גוברת. הקולות של ההורים והילדים מתמזגים. והשירה מלאת געגועים ותקווה, וחדווה ושמחה פורצת מכל פה. איזו אידיליה, איזו חמימות במבטי האהבה של הורינו. אנו אוכלים סופגניות ולביבות ומקבלים דמי חנוכה. הו, כמה ערבים לחכנו היו המאכלים האלה. עד היום לא פג טעמם. ובסוף כולם מתיישבים על יד השולחן, ורעש והמולה, עד שמסתדרים. ואבי מוציא את הסביבון ומסובב אותו וכולנו מסובבים ומסובבים עד שמתעייף הסביבון ומתעייפים גם אנחנו. ומזמן כבר כבו הנרות". כל המשפחה נספתה בשואה. שניים עלו מבורות המוות.

אני אסירת תודה. שוב מודה לכל מי שיושב כאן באולם. כולכם יקרים לליבי. תודה לשמחה סיאני הנפלאה, תודה לפרופ' זיוה שמיר ולד"ר משה גרנות. תודה לסופרים של הוצאת צבעונים שיושבים כאן מולי, לא מעטים מסופרי צבעונים הם גם חתנים וכלות של פרס האור. תודה לחברים שיושבים כאן מולי. אני שולחת לכל אחד מכם חיבוק מלא אהבה. תודה לבני משפחתי שהם הדבר היקר לי ביותר בחיי.

מחיאות כפיים רמות וחמות ליוו את ד"ר לאה צבעוני בסיום דבריה ואנשים רבים עמדו ומחאו לה כף. הצלמת התרוצצה מצד אל צד מצלמת שוב ושוב את לאה, החיבוקים מבני המשפחה, מילות השבח של סופרים ומשוררים ועמך אוהבי ספר שמילאו את האולם ובאו ללחוץ את ידה.

שלושת המופלאים ניגנו בחדווה והטקס תם כשכל הקהל התבקש לעמוד על רגליו ולשיר את ההמנון שלנו "התקווה". להתראות בעז"ה בשנה הבאה, שנת השלושים של טקס "פרס האור"! התוכלו לנחש מי ייבחר להיות "חתן האור" בשנה הבאה? אנא גלו לי.

תאריך:  29/12/2021   |   עודכן:  29/12/2021
שמחה סיאני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פסגת טקס "פרס האור" [חלק שלישי]
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפלשתינים מרבים להשוות את ישראל לגרמניה הנאצית, בעוד שהערבים בכלל, כולל ערביי א"י (הפלשתינים) והמוסלמים לא רק הזדהו עם האידיאולוגיה הנאצית, אלא גם שיתפו פעולה ואף התנדבו לשרת בס.ס.
- מי ארגן את המפגש של בני גנץ עם אבו מאזן בביתו בראש העין? הניחוש שלי: השליח האמריקני ג'ייק סאליבן שביקר לפני כמה ימים בארץ, והסביר לנפתלי בנט כי ג'ו ביידן אינו יכול להשלים עם ישראל שמסרבת אפילו להידבר עם הפלשתינים. אז ישראל מדברת. טוב שכך.
29/12/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אני כותב מאמר זה מתוך כאב, כשאני נתקל בהתבטאויות של אנשי רוח ומנהיגות מדינית, הנותנים ביטוי של דמוניות לדת האסלם, הפוגעת באוצרות שנצברו בארון הספרים היהודי. הרמב"ם, ענק רוח, שהלך מאתנו בשנת 1204 לספירה השאיר לנו אוצר ספרותי, מדעי והלכתי, ובכתביו מציין את ההשפעה החיובית של האסלם על דרך עבודתו.
כותרת באתר האינטרנט של מעריב מבשרת לנו כי ניר חפץ התראיין לרדיו 103 FM בתוכניתה של ג'ודי ניר מוזס (אחותו של ארנון מוזס, החשוד בשוחד בתיק 2000). ניר חפץ נמצא כעת בשלבים מתקדמים מאוד של החקירה הנגדית. על-פי דיווח בעיתון הארץ מ-23.12, החקירה הנגדית בתיק 4000 היא על-סף סיום, עם סיומה תבואנה החקירות הנגדיות בתיקים 1000 (מתנות) ו-2000 (מוזס), ואז יגיע תורה של החקירה החוזרת על-ידי הפרקליטות.
הצגת "משחקים בחצר האחורית" בתיאטרון בית לסין, כאילו נכתבה היום - עד כדי כך היא רלוונטית. חשיבותה, מעבר לאיכות הבימוי של עידו רוזנברג והמשחק של כל הקאסט, במיוחד כרמל בין כמושא האונס, היא בלקח שיילמד ממנה על-ידי הצופים ובמיוחד הצופות הצעירות: להישמר ולהיזהר ולא ללכת תוך משחקים מסוכנים אחר פיתויים כמו שתית אלכוהול ועישון ג׳וינטים, שהם הסממנים של "להיראות מבוגרים ובעלי ביטחון". הבימוי המבריק של עידו רוזנברג לוקח בריאליזם נוקב את הצופים צעד-צעד ופרט-פרט אל התפתחות הסיטואציה, וכל מה שהוביל למימוש מזימתם של הצעירים לנכס לעצמם כקורבן את הילדה בת ה-14 וחצי. כל כך פשוט לכאורה, אך מאוד מתוחכם. בפרט שמאחורי כל הארבעה הוביל האחד שהיה ה"מאסטר מיינד", שהוא עצמו לא אנס אותה, אך הוביל את המהלך עד תומו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il