|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

לא לטעות: אירן אינה מאבדת השפעתה בסוריה

הנוכחות האירנית בסוריה עוברת התאמות לאילוצים פנימיים וחיצוניים, כולל בפעילותה בגולן ובלבנון, אך ישראל רחוקה מלהשיג את היעד האסטרטגי של סילוקה מהמדינה גם אסד ורוסיה לא יכולים ולא רוצים להוציא את אירן
22/01/2022  |   אודי דקל   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
אסד צריך את אירן [צילום: חסן עמאר, AP]

במסגרת תחקור בסנאט האמריקני על נסיגת כוחות ארצות הברית מאפגניסטן, הודו בכירי הפנטגון – שר ההגנה, ראש המטות המשולבים ומפקד CENTCOM - כי טעו בכך שהתבססו על הערכה אופטימית לגבי השלכות הפינוי.

ובישראל, לדברי ראש אמ"ן היוצא, אלוף תמיר הימן, בייחס למצב בזירה הסורית, "הפעילות האירנית נמשכת ומשנה צורה אבל ההתבססות שלה בסוריה נעצרת". לדבריו, "חיזבאללה מתרחק מרמת הגולן". הימן תיאר תמונת מצב שלפיה בסוריה נמצאים כיום מאות בודדות של קצינים אירנים ו-20,000 לוחמי מליציות שיעיות, שפועלות תחת פיקוד כוח קודס האירני.

הימן הוסיף: "צה"ל רשם שיבוש משמעותי בניסיון האירני לבנות מערכי טילים, והסתרתם במרחב האזרחי הסורי כמו בלבנון". הוא הדגיש שהפעולות בסוריה "גבו מחיר גבוה לא רק מהאורח [אירן] אלא גם מהמארח [בשאר אסד], וזה הביא לריסון של ההתבססות האירנית. יצרנו טריז בין אסד לאירנים - הוא הבין שהוא חוטף חזק על אירוח האירנים".

ואולם, תמונת המצב מורכבת יותר מכפי שתיאר הימן. ההתבססות הצבאית והאזרחית של אירן בסוריה נמשכת ומותאמת לנסיבות המשתנות, כשהיא מתנהלת בהיקף מצומצם בהשוואה לתכנון המקורי. התוכנית של קאסם סולמאני, מפקד כוח קודס, לפני שחוסל על-ידי ארצות הברית בתחילת 2020, נועדה לייצר מרחב חיכוך עם ישראל ברמת הגולן כדי לרתק את המאמץ הצבאי הישראלי ללחימה לאורך גבולותיה, ובד בבד להרתיעה ולמנוע ממנה התמקדות בבניית יכולות לפגיעה בתשתיות הגרעין באירן גופא. ואכן, אירן הצליחה במידה מוגבלת להקים מתקנים ותשתיות צבאיים בחזית הגולן. ישראל מצידה הגיבה בנחישות ומנעה דריסת רגל צבאית אירנית בסמוך לגבולותיה ושיבשה את "תיק הגולן" של חיזבאללה לבניית תאי טרור בדרום סוריה.

מאפייני ההתבססות האירנית
תצוגת טילים בטהרן [צילום: וחיד סאלמי, AP]

כדי ליצור דימוי של בעלת ברית אחראית שדבקה בחוקי המשחק שרוסיה מעצבת, אירן נענתה לדרישת מוסקבה להסיג את שלוחיה - בעיקר המליציות השיעיות, אך לא את חיזבאללה - מדרום סוריה, ולצמצם את מעורבותה בתוכניות הבניין והפעלת הכוח של הצבא הסורי. טהרן לא זנחה את יעדיה האסטרטגיים ארוכי הטווח: השפעה במרחב הסורי; בניית גשר יבשתי מאירן דרך עירק לסוריה וללבנון; ובתוך כך הפעלת לחץ להוצאת הכוחות האמריקנים מצפון מזרח סוריה; ובניית בסיסי שיגור של טילים וכלי טיס בלתי מאוישים לתקיפת ישראל

השינוי במאפייני ההתבססות של אירן - הפחתת הנראוּת של כוחות אירניים, בניית מליציות מקומיות על בסיס מגויסים סוריים, וחדירה למרקם החיים האזרחי והדתי במדינה - מושפע לא רק מפעילות צה"ל, אלא משינוי התנאים בסוריה לאחר יותר מעשר שנות מלחמה במדינה. טהרן מעוניינת להימנע מעימות עם רוסיה וקשובה לחששותיה של מוסקבה מההשלכות של המשך התקיפות הישראליות ומפגיעה בכוחות אסד ובעתיד משטרו.

כדי ליצור דימוי של בעלת ברית אחראית שדבקה בחוקי המשחק שרוסיה מעצבת, אירן נענתה לדרישת מוסקבה להסיג את שלוחיה - בעיקר המליציות השיעיות, אך לא את חיזבאללה - מדרום סוריה, ולצמצם את מעורבותה בתוכניות הבניין והפעלת הכוח של הצבא הסורי. טהרן לא זנחה את יעדיה האסטרטגיים ארוכי הטווח: השפעה במרחב הסורי; בניית גשר יבשתי מאירן דרך עירק לסוריה וללבנון; ובתוך כך הפעלת לחץ להוצאת הכוחות האמריקנים מצפון מזרח סוריה; ובניית בסיסי שיגור של טילים וכלי טיס בלתי מאוישים לתקיפת ישראל. לקידום יעדים אלו, אירן מתמקדת במספר מישורי פעולה.

א. חיזוק דריסת הרגל במזרח סוריה - פריסת כוחות שלוחים וציודם באמצעי לחימה מתקדמים, כנקודת זינוק להשתלטות על המרחב ועל גבול עירק-סוריה ליום בו ארצות הברית תפנה את כוחותיה מהאזור. זאת כדי לשמר את פרויקט הגשר היבשתי עם גישה למקורות האנרגיה של סוריה.

ב. המשך בניית כוח צבאי – שברובו אינו מבוסס על כוחות אירניים אורגניים, אלא על חיזבאללה, מיליציות שיעיות ומיליציות מקומיות שהיא מקימה, האוחזות בעשרות אתרים צבאיים ברחבי המדינה. שיפור יכולות ייצור מקומי והעברות של אמצעי הלחימה לסוריה ולחיזבאללה בלבנון; שלוחיה נערכים באתרים ובסיסים צבאיים במרכז סוריה, בכלל זאת בשדות התעופה קוציר ושעיראת במחוז חומס, בשל הגישה הקצרה מהם לגבול סוריה-לבנון, אשר מאפשרת אספקת נשק לחיזבאללה.

לאחרונה שוקדת אירן להעביר ולפרוס מערכות הגנה אוויריות בסוריה ובבקעת הלבנון כדי לסכל תקיפות אוויריות ישראליות; כן נמשכות הברחות של כלי טיס בלתי מאוישים תוקפים. שר הביטחון, בני גנץ, העריך, כי "בתוך מספר שנים יהיו בידי המיליציות האירניות בסוריה מאות כלי טיס בלתי מאוישים", רובם בעלי יכולות תקיפה.

האם סר חינה של אירן בעיני אסד
לא יוותר על 40 שנות שותפות [צילום: AP]

היועצים הצבאיים האירניים והמיליציות השיעיות עדיין ממלאים תפקיד קריטי בהגנה על המשטר, בעוד המלחמה במדינה רחוקה מסיום. יכולותיהם של כוחות היבשה של צבא סוריה ירודות, כך שהמשטר עדיין תלוי במיליציות שיעיות המאורגנות ומופעלות על ידי כוח קודס. חדירת אירן לעומק רבדיה של המדינה והחברה בסוריה תעשה כל ניסיון לעקור אותה לבלתי מעשי. לאסד יש עדיין סיבות רבות להאמין שהשיקום הדיפלומטי שלו יימשך - גם אם יישאר קרוב לטהרן

ג. אירן מתבססת יותר על שלוחים - מגויסים סורים - באזורים שבהם היא נאלצה לצמצם את פרופיל פעילותה, בפרט בדרום סוריה. האירנים גייסו למעלה מ-10,000 מתושבי האזור וארגנו אותם בעשרות מיליציות מקומיות, הפועלות תחת פיקוד, אימונים והדרכה אירניים. גם המשכורות למתגייסים המקומיים משולמות על-ידי אירן. המיליציות עוסקות במגוון משימות, ביניהן ביסוס נוכחות והרתעה כלפי האוכלוסייה המקומית, התארגנות צבאית קדמית שאליה יכולים להצטרף כוחות נוספים, סיוע בגיוס פעילים חדשים, הקמת תשתיות אזרחיות והברחות נשק וסמים. מדי פעם מבצעים אנשיהן משימות איסוף מודיעין וניסיונות לפעילות טרור נגד ישראל ברמת הגולן.

ד. חדירה למרקם החברתי של סוריה - אירן הקימה עשרות מרכזי השפעה בסוריה, שבהם מתקיימת פעילות כלכלית, דתית (מיסיונריות שיעית ותמיכה באתרי עלייה לרגל לצליינים שיעים), חינוכית ותרבותית, סיוע הומניטרי, שירותי רפואה ומוסדות כלכליים, ובראשם במרכזי הסחר העיקריים בדמשק ובחלב. בנוסף, אירן מקימה פרבר שיעי במזרח דמשק, בסמוך לאתר הקבר ועלייה לרגל של א-סיידה זיינב, משם נשלטת הדרך המובילה לנמל התעופה הבינלאומי של העיר.

דעה רווחת בקרב גורמי הערכה בישראל היא, כי סר חינה של אירן בעיני אסד. זאת, בהתבסס על דיווחים לגבי מהלך של אסד להדחת מפקד כוח קודס האירני בסוריה, ג'ואד ראפרי. עם זאת נראה, כי הוא סיים את תפקידו כמתוכנן. חיזוק נוסף להשערה זאת הוא הדימוי לפיו חיבור לאירן מציב את סוריה במחנה "ציר ההתנגדות", שמהווה מחסום בדרכה של סוריה חזרה לליגה הערבית ולהקלה בסנקציות המוטלות עליה על-ידי ארצות הברית ואירופה. לאלה מצטרפים דיווחים על אודות התנגדות האליטה הסורית, שהיא פרו- אסד, לשאת בתשלום נוסף בשל הפעילות האירנית במדינה ותמיכת טהרן במשטר. נאמני המשטר אף חוששים, כי אירן חותרת לשנות את הזהות והתרבות הערבית של סוריה.

ואולם, ההערכות לקרע ביחסים בין אירן לאסד מופרזות. בהערכות אלה שני פגמים קריטיים. האחד: קשה להניח שאסד מוכן לוותר על השותפות האסטרטגית הוודאית בת 40 השנים אם אירן, תמורת יתרונות פוטנציאליים שבשיפור היחסים עם מדינות המפרץ שתמכו בקבוצות המורדים, אשר כמעט הפילו את משטרו.

השני: היועצים הצבאיים האירניים והמיליציות השיעיות עדיין ממלאים תפקיד קריטי בהגנה על המשטר, בעוד המלחמה במדינה רחוקה מסיום. יכולותיהם של כוחות היבשה של צבא סוריה ירודות, כך שהמשטר עדיין תלוי במיליציות שיעיות המאורגנות ומופעלות על-ידי כוח קודס. חדירת אירן לעומק רבדיה של המדינה והחברה בסוריה תעשה כל ניסיון לעקור אותה לבלתי מעשי. לאסד יש עדיין סיבות רבות להאמין שהשיקום הדיפלומטי שלו יימשך - גם אם יישאר קרוב לטהרן.

סיכום ומשמעויות
גבול ישראל-סוריה. להתמיד במערכה [צילום: דובר צה"ל]

יש להימנע מהערכות אופטימיות אשר לעצירת ההתבססות האירנית בסוריה. ישראל עדיין רחוקה מהשגת היעד האסטרטגי של דחיקת כוחות אירן ושלוחיה מסוריה וצמצום השפעתה במדינה, אם באמצעות המערכה הצבאית המתמשכת (המב"מ) ואם בציפייה שרוסיה והנשיא אסד יעשו עבורה את העבודה.

ההשפעה בסוריה חיונית לפרויקט האירני המיועד להשיג הגמוניה בלבנט הערבי ולאתגר את ישראל על גבולותיה ברמת הגולן ובלבנון. לנוכח התנאים המשתנים, אירן גיבשה חלופות לשימור השפעתה - פוליטית, צבאית, כלכלית ודתית - בסוריה. בדרום המדינה היא מתבססת יותר על מיליציות מקומיות וחיזבאללה; בדמשק היא מנצלת את השינויים הדמוגרפיים, עקב בריחת אוכלוסייה סונית, לבניית פרבר שיעי בדומיננטיות אירנית; לשם שליטה במרחב הגבול בין סוריה ללבנון, היא נאחזת בשדות תעופה במרחב חומץ ומתבססת על כוחות חיזבאללה; ובמזרח סוריה בונה אירן כוח השתלטות מהירה, הדרוך ומוכן לקראת פינוי הכוחות האמריקנים מהאזור.

גם המחשבה שניתן לתקוע טריז בין אסד לטהרן ולשכנעו להרחיק את הכוחות המופעלים על-ידי אירן מארצו, היא אופטימית ולא מציאותית. בידי אסד אין הכוח לאלץ את אירן לצאת מסוריה, כאשר הוא עדיין אינו שולט בשליש משטח המדינה. אסד יודע, כי שליטים ערביים עשויים לבוא עם מתנות, אבל הם לא יוכלו לקנות את הנאמנות שטהרן זכתה בה במחיר דמים והשקעת משאבים נרחבת.

לפיכך, ישראל אינה יכולה לסמוך על אסד שיהיה זה שירחיק את אירן מסוריה. עליה להתמיד במערכה המתמשכת נגד ההתבססות הצבאית של אירן ושלוחיה בסוריה ולכונן שיתופי פעולה עם קבוצות מקומיות, המתנגדות להשפעה האירנית ולמשטרו של אסד. בד-בבד, חיוני להדק את השיח המשולש עם רוסיה וארצות הברית כדי להשפיע על עיצובה העתידי של סוריה.

הכותב הוא מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  22/01/2022   |   עודכן:  22/01/2022
אודי דקל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא לטעות: אירן אינה מאבדת השפעתה בסוריה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
לפני כמה ימים חזרה מסוריה משלחת תנועת פתח בראשות מזכ"ל התנועה ג'בריל רג'וב, במהלך הביקור נפגשו חברי המשלחת עם שר החוץ הסורי פייצל אלמקדאד ומסרו לו איגרת מיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. גיבריל רג'וב הרעיף במהלך הביקור שבחים על סוריה ונשיאה בשאר אסד על תפקידה בעולם הערבי, " אין בית שלא מתנוססים בו תמונות בשאר אסד והדגל הסורי" התחנף רג'וב למארחיו והודיע כי יו"ר הרש"פ יבקר בקרוב בסוריה.
במערכת המודיעין הישראלית מנתחים את התקפת המל"טים המדויקים שביצעו המורדים החות'ים בתימן ב-17 בינואר על אזור התעשיה אלמוספה ועל שדה התעופה הבינלאומי באבו דאבי. מדובר במבצע צבאי מתוכנן היטב שהמורדים החות'ים קוראים לו "סופת תימן" ומתגאים בו. בהתקפה נהרגו 3 בני אדם ו-6 נפצעו ועלו באש 3 מיכליות דלק, בתגובה תקפו מטוסי הקואליציה בראשות סעודיה מטרות של החות'ים בתימן, החות'ים הודיעו כי בהתקפה הזו נהרגו בצנעא 12 בני אדם ובהם נשים וילדים.
היום נחצה ללא ספק קו אדום נוסף במלחמה בתימן: מיליציית החות'ים השיעית הנתמכת ע"י אירן יורה כבר שנים טילים ומל"טים על דרום סעודיה וכעת גם איחוד האמירויות הפך למטרה. בשעות הבוקר נטל דובר החות'ים יחיא סריע אחריות ל"פעולה יוצאת דופן בעומקה של האמירויות". שר התקשורת של החות'ים דיפאללה א-שאמי הכריז כי "הירי על האמירויות נועד לשמש לקח למדינונת הקטנה (כך בזלזול)". לפי ערוץ אל-מיאדין הפגיעות היו באזור המסחרי של אל-מספח, החשוב ביותר באבו דאבי מבחינה כלכלית. מקורות בתקשורת הערבית אישרו כי מאזור זה מיתמר עשן וכי נפגעו מתקני נפט במקום. בנוסף דווחו מקורות אמירתים מקומיים על פגיעה קלה יותר באזור שדה התעופה הבינלאומי של אבו דאבי. דווח על שלושה הרוגים, כולם עובדים זרים.
17/01/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
הוועידה השמינית של תנועת פתח תתכנס ב-21 בחודש מרס וההכנות אליה הן בעיצומן. מדובר בוועידה חשובה הבוחרת מדי כמה שנים את מוסדות התנועה ובראשם את חברי הוועדה המרכזית שמהווים את הנהגת התנועה שהינה מפלגת השלטון ברשות הפלשתינית.
14/01/2022  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
לדוגמה, משטר האייתולות משתף פעולה עם חיזבאללה, שהוא סניף של "כח קודס", זרוע של "משמרות המהפיכה" האחראית על הפצה של המהפיכה האיסלאמית ברחבי העולם יחד הם מגבירים את החדירה לדרום ומרכז אמריקה, מצ'ילה עד מקסיקו מבחינתם, אמריקה הלטינית היא הבטן הרכה של ארה"ב
10/01/2022  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
ראש ממשלת סודן התפטר; ההפיכה הצבאית הושלמה  /  איציק וולף
ימינה מקימה מטה מוניציפלי  /  מירב ארד
הפיכה בסודן: 5 חברי ממשלה נעצרו  /  איציק וולף
האם חוסל השגריר האירני בתימן  /  יוני בן-מנחם
לקראת ממשלה חדשה בעירק  /  איתמר לוין
בן סלמאן מתכונן לגרוע ביותר  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il