|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

עוד מקרה ועוד מקרה - כן, זוהי הפרת אמונים

קשריו האינטימיים של ניסו שחם עם שוטרות שהיו כפופות לו, היוו הפרת אמונים - ובצדק הוא הורשע ונדחתה בקשתו לדיון נוסף את היסודות לקביעה זו אפשר למצוא כבר בפסק הדין המכונן בעניינו של שמעון שבס
20/01/2022  |   דורון מנשה, דון סוסונוב   |   יומני בלוגרים   |   משטרה במוקד   |   תגובות
שחם. לא ראה בעיה [צילום: פלאש 90]

סופית: עשרה חודשי מאסר לניצב בדימוס ניסו שחם
איתמר לוין
בית המשפט העליון מאמץ את קביעתו של בית המשפט המחוזי, לפיה ריבוי ההטרדות המיניות של שוטרות בידי שחם יוצר גם עבירה של מרמה והפרת אמונים כאשר במקביל טיפל בענייניהן
לרשימה המלאה

ניסו שחם ייכנס לכלא ב-1.3
איתמר לוין
חיות: פסק הדין בעניינו של מי שהיה מפקד משטרת מחוז ירושלים, והורשע במרמה והפרת אמונים בשל יחסי מין עם שוטרות, הוא התפתחות טבעית של ההלכה והחידוש ההלכתי בו מצומצם
לרשימה המלאה

השבוע (16.1.2022) נדחתה הבקשה לקיום דיון נוסף בעניינו של ניצב בדימוס ניסו שחם (דנ"פ 8227/21), שהורשע בעבירת הפרת אמונים בשל כך שקיים קשרים אינטימיים עם מספר רב של שוטרות זוטרות וצעירות ממנו (שהיו כפופות אליו) והיה מעורב בקבלת החלטות מטיבות בעניינן. בתמצית, דעת המיעוט של השופט יוסף אלרון, עליה נשענו סנגוריו של שחם במסגרת הבקשה לדיון נוסף, הייתה שהרשעה על יסוד הצטברות של מעשים שכל אחד מהם אינו מהווה עבירה פלילית - סותרת את עיקרון החוקיות (רע"פ 6477/20). לשיטתו של השופט אלרון, קיים קושי ליישב בין הרשעה בהפרת אמונים על סמך תזת הצבירה לבין עיקרון החוקיות שלפיו ניתן להטיל אחריות פלילית רק לאחר מתן אזהרה מוקדמת.

עם כל הכבוד, הקושי האמור כלל אינו קושי למי שקורא את פסק הדין של בית המשפט העליון (בהרכב מורחב של 9 שופטים בראשות הנשיא אהרן ברק) בעניין דיון נוסף שבס, שם נקבע כי הדרישה לקיומו של "פן מחמיר נוסף" מאזנת את גבולות העבירה העמומה של הפרת אמונים (דנ"פ 1397/03). כלומר: משההרשעה בהפרת אמונים היא רק באותם מקרים חמורים בהם נמצא "פן מחמיר נוסף" המתלווה לניגוד העניינים, הרי שניתן לומר כי עיקרון החוקיות לא נפגע מהותית וממילא אין מה ליישב.

מכל מקום, שיטתנו המשפטית כבר הכריעה שהיא מוכנה לשלם את מחיר הפגיעה בעיקרון החוקיות על-מנת לשמר בידיה כלי אפקטיבי ללוחמה בשחיתות, ובלשונו של השופט עוזי פוגלמן בפרשת טלנסקי: "במלחמה בשחיתות - אין מנוס מכך" (ע"פ 8080/12). ודוק, עבירת הפרת האמונים היא מעין "רע הכרחי" לשימור היציבות החברתית - כלי גמיש לשם התמודדות עם השחיתות השלטונית. דומה כי גם השופט אלרון אינו חולק על כך ברמה העקרונית (פרשת אלון חסן, ע"פ 3817/18).

החומרה עולה עם המעמד

דברים אלה נכונים במיוחד כאשר בתי המשפט שבו ופסקו כי השיטתיות היא אלמנט שיש לשקלל בבחינת "הפן המחמיר הנוסף" בעבירת הפרת אמונים [ראו למשל: פרשת טלנסקי לעיל, פרשת המינויים הפוליטיים (ת"פ 4063/06) ופרשת יפה אלון (ע"פ 70839/08)]. כך שם וכך בענייננו: השיטתיות היא אלמנט שלא ניתן להתעלם ממנו בשקלול חומרת הפגיעה בערכים המוגנים על-ידי האיסור הפלילי. השיטתיות המושרשת במעשיו החוזרים של שחם היא זו שמבססת את קיומו של "הפן המחמיר הנוסף". במילים אחרות, השיטתיות היא היא הפרת האמונים.

זאת ועוד, הניצב שחם כיהן כמפקד (וכסגן מפקד) מחוז ירושלים. מדובר בתפקידים בכירים בעלי השפעה רבה בתוך המשטרה וכלפי הציבור הרחב. עדותו של הניצב שחם עצמו ממחישה את ניגוד העניינים החמור והמובהק שבו הוא היה נתון: "אין לי בעיה עם קיום מגע אינטימי. היא הייתה הפקודה שלי וקיימתי איתה מגע אינטימי". זו עמדתו המדהימה של ניצב שחם שבטעות עלולה להתפרש כעמדת הדין הישראלי; אך בדנ"פ שבס נקבע אחרת: "ככל שמעמדו של עובד הציבור רם יותר, כן עשוי ניגוד העניינים שבו הוא מצוי להגביר את הפגיעה המהותית בערך המוגן על-ידי האיסור הפלילי. לא הרי ניגוד עניינים של המפקח הכללי של המשטרה כהרי ניגוד העניינים של שוטר מהשורה".

ואכן, לאחרונה בית המשפט העליון החמיר את עונשו של ניצב ניסים מור שהורשע גם הוא בהפרת אמונים בשל כך שניהל קשרים אינטימיים עם פקודותיו (רע"פ 10002/17). לדעתנו, הדברים שנקבעו בעניין מור אמורים להוות סמן לגבי עבירת הפרת האמונים גם בפרשת שחם. הנשיאה אסתר חיות היטיבה להסביר בעניין אלגריסי, כי כאשר עובד ציבור מעמיד את עצמו בניגוד עניינים שיוצר פגיעה מהותית באמון הציבור, או בטוהר המידות או בתקינות המינהל הציבורי, הרי שיש בכך כדי לגבש עבירה של הפרת אמונים (ע"פ 8027/04). דברים אלה נכונים לענייננו: ניצב במשטרה שמעמיד את עצמו שוב ושוב בניגוד עניינים בין עניינו האישי בפקודות לבין האינטרס המקצועי והממלכתי עליו הופקד מכוח תפקידו. לכן ברור שמעשיו של הניצב שחם, בין כשלעצמם ובין בהצטברותם, מהווים הפרת אמונים הפוגעת פגיעה קשה בציבור.

לא עניין של "גרמים"

נחזור להתחלה. בהכרעת הדין המזכה בעניינו של שחם (שלימים התהפכה), נימק השופט בני שגיא את עמדתו באמצעות דוגמה מפקודת הסמים המסוכנים. הוא הסביר, כי כשם שלא ניתן לחבר מתמטית את כמויות הסם שנתפסו אצל פלוני לאורך השנים ולייחס לו עבירה אחת של החזקת סם שלא לצריכה עצמית על בסיס הכמות המצטברת, כך גם לא ניתן "לצבור" אסופה של "ניגודי עניינים שאינם פליליים" לכדי עבירה פלילית אחת של שחם. מה שהנחה את השופט שגיא במסקנה שגויה זו היה לא אחר מאשר עיקרון החוקיות. ואולם דווקא דוגמה זו ממחישה מדוע הטענה של שגיא (שבינתיים מונה למחוזי) אינה יכולה לעמוד.

עבירת הפרת האמונים (שהיא עבירת סל) אינה עניין של "גרמים"; לא ניתן "לשקול" אותה. השופט מישאל חשין ז"ל הסביר בעניין שבס כי עבירת הפרת האמונים (עבירת סל) היא בעלת "ריקמה פתוחה", ובית המשפט אמור למלא אותה בתוכן מעת לעת על-פי נתוני המקום והזמן; השופט חשין הוסיף וקבע כי "המחוקק כמו הסמיך את בית המשפט לקבוע מעשים המהווים הפרת אמונים הפוגעים בציבור - מַהֵם, וקביעתו של בית המשפט הייתה כחוק". אנו כמובן מסכימים עם דברים נכוחים אלה. אכן, מדובר ב"עבירת מסגרת" (כלשונם של הנשיאה חיות בעניין אלגריסי והשופט חשין בעניין שבס), אין היא בנויה על יסודות מוגדרים באורח מדויק וברור. ניתן לכנותה "עבירה יישומית", קרי: עבירה שעיקריה ניכרים בדרכי יישומה. דברים כדורבנות. לכן הנשיאה חיות קבעה במסגרת ההחלטה הדוחה את הבקשה לקיום דיון נוסף בעניינו של שחם, כי אימוץ תזת הצבירה בהקשר של הפרת אמונים משקף התפתחות טבעית של הדין ביחס לעבירה זו.

מכל מקום, הנשיאה חיות חידדה בהחלטתה בעניין שחם שני דברים נכונים. ראשית, "תזת הצבירה" שאומצה נוגעת לעבירת הפרת האמונים בלבד, ואינה קובעת מסמרות ביחס לעבירות אחרות. שנית, ביחס לעבירת הפרת אמונים "צבירה" אפשרית רק באותן נסיבות ייחודיות שבהן מדובר "בביצוע של מעשים בעלי מאפיינים דומים, המבטאים שיטה אחת". ובמקרה של שחם - הדברים ברורים: הריבוי כשלעצמו של מעשיו של הניצב שחם (בנסיבות דומות - קיום קשרים אינטימיים עם שוטרות זוטרות ממנו שהיו כפופות אליו, מצד אחד, וקבלת החלטות בעניינן, מצד שני) הוא שיוצר את הפן המחמיר הנדרש לצורך הרשעתו בעבירת הפרת אמונים. לכן גם נקבע שאין כל דבר מיוחד וחריג בפרשת שחם המצדיק קיומו של דיון נוסף, הליך חריג שבחריגים.

והערה אחרונה במאמר מוסגר: לדעתנו היה צריך לדחות את הבקשה של שחם לקיום דיון נוסף ("גלגול רביעי"), גם מבלי לבקש את תשובת המדינה לבקשה. יותר מכך: במסגרת ההחלטה הדוחה את הבקשה של שחם היה מקום לחייב את שחם בהוצאות ממשיות על בזבוז הזמן השיפוטי היקר שהוא גרם באמצעות הליך הסרק שננקט. ואכן, כפי שציינה בצדק הנשיאה חיות לקראת סיום: "עצם קיומם של חילוקי דעות בין שופטי ההרכב אינו מהווה כשלעצמו עילה לקיום דיון נוסף". כל מילה נוספת מיותרת.
רע"פ 20/6477 ניסו שחם נ' מדינת ישראל / פס"ד
דחיית ערעורו של ניצב בדימוס ניסו שחם על הרשעתו בעבירות מין ומרמה והפרת אמונים ועל עונשו - 10 חודשי מאסר. (59 עמ')
דנ"פ 8227/21, ניסו שחם נ' מדינת ישראל / החלטה
דחיית בקשתו של מפקד משטרת מחוז ירושלים לשעבר לדיון נוסף בהרשעתו במרמה והפרת אמונים בשל יחסי מין עם שוטרות

הכותבים הם:
* דורון מנשה - מומחה לדיני ראיות בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה;
* עו"ד דון סוסונוב - עוסק בליטיגציה מורכבת.
תאריך:  20/01/2022   |   עודכן:  20/01/2022
דורון מנשה, דון סוסונוב
+השר לבט"פ על פרשת העיקובים: לא מעיד על הכלל
19:00 20/01/22  |  עידן יוסף
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב התייחס לחשיפת כלכליסט שלפיה המשטרה עשתה שימוש בתוכנת הריגול של NSO ללא צו: "אם היה מי שחטא - אין הוא מעיד על הכלל ואין לו מחילה. הוא יימצא ויועמד לדין".
+"אם היו מקרים נקודתיים של חריגה מנהלים - נפעל לתקן"
14:35 20/01/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
שב וטען: "משתמשים באמצעים רק למאבק בפשיעה חמורה, הם מצילים חיים"  ▪  קרא לעיתון כלכליסט להעביר לידי המשטרה פרטים קונקרטיים אשר יאפשרו לבדוק את האירועים הנטענים  ▪  הזהיר מניסיונות בלתי לגיטימיים לפגוע במשטרת ישראל ולהחליש את מערכת אכיפת החוק
שבתאי. "נעשית בדיקה פנימית קפדנית" [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+ח"כ עודה: כאשר עקבו אחרי ישראלים שתקתם
10:29 20/01/22  |  עידן יוסף
יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, על חשיפת כלכליסט על שימוש המשטרה באמצעי ריגול ומעקב של חברת NSO נגד אזרחים: ״אני מברך על הזעם הציבורי על פרשת NSO, אבל השתיקה הציבורית כשהאמצעים האלה מופנים נגד אזרחים ערבים ופלשתינים- היא שנותנת להם לגיטימציה. האחראים בממשלה ובמשטרה חייבים להענש, והציבור כולו חייב לעשות חשבון נפש״.
+ח"כ רז קורא להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא מעקבי המשטרה
10:11 20/01/22  |  עידן יוסף
ח"כ מוסי רז (מרצ) פנה ליו"ר הקואליציה עידית סילמן וסגנה בועז טופורובסקי בבקשה לשתף פעולה עם האופוזיציה, ולקרוא לוועדת חקירה פרלמנטרית בנוגע לפעילות NSO.

"המקרה החמור הזה קורא לנו להתעלות מעל למחנות של אופוזיציה וקואליציה ולפעול ביחד בשל אחריותנו המוסרית לאזרחי ישראל ולפעילות החברה הישראלית בעולם. הנושא הזה צריך להחקר באופן המקיף ביותר שאפשר כדי לעצור מייד את הפגיעה החמורה בפרטיות ובחופש המחאה", אמר רז.
+"הולך עם גברים בזמן שהוא נשוי":
מעקב במשטרה אחרי פעיל חברתי
09:22 20/01/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
חלק שלישי בתחקיר כלכליסט חושף כיצד יחידת סיגינט גילתה באמצעות תוכנת NSO ששתלה בטלפון של אזרח כי הוא משתמש בישומון המציע שירותי הכרויות בין גברים - ואף מסרו את המידע ליחידה אחרת לצורך מעקב אחריו בשטח  ▪  המעקב נומק בכך שיש חשש שיבצע "עבירות סדר ציבורי בנסיבות מחמירות", והסביר כי היעד מהווה "סכנה לדמוקרטיה"
(מוטי אלשיך, קובי שבתאי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עוד מקרה ועוד מקרה - כן, זוהי הפרת אמונים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ה.א
23/01/22 08:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
פרק נוסף בחשיפת היומון כלכליסט כיצד תוכנת "פגסוס" של חברת NSO משרתת את המשטרה לצורך מעקבים והאזנות סתר. הבוקר (יום ה', 20.1.22) חושף כלכליסט את החלק השלישי של התחקיר כיצד המשטרה שתלה את תוכנת הרוגלה בטלפון של פעיל חברתי וגילתה עליו כי הוא משתמש בישומון הכרויות לגברים - ואף העבירה את המידע על-אודות פגישותיו ליחידת שטח לצורך מעקב, כשבמקביל המשטרה ממשיכה לטעון כי היא לא עוקבת אחר אזרחים תמימים.
20/01/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
חטיבת הסייבר של המשטרה מעסיקה האקרים חיצוניים בתשלום לצורך איסוף מודיעין על אזרחים - כך עולה מתחקיר שמפרסם (יום ד', 19.1.22) עיתון כלכליסט. מהתחקיר עולה כי המשטרה שכרה במהלך השנים האחרונות לפחות שלושה האקרים חיצוניים, שעבדו כקבלני משנה שלה בתשלום, כדי לסייע באיסוף מודיעין ובפיצוח פרשיות פליליות.
19/01/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי מגיב (יום ג', 18.1.22) על הטענות לריגול עם NSO אחרי אזרחים ישראלים.
18/01/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
"לוחמי נחשון אנשים ראויים. אין בהם טיפת שנאה, אבל בשגרה יש שם הרגלים לא נכונים, ומתפקידנו להדליק פנס ולומר: אתם מובילים בני אדם, לא שק תפוחי אדמה", אמר (יום ג', 18.1.22) ח"כ משה ארבל בדיון הוועדה לביטחון פנים בראשות ח"כ מירב בן ארי, על איזוק אסירים ועצירים במרחב הציבורי, ובפרט בבתי חולים. "איך מובילים אסיר קטוע גפיים בכסא גלגלים כשהוא כבול בידיו? יש מצבים שמחייבים איזוק, אבל אסור שזו תהיה ברירת המחדל".
18/01/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
שוטרים שהיכו אזרחים נדונו לעונש מירבי של 500 שקל קנס - עולה מקובץ פסקי הדין המשמעתיים של המשטרה לרבעון האחרון של 2021. באחד המקרים, הדיינים הביעו סימפטיה לנסיבות בהן פעל השוטר האלים ונמנעו מענישה ממשית כלשהי.
09/01/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il