|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קווי אפיקים באשדוד [צילום: יח"צ]

שדרוג התחבורה הציבורית בנהריה
ובאשדוד צריך להיות אפקטיבי

מחקר אפקטיביות שנערך בטכניון העניק ציון נכשל לתחבורה הציבורית בנהריה וציון מספיק לזו שבאשדוד. כעת עובר השירות בערים אלה שדרוג מבורך, אך דפוס הקצאת המשאבים ביתר, בא על-חשבון תוספות שירות במקומות שבהם נדרש שדרוג אמיתי
21/01/2022  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
עידן יוסף
ארגון-מחדש בנהריה: יותר תחנות, יותר נסיעות

לפני למעלה מעשור הפנימו גם בישראל שתחבורה ציבורית מפותחת היא מנוף לפיתוח כלכלי, לצמצום פערים ואף תורמת לאיכות הסביבה. מאז סדרי העדיפות השתנו עד כדי כך שיותר תקציב מופנה עתה לתחבורה ציבורית מאשר לפיתוח תשתיות תחבורה. אך ראו זה פלא, שיעור המשתמשים בתחבורה הציבורית אינו עולה, כפי שניתן היה לצפות.

הבוקר (יום ו', 21.1.22) נפתח ארגון-מחדש בתחבורה הציבורית בשתי ערים, אשדוד ונהריה, הראשונה סמוכה למטרופולין והשנייה עמוק בפריפריה הצפונית. כל השקעה בתחבורה הציבורית, בפרט כאשר היא נעשית בערים שבהן התחבורה הציבורית הוזנחה קשות, ראויה להערכה. אולם שאלת השאלות היא האם השדרוג הניתן לעיר אכן תואם את צרכיה ומביא לעלייה במספר המשתמשים או שמדובר בשפיכת כסף שאותו ניתן היה להשקיע במקומות אחרים.

מחקר שנערך בטכניון עבור משרד התחבורה על-ידי הפרופסור שלמה בכור, הפרופסור יורם שיפטן ודויד סיוון בדק את האפקטיביות של התחבורה הציבורית בערים בארץ. המחקר, המביא בחשבון מגוון שיקולים ובהם מדד חברתי-כלכלי, החזקה בכלי רכב, התפלגות התנועה בעיר וחלוקתה לפי אמצעים, גודל האוכלוסייה, העניק מתוך 100 נקודות ציון 60 לאפקטיביות התחבורה הציבורית באשדוד וציון 42 לאפקטיביות התחבורה הציבורית בנהריה.
AMB ASHDOD METRO BUS החיבור שלך לסביבה ב-21.1.22 זה מתחיל / מצגת
הצגה לקראת ארגון מחדש בקווי התחבורה הציבורית בעיר אשדוד (17 עמ')
התחבורה הציבורית בנהריה מתחדשת / חוברת
חוברת מידע לקראת ארגון מחדש בקווים העירוניים ב-21.1.22 (9 עמ')



מעגל קסמים
אפקטיביות נמוכה מובילה לביקוש נמוך, שמדרדר עוד יותר את אפקטיביות השירות. זהו מעגל קסמים שקשה לפרוץ, בפרט כאשר ההנמקה העיקרית לתוספות שירות היא ביקוש עודף. מציאות סחרור זו מאלצת את המשתמש הפוטנציאלי לאמץ חלופות אחרות ולהסתגל אליהן כך שרגישותו לשיפור בהיצע השירותים נמוכה

באשדוד יבוא למיצוי עשור של הכנות והשקעה של תקציבי עתק, שהחל בשנת 2012 עם הכרזה על עיר מודל לתחבורה ציבורית בקווי חברת אלקטרה אפיקים. בנהריה, תיושם תוכנית נסיעות חדשה במסגרת שדרוג אשכול הגליל של חברת נתיב אקספרס.

השקעה מסיבית לאחר שנים רבות של הזנחה מדגימה היטב את מדיניות הקצאת המשאבים של המדינה. משרד התחבורה מקצה משאבי עתק למיזמים ארוכי-טווח, אך מתקשה להשקיע בפיתוח מתמשך ורציף. דפוס זה של הקצאת משאבים ו"שפיכת כסף" במקום שהוא אינו נצרך באמצעות תוספות שירות כאילו אין מחר, אינו מוביל לשיפור של אפקטיביות התחבורה הציבורית וגורם לתסכול מתמשך בישובים רבים שמשוועים לשירות ראוי, אך הביקוש בהם אינו יכול להצדיק מיזם-על. מנגד, בשל החשש שמיזם שתוכנן לפני עשור לא יוכל לענות על צרכים עכשוויים ולכן נוקטים תקצוב יתר, כאמור. כלומר, שופכים משאבים וממלאים את המקרר הרבה מעבר לדרוש במצרכים לא שמישים, "כדי שלא יחסר".

שתי הערים בהחלט ראויות לתוספות שירות, אך אליה וקוץ בה. ברור לכול שתוספות השירות באשדוד ובנהריה הן הרבה מעבר לנדרש. מה שפחות מבינים הוא שבשנים הקרובות קיבולת השירות העודפת פשוט תתבזבז.

מדידת אפקטיביות של התחבורה הציבורית שנערכה בטכניון עבור משרד התחבורה, חושפת את שורשי המציאות המורכבת של התחבורה הציבורית בארץ, שסובלת מביקוש נמוך ומתקשה לספק שירות ראוי. אפקטיביות נמוכה מובילה לביקוש נמוך, שמדרדר עוד יותר את אפקטיביות השירות. זהו מעגל קסמים שקשה לפרוץ, בפרט כאשר ההנמקה העיקרית לתוספות שירות היא ביקוש עודף. מציאות סחרור זו מאלצת את המשתמש הפוטנציאלי לאמץ חלופות אחרות ולהסתגל אליהן כך שרגישותו לשיפור בהיצע השירותים נמוכה.

הכשל של דפוס הקצאת המשאבים שתואר אינו מאפיין רק את התחבורה הציבורית ואינו ייחודי לישראל. מדובר בתופעה רחבה שנובעת מהקושי להקצות משאבים לשירות ציבורי מורכב (חינוך, בריאות, ביטחון וכדומה). מה אפשר אפוא לעשות? בעבודת דוקטורט בנושא, מציע דויד סיוון מודל הקצאת משאבים מבוסס הערכת אפקטיביות, שתומך בהקצאת משאבים ממוקדת, בתדירות גבוהה ורציפה, על-פי מדיניות שקופה וברורה. היישום, כך הוא קובע, יוביל לשיפור מתמיד של האפקטיביות בתוך מסגרת מוגדרת של משאבים.

מדידת פערים באפקטיביות של התחבורה הציבורית בין הישובים בארץ תאפשר לקובעי המדיניות לכוון היטב ובאופן תדיר את הקצאת המשאבים. משרד התחבורה יוכל לגרום למפעילי התחבורה הציבורית להתחרות על צמצום הפערים ומשרד האוצר ישמח על כך שכסף שצמצם את נסיעות כלי הרכב הפרטיים ולהגביר את מספר הנוסעים באוטובוסים אכן משיג את ייעודו. התוצאה תהיה שתוספות השירות תהיינה ממוקדות ורציפות וקיבולת השירות תנוצל היטב.

תאריך:  21/01/2022   |   עודכן:  21/01/2022
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שדרוג התחבורה הציבורית בנהריה ובאשדוד צריך להיות אפקטיבי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
ביום ראשון 23.1.22 תופעל תנועת הרכבות באופן זהה לזה שהופעלה היום (ה'), זאת בשל המשך היקף התחלואה של אנשי הרכבת, בדגש על מקצועות חיוניים להפעלת תנועת הרכבות כגון נהגים ופקחים, המאלצים את רכבת ישראל לבצע שינויים בתנועת הרכבות בהתאם לשיקולים הנלקחים בחשבון כגון ביקושי נסיעות לקו.
20/01/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוועדה למיזמי תשתית לאומיים של הכנסת התכנסה (יום ג', 18.1.22) ביוזמת חברי הכנסת בועז טופורובסקי וסמי אבו שחאדה לבחינת תוואי תוכנית המטרו בטרם קבלת החלטות סופיות. ראשי עיריות ומועצות דרשו בדיון לשוב ולדון בתוואי המטרו אשר לדבריהם אינו נותן מענה לעירם או לחלופין פוגע בדברים אחרים שמשרתים את העיר.
19/01/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מיום שישי הקרוב (21.1.22) ינועו באשדוד אוטובוסים חשמליים חדשים בהתאם לתוכנית התחבורה "עיר מודל לתחבורה ציבורית", וירשתו את העיר בקווי תחבורה אשר יתפרשו על פני כל העיר ויחברו בין כל חלקיה. עם זאת, כלל לא ברור האם אכן תתן הרשת החדשה מענה לקשרים הדרושים, וייתכן שבלחץ התושבים תהיה חזרה בחלק מן המקומות למתכונת הקודמת.
15/01/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מיום ראשון הקרוב (16.1.1.22) יופעלו במקצת האוטובוסים בקו ירושלים-באר שבע של אגד (קו 470) כמה אוטובוסים מונגשים. מדובר באבעה אוטובוסים בלבד המצוידים במעלון לנשיאת כיסא גלגלים. במשרד התחבורה אומרים כי הונגשו עשר תחנות האוטובוס לאורך הקו.
14/01/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
לנוכח העלייה בתחלואה בקורונה ומחסור בנהגים בחברות התחבורה הציבורית, הנחתה (יום ה', 13.1.22) הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה את חברות התחבורה הציבורית לדלל מן השבוע הבא את שירותי התחבורה הציבורית.
14/01/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il