|   15:07:40
דלג
  יעקב קורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

האם רצח חאשוקג'י חמור מאירן גרעינית

כשהקורונה משתוללת, כשרוסיה פולשת לאוקראינה, מה שמעסיק את העולם זה פגסוס וקאוגצ'י! זיהיתי בעבר כשל בסגידה מוגזמת לפציפיזם שלא פחות מסוכן ממיליטריזם. ראינו זאת בהתמודדות עם היטלר, וגם בימינו כשצפויות פלישות לאוקראינה וטיוואן, כי רוסיה וסין יודעות שהמערב הוא נמר של נייר
01/02/2022  |   יעקב קורי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מה גרוע יותר? [צילום: AP]

לנוכח הטיפול הכושל של מנהיגי רוב המדינות הדמוקרטיות - ארה"ב, בריטניה, צרפת, ברזיל, ארגנטינה, הודו ואיטליה, במשברים מדיניים כאוקראינה, בטיפול הכושל בקורונה, בניאו ליברליות שמקצינה פערים ומשברים, בהתעלמות ממשבר האקלים, בהתמודדות בטרור ומשטרים טוטליטריים, בפשע, אני תוהה במה כשלה הדמוקרטיה?

איך זה שמעוז הדמוקרטיה ומנהיגת העולם החופשי בוחרת נשיאים כושלים אחד אחרי השני - רונלד ריגן, ביל קלינטון, ג'ורג' בוש, ברק אובמה, דונלד טראמפ וג'ו ביידן. בבריטניה - מרגרט ת'אצ'ר, מייג'ור, בוריס ג'ונסון. בצרפת - ניקולא סרקוזי, הולנד, מקרון. שלא לדבר על ברלוסקוני, בולסונרו ומנם. למה רק גרמניה הצליחה עם מרקל וכמוה גם 10 המדינות הכי אתיות ומשגשגות?

לא שחס וחלילה אני גורס שצריך לעבור לשלטון דיקטטורי. סין עשתה גדולות ונצורות למען עמה, אך כיום עלולה לגרור אותו לעימות גלובלי במיליטריזם שלוח רסן. פוטין מנהיג הרבה יותר מוצלח מילצין, אך הכלכלה ברוסיה בשפל והוא משכיל לנצל את חולשת המערב בכדי להחזיר עטרה ליושנה. כנ"ל באפריקה, באסיה ובאמל"ט.

זיהיתי בעבר כשל בסגידה מוגזמת לפציפיזם שלא פחות מסוכן ממיליטריזם. ראינו זאת בהתמודדות עם היטלר, וגם בימינו כשצפויות פלישות לאוקראינה וטיוואן, כי רוסיה וסין יודעות שהמערב הוא נמר של נייר. אך יש כשל נוסף של הדמוקרטיות: בתקינות פוליטית מוגזמת, במדיניות הגירה שלוחת רסן, וב"הבנת" המניעים לטרור ולרדיקליות.

אני עוקב בהשתאות איך הכותרות הראשיות של העיתונים והטלוויזיה על תוכנת הריגול של פגסוס, רצח חאשוקג'י, מעצר פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר. אלה בהחלט בעיות חמורות, אך הן לא סכנה לשלום העולם, כמו פלישה לאוקראינה וטייוואן, כמו משבר האקלים או הקפיטליזם, כמו העלמת העין מאיומי הטרור, אירן ואפגניסטן.

צביעות נוראה

זה משול לטיפול בכאב שיניים ביום הדין הגדול. ברגע שאין למנהיגים הדמוקרטים מידתיות הם שמים באותה אמפליטודה את רצח חאשוקג'י וההתחמשות הגרעינית של אירן. על ארה"ב לתמוך תמיכה מוחלטת בסעודיה, למרות חאשוקג'י, כי היא המבצר הכי חשוב בפני אירן, ולתמוך ללא סייג בישראל גם אם יש מתיחות בהר-הבית.

כל העיתונים מזועזעים שבנימין נתניהו כביכול איפשר לסעודים להשתמש בפגסוס כנגד מתנגדי המשטר בתמורה לאישור טיסה של מטוסים ישראלים מעל שמי סעודיה. איזו צביעות נוראה! כאילו שישראל צריכה להיות השוטר של זכויות האדם בדיקטטורות, כאילו שאין להתקרב לסעודיה נגד האיום האירני ועדיף שדאעש תשתלט על סעודיה.

ראינו מה קרה כשארה"ב לחצה עלינו לאפשר קיום בחירות חופשיות בעזה - החמאס שהוא פי כמה גרוע יותר מאש"ף השתלט ושם קץ לדמוקרטיה. כך באותה כהות חושים איפשרו ארה"ב וצרפת לחומייני לחזור מהגלות לאירן ולהשתלט עליה, כי השאח הרג כמה מתנגדי משטר. וחומייני לא רצח עשרות אלפי מתנגדי משטר?

אם לפחות מנהיגי המערב היו מידתיים באותה מידה כלפי הפרת זכויות האדם ברוסיה, סין וסעודיה, כמו בפני הפרת זכויות האדם בניגריה, אירן, דרום אפריקה או ונצואלה, ניחא. אבל לא נעים להעיר לרודנים מהעולם השלישי בגלל המצפון הלא נקי של הקולוניאליזם, בגלל המהגרים המוסלמים, בגלל המצביעים השחורים והאו"ם.

אין מידתיות. ביידן מתייחס באותה חומרה לרצח חאשוקג'י ומעצר נבלני, כמו לרצח עם בסוריה, ולא מתייחס לרצח המוני באפריקה. למה? בגלל שניו-יורק טיימס וקהל הבוחרים שלו מכתיבים זאת, ולמנהיג דמוקרטי הרבה יותר חשוב להיבחר ולקבל ביקורות טובות במדיה מלבלום את אירן המתגרענת או את פוטין הקורע את אוקראינה.

תקינות פוליטית

אך גם בישראל רוב המדיה מתרה בבנט "לעשות כל מה שצריך על-מנת להחזיר את השבויים והנעדרים", כי בתקינות פוליטית עדיף להחזיר שני אזרחים וגופות של חיילים, גם במחיר של אלף מחבלים שישובו לרצוח עשרות ישראלים. כפי שקרה פעם אחר פעם, כשהחמאס שוב חוטף, עם שליט ועם כל עסקות השבויים. עסקה עכשיו!

שלום עכשיו! ומנהיגי חמאס מגחכים איך דעת הקהל ועיתונות יפת נפש מאמצות את הנרטיב שלהם "למען זכויות אדם". עולם הפוך, כאילו ששבי של חייל אחד שקולים כנגד חיים של עשרה אזרחים. תקינות פוליטית שהגיעה לאובדן עשתונות, שמנוצלת לרעה על-ידי רודנים. הדמוקרטיה והשלום בסכנה בגלל עודף תקינות פוליטית ופציפיזם.

יש קואליציה מהשטן, כשהמשטרים הכי חשוכים "מגינים" באו"ם על זכויות האדם ו"מגנים" את ישראל בכמעט כל הגינויים האפשריים, בעוד ישראל היא המדינה הכי מוסרית מבין המדינות בסכסוך (זה לא קונץ להיות מוסרי בשווייץ). בוודאי הרבה יותר מאשר המערב התנהג במלחמות שלו וכשכבשו עמים, וישראל לא מעוניינת בכיבוש.

יש מיעוט מזערי בעם שגורס שעלינו להמשיך בכיבוש של הפלשתינים בגדה ובמצור של עזה. זה נכפה עלינו בגלל התוקפנות של הפלשתינים, כשכל נסיגה הביאה לתוצאות הרות אסון לישראל. הפתרון הוא כפי שהתוויתי בקונפטריה, יחד עם ירדן בה 80% פלשתינים. אך ביידן, ג'ונסון ומקרון ממשיכים לדגול בפלשתין הטרוריסטית.

בהרצאות על פוטין ואירן, על סין ואפריקה, אני לומד את המניעים של הדיקטטורים, שבזים לתקינות הפוליטית של המערב, לפציפיזם שלוח הרסן, לבדלנות ולאדישות על מצוקות מדינות רחוקות. אבל לא ברור לי איך הביון במערב לא מצליח להתמודד עם עריצים ולא מבין שהם מנצלים את התקינות הפוליטית והפציפיזם של המערב.

תקינות פוליטית

אך גם מבית, המחצית "הנאורה" של ארה"ב אדישה להשתוללותו של המון פורעים הבוזזים את חנויות השדרה החמישית אך מתמלאת חלחלה כששוטר לבן רוצח חשוד שחור. באלימות השוטרים יש לטפל במלוא החומרה, אך אין להסכים להשתוללות של המגיבים לרצח באלימות, למרות ש"מבינים" את מניעיהם ובגלל תקינות פוליטית.

איך אומר סגן השר? זה מזכיר תקופות אפלות בעבר! כך בדיוק עולים לשלטון טראמפ ומרי לה פן, כי נטשו את דרך הביניים, הכל הפך קיצוני. זה או השתוללות מהגרים ושחורים קיצונים, או השתוללות של ניאו נאצים וגזענים. אין מדיניות שקולה כמו בשווייץ, כמו בדנמרק, אפילו כמו בסינגפור. ובישראל זה או בן-גביר או אלימות הבדואים.

אני סברתי לתומי כשקמה ממשלת "השינוי" (טוב, לא הייתי כזה תמים) שאם חברו יחדיו מנהיגים מתונים של הדתיים והמוסלמים אפשר יהיה לפתור את בעיות היסוד של שילוב החרדים והערבים בחברה הישראלית, שמרצ תשמח להזדמנות להשתלב בעשייה, שדווקא בגלל השבריריות בקואליציה, יהיו אחראים ולא כל ממזר יהיה מלך.

אלא שקרה בדיוק ההפך. חברי כנסת ערבים פוקדים עוון אבות על בנים ומתנקמים בחוק הגיוס על חוק האזרחות. לקבל עשרות מיליארדים לשילוב הערבים זה בסדר, אך להפסיק את השתוללות הבדואים בנגב ולאפשר למשטרה יד חופשית נגד האלימות בחברה הערבית זה לא. כי זה יפגע בבייס. רק תופינים, רק זכויות, לא חובות.

אז מה כבר ההבדל עם ממשלת נתניהו שבה לחרדים היו רק זכויות בלי חובות עבודה, מיסים, ציות לקורונה וגיוס. למה להקצות מיליארדים לשילוב הערבים ולחיבורם לחשמל, אם ממילא הם ממשיכים לפרוק כל עול ולהלך אימים על היהודים? ומה הצליחו לעשות לשילוב החרדים? העלו את מחירי הצלחות חד הפעמיות, איווט שמשון הגיבור!

קוטביות רבה

מרצ לא נטשה את האג'נדה, היא אפילו הקצינה עמדות. מדברת כמו אופוזיציה למרות שהיא בממשלה. בנט לא רוצה לאבד את הבייס של המתנחלים שכבר מזמן אין לו ולא נוקט ביד קשה בפורעים נערי הגבעות. ומנגד האופוזיציה משסה, משמיצה ומפלגת. זו כביכול ממשלה תקינה פוליטית, אך מרוב תקינות הם לא מתקנים דבר!

אין מידתיות. כולם שבויים ברגשות, בטראומות העבר, באופוזיציה בוודאי, אך לצערנו גם בממשלה. לא רואים את התמונה הכוללת. אם לא מסכימים שאיחוד המשפחות יהיה בכיוון של שתי מדינות לשני עמים זו גזענות? למה איחוד המשפחות של ערבים צריך להיות רק במדינה היהודית, למה לא במדינה הפלשתינית? כי זו צביעות וגזענות.

הדמוקרטיות של ימינו, אך גם בעבר בעיתות משבר, נהנות מרוב קטן ומקוטביות רבה בין שני חלקי הפרלמנט והאומה. פעם זה היה בגלל בעיות של נאצים לעומת קומוניסטים, פשיסטים לעומת ארכיסטים, קולוניאליזם לעומת חופש למושבות. היום ההקצנה היא על הפלות, אלימות המשטרה, הצבעה בדואר, תחנות פחם, רצח חאשוקג'י.

כל אחד שיעשה את חשבון הנפש. האם להגיע למלחמת אזרחים, לא לאשר תקציב ולשתק את המדינה, בגלל הסוגיות האלה? לא בגלל קומוניזם מול נאציזם, דמוקרטיה מול דיקטטורה. חיי שחורים חשודים בפשעים חשובים, זכויות האזרח בסעודיה וברוסיה חשובות, ניתוץ פסלים של נשיאים מלפני 200 שנה כי היו להם עבדים חיוני.

אבל במקום לפתור את הסוגיות במישור המקומי: בניעור המשטרה, בספרי ההיסטוריה, במחאות דיפלומטיות, ישר מעלים זאת למישור הלאומי, הבינלאומי, ומערערים בכך את אושיות הדמוקרטיה. אם אין תקציבים, הראשונים שייפגעו הם השחורים. אם אירן תהיה גרעינית יירצחו אלפי חאשוקג'ים בכל המזרח התיכון. שכחו את המידתיות!

דמוקרטיה היא לא ערובה למשטר תקין. הערובה למשטר תקין היא דרך הביניים, מציאת שביל הזהב, ואכן עשר המדינות הכי אתיות ומשגשגות הצליחו קודם כל כי הן פועלות בדרך הביניים. הן לא פונדמנטליסטיות, יש בהן הפרדת הדת מהמדינה, שוויון מגדרי, מדינות רווחה, מלחמת חורמה בשחיתות, והן שמות את יהבן באיכות החיים!

תאריך:  01/02/2022   |   עודכן:  01/02/2022
יעקב קורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם רצח חאשוקג'י חמור מאירן גרעינית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המציאות הישראלית הקוטבית, המושפעת מהמציאות הפוליטית המורכבת, המאתגרת והקשה במיוחד, החוצה את העם לשבטים מרכזיים מייצרת מציאות עגומה ומטרידה. המציאות הקוטבית בין שבטי ישראל שה-'יחד' הוצא לחופשה כפויה על-ידי ההנהגה הישראלית בעשור האחרון, היא מציאות המרחיבה את השסע עד כי נדמה שתהום פעורה בינינו.
הגב' כרייף, שופטת לשעבר, בחרה בקמפיין מאוד מוחצן, יש שיאמרו אפילו בוטה לאחר הפרשה המאוד מתוקשרת שכונתה בתקשורת, "מין תמורת מינוי". אומר כבר בתחילה, לדעתי כיועץ תקשורת די ותיק, שעבד עם דמויות מאוד תקשורתיות, ובמיוחד במצבי משבר, הקמפיין של הגב' כרייף הוא טעות אסטרטגית וטקטית.
01/02/2022  |  מוטי קפלן  |   יומני בלוגרים
האקורד הצורם ביותר בבליץ הראיונות של בנט דומני היה שהאיש נשכב על הרימון למען עם ישראל אתם שומעים טוב? כך הופכים את המרדף האישי אחר הכיסא לפעולה הירואית ולקינוח פסוקו
01/02/2022  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
ערב מלחמת העולם השנייה פתחו גרמניה הנאצית ויפן הפשיסטית בְּסִדְרַת פלישות לארצות שכנות. גרמניה פלשה לצ'כוסלובקיה ואוסטריה, יפן לסין וקוריאה, כדי לבחון את תגובת המערב הדמוקרטי. המדינות הדמוקרטיות באירופה ואמריקה ניסו לפייס את הדיקטטורה המזרחית בדיפלומטיה של ויתורים, מה שהוביל למלחמת עולם בה נהרגו מאות מיליוני בני אדם. היום אנו עדים לאותה תופעה: רוסיה פלשה לחצי האי קרים של אוקראינה ועומדת לפלוש שוב למה שנותר מאוקראינה, אירן מתעצמת בנשק גרעיני מאיים, אפגניסטן נכבשה על-ידי הדיקטטורה הטליבנית, והמערב הדמוקרטי, שלא שכח ולא למד דבר, מגיב שוב בדיפלומטיה ותרנית, מבלי להבין שבכך הם שוב פותחים פתח להידרדרות שתגרום מלחמה ממש, וכנראה הרבה יותר נוראה מבחינת היקף הקורבנות וההרס.
01/02/2022  |  זאב בן-יוסף  |   יומני בלוגרים
לפני 52 שנים ב-23 בינואר 1970, התרחש בנמל אילת אסון מחריד כאשר משאית עמוסת תחמושת שהורדה מנחתת חיל-הים "בת שבע" לחוף התפוצצה עם רדתה לחוף וגרמה למותם של 24 הרוגים ושל כ-40 פצועים - חיילים ואזרחים האסון כונה לימים "אסון משאית התחמושת"
01/02/2022  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
בעז שפירא
בעז שפירא
שונאי ישראל אינם מבדילים בין ממשלה ישראלית כזאת או אחרת, מימין או משמאל, אלא שמטרתם היא חיסול עצם קיומה של מדינת ישראל, "מהנהר ועד הים"
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il