|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שדולת הגמלאים בכנסת - כלי ריק מתוכן

שדולת הגמלאים בכנסת ה-24, שבראשה עומד חבר הכנסת הרב גלעד קריב ממפלגת העבודה, נחנכה לא מכבר (בחודש נובמבר 2021) ברוב פאר והדר מגזין "כיוון חדש-רעננה", העוקב זה עשרים שנים אחרי פעילויותיהן של שדולות הגמלאים לדורותיהן, מצא, כי זה גוף חסר שיניים, שבא ליחצן את חבר הכנסת, העומד בראש השדולה
03/02/2022  |   מאיר חוטקובסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
קריב. יח"צנות גרידא [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

חברי-כנסת המבקשים לקדם אג'נדה מסוימת, להקים שדולה ולגייס תמיכה מחברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, וכמובן משרי-ממשלה, רשאים, על-פי תקנון הכנסת, לעשות זאת. אין הכנסת מתערבת בפעילות השדולות. חברות בשדולה מותרת לחברי כנסת בלבד. החברות אסורה על שרים ועל סגני שרים. משך חיי השדולה הוא כמשכה של אותה הכנסת, שבה היא הוקמה. אין בחוק דרישה להסביר או להגדיר את מטרות הקמתה של השדולה.

במחקר שערך עו"ד ברקת שמאי מאוניברסיטת רייכמן בנושא שדולות בכנסות ה-19 וה-20 נמצא (דבר שהיה ידוע מכבר), כי הסיבות להקמת שדולות נובעות מהצורך לסייע לחברי הכנסת להתבלט באופן אישי, ולאפשר לחברי כנסת לעסוק בעניינים הנמצאים על סדר היום, מבלי להיות מחויבים לנושא, מאחר שחברות בשדולה אינה מקנה להם סמכות כלשהי.

חבר הכנסת חיים כץ (הליכוד), הידוע במאבקו למען אזרחיה הוותיקים של המדינה, ואשר שימש כיו"ר ועדת הרווחה והעבודה, ולימים גם כשר הרווחה, הצהיר באחת ההזדמנויות, כי "הקמת שדולות היא דבר מיותר. שדולות בכנסת הן בדיחה. אין ישיבות. זה כמו ועדת בדיקה, שבסופו של דבר המסקנות שלה מתמוססות. הח"כים מצטרפים לשדולות, על-מנת לקבל תואר נוסף להיותם חברי-כנסת".

נבחר ציבור נוסף, חבר הכנסת לשעבר רוני בריזון (מפלגת שינוי), ששירת בכנסת ה-16, ושהיה חבר בוועדת הכספים, סיפר בראיון ל"מסר לעניין" (כתב-העת של העמותות למען הזקן ומרכזי-היום לקשיש בישראל), כי "יש להבין, ששדולה היא לא מוסד פורמלי. אין לה כוח. אין לה סמכויות. אין לה אפשרות תקצוב. הדבר מאוד תלוי בחברי השדולה ובמי שעומד בראשה, אך יש להבין, שבעיות הגמלאים ייפתרו רק על-ידי חקיקה ראשית, או משנית".

סופרלטיבים רבים ומראית-עין

בטקס חנוכתה של שדולת הגמלאים, בראשותו של חבר הכנסת הרב גלעד קריב, השתתפו חברי כנסת, שרים ואנשי ציבור, שיש להם זיקה לגיל השלישי, ואשר משמשים כנציגם של האזרחים הוותיקים. סופרלטיבים רבים הושמעו באירוע, כאשר רובם של הדוברים יודעים, שהכול מראית-עין, וכי מטרת הטקס היא להיראות ולהישמע בערוץ הכנסת.

מגזין "כיוון חדש" שלח לחבר הכנסת הרב קריב בקשה לראיון, על-מנת להבין ממנו מדוע בחר לעמוד בראש שדולת הגמלאים, ובאילו כלים הוא אמור לסייע לרווחתם של הקשישים, כדי להצליח במלאכתו, לעומת ראשי שדולות הגמלאים שקדמו לו, שנכשלו בכך. כידוע, חבר הכנסת קריב עומד בראש ועדת חוקה ומשפט, הנחשבת כוועדה חשובה ומשמעותית, ולדעת רבים, הוא עושה בה עבודה מעולה, הגוזלת ממנו משאבי זמן אדירים. מהיכן ידלה חבר הכנסת קריב זמן לעסוק בענייני זקנים וקשישים?

חבר הכנסת קריב בחר שלא להתראיין, וגם לא הגיב על שאילתות שהופנו אליו. לאחר הפצרות נוספות התקבלה במערכת תגובה להן מאת דוברו, תומר שלפניק: "כשנבחר לכנסת חבר-הכנסת הרב קריב, ידע שאחת השדולות שיוביל תעסוק באזרחי ישראל בגיל השלישי, ומרגע שנפתחה אפשרות להקים שדולות, זו הייתה השדולה הראשונה שביקש ממזכירות הכנסת לייסד.

כאשר בראש השדולה עומד חבר כנסת בכיר מהקואליציה יש לכך משקל רב יותר, וכשבראש השדולה עומד יו"ר ועדת החוקה, ההשפעה על תהליכי קבלת ההחלטות מתעצמת עוד יותר, כמו, למשל, סביב המאבק בנגיף הקורונה, כשחבר הכנסת הרב קריב טוען רבות בדיונים, שהוא מנהל בוועדת החוקה, כי צעדים מסוימים לא ייטיבו עם המגזר השלישי. בנוסף, השדולה מגבשת תוכנית עבודה בשיתוף פעולה עם הסתדרות הגמלאים, וכבר נערכת לדיוני תקציב 2023. חבר הכנסת הרב קריב, כמו מפלגת העבודה, ידרוש הישגים תקציביים עבור הגמלאיות והגמלאים, לרווחתם ולכבודם, מתוך התפישה הסוציאל-דמוקרטית, שהיא מאבני היסוד של תנועת העבודה".

קולנו חייב להישמע

בטקס חנוכת השדולה השתתף יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי, שעליו בונה חבר הכנסת קריב שיתוף פעולה בהמשך דרכה של השדולה. מזרחי בעל ניסיון רב שנים בנושאים חברתיים במסגרות הרבות שבהן פעל, והתמנה לתפקידו הנוכחי לאחר פטירתו של יו"ר הסתדרות הגמלאים המיתולוגי גדעון בן-ישראל ז"ל בשנת 2015. בדברים שנשא מזרחי באירוע החגיגי הוא פרש את מצבם העגום של הקשישים וציין, כי "האזרחים הוותיקים שילמו מחיר יקר, כדי להקים משפחות, וכעת הגיעו לגיל גמלאות, ולפתע פתאום הכל מתהפך עליהם".

בשיחה עם כותב שורות אלו לאחר האירוע הודה מזרחי, כי "עד היום שדולות הגמלאים לא הצליחו לקדם דברים משמעותיים, אבל זה הפורום היחיד בתוך הכנסת, שבו יש תחושה ועולה המחויבות כלפי חוץ למחויבות לגמלאים". מזרחי מציאותי, ומודה, כי אין לו ציפיות רבות באשר להישגיה העתידיים של השדולה. "אם אתה חושב, כי השדולה תניב פירות משמעותיים אתה טועה. מאידך-גיסא, אנו חייבים להשמיע את קולנו, והשדולה היא הפלטפורמה לכך. זה המקום שבו ניתן לפגוש חברי כנסת ושרים. עצם היותו של יו"ר השדולה מהקואליציה, אולי יוכל לסייע בקשר שלו עם הממשלה".

סמי קידר הוא מנכ"ל "הלב - איגוד העמותות לזקן בישראל" זה ארבע שנים. מאז פרצה מגיפת הקורונה, הוא אינו נח לרגע, ופועל במלוא המרץ להמשך פעילותן של עמותות הקשישים, שתפקודן דועך, וחלקן נסגרו עקב המגבלות המוטלות על מוסדות אלו. גם קידר השתתף באירוע של השקת שדולת הגמלאים, אך החגיגה אינה מבלבלת אותו, ואינה משאירה אותו אופטימי. "זה שבועות שאני מנסה ליצור קשר עם חבר הכנסת קריב ולהתריע על מצבם הקשה של מרכזי היום, אך הוא אינו משיב, ואינו חוזר אליי, גם למסרים שאני שולח לו בכתב. נראה לי, שאין הרבה מה לצפות מהשדולה. זה כאילו ללחוץ גז על ניוטרל. אין להם שיניים, ואינם מסוגלים לעשות דבר. פניתי לחברי כנסת אחרים, כי חייבים שמישהו יקשיב לנו".

הישגים? לא משהו

אלוף (מיל.) דני יתום, לשעבר ראש המוסד ובעבר גם חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה, הוא אישיות, שבראש מעייניה הקשישים. יתום החליט לעשות מעשה, והקים מפלגת גמלאים, שהייתה אמורה להתמודד על חברות בכנסת הנוכחית (הכנסת ה-24), אך החליט בסופו של דבר לא להתמודד, בשל בעיות תקציביות.

בראיון בשנת 2005 למגזין "כיוון חדש", בהיותו חבר כנסת ויו"ר שדולת הגמלאים, הצהיר יתום, כי: "התקשורת צינית. זקנים לא מעניינים אותה, אבל כשקורים פיגועים, או הינתקות, פונים אליי כפרשן. כשאני רוצה ליזום ולדבר בתקשורת על גמלאים, זה לא מסתייע". לשאלתנו, לאחר האירוע של הקמת שדולת הגמלאים בידי חבר הכנסת הרב קריב, עד כמה תוכל שדולת הגמלאים לסייע ברווחת הזקנים, מציין יתום ביושר ובהגינות: "מניסיוני למדתי, ששדולה יכולה להועיל בבעיות פרטניות, או בסיוע לקבוצת אנשים מסוימת. לדוגמא: להרים טלפון לביטוח הלאומי ולדבר איתם על איך לפתור מקרה מסוים. אבל מעבר לזה - ההישגים של השדולות הם לא הישגים יוצאי-דופן".

קהות חושים בטיפול בקשישים

פאר-לי שחר, בעבר אשת-תקשורת ושדרנית ותיקה, היא היום פעילה חברתית למען האזרחים הוותיקים. היא משמשת כראש מטה הגמלאים של העיר תל אביב, מטעם מפלגת יש עתיד. היא דעתנית ביותר, ואת דעותיה היא חולקת ברשת החברתית טוויטר. שחר, בניגוד למרואיינים שלעיל, דווקא חושבת, שהשדולה היא דבר חיובי. "להנהגות הקודמות הייתה קהות חושים בעניין טיפולן בקשישים. נכון להיום, כשאין מפלגת גמלאים, המסוגלת לבצע מהפך תודעתי בהתייחסות לקשישים, אינך יודע עד כמה זה טוב, שבראש השדולה עומד יו"ר ועדת החוקה. הוא יכול לסייע לקדם חוקים. אני מאמינה, כי הוא יידע לרכז את כל הכוחות בוועדות ובשדולה למאבק משותף לשיפור רווחתם של הזקנים".

בקשות לתגובה מהיו"ר לשעבר של שדולת הגמלאים בכנסת, השר ד"ר נחמן שי (מפלגת העבודה), ומחבר-הכנסת והשר לשעבר איציק שמולי (מפלגת העבודה) לא נענו.

הכותב הוא חבר מערכת מגזין "כיוון חדש-רעננה".
תאריך:  03/02/2022   |   עודכן:  03/02/2022
מאיר חוטקובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שדולת הגמלאים בכנסת - כלי ריק מתוכן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם מישהו עוד מבקש להבין את עוצמת הלבה עליה יושבת היורה הרותחת בקרב אזרחי מדינת ישראל יהודים כערבים בימים אלה, מוזמן לבחון את האירוע המוזר או שמא המכונן שהתרחש השבוע בפסטיבל השנאה היהודי ישראלי, פסטיבל האנטישמיות החדשה. האטמוספירה הציבורית מזה חודשים אחדים מייצרת ביתר שאת וביתר עז אווירה של מאבק, קרב, מלחמה. אווירה הקיימת מיום הקמתה של מדינת ישראל ושיבת העם היהודי לארצו ולאדמתו במינון נמוך, מאוזן ומידתי.
פלוגה מגדוד "נצח יהודה" בצבא הגנה לישראל, הפועלת בשטחי יהודה ושומרון, הציבה בשעת לילה מחסום פתע בפתחו של כפר סמוך לעיר רמאללה, ועצרה נהגים פלשתינים לבדיקה וחיפוש במכוניותיהם. הפעולה השגרתית הזו לא הייתה צריכה להסתיים במותו של אחד הנהגים שעוכבו בעת חיפוש במכוניותיהם. צבא, שערכי מוסר מנחים אותו בפעולותיו להגנת המולדת, לא יכול לאפשר שאירוע כזה יפקוד אותו.
יצאתי מהבית בסביבות השעה עשר וחצי ופניי מיועדות למקום עבודתי, אך שיחה עם חבר על אודות החיסון הרביעי ועל התורים הארוכים הנשרכים בקופות החולים, גרמה לי לסובב את הגה מכוניתי לכיוון בית החולים "משגב לדך", כדי לקבל את זריקת החיסון הרביעית, ללא קביעת תור מראש.
03/02/2022  |  שמחה סיאני  |   יומני בלוגרים
בישראל ובממשל ביידן גובר החשש שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יוביל החלטות קיצוניות בכינוס המועצה המרכזית של אש"ף ביום ראשון הבא, ה-6 בפברואר, לעימות מדיני עם ישראל נוכח המבוי הסתום בתהליך המדיני והיעדר "אופק מדיני". שר החוץ האמריקני טוני בלינקן שוחח השבוע בטלפון עם יו"ר רש"פ מחמוד עבאס וביקש ממנו "לגלות סבלנות ולתת הזדמנות השלום באזור".
הכרתי את נפתלי בנט לפני כ-15 שנים. הלילה היכרתי אותו מחדש בחברת רפי רשף ב"אינטימי". אז התקיים המפגש החטוף בלשכתו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו במצודת זאב בתל אביב. עתה מול המסך בערוץ-12.
02/02/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
מערכה על אופי המדינה שלנו שהיא לא פחות חשובה מאשר מערכה צבאית וממערכה לא בורחים    בתולדות כל מדינה, וישראל אינה יוצאת דופן, ישנן עליות ומורדות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
ישראל טרם הפנימה את מלוא הערך של דיפלומטיה דינמית ציבורית ולוחמה פסיכולוגית מתוחכמת    גופי הסברה המבוזרים בין מסגרות וגופים מיניסטריאליים וביטחוניים שונים אינם מתפקדים כראוי ונראה ...
דן מרגלית
דן מרגלית
במשטרה מוסרים אישים בכירים עדות קשה על נתניהו ועד שהנוזלת חולפת - חולף זמן, והפרקליטות נעה כמו צבי לפעול בנדון
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il