|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

כמה נשיא סין מוכן לשלם תמורת יחסיו עם פוטין

הברית בין שני המנהיגים ובין ארצותיהם הלכה והתהדקה בשנים האחרונות והגיעה לשיאה ממש לפני הפלישה לאוקראינה - אך הפלישה עצמה מעמידה במבחן יחסים ארוכים אלו, מנתח ניו-יורק טיימס
01/03/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות
ביוגרפיה דומה ושונה [צילום: AP]

במשך למעלה מעשור קיימו ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג יחסים מכבדים ואפילו חמים, אשר ביטאו את הקשרים המתהדקים בין שתי המעצמות החולקות התנגדות לכוחה הצבאי והכלכלי של ארה"ב. הפלישה לאוקראינה עשויה לשנות כל זאת, מנתח ניו-יורק טיימס.

בתחילת השבוע (27.2.22) כבר התברר שציפייתו של פוטין לכיבוש מהיר של אוקראינה התפוגגה ורוסיה מצאה את עצמה מבודדת כמעט לחלוטין. המתקפה אילצה את שי להיכנס למצב של איזון בלתי אפשרי בין חברותו האישית עם פוטין לבין התוצאות הקשות האפשריות לארצו אם ייראה כתומך בפלישה שכמעט כל העולם מגנה.

אין כל סימן לכך ש-שי עשה משהו כדי לשכנע את פוטין שלא לפלוש. כאשר ארה"ב העבירה לסין מידע מודיעיני על ההכנות הרוסיות, היא שיתפה בו את הקרמלין והאשימה את וושינגטון בניסיון לזרוע חוסר אמון. המחיר שסין עלולה לשלם על תמיכה בפוטין עלול להיות גבוה. לא משנה כיצד המלחמה תסתיים; היא כבר מלמדת עד כמה היחסים בין שי לבין פוטין חשובים ומורכבים.

יחסים אלו עוצבו מקווים ביוגרפיים מקבילים, אך גם מהבדלים היכולים להעמיד במבחן את מחויבותם ל"אין מגבלות". פוטין ושי נולדו בפער של שמונה חודשים בלבד – אוקטובר 1952 ויוני 1953 – ושניהם היו ילדיהן של מעצמות קומוניסטיות שעוצבו במהפכות ומלחמות נוראות. הם העריצו את אבותיהם, יוצאי אותם עימותים, וגדלו בתפיסת עולם מרקסיסטית-לניניסטית. אביו של שי ביקר בבריה"מ ב-1959 והביא לבנו מתנות; שי סיפר שגדל על ברכיה של ספרות רוסית. שניהם הגיעו לשירות ממשלתי: פוטין כקצין בקג"ב ושי כפונקציונר איזורי של המפלגה – לאחר טיהורו של אביו, שנעצר בעידן מאו בטענה לריגול לטובת בריה"מ.

עם זאת, יש כאמור גם הבדלים מהותיים בקורות חייהם. פוטין שירת כקצין מודיעין בשנות שקיעתה של ארצו, בעוד שי שירת כאשר סין הפכה למעצמה כלכלית עולמית. ההיסטוריה של שי היא של הצלחה והוא רוצה להמשיך בה ולבנות את העתיד; פוטין סבור שהטוב כולו היה בעבר. לשניהם 1989 הייתה שנת מפתח: ההפגנות בכיכר טייננמן אותה ריסק המשטר, לעומת קריסתו של הגוש הקומוניסטי באירופה. שי היה אז פקיד במחוז פוג'יאן, ואילו פוטין – סגן אלוף בקג"ב – צפה בחוסר אונים בדרזדן כיצד מפגינים פולשים למפקדת השטאזי. הוא נאלץ לחזור לבריה"מ, אשר קרסה לאחר שנתיים – קריסה אותה הוא מנסה כעת להשיב לאחור.

סחר ב-146 מיליארד דולר
לקחים משנת 1989 [צילום: AP]

שני המנהיגים מדברים לעיתים קרובות על לקחיהם מאותה תקופה, ומדגישים את הצורך ביד ממשלתית קשה אשר תשלוט ברגשות הציבור – מציין הטיימס. בנאום ב-2013 גינה שי את מיכאיל גורבצ'וב על כך שבריה"מ קרסה במשמרת שלו – אירוע אותו פוטין מכנה "האסון הגיאו-פוליטי הגדול ביותר במאה ה-20".

הנטייה של פוטין לעבר סין החלה בימי קודמיו של שי. הוא יישב סכסוך גבולות שגרם מלחמה קצרה בין השתיים ב-1969, והנהיג הקלות בוויזות אשר אפשרו זינוק בסחר ביניהן. מאז שי עלה לשלטון לפני עשור, היחסים העמיקו והסחר נסק ל-146 מיליארד דולר אשתקד. שני הצבאות מתאמנים יחד ומקיימים פטרולים אוויריים וימיים משותפים ליד חופי סין. בדצמבר שעבר אמר שי, כי למרות שאין בין שתי המדינות ברית רשמית, היחסים בפועל עולים על אלו של ברית.

דומה היה שיחסים אלו הגיעו לשיאם בתחילת החודש שעבר, באולימפיאדת החורף בבייג'ינג. שי ופוטין נפגשו ופרסמו הודעה ארוכה שעוררה דאגה בוושינגטון. סין הביעה לראשונה תמיכה גלויה בדרישתה של רוסיה לעצור את התרחבות נאט"ו, והשתיים התחייבו להתנגד למאמציה של ארה"ב לקדם את הדמוקרטיה. אבל כעת נראה, כי שי חש שלא בנוח עם הדרך בה בחר פוטין באוקראינה. כעת יהיה עליו לאזן בין רצונו להשקיע בפוטין לבין המחיר שיהיה מוכן לשלם תמורת כך.

תאריך:  01/03/22   |   עודכן:  01/03/22
איתמר לוין
+16 מיליארד חביות נפט ישוחררו לשוק מהמאגרים האסטרטגיים
05:00 02/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שמי ארה"ב ייסגרו בפני כל המטוסים הרוסיים  ▪  "פוטין חשב שנאט"ו לא תגיב, שיוכל לפלג אותנו בבית ובאירופה. הוא טעה. אנחנו מאוחדים ועומדים מאוחדים"  ▪  מחיר הנפט זינק ב-5% לאחר ההודעה ל-111 דולר לחבית
ביידן. "החירות תמיד תנצח את העריצות" [צילום: AP]
ג'יל ביידן ושגרירת אוקראינה [צילום: AP]
+אוקראינה: סוכלה התנקשות בנשיא זלנסקי
23:33 01/03/22  |  עידן יוסף
המועצה לביטחון לאומי של אוקראינה: סיכלנו התנקשות של חוליה צ'צ'נית בנשיא זלנסקי.
+תקשורת במימון רוסי תוסר מגוגל ניוז ומאפל
22:54 01/03/22  |  עידן יוסף
ענקית האינטרנט גוגל הסכימה להסיר מחדשות-גוגל (google news) אתרים של כלי תקשורת המקבלים מימון משלטונות רוסיה. כלי תקשורת רוסיים דיווחו כי במהלך היום נעצרו ברחבי רוסיה כ-300 מפגינים נגד המלחמה.

גם ענקית הטכנולוגיה אפל מטילה הגבלות, ואינה מאפשרת חשיפה לחדשות RT ו-SPUTNIK מחוץ לגבולותיה של רוסיה. פעילות "אפל פיי" הוגבלה גם כן ברוסיה.
+זלנסקי קיבל מארה"ב טלפון לוויני מאובטח
22:49 01/03/22  |  עידן יוסף
ארה"ב העבירה לנשיא אוקראינה זלנסקי טלפון לוויני מאובטח כדי שיתאפשר קשר עמו ממקום מסתור (CNN).

ג׳ו ביידן: "‏זה עתה שוחחתי עם הנשיא זלנסקי כדי לדון בהמשך תמיכתנו באוקראינה - לרבות סיוע ביטחוני וסיוע הומניטרי - כשהיא מגנה על עצמה מפני תוקפנות רוסית. אנחנו נעמיד את רוסיה באחריות, ולעיצומים שלנו כבר יש השפעה הרסנית".
+כ-100 יתומים יהודיים מז'טומיר חצו את הגבול רומניה
22:38 01/03/22  |  עידן יוסף
[צילום: שגרירות ישראל ברומניה]
קונסול ישראל ברומניה, רוני שבתאי, סייע הערב לקבוצה של כ-100 ילדים יהודים מבית יתומים מהעיר ז׳יטומיר באוקראינה לעבור את הגבול לרומניה. לחלק מהילדים היה לא תיעוד מתאים למעבר, ובסיוע הקונסול ומושל מחוז סוצ׳בה ברומניה הצליחו הילדים לצאת בשלום מאוקראינה. הילדים ישהו בעיר קלוז׳ ומשם ימשיכו לארץ.
+אוקראינה: 80 אלף איש חזרו מחו"ל; רובם להילחם
22:36 01/03/22  |  עידן יוסף
‏משרד הפנים של אוקראינה: כ-80,000 אוקראינים חזרו מחו"ל מאז שרוסיה פלשה למדינה. רובם המכריע של האזרחים הם גברים שהצטרפו ללחימה.
+פוטין מגביל את יצוא המטבע הזר מרוסיה
22:25 01/03/22  |  עידן יוסף
‏פוטין פרסם צו האוסר על יצוא מטבע זר מרוסיה השווה לערך של עשרת אלפים דולרים. הצו ייכנס לתוקף בחצות, 2 במרס. הדבר נועד למנוע מאזרחים הברחת הון מהמדינה.
+פוטין: מסכים לאוקראינה פרו-מערבית, אך מפורזת מנשק
22:17 01/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
רוסיה דורשת הכרה בריבונותה על קרים, לוהנסק ודונצק כתנאי להפסקת אש  ▪  מוסקבה הורידה משידור כלי תקשורת ליברליים ומאיימת בעונש מאסר גבוה על פרסומים נגד השלטון  ▪  בית הדין הבינ"ל בהאג יקיים בשבוע הבא דיון על הפלישה הרוסית
זרם הפליטים לעבר גבול פולין [צילום: פבלו פאלמארצ'וק/AP]
הפגנה נגד פוטי בירושלים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+תחנת הרדיו הרוסית הליברלית אקו מוסקבי הפסיקה את שידוריה
20:29 01/03/22  |  עידן יוסף
תחנת הרדיו הוותיקה והיוקרתית Echo Moskvy הורדו משידור בהחלטה של פרקליטות רוסיה. העורך הראשי של Echo, המזוהה עם האופוזיציה הרוסית, כתב בערוץ הטלגרם שלו כי"אינו מסכים עם החלטת הפרקליטות ויערער עליה בבית המשפט". ערוץ תקשורת נוסף שירד משידור הוא ערוץ דוז'ד (גשם).
+לפיד גינה את הפגיעה באנדרטה לזכר קורבנות השואה בקייב
20:12 01/03/22  |  עידן יוסף
שר החוץ יאיר לפיד על הפגיעה הרוסית באנדרטה לזכר קורבנות השואה בקייב: "אנו מגנים את הפגיעה בבית הקברות היהודי הסמוך לאתר ההנצחה המציין את שואת יהודי קייב ורצח העם היהודי בבאבי יאר. אנו קוראים לשמור ולכבד את קדושת האתר".

בהנחיית השר לפיד עומד השגריר בקייב בקשר עם הנהלת האתר ובהמשך כשיתאפשר נסייע לתיקון הנזק. בהודעה מטעמו נמסר: "אנו ממשיכים לעקוב אחרי האירועים ומביעים את צערנו על הפגיעה בחיי אדם".
+דיווח: הודלפו פרטי 120 אלף חיילים רוסיים
19:46 01/03/22  |  עידן יוסף
עיתון אוקראיני מפרסם הדלפה שלטענתו מכילה את פרטיהם של 120,000 חיילים שמשתתפים בפלישה הרוסית למדינה.
+הפרלמנט האירופי ממליץ: מועמדות לחברות לאוקראינה
19:12 01/03/22  |  עידן יוסף
הפרלמנט האירופי ממליץ ברוב סוחף למועצת השרים להעניק לאוקראינה מועמדות לחברות. מדובר לפי שעה במועמדות והיא תקבל תוקף מיד.
תוצאות ההצבעה [צילום: הפרלמנט האירופי]
+עשרות דיפלומטים החרימו את נאום לברוב בז'נבה
18:54 01/03/22  |  איציק וולף
עשרות דיפלומטים נטשו במחאה את אולם מליאת מועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה כששר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, החל לנאום בוידאו.
+חמישה נהרגו בהפצצת מגדל הטלוויזיה בקייב
18:40 01/03/22  |  איציק וולף
לפחות חמישה בני אדם נהרגו לפנות ערב בהפצצה הרוסית סמוך למגדל הטלוויזיה בקייב. כך דיווחו גורמים רשמיים באוקראינה.
צפו בטיל פוגע במגדל הטלוויזיה בקייב
+רוסיה הפציצה את מגדל הטלוויזיה בקייב
16:27 01/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, קרא לאנשים הנמצאים סמוך לאתרים של שירותי הביטחון האוקראינים בקייב לעזוב את האזור  ▪  דובר הקרמלין: סנקציות מערביות לעולם לא יגרמו לרוסיה לשנות עמדתה כלפי אוקראינה
מגדל הטלוויזיה האוקראינית נפגע ישירות
הפגיעה במגדל הטלוויזיה האוקראינית [צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
הכיכר המרכזית בעיר חרקוב, אחרי הפצצה רוסית היום [צילום: פאבל דורוגוי, AP]
+"מאוכזבים מישראל שלא אפשרה כניסת פליטים אוקראינים"
14:47 01/03/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
ציין כי ארצו ביקשה סיוע צבאי מישראל: "לא דנו לגבי רכישת כיפת ברזל. זקוקים לציוד מגן"  ▪  משרד החוץ התבקש לסייע באמצעות הקמת בית חולים שדה לחיילים פצועים
(איבגן קורניצ'וק. "סיוע ותמיכה"
[צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90])
+זלנסקי: "האיחוד האירופי צריך להראות שהוא איתנו"
14:30 01/03/22  |  מירב ארד
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי נאם בפני פרלמנט האיחוד האירופי: "אף אחד לא ישבור אותנו, כי אנחנו אוקראינים. אנחנו נלחמים על הזכויות שלנו, על החופש שלנו, על החיים שלנו, ועכשיו אנחנו נלחמים על הישרדותנו". הוא הוסיף: "פוטין ימשיך לטעון שמדובר במבצע נגד תשתיות צבאיות, אבל אילו תשתיות צבאיות הפעילו 16 הילדים שנהרגו אתמול? אנחנו מקריבים את טובי בנינו לטובת הזכות שלנו להיות חברים שווים באירופה". זלנסקי קרא לחברי הפרלמנט "להוכיח שאתם ביחד איתנו, להוכיח שלא ידחו את אוקראינה ולהוכיח שאתם אירופאים אמיתיים".
+חרקוב: לפחות 10 הרוגים ו-20 פצועים בהפגזת כיכר החירות
14:25 01/03/22  |  מירב ארד
שירותי החירום הממשלתיים באוקראינה מעדכנים: לפחות 10 בני אדם נהרגו ו-20 נפצעו בעקבות פגיעת טילים בכיכר המרכזית של העיר חרקוב. עוד תריסר חולצו מתחת להריסות.
+ישראייר תוציא מחר טיסת חילוץ משדה התעופה ביאשי
14:10 01/03/22  |  מירב ארד
ישראייר תוציא מחר (יום ד') טיסת חילוץ להחזרת ישראלים הביתה משדה התעופה ביאשי שיגיעו מאוקראינה דרך מעבר הגבול לרומניה. הטיסה תמריא משדה התעופה ביאשי שברומניה בשעה 22:15 לנתב״ג. מחיר כרטיס טיסה 420 דולר כולל מיסים וטרולי במשקל של 8 ק״ג. ניתן להזמין כרטיסים באתר.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כמה נשיא סין מוכן לשלם תמורת יחסיו עם פוטין
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
רוסיה הודיעה (יום ג', 1.3.22) על כוונתה לתקוף אתרים של שירותי הביטחון של אוקראינה הנמצאים בקייב, בירת אוקראינה. על-פי דיווח שפורסם ברוסיה, שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, ביקש מאנשים שנמצאים סמוך לאתרים הללו לעזוב את האזור. הדברים נאמרו לאחר שלפחות עשרה בני אדם נהרגו ועשרות נוספים נפצעו במטח טילים שפגע בכיכר המרכזית של העיר חרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה.
01/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
שגריר אוקראינה בישראל איבגן קורניצ'וק אמר במסיבת עיתונאים שכינס: "המצב שלנו קשה, זקוקים לציוד מגן או טיפול רפואי. ביקשנו בנושא הזה את סיועה של ישראל. הממשלה שולטת במצב, אך זה קשה - כמו מלחמת ששת הימים בישראל".
01/03/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
מחשבות לא רק על מלחמה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה דלדול הרוח במערב ואבדן יצר הקיום גרם לכך, שצבאות החברות האירופיות בנאט"ו מגוחכים - אולי רק לטקסים ולמצעדים אם תפרוץ מלחמה באירופה, על ארצות-הברית יהיה להוציא שוב את הערמונים מהאש עבור מערב אירופה - כמו בשתי מלחמות העולם ובמלחמה הקרה
הכותרות: 'מלחמה באירופה' והתרחישים האפוקליפטיים בתקשורת העולמית על התלקחות מלחמת עולם שלישית, מסכלים את הסיכויים הקלושים להתערבות אקטיבית של המערב נגד פוטין. במאה ה-21 קשה להאמין שמדינות תחלצנה לסייע לאחרות, שעה שגיבורי הדור הם אייקונים תרבותיים, או כלכליים, דוגמת: בילי אייליש, ג'ף בזוס ואלון מאסק, שמסמלים ערכים, הרחוקים שנות דור מערכי סולידריות, כפי שמתבקש כאן.
01/03/2022  |  פנינה שלו  |   יומני בלוגרים
במשך למעלה מעשור תיארו מפקדים ומומחים כיצד תיראה לוחמת סייבר: רשתות צבאיות ואזרחיות יופלו, תוכנות זדוניות ינתקו את החשמל, אוכלוסיות שלמות לא יוכלו למשוך כסף ולקנות מזון. אבל כמעט שבוע לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, כל זה לא קרה; הרוסים מפעילים לוחמת סייבר, אך הרחק מן הממדים הצפויים.
01/03/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il