|   15:07:40
דלג
  יורם אטינגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

אירן מאיימת על אינטרס ארה"ב באפריקה

המדיניות מונחית-התקווה של ארה"ב מביאה ללהיטות, הנתפשת על-ידי אירן כחולשה, להגיע להסכם גרעין נוסף, להצגת האייתולות כנושאים ונותנים אמינים, ולהסרת האופציה הצבאית וחילופי שלטון באירן משולחן המו"מ עם האייתולות
03/03/2022  |   יורם אטינגר   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
כן שיגור כישלון אירני [צילום: AP]

הממסד המדיני והתקשורתי מתמקד בהשלכות פלישת רוסיה לאוקראינה ואיום רוסיה על שכנות נוספות. אבל, האיום האירני החתרני-טרוריסטי-בליסטי-גרעיני ממשיך להתעצם במרכז אסיה, המפרץ הפרסי, המזה"ת, קרן אפריקה, צפון ומערב אפריקה ואמריקה הלטינית. רוסיה איננה מונחית חזון להשתלטות הכנסייה הרוסית-אורתודוקסית על העולם, אך משטר האייתולות מונחה על-ידי חזון פנאטי, דתי בן-1,400 שנים להשלטת האיסלאם השיעי, באמצעי שלום ומלחמה, על "המשומדים" הסונים ו"הכופרים" המערביים, ובראשם "השטן הגדול האמריקני".

מדיניות עקבית של ארה"ב כלפי משטר האייתולות

ב-1979 התנפצה מדיניות ארה"ב כלפי משטר האייתולות על צוקי המציאות ("חומייני יתמקד בטרקטורים ולא בטנקים"). הסיוע החיוני שהעניקה ארה"ב להשתלטות האייתולות על אירן לא מנע מהאייתולות להפוך את אירן מ"השוטר האמריקני של המפרץ הפרסי" למוקד אנטי-אמריקני של הפצת טרור, טכנולוגיות בליסטיות וסמים ברחבי העולם.

ב-2015 שוב התנפצה מדיניות ארה"ב כלפי משטר האייתולות על צוקי המציאות. הבוננזה הפיננסית והדיפלומטית שהורעפה על טהרן באמצעות הסכם הגרעין לא הביאה להתמתנות משטר האייתולות והתמקדותו בזירה הפנים-אירנית, אלא להקצנתו ולשדרוג יכולותיו בתחומי הטרור, פיתוח ויצור אמצעי מלחמה מתקדמים ופעילות עולמית אנטי-אמריקנית. ב-2022 נחושים מעצבי המדיניות בוושינגטון להתמיד במדיניות 1979 ו-2015, שאופיינה על-ידי הענקת משקל קל להתנהלות-העבר השיטתית ופורעת-החוק של האייתולות, לעומת משקל כבד להערכות ספקולטיביות על התנהלותם העתידית.

הרשות המבצעת בארה"ב מקווה שמחווה פיננסית ודיפלומטית מערבית מרחיקת-לכת בנדיבותה תתמרץ את משטר האייתולות לזנוח את החזון בן 1,400 השנים, העומד ביסוד מערכות החינוך והדת ומדיניות החוץ והביטחון של אירן מאז השתלטה עליה המהפיכה האיסלאמית. המדיניות מונחית-התקווה של ארה"ב מביאה ללהיטות, הנתפשת על-ידי אירן כחולשה, להגיע להסכם גרעין נוסף, להצגת האייתולות כנושאים ונותנים אמינים, ולהסרת האופציה הצבאית וחילופי שלטון באירן משולחן המו"מ עם האייתולות.

ב-1 פברואר 2022 נשא היו"ר הדמוקרטי של ועדת החוץ והביטחון בסנאט האמריקני, הסנטור רוברט מננדז, נאום חריף נגד מדיניות הנשיא ביידן בסוגיית הגרעין האירני. הסנטור אמר: "תקווה איננה אסטרטגיה ביטחונית".

חשיבותה האסטרטגית של אפריקה

גנרל תומאס וולדהאוזר, שהיה מפקד פיקוד אפריקה בצבא ארה"ב, אמר בעדות בוועדת הכוחות המזוינים בסנאט: "אי-היציבות בצפון אפריקה עלולה להפוך לאיום משמעותי מאוד על ארה"ב ובעלות-בריתה". עדות גנרל וולדהאוזר מקבלת משנה-תוקף על-ידי הפיכת אפריקה - על 1.2 מיליארד תושביה - למוקד טרור איסלאמי עולמי נגד ארה"ב. משטר האייתולות רואה באפריקה את הבטן הרכה והפגיעה של אירופה "הכופרת" והמשך העומק האסטרטגי של אירן.

לדוגמה, קרן אפריקה (150 מיליון איש, 40% מוסלמים) היא מהאזורים הנפיצים, בלתי-צפויים, בלתי-יציבים ואלימים בעולם כולו, ומהווה דוגמה לחשיבות האסטרטגית של היבשת השחורה. הקרן (אתיופיה, אריתריאה, ג'יבוטי, סומלילנד וסומליה) משתרעת לאורך דרום ים סוף מול נמלי-ים חיוניים של ערב הסעודית ותימן, ושולטת על מיצרי באב-אל-מנדב, המהווים נתיב ימי קריטי לכלכלת מצרים ולסחר אסיה-אירופה, כולל יציבות יצוא נפט מהמפרץ הפרסי. לפי "פוריין פוליסי" הוושינגטוני, "עתיד אירופה יקבע בצפון אפריקה. המרחק בין מרוקו וספרד - 14.5 ק"מ, בין תוניסיה ואיטליה - 234 ק"מ, בין לוב ויוון - 458 ק"מ ובין אלג'יריה וצרפת - 750 ק"מ....

"אלג'יריה (2,382,789 קמ"ר), לוב (1,761,191 קמ"ר) וטוניסיה (163,170 קמ"ר) נגועות בטרור המשפיע גם על הדמוגרפיה, כלכלה וביטחון הפנים באירופה... לאלג'יריה ולוב יש גבול עם צ'אד, מאלי וניז'ר שגם הן סובלות מנחת זרועו של הטרור [האיסלאמי]... "אפריקה היא מקור אספקה עולמי של כמעט 40% מחומרי הגלם, תוצרת חקלאית, מים ואנרגיה החיונים לצמיחה כלכלית.... הפקת הנפט באפריקה מתרחבת בקצב המהיר בעולם... באפריקה 60% מהיהלומים בעולם, 40% מהפוספטים [החיונים לתעשיות כימיות, חקלאות ומזון], 30% מהקובלט [מתכת רדיואקטיבית בעלת כושר-עמידה בחום ולחץ גבוהים] ועוד [18% מהאורניום]... "11% מצריכת הגז הטבעי באירופה מיובאת מאלג'יריה... כך גם 52% מצריכת הגז הטבעי בספרד.

אלג'יריה היא מקור הגז הטבעי השני בהיקפו של איטליה. אם המצב הפנימי באלג'יריה ידרדר לאלימות, והדבר אפשרי, תהיה סכנה ממשית לאספקת הגז הטבעי לאירופה... גם לוב היא מפיקה בכירה של גז טבעי, אך היא שקועה [מ-2011] בעיצומן של מלחמות אזרחים...." המכון הוושינגטוני "אטלנטיק קאונסול" מדווח: "... ב-2015 היה מספר חללי טרור באפריקה דומה, ואולי קצת גבוה ממספר חללי טרור דאעש במזה"ת... ארגוני טרור אפריקנים כגון בוקו חאראם - שהוא ארגון הטרור הקטלני השני ביכולותיו בעולם - ואל-קאעידה של צפון אפריקה פועלים לפי אידיאולוגיה אנטי-מערבית ואנטי-אמריקנית....

"אפריקה הפכה לתחנת-מעבר מרכזית של הברחת סמים.... 12% מהאופיום המוברח דרך אפריקה מיועד לשווקים בארה"ב.... הברחת סמים ממערב אפריקה [במעורבות משמעותית של חיזבאללה ומשטר האייתולות] משולבת ומתואמת עם הברחת סמים מאמריקה הלטינית ובים הקריבי [גם שם בשיתוף-פעולה של אירן וחיזבאללה עם ברוני הסמים של מקסיקו, קולומביה ובוליביה].... גיניאה-ביסאו במערב אפריקה מוגדרת כמדינה מבריחת סמים...."

אפריקה כמקפצה להפצת המהפיכה האיסלאמית האירנית

משטר האייתולות פעיל בזירה האפריקנית מתחילת שנות ה-80', וממנף את אי-היציבות השורשית, המלחמות הבין-שבטיות ובין-דתיות וריבוי המדינות הכושלות להגברת פעילותו ביבשת באמצעות:

- גיוס והכשרת טרוריסטים אנטי-אמריקנים; - מעורבות בסכסוכים פנימיים ואזוריים כגון המלחמה במערב הסהרה בין מחתרת הפוליסריו האנטי-אמריקנית נגד מרוקו הפרו-אמריקנית, וסיוע לחזית האיסלאמית שנלחמה בממשל האלג'יראי במלחמת האזרחים של 2002-1991; - חתרנות וטרור נגד כל משטר סוני באפריקה; - הקמת מרכזים להפצת האיסלאם השיעי בקרב מוסלמים סונים באפריקה; - תאום בין הברחת סמים והלבנת כספים במערב אפריקה ואמריקה הלטינית; - סיוע לממשלים אנטי-אמריקנים, כמו הסיוע לאתיופיה במלחמתה במיעוט הטיגרי; - הרחבת הנגישות של האייתולות למקורות אורניום באפריקה.

המרכז הסעודי למחקרים איסלאמים ע"ש המלך פייסל מדווח: "אירן מסתייעת במקורות אורניום באפריקה, ומקדמת את רעיון 'האיחוד הגרעיני של העולם השלישי', שנועד להרחיב את נגישות אירן למקורות אורניום [באלג'יריה, מאלאווי, זימבאבווה, זמביה, נמיביה, סנגל, מאלי, ניגריה וגבון] ולעקוף סנקציות בינלאומיות.... אירן גם משקיעה בפיתוח מקורות אורניום בנמיביה ומאלאווי.

יו"ר וועדת חוץ וביטחון, הסנטור הדמוקרטי רוברט מננדז מזהיר

ב-1 לפברואר 2022 הטיח הסנטור הדמוקרטי בנשיא ביידן (שם): "ארה"ב אינה נושאת ונותנת עם שותף אמין למו"מ... אל לארה"ב לשגות באשליות כאילו כל הצדדים למו"מ מקיימים את התחייבויותיהם. מנהיגי אירן לא עמדו במילתם מייד אחרי החתימה על הסכם הגרעין ב-2015, והמשיכו לטפח את תשתית הגרעין.... ארה"ב עיוורת להפרות הבוטות של אירן...."

יו"ר וועדת החוץ והביטחון של הסנאט טוען שאין מקום לתקווה:

  • שמשטר האייתולות יעמוד בהסכמים הפוגעים בחזונו האימפריאליסטי;
  • שמשטר האייתולות יאפשר החדרת הדמוקרטיה לאירן;
  • שמשטר האייתולות ירפה מהחתירה לנשק גרעיני;
  • שמשטר האייתולות יחדל מיצוא טרור ותמיכה בארגוני טרור;
  • שמשטר האייתולות יגנוז את מדיניות "מוות לשטן הגדול האמריקני".

האם הנשיא ביידן, מזכיר המדינה בלינקן והיועץ לביטחון לאומי סאליבן יטו אוזן לאזהרה ולעצה של היו"ר המנוסה של וועדת החוץ והביטחון, שבכוחו לעכב, לשנות, לשבש ולסכל את מדיניות הנשיא?

תאריך:  03/03/2022   |   עודכן:  03/03/2022
יורם אטינגר
+ראש הממשלה שוחח עם יו"ר סבא"א ערב נסיעתו לטהרן
20:05 03/03/22  |  איציק וולף
ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח הערב עם יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, ערב נסיעתו של גרוסי לטהרן.

בשיחתם, הדגיש ראש הממשלה את עמדותיה של ישראל ביחס לשיחות הגרעין בווינה, וכן ביחס לתיקים הפתוחים בסבא"א העוסקים בתכנית הנשק האירנית. עוד הדגיש בנט את ציפייתה של ישראל כי סבא"א תקפיד לפעול כגוף פיקוח מקצועי ונטול פניות.
+סבא"א: אירן הגדילה משמעותית את מלאי האורניום המועשר
16:38 03/03/22  |  עידן יוסף
אירן הגדילה באופן משמעותי את מלאי האורניום המועשר שלה, וקרובה מאי פעם להחזיק מספיק חומר ברמה של כמעט נשק גרעיני - כך דיווחה הסוכנות לאנרגיה אטומית.

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן מאיימת על אינטרס ארה"ב באפריקה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
"מדינת ישראל חזקה יותר, בפרמטרים של עוצמה, מכל אויביה אבל גם זה לא מספיק, היא צריכה להרחיב את הפער הזה הרבה יותר" -אמר (יום ג', 1.3.22) ראש הממשלה נפתלי בנט באירוע לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות וחדשנות במוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים.
01/03/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
מחשבות לא רק על מלחמה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה דלדול הרוח במערב ואבדן יצר הקיום גרם לכך, שצבאות החברות האירופיות בנאט"ו מגוחכים - אולי רק לטקסים ולמצעדים אם תפרוץ מלחמה באירופה, על ארצות-הברית יהיה להוציא שוב את הערמונים מהאש עבור מערב אירופה - כמו בשתי מלחמות העולם ובמלחמה הקרה
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו עלה לדוכן (יום ב', 28.2.22) לאחר ראש הממשלה בסיכום דיון 40 חתימות במליאה. נתניהו התייחס להתנהלות הממשלה מול המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ואמר: "אלה ימים רגישים בזירה העולמית, ובימים כאלה מוטב למעט בהתבטאויות בנושא העולמי שעומד על הפרק, בוודאי כשמדובר בהתבטאויות מיותרות. עוד יהיה הרבה מה לומר בנושא אבל עכשיו זה לא הזמן. האבסורד הוא שממשלת ישראל בוחרת לדבר ולדבר דווקא בעניין הזה, אבל בעניין אחר, שחייבים באמת לדבר בו וחייבים באמת לעשות בו, היא שותקת והיא לא עושה כלום".
28/02/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
הסכם הגרעין המסתמן בין המעצמות לאירן, שכנראה ייחתם בקרוב, הוא הסכם גרוע מאוד לישראל. הדרג המדיני בישראל לא הצליח לשנות את רוע הגזירה, הוא קיבל החלטה אסטרטגית שלא להתנגש עם ממשל ביידן, כפי שעשה ראש הממשלה לשעבר נתניהו כאשר התנגש עם הנשיא אובמה ב-2015 ואף נאם בקונגרס האמריקני נגד ההסכם, ולמעשה הוא יישר קו עם הנשיא ביידן מחוסר ברירה.
שר הביטחון בני גנץ נאם (יום ג', 22.2.22) בירושלים בפני ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב. לדבריו, התוקפנות של אירן, לא משפיעה רק על האזור. הוא חשף תמונה שבה ניתן לראות דגם מתקדם של כטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש) מתוצרת אירן, המוג'האר 6, המוצג על-ידי נשיא ונצואלה.
22/02/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il