בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
קריאה אחרת במגילת אסתר (א') <br>
|
בצער רב אני מסתייג מהכתוב בספר, המספר בגאווה רבה על תופעה של קבלת היהדות על-ידי עמי העולם מתוך פחד מכוחה ומאימתה, ולא על קבלת היהדות מתוך הזדהות עם ערכיה האנושיים והמוסריים
חודש אדר כבר נכנס ועל החודש הזה אנחנו קוראים במגילת אסתר בפרק ט' פסוק כ"ב: "החדש אשר נהפך להם (ליהודים) מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב". על הפסוק הזה דרשו חכמינו זיכרונם לברכה: "משנכנס אדר מרבים בשמחה". חודש אדר כבר איתנו וחג הפורים מתקרב. חג בו קוראים את מגילת אסתר. מגילה החובקת בחובה סיפור היסטורי של עם הנאבק על חייו, עם שבעברו התמודד עם ניסיון מר להכחידו מעל פני האדמה מקבל ביטוי במגילת אסתר עם שלל תוספות, שלצערי ולכאבי הרב יש לי איתן שיח ושיג מאוד כואב. הכאב הוא שסבפר כה יקר לעם היהודי ישנם ביטויים שקשה לי לקבלם. קשה לי לקבל את הפסוק: "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים, כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם" (מגילת אסתר ח', 17). זו הפעם היחידה שמופיע בתנ"ך הפועל "מִתְיַהֲדִים", הגזור מבניין התפעל. לצערי, המילה הנושאת את השם "מִתְיַהֲדִים", המופיעה פעם יחידה בתנ"ך, לא הופיעה בהקשר של ערכים אנושיים, אלא פגשנו אותה רק בהקשר של קבלת היהדות על-ידי עמי העולם מתוך אימה ופחד. אודה, שקשה לי להסתייג מערכי ספר ששולב במקרא, אבל בצער רב אני מסתייג מהכתוב בספר, המספר בגאווה רבה על תופעה שלקבלת היהדות על-ידי עמי העולם מתוך פחד מכוחה ומאימתה, ולא על קבלת היהדות מתוך הזדהות עם ערכיה האנושיים והמוסריים, שהם למעשה מבטיחים את נדבכי הקיום של החברה האנושית. אינני חפץ בקבלת היהדות מתוך אימה ופחד. אני חפץ בקבלת היהדות מתוך ערגה לעולם הערכים המוסרי, שאותו היא חובקת. מגילת אסתר מספרת לנו על הצהרה, המעידה על הצטרפות המונית של עמי הגויים ליהדות. אינני עם השמחים לעדות זו של המגילה. אני לא אהיה עם הרוקעים ברגלים ומתופפים במצלתיים וברעשנים בבית הכנסת עת יקראו פסוק הפורס בפנינו תיאור התייהדות מתוך פחד. אינני נמנה אל עולזים בבתי הכנסת המעלים על נס את היהדות, אליה מבקשים גויים להסתפח מתוך אימה ממנה. לא אהיה עם שיכורי שמחה למקרא פסוק המעיד על גלי גיורים המוניים. מה שהחל בעידן הפרסי על-פי עדות מגילת אסתר הפך למדיניות רשמית בתקופת החשמונאים. רק שההתייהדות נעשתה ביתר כוחנות על-ידי דמויות, שהבולט בהן בימי בית שני היה אלכסנדר ינאי. מדיניותו של אלכסנדר ינאי העלתה מהאוב את מדיניות ההתייהדות הכוחנית, שנקט בתקופת בית ראשון המלך עוזיהו, שמפעולתו הבוטה אני מסתייג הסתייגות מוחלטת. לבי לא עם פסוק המתאר "וּשְׁאַר הַיְּהוּדִים בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶך... הָרְגוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף" (מגילת אסתר, פרק ט', פסוק ט"ו). אינני מוכן להיות שותף לצעקות גיל בבית הכנסת בעת שמחה על טבח המוני. אני מוכן להשלים עם כל ענישה של אשמים ישירים בהתאכזרות ליהודים, אבל לא בטבח המוני של שבעים וחמישה אלף איש. וזאת בנוסף "בְּיוֹם אַרְבָּעָה עָשָׁר בָּאֲדָר הָרְגוּ בְּשׁוּשָׁן שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אִישׁ" (מגילת אסתר ט' 15)". אינני רוצה לחנך את ילדי, נכדי וניני ליהדות שהאידיאל שלה מעלה על נס בבית הכנסת, שבשבילי כל בית כנסת הוא בית מקדש מעט של עם ישראל, את עובדת היות כל עמי העולם מעריצים את היהדות, "כִּי נָפַל פַּחֲדָם עַל כָּל הָעַמִּים" (מגילת אסתר, פרק ט', פסוק ב'). אינני רוצה את תאוות נקם והנאה ממנה, כפי שעולה מהמגילה "וַיַּכּוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל אוֹיְבֵיהֶם מַכַּת חֶרֶב וְהֶרֶג וְאָבְדָן, וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם" (מגילת אסתר פרק ט', פסוק ה'). קשה לי לקבל את הביטוי "וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם". גם האויב הוא יצור הנברא בצלם, ואין לקבל את ההיתר בפרק ט', פסוק ה' במגילה. לכן במגילת אסתר שלי במקום פסוק ה' אקרא לילדי, לנכדי ולניני משירה של המשוררת חגית גרוסמן, הכואבת מציאות, בה אנחנו סותמים "אֶת אָזְנֵינוּ מִן הָאֱנוֹשִׁיּוּת שֶׁבְּעֵינֵי הָאוֹיֵב שֶׁיָּכוֹל לִהְיוֹת אָהוּב". אני אמחק ממגילת אסתר שלי את פסוק "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׂלָלָם לָבוּז" (מגילת אסתר ח' 11). השפה העברית השגורה בפי אינה מתירה לי להעלות על דל שפתי מלים עבריות, שיש בהן התר להרוג טף ונשים ולבוז שלל. לזכותו של העם על-פי הסיפור במגילה, הם לא חטאו בחטא השלל והביזה. אל מול פרצי שנאה, הקוטלים חיי אדם אינני מוכן לאמץ תכנים כדוגמת הביטוי: "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה... טַף וְנָשִׁים...", ובוודאי שלא להלל טבח המוני של שבעים וחמישה אלף אנשים ונשים, זקנים וזקנות, ילדים וילדות.
|
תאריך:
|
06/03/2022
|
|
|
עודכן:
|
06/03/2022
|
|
איתן קלינסקי
|
קריאה אחרת במגילת אסתר (א')
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ה.א
|
6/03/22 16:57
|
|
|
|
ה.א מלעיז
|
6/03/22 19:21
|
|
|
|
ה.א
|
6/03/22 23:52
|
|
|
|
תגובה למגיב ה.א..
|
7/03/22 07:55
|
|
|
|
ה.א
|
7/03/22 09:24
|
|
|
|
מותר לחשוב
|
9/03/22 08:48
|
|
|
|
ה.א שתהיה בריא
|
9/03/22 08:40
|
|
|
|
שאלה למר ה.א
|
9/03/22 09:40
|
|
2
|
|
ש. בוקי "המדען".
|
6/03/22 20:31
|
|
3
|
|
צר לי שבספר יקר
|
6/03/22 20:55
|
|
4
|
|
מהדואגות
|
6/03/22 21:10
|
|
5
|
|
קידי
|
7/03/22 09:55
|
|
6
|
|
האכזריות + פוטין
|
7/03/22 11:49
|
|
7
|
|
האכזריות = פוטין
|
7/03/22 11:54
|
|
8
|
|
ישעיהו א
|
7/03/22 16:06
|
|
9
|
|
לאיתן הרבה בריאות
|
8/03/22 15:21
|
|
10
|
|
בוקר טוב ונחמד
|
9/03/22 09:08
|
|
11
|
|
קריאה יפה במגילה
|
9/03/22 18:17
|
|
12
|
|
aשבת שלום ומבורכת
|
11/03/22 17:30
|
|
ליעקב אבינו שתי נשים. האישה הראשונה לאה. למרבה הכאב, זו האישה השנואה בבית בעלה. האישה השנייה רחל זו האישה האהובה באותו בית. לצערי אני מביע את כאבי, כי יעקב כאחד מאבות האומה מעד מעידה מאוד כואבת במתן דוגמה לא ראויה של קיום דפוסי משפחה, הגם שמדובר כאן במאות רבות של שנים טרם פסיקת חרם רבנו גרשון מאור הגולה.
|
|
|
ספר דברים בפרק כ"ג בפסוק ד' פוסק חד-משמעית "לֹא-יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל יְהוָֹה גָּם דּוֹר עֲשִׁירִי. לֹא יָבוֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהֹוָה עַד-עוֹלָם". למרות הקללה האוסרת על כל קשר של בן עם ישראל עִם בן העם המואבי, נפשי נקשרה בעבותות אהבה והערצה לדמותה של בת ארץ מואב, לרות המואבייה, רות האלמנה הצעירה, שקושרת גורלה עם חמותה האלמנה, בת לעם ישראל.
|
|
|
לקראת חג הפורים, מחדד הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשיה, את נושא בטיחות התחפושות ואביזרי פורים לילדים, ובתוך כך את חובת עמידתם בדרישות התקן הרשמי ת"י 562 "בטיחות צעצועים". התקן חל על כל סוגי התחפושות והמסכות לילדים, על פאות, קישוטי ראש ואביזרים נוספים לפורים.
|
|
|
וזכרם לא יסוף מזרעם, כך נאמר במגילת אסתר. ואכן, בכל קהילות ישראל, בכל דור ודור נוהגים במנהגים שונים באשר לחגיגות הפורים - תחפושות, משלוח מנות, חגיגות עד דלא ידע ועוד. פריט אחד, נדיר ומיוחד, נחשף כעת מקהילת דמשק שבסוריה.
|
|
|
משנכנס אדר מרבין בשמחה, והשנה היא שנה מעוברת, כך שאנחנו חוגגים חודשיים - אדר א׳ ואדר ב׳. כיון שבחגיגות פתחתי, הרי שהשנה האזרחית הגיעה לה קצת לפני יותר מחודש, ומיד אחריה הגיע ראש השנה לאילנות ואחריו ראש השנה הסינית (ראש חודש אדר אצלנו). במרץ ראש השנה הפרסית (נורוז) עת הם מקבלים את פני האביב, ובמחצית אפריל ראש החודשים מתקופת התנ"ך. אך בזמן שראש שנה אחד רודף את משנהו, דבר מעניין מאוד קורה בארץ, ועדיין אין אני מבין מה ההשלכות לגבי שאר העולם.
|
|
|
|