|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

חשבונות פשוטים <br>

כמה הערות על היחסים בין העם היהודי ובין העם האוקראיני יהודים ישבו באוקראינה מהמאה האחת-עשרה, ובה צמחו החסידות ותנועת ההשכלה
08/03/2022  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות
באבי-יאר [צילום: אפרם לוקצקי, AP]

טבח ביהודים
בפרעות באמצע המאה השבע-עשרה (ת"ח-ת"ט בלוח העברי) רצחו הקוזאקים המורדים בראשות זינובּי בוגדן חמֶלניצקי כעשרים אלפי יהודים באוקראינה. חמלניצקי כיום גיבור לאומי מוערץ באוקראינה. במאה השמונה-עשרה טבחו שוב המורדים האוקראיניים ביהודים, וכמותם עשו חיילי הרפובליקה העממית העצמאית האוקראינית כשהובסו על-ידי הצבא האדום הבולשוויקי במהלך מלחמת האזרחים ברוסיה.

סייעו להשמדת יהודים
שלום שמואל שווארצבארד רצח בשנת 1924 את סימון (סֶמיון) וסילוביץ' פֶּטליוּרה, ראש ממשלת הרפובליקה האוקראינית והמפקד העליון של צבאה, שגלה בפאריס, על חלקו בפוגרומים הללו. אוקראינים רבים שיתפו פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה, וכשומרים סייעו להשמדת יהודים במחנות-המוות סוביבור, בלז'ץ וטרבלינקה, בדיכוי מרד גיטו וארשה ובחיסול גטו ביאליסטוק. כמחצית מיהודי אוקראינה נרצחו בשואה.

למדנו מאלוף (מיל', למזלנו) יאיר גולן כיצד עושה בור ועם-הארץ השוואות (אנאלוגיות) היסטוריות. דברי הבלע שלו ייזכרו לעולם, ויהיו ככתובת-אש, המעידה למרחוק על טיפשותו כי רבה. אותו הדבר ניתן לומר על כל מיני שוטים ותועמלנים, המשווים בהבל פיהם בין שואת היהודים במלחמת העולם השנייה לבין כל מיני מעשי טבח, או הרג אזרחים במלחמה. הללו, למיטב זיכרוני, אינם מגנים באותו המרץ וההתלהבות רצח יהודים במעשי טרור, שמעודדים חמאס, אש"ף ורשות הטרור מרמאללה.

ממשלת הריפוי, השינוי, האיחוי ואנ'לא-יודע-מה-עוד בהבטחות-הכזב של בלּע (בנט, לפיד, ליברמן ועבאס) החליטה לעשות את הנזק המרבי למדינה בכל אשר תפנה. לכן, הכניסה אותנו בלי שום שכל למלחמה לא-לנו, וצירפה אותנו לעגלת המגנים את רוסיה. אולי בגלל שהיא שפחה חרופה, הנגררת כבולה אחר עגלת הפרוגרסיווים האמריקניים.

משפחתי באה מדרום-מזרח פולין, ומוצאה מהעיירה (למעשה, כפר) הקטנה קרילוב ממערב לנהר בּוּג, המפריד בין אוקראינה לפולין. אבי מורי ע"ה נולד בתחילת המאה הקודמת, ועד עלייתו ארצה בסוף שנות העשרים הכיר היטב את שכניו, הפולנים והאוקראינים, ושלט היטב בשפותיהם. גרסתא דינקותא, שמסר לי, אמרה, שקשה לדעת מי משני העמים שונא יותר יהודים. התחרות ביניהם על המקום הראשון באנטישמיות קשה מאוד וצמודה.

למיטב ידיעתי, מדינת אוקראינה הנה מוצר קומוניסטי. מעולם לא הייתה יישות מדינית כזו, והיא קמה רק לאחר התפרקות ברית-המועצות, בתחילת שנות התשעים. בקונגרס וינה ("הקונגרס הרוקד", 1815) בתום המלחמות הנפוליאוניות, אוחד דרום-מזרח פולין עם מערב אוקראינה אחרי תחת שלטון רוסי, וחלקו הדרומי היה תחת שלטון אוסטרו-הונגריה עם סלובקיה ועם צ'כיה. חלקה המערבי של פולין היה תחת שלטון גרמני. כך בא הקץ לממלכת פולין-ליטא, שהייתה פעם מעצמה אירופית, שהביסה את הטורקים בשערי וינה יחד עם הצבא השוודי. לכן, כמו ביוגוסלאוויה לשעבר - לערים באזור יש שניים-שלושה שמות. למשל, לביב האוקראינית היא לבוב הפולנית ולמברג הגרמנית.

לאזור, שהיה בשליטה רוסית ובשליטה אוסטרו-הונגרית קוראים גליציה - על שמה של נסיכות עצמאית, שהייתה באזור במאה האחת-עשרה. יהודים ישבו באוקראינה מהמאה האחת-עשרה, ובה צמחו החסידות ותנועת ההשכלה, ונולדו הרבה מפורסמים יהודיים, וביניהם רבי ישראל הבעל-שם-טוב, רבי נחמן מברסלב, רבי לוי יצחק מברדיטשוב, רבי מנחם מנדל שניאורסון, שלום עליכם, אחד העם, חיים נחמן ביאליק, שאול טשרניחובסקי, ש"י עגנון, זאב ז'בוטינסקי, לוין קיפניס, חיים הזז, אברהם שלונסקי ולוי אשכול.

אין זאת אומרת, שלא היה עם אוקראיני, אלא שפרט לתקופת נסיכות קייב (המאה התשיעית עד המאה השתים-עשרה לספירתם) ולשנים 1920-1917 לא הייתה לאוקראינים עצמאות מדינית; וכמו פולין שכנתה-יריבתה, ארצם הדשנה, "אסם התבואה של אירופה", נשלטה על-ידי זרים, וגבולותיה היו דינמיים מאוד.

פרעות ת"ח-ת"ט

הקרקע באוקראינה הייתה שייכת לבעלי אחוזות (פיאודלים) פולניים, שעשקו את אריסיהם האוקראיניים בלי רחמים, אך לא באו אתם במגע. יהודים שימשו כגובי המיסים של הפיאודלים, והעלו על עצמם את חמת האיכרים, שכעסו על בעלי האחוזות. כשזינובּי בוגדן חמֶלניצקי הנהיג את מרד הקוזאקים נגד השלטון הפולני-ליטאי, תועל הזעם האוקראיני לסדרה ארוכה של פוגרומים ביהודים בשנים ת"ח-ת"ט (1649-1648).

אנשי חמלניצקי טבחו בקתולים, באוניאטים (חסידי הכנסייה הקתולית המזרחית) וביהודים בכל מקום שנפל לידיהם. חמלניצקי ציין את "השעבוד בידי היהודים והפולנים" כסיבות למרד. הקוזאקים המורדים היו אחראים למותם של כעשרים אלפי יהודים באוקראינה.

למרות שבהנהגתו החל שעבוד אוקראינה לרוסיה, נחשב כיום חמלניצקי לגיבור לאומי באוקראינה, ויש אפילו עיר גדולה (לשעבר - פרוסקירוב, כ-370 ק"מ דרום-מערבית לקייב) על שמו - בירת מחוז חמלניצקי - בנוסף למאות רחובות, כיכרות, מוסדות ובתי-ספר, הנושאים את שמו.

לפני כשנה עשה משרד החוץ הישראלי שטות (די אופיינית, יש להודות), ודרש מהאוקראינים למחוק מרשימת גיבוריהם הלאומיים כמה, כמו חמלניצקי, שהשאירו את חותמם הטמא והרצחני על ההיסטוריה היהודית כרבי-טבחים לאורך הדורות. האוקראינים קיבלו מעט מאוד מההערות הישראליות, אך לא פגעו במעמד הנישא בעיניהם של חמלניצקי.

פרעות 1919

לפי ד"ר הנרי אברמסון, הדיקן לשעבר של מכללת תורו, טבחו המורדים האוקראיניים במאה השמונה-עשרה ביהודים במהלך התמרדותם. אך הטבח הגדול ביהודים היה דווקא כשאוקראינה ניצלה את מלחמת האזרחים ברוסיה, בתום מלחמת העולם הראשונה, והכריזה על עצמאותה כרפובליקה עממית. סימון (סֶמיון) וסילוביץ' פֶּטליוּרה, עמד בראש ממשלת הרפובליקה האוקראינית, מפברואר 1919, והיה המפקד העליון של צבאה. הצבא האדום הבולשוויקי והצבא הלבן של אנטון דֶניקין ניסו לכבוש את אוקראינה במהלך מלחמת האזרחים, וצבאו של פטליורה לחם בהם עד שהובס על-ידי הצבא האדום.

בתגובה, טבחו חיילי הצבא המובס ביהודי אוקראינה במשך כשישה שבועות, ורצחו עשרות אלפי יהודים. היסטוריונים חלוקים בדעותיהם האם יזם פטליורה את הפוגרומים, או רק לא מנע אותם. פטליורה האשים את הבולשוויקים ואת הקומוניסטים, אויבי ממשלתו, בפוגרומים הללו, וציין לטובה את השתתפות היהודים במאבק העם האוקראיני לעצמאותו ואת ה"קורבנות הקשים אשר הביאו התושבים היהודים על מזרח המולדת האוקראינית".

באוקטובר 1919 נמלט פטליורה לפולין, וב-1921 חתם הסכם עם זאב ז'בוטינסקי, שאם יחזור לשלוט באוקראינה, יאפשר להקים בה כוח הגנה יהודי. ההסכם עורר התנגדות בקרב יהודים ובקרב ניצולי הפוגרומים. בשנת 1924, בעקבות שיפור היחסים בין פולין לברית-המועצות, חשש פטליורה, פן יוסגר לברית-המועצות, ונמלט לפאריס. שם השיגו שלום שמואל שווארצבּארד - שען יהודי יליד בסרביה - שהתנקש בסוף חודש מאי 1926 בחייו, והרגו. שווארצבּארד זוכה על-ידי בית המשפט הצרפתי מכל אשמה, לאחר שחבר המושבעים נחשף להיקף הזוועות בפרעות ביהודי אוקראינה ואופן תכנונם וביצועם. שווארצבארד נפטר בדרום אפריקה במארס 1938, והובא בשנת 1967 לקבורה במושב אביחיל. בשנת 2005 עלה ויקטור יושצקנקו, נשיא אוקראינה, עם רעייתו לקבר פטליורה בפאריס - כהוקרה ממלכתית לגיבור הלאומי של ארצו.

הפרק השחור

הפרק השחור ביחסים בין עם ישראל לבין העם באוקראינה אִתרע בימי השואה. אבי ובני משפחתי טענו, שחלק מבני משפחתנו הענפה, שנמלטו מזרחה, לאוקראינה, עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, נרצחו בידי אוקראינים. את שאר הנרצחים ממשפחתי, אלה שנמלטו מערבה מפחד הרוסים, רצחו אזרחי פולין וחיילים מהעוצבות הגרמניות, שהגיעו אל הנהר בוג, שחצץ בין אזור הכיבוש הגרמני לאזור הכיבוש הסובייטי.

בשנים 1944-1941 נרצחו יותר ממיליון יהודים באוקראינה בידי קבוצות המִבצע (איינזצגרופן) הנאציות, בידי גדודי משטרת הסדר (ORPO) הנאצית ובידי משתפי פעולה מקומיים (ראו להלן). הטבח הידוע ביותר של יהודים בתקופה הראשונה אִתרע בגיא בּאבּי יאר ליד קייב, ביומיים האחרונים של ספטמבר 1941, כשלושה חודשים אחרי הפלישה הנאצית לברית-המועצות (מבצע "ברברוסה").

התופעה החמורה ביותר בשואה הייתה חילות-העזר האוקראיניים, שסייעו לנאצים. אחד מהמתגייסים אליהם, כ"ואכמאן" (שומר), היה איוון דמיאניוק, שנשפט בארץ בשנת 1988, וזוכה בערעורו לבית המשפט העליון. דמיאניוק, שגורש מארצות-הברית, הגיע לגרמניה, ונשפט שם. הוא הורשע בשנת 2011 על שסייע לרצח אלפי יהודים בהיותו ואכמאן במחנה-המוות סוביבור, אך כיוון שמת לפני שהוכרע ערעורו, נחשב דמיאניוק, לפי החוק הגרמני, כזכאי.

דמיאניוק ואוקראינים אחרים - חלקם שבויי מלחמה, שגויסו בכפייה לצבא האדום - הוכשרו במחנה האימון טראווניקי של SS, וכ"ואכמאנים" התעללו באכזריות ובאלימות ביהודים הכלואים במחנות-המוות סוביבור, בלז'ץ וטרבלינקה, ששירתו בהם גם כמפעילי תאי-גזים וכזונדרקומאנדו, שהיו אחראים לפינוי הגוויות מתאי-הגזים. אחרים היו כוח-עזר ל-SS, והשתתפו בדיכוי מרד וארשה ולאחר מכן בחיסול גטו ביאליסטוק. כ-5,000 אוקראינים הוכשרו במחנה טראווניקי, ופעלו בשנים 1941-1945 בתחומי פולין הכבושה בידי הנאצים.

לאנשי טראווניקי היה חלק מרכזי ב"מבצע ריינהארד" (מארס 1942- שלושה בנובמבר 1943) להשמדה תעשייתית של אוכלוסייה - רובה יהודית - במחנות סוביבור, בלז'ץ וטרבלינקה. במבצע הושמדו כ-1,700,000 אנשים, נשים וטף. כן השתתפו ב"מבצע אֶרנטֶפֶסט (חג הקציר)", שסיים את "מבצע ריינהארד" במחנה מיידנק ובשלוחותיו - היום שבו הרגו (בעיקר, אנשי SS גרמניים) כ-43,000 יהודים, הכמות הגדולה ביותר של יהודים, שנרצחו ביום אחד בשואה.

כמחצית מהיהודים הושמדו

אין מידע מדויק כמה יהודים נרצחו באוקראינה בשואה. בשנת 1940 חיו באוקראינה כ-4.2 מיליוני יהודים. כתשע מאות אלף הצליחו לברוח לברית-המועצות, למרות שיתוף הפעולה של האוקראינים עם הנאצים. לפי מידע מארכיונים רוסיים, שנפתחו אחרי נפילת ברית-המועצות, מעריכים, כי כמעט כל השאר נרצחו בשואה.

עד היום, כנראה, לא שפטה אוקראינה אף פושע מלחמה אוקראיני על חלקו ברצח יהודים בשואה. לעומת זאת, אוקראינה נמצאת במקום הרביעי בין המדינות, שאזרחיהן זכו בעיטור חסיד אומות העולם על הצלת יהודים בשואה. כך, החשבונות הפשוטים מימי הביניים ועד הנה אינם מחמיאים לעם באוקראינה - למרות שבחר בשנת 2019 ברוב של 73 אחוזים (!) את וולודימיר זלנסקי היהודי לנשיא אוקראינה.

את החשבונות ההיסטוריים בין שני העמים מעצימה אדישות אוקראינה למעשי הטרור הערביים נגדנו מאז שזכתה בעצמאותה. בכל אופן, רק שוטה, בור ועם-הארץ יכולים להשוות דמגוגית בין השואה למה שנעשה כעת באוקראינה - מה עוד, שאין מידע אמין על המתרחש, ואנחנו נתונים למערכת דיסאינפורמציה עצומה משני צדי המתרס.

תאריך:  08/03/2022   |   עודכן:  08/03/2022
אביתר בן-צדף
+קוקה קולה ופפסי משעות פעילות ברוסיה
00:19 09/03/22  |  עידן יוסף
חברות סטארבקס, קוקה קולה ופפסי משעות את פעילותן ברחבי רוסיה. מדובר באחרונות חברות הענק שנוקטות השעיה, בין היתר בעקבות לחץ עליהן בדעת הקהל בארה"ב.
+אוקראינה: ‏מיקולאייב שוחררה מידי הרוסים
00:07 09/03/22  |  עידן יוסף
‏אוקראינה: כבשנו מחדש את אזור מיקולאייב בדרום המדינה מידי הכוחות הרוסים.
+מחשבות על המלחמה באירופה
23:09 08/03/22  |  יבגני פטישמן   |   לרשימה המלאה
המלחמה באוקראינה צריכה להוות תזכורת לכולנו שמלחמות בין צבאות אינן נחלת העבר  ▪  זוהי תופעה שהתקיימה לכל אורך ההיסטוריה האנושית, ואין סיבה להאמין שתיעלם בעתיד הנראה לעין, אם בכלל
(חיילים אוקראינים [צילום: ואדים גירדה/AP])
+רוסיה מציעה הפסקת אש חדשה מהשעה 2 לפנות בוקר בכמה ערים
23:05 08/03/22  |  עידן יוסף
בנוסף, רוסיה הציעה הפסקת אש חדשה - מיום רביעי בשעה 02:00 לפנות בוקר (ד') בכמה ערים שונות באוקראינה. מוסקבה הדגישה שהיא מוכנה לספק מסדרונות הומניטריים מקייב, מחרקוב ומערים אחרות. נציבות הפליטים של האו"ם דיווחה כי "הנחת העבודה היא שעד כה יצאו מאוקראינה 4 מיליון תושבים, אבל ייתכן שבימים הקרובים יהיה צורך לעדכן את מספר הפליטים".

גורם בכיר בארה"ב אמר כי לא ניתן לנבא מה פוטין יעשה בהמשך, אבל אמריקה מוכנה לכל תרחיש. הגורם עדכן כי רוסיה ואוקראינה עדיין מחזיקות בכוח אש בכמות גדולה. לדבריו, לפי שעה אין סימנים לכך שרוסיה משנעת כוחות נוספים לאוקראינה. בתוך כך, זלנסקי הודה לביידן על מנהיגותו ועל החלטתו לאסור יבוא נפט וגז מרוסיה.

למרות החשש מפני שכנותיה, ממשלת פולין הודיעה שהיא מוכנה לאפשר לצבא ארה"ב להשתמש בכל מטוסי המיג 29 שלה.
+מקדונלד'ס תשעה פעילותה ברוסיה
22:35 08/03/22  |  עידן יוסף
מקדונלד'ס הודיעה שבכוונתה להשעות את פעילותה ברוסיה. החברה, שכניסתה הייתה הסמל לקריסת ברית המועצות, סוגרת את כל 850 סניפיה.
+האנטישמיות מבעבעת שוב באוקראינה
22:29 08/03/22  |  יעקב קורי   |   לרשימה המלאה
אל על ממשיכה לשלוח מאות טונות של ציוד הומניטרי ורפואי לאוקראינה, חילצה אלפי יתומים ופליטים, הטיסה אותם ארצה, מפעילה טיסות לרוסיה כדי לחלץ משם יהודים שרוצים לברוח מאימת העריצות
(תיאום מלא עם ממשלת ישראל [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90])
+עוקף ועדת עלייה: ועדת החוקה הקימה ועדת משנה לתפוצות
20:51 08/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
אישרה הקמת ועדת משנה לזכאי חוק השבות וקשר עם התפוצות  ▪  היו"ר כלפון: "נתאר לעצמנו שבאמצע מגיפה לא תהיה ועדה"  ▪  רוטמן: "עוקפים את התקנון שאומר שלא תועבר לוועדת משנה כל סמכות של ועדה קבועה. אתם עושים את זה בזמן מלחמה ועוד מזילים דמעות תנין על זה שאנחנו לא משתפים פעולה"
יום טוב חי כלפון. בראש הוועדה [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+יש שלוש סיבות לזינוק במחירי הנפט
18:51 08/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אקונומיסט מסביר: הביקוש עלה על ההיצע עוד לפני הפלישה לאוקראינה, האיום באמברגו נפט על רוסיה גרם לבהלה והרכישות ממנה הצטמצמו ממילא בשל העיצומים שכבר הוטלו
זינוק של 10% אחרי בלינקן [צילום: טד וורן, AP]
המחיר עלול להגיע ל-200 דולר [צילום: מרטין מייסנר, AP]
+אוקראינה: 167 אלף אזרחים חזרו לאוקראינה
18:43 08/03/22  |  עידן יוסף
משמר הגבול של אוקראינה: 167,000 אזרחי אוקראינה חזרו למדינה המופגזת במהלך 12 ימי המלחמה, מתוכם כ-80 אחוז גברים.
+25 אלף לא-יהודיים מאוקראינה יורשו להיכנס לארץ
18:35 08/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יקבלו אשרת שהייה לשלושה חודשים עם אפשרות הארכה והיתרי עבודה במקרה של המשך הלחימה  ▪  מלבדם קיים פוטנציאל לקליטת כ-100 אלף לא-יהודיים  ▪  שקד: "אין עוד אף מדינה הצפויה להתמודד עם אירוע בסדר גודל כזה"
(שקד. פוטנציאל לכ-125,000 פליטים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+חרם נפט אמריקני על רוסיה; אירופה בוחנת צמצום הייבוא
17:43 08/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ביידן הודיע על הפסקה מוחלטת של ייבוא הנפט והגז מרוסיה  ▪  נציבות האיחוד האירופי מציעה לצמצם השנה בשני שלישים את הייבוא מרוסיה ולהפסיקו לחלוטין לפני 2030; לא ברור האם פסגת האיחוד תאמץ את ההצעה
(הבנזין בארה"ב יתייקר עוד יותר [צילום: מרסיו סנצ'ז, AP])
+ביידן צפוי למסור הצהרה בשעה 17:45
16:19 08/03/22  |  עידן יוסף
נשיא ארה"ב ביידן צפוי למסור הצהרה בשעה 17:45 שעון ישראל. על-פי ההערכות, הוא צפוי להכריז על כך שארה״ב תפסיק לייבא גז ונפט מרוסיה.

+זלנסקי שוחח עם בנט: "דנו בדרכים לסיים את המלחמה"
15:24 08/03/22  |  מירב ארד
"שוחחתי עם רה"מ נפתחי בנט והודתי לו על ניסיונות התיווך של ישראל. דנו בדרכים לסיים את המלחמה", כתב נשיא אוקראינה זלנסקי בחשבון הטוויטר שלו.
(זלנסקי. בתקשורת עם בנט [צילום: AP])
+התובע בגרמניה פתח בחקירה נגד רוסיה בחשד לפשעי המלחמה
15:03 08/03/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
החקירה נוגעת לדיווחים על שימוש בפצצות מצרר, תקיפות בשכונות מגורים ותשתיות אזרחיות  ▪  כמו-כן יחקרו שימוש ביחידות צ'צ'ניות לצורך חיסול בכירים ופוליטיקאים באוקראינה, בהם הנשיא זלנסקי
(גרמניה. תחקור פשעי מלחמה [צילום: מרקוס שרייבר, AP])
+הדמגוג מתעורר
14:44 08/03/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
נתניהו יודע את האמת - אז ועתה אין לישראל אופציה עצמית ועצמאית להצליח בפעולה צבאית כזאת שאינה נערכת בשיתוף פעולה עם מדינות חזקות אחרות
(נתניהו. שחק עד דק [צילום: אויבר פיטוסי/פלאש 90])
+קמב"ץ חב"ד
14:37 08/03/22  |  ציפי לידר   |   לרשימה המלאה
ומי התגייס במקום הראשון לעזרת הקהילות היהודיות ותושבי אוקראינה במלחמת רוסיה? ניחשתם נכון: חב"ד (איך לא)  ▪  ומה פשר ההבנה ההדדית הנרקמת בין גנץ לביבי? התשובה-כיסא ראש הממשלה הנחשק!  ▪  ולקינוח פסוקו
(ללא הבדל דת וגזע [צילום: ברנאט ארמנגה/AP])
+ענקית האנרגיה shell פורשת מרוסיה
14:05 08/03/22  |  מירב ארד
ענקית האנרגיה "של" (shell) הודיעה שתפסיק לרכוש דלק וגז רוסייה, ותסגור את תחנות הדלק הפועלים ברוסיה
(shell. יוצאת מרוסיה [צילום: פרנק אגוסטין/AP])
+עם לבדד ישכון
13:47 08/03/22  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
מחשבות לא רק על מלחמה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה  ▪  תורת המלחמה הרוסית מדברת על התקפה רצופה של גלים בין-חיליים ובין-זרועיים, המכים ביעד בהתמדה - הקרב העמוק  ▪  לכן, תמוהה ההפוגה במתקפתם, שלכאורה, שוררת כעת באוקראינה
(פוטין. היה חייב לפלוש [צילום: Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP])
+אחרי אוקראינה: דרושה דוקטרינה לעיצומים
13:24 08/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
יותר מדינות יחפשו דרכים לעקוף את המערכת הפיננסית המערבית ובכך יחלישו את נשק העיצומים. לכן מציע אקונומיסט דוקטרינה להפעלתם: מעט עיצומים נקודתיים על הפרות של זכויות אדם, ועיצומים נוסח רוסיה על מלחמות תוקפניות
(הרובל איבד 28% מתחילת השנה [צילום: פאבל גולובקין, AP])
+קולבה: "רוסיה מחזיקה 300,000 אזרחים כבני ערובה במריופול"
12:51 08/03/22  |  מירב ארד
שר החוץ של אוקראינה, דמטירו קולבה: "רוסיה מחזיקה 300,000 אזרחים כבני ערובה במריופול ומונעת פינוי הומניטרי. ילד מת אתמול מהתייבשות בעיר. פשעי מלחמה הם חלק מהאסטרטגיה המכוונת של רוסיה. אני קורא לכל המדינות לדרוש בפומבי: רוסיה, תמח לאנשים ללכת!.
(קולבה. "פשעי מלחמה" [צילום: אוליבייה דולירי/AP])
+משרד החוץ הרוסי: פתוחים לשיח כן ומכבד עם ארצות הברית
12:19 08/03/22  |  מירב ארד
"רוסיה וארה"ב צריכות לחזור לעיקרון של 'דו-קיום בשלום' כמו במהלך המלחמה הקרה", כך ציטטה סוכנות הידיעות אינטרפקס את משרד החוץ הרוסי. משרד החוץ הוסיף כי הוא פתוח לשיח כן, מכבד והדדי עם ארצות הברית וכי נותרה תקווה שניתן יהיה להחזיר את הנורמליות ביחסים בין שתי המדינות.
(לברוב. שר החוץ הרוסי [צילום: פאבל גולובקין/AP])
+פוטין: "לא יהיה גיוס נוסף של חיילי מילואים למלחמה"
12:07 08/03/22  |  מירב ארד
בנאום המשובר בטלוויזיה לציון יום האישה הבינלאומי, הנשיא ולדימיר פוטין אומר כי "היעדים הקבועים" של רוסיה באוקראינה מבוצעים רק על ידי "אנשי שירות מקצועיים", וכי "לא יהיה גיוס נוסף של חיילי מילואים" - מדווחת סוכנות הידיעות AFP
(פוטין. נאום לרגל יום האישה הבינ"ל [צילום: AP])
+המודיעין האוקראיני: האטה בקצב התקדמות הרוסים
11:48 08/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
גורמי צבא באוקראינה טוענים כי מורגשת האטה בקצב ההתקדמות של הכוחות הרוסיים וכי בימים האחרונים נהרג גנרל רוסי שפיקד על הארמיה ה-41 של צבא רוסיה
(מתנדב אוקראיני בוחן גופת חייל סמוך לעיר חרקוב [צילום: אנדרו מריינקו, AP])
+סטודנטים מאוקראינה יוכלו להמשיך ללמוד באוניברסיטאות בהונגריה
11:36 08/03/22  |  מירב ארד
הונגריה הציעה לסטודנטים זרים שנפגעו מפלישת רוסיה לאוקראינה הזדמנות להמשיך את לימודיהם באוניברסיטאות בהונגריה - כך מדווחת רשת CNN.

(פליטים מאוקראינה בגבול הונגריה [צילום: דרקו ויג'ונוביץ, AP])
+חיה במלחמה
11:35 08/03/22  |  שושנה ויג   |   לרשימה המלאה

+ישראל שותקת
11:31 08/03/22  |  צבי גיל   |   לרשימה המלאה
בכות ילדי אוקראינה בצל פצצות רוסיה - את חמת ישראל לא שמענו  ▪  מדינת היהודים אטמה את אוזניה ורק דעת קהל מהדהדת צבעה קצת סומק של אנושיות על פני האומה הזאת
[צילום: אנדראה אלכסנדרו/AP]
+ינוקוביץ': על זלנסקי להשיג הסכם בכל מחיר
11:11 08/03/22  |  איציק וולף
נשיא אוקראינה לשעבר, ויקטור ינוקוביץ', קרא לנשיא הנוכחי, ולדימיר זלנסקי, להשיג הסכם עם הרוסים בכל מחיר. "זלנסקי - עליך להפסיק את שפיכות הדמים, ולהשיג הסכם בכל מחיר", אמר ינוקוביץ' המתגורר ברוסיה מאז שהודח מן הנשיאות בשנת 2014.
+נקברו בשולי המלחמה
10:54 08/03/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
המלחמה קברה, בין היתר, יוקר המחיה הבלתי נסבל, אשר בניגוד גמור לעוצמת הצהרות הפוליטיקאים על ממשלה יפהפייה והמצב גן עדן והכל דבש
(המלחמה השכיחה [צילום: יוסי אלוני])
+ביידן הודה לקוריאה הדרומית על הצטרפותה לסנקציות על רוסיה
10:14 08/03/22  |  מירב ארד
דובר נשיא קוריאה הדרומית אישר כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודה במכתב ששלח לנשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה-אין על הצטרפותו לעיצומים המוטלים על רוסיה. כך מדווחת (יום ג') סוכנות רויטרס.
(ביידן. שלח מכתב תודה [צילום: הבית הלבן ו-AP])
+שר החוץ האוקראיני התנצל על הטענות נגד אל-על
09:33 08/03/22  |  מירב ארד
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו פרסם התנצלות בעקבות הטענות נגד חברת התעופה אל-על. "אכן, כפתור התשלום 'מיר' נשאר באתר אל-על, אך השימוש בו נחסם. אני מודה לאל-על על פעולותיה ההומניטריות החשובות ומבקש את התנצלותי", כתב קולבה בחשבון הטוויטר שלו.
(דמיטרו קולבה. מתנצל [צילום: ג'ון מינצ'ילו/AP])
ההתצלות שפרסם קולבה בטוויטר
+לפחות תשעה הרוגים בהפצצת העיר סומי באוקראינה
09:15 08/03/22  |  מירב ארד
לפחות תשעה הרוגים בהפצצת העיר סומי באוקראינה במהלך הלילה, בין ההרוגים גם 2 ילדים - כך מדווחת (יום ג') סוכנות הידיעות AFP. עוד דווח כי רוסיה מתכננת לפתוח מסדרונות הומניטריים באוקראינה - כאשר רוב הנתיבים יובילו לרוסיה או לבעלת בריתה בלארוס. קייב טוענים כי המהלך הוא תעלול פרסומי שכן הרוסים ממשיכים בהפגזות.
(פינוי תושבים באירפין המופגזת [צילום: אמיליו מורנאטי/AP])
+פוטין מתכוון לספח את מזרח אוקראינה ולכונן במערבה את מדינת גליציה
09:00 08/03/22  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
מהנדס המערכות יואב נצר, החי בגרמניה והמתמחה ביחסים בינלאומיים, באסטרטגיה ובפוליטיקה, טוען כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתכוון לספח את מזרח אוקראינה לרוסיה ולכונן במערבה את מדינת גליציה
(תושבים עוזבים את העיירה בוקה ליד קייב [צילום: אולכסנדר רטושניאק/AP])
+עוד תוצאה של הפלישה: התרחבות העוני
08:43 08/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רוסיה ואוקראינה הן יצואניות מובילות של מוצרי מזון חיוניים, והללו מתייקרים גם בגלל הזינוק במחירי האנרגיה  ▪  המערב חייב לסייע למיליארד בני אדם הצפויים להיפגע, טוען דיילי טלגרף
(80% מייצוא שמן החמניות [צילום: יבגני מלולטקה, AP])
+זלנסקי חזר לארמון הנשיאות: לא מתחבא ולא מפחד
07:59 08/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
נשיא אוקראינה הודיע כי יישאר בקייב והצהיר שמדינתו תמצא כל רוסי שירה על הערים האוקראיניות ועל אזרחי המדינה ותעניש אותו  ▪  תקף את הרוסים על הפרת הסיכום להקמת מסדרונות הומניטריים: "הטנקים, הטילים והמוקשים הרוסיים עבדו במקום הסיכום על המסדרונות ההומניטריים"
(זלנסקי. הציג את הנוף מהארמון [צילום: מתוך הטלוויזיה])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשבונות פשוטים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה המגיב
8/03/22 11:35
2
עמעד
8/03/22 14:02
3
שמעון מהצפון
22/03/22 01:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
חלק שני משיחת עומק עם מהנדס המערכות יואב נצר, החי בגרמניה והמתמחה ביחסים בינלאומיים, באסטרטגיה ובפוליטיקה. בצה"ל שרת נצר בפיתוח אמצעי לחימה. נצר טוען כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתכוון לספח את מזרח אוקראינה לרוסיה ולכונן במערבה מדינה חדשה - גליציה, שתהיה מדינת חסות של רוסיה. להערכת נצר, פוטין לא יחזור בו מתוכניתו והמערב יתפשר אתו בגלל העוצמה הגרעינית שברשותו ורמיזתו כי יפעיל אותה. בהקשר זה נצר מטיל ספק בכושר ההשמדה של הנשק הגרעיני כפי שרוב האנשים מאמינים.
08/03/2022  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
העולם ניצב בפני משבר באספקת התבואה עוד לפני הפלישה לאוקראינה. מדד מחירי המזון של האו"ם כבר היה גבוה במונחים ריאליים יותר מאשר בשיא הרעב העולמי לפני עשור, כאשר מחאת המזון בטוניסיה הציתה את האביב הערבי. השוק העולמי הצר לתבואה, שמן צמחי ודשנים הוא אחד הסיבות לבחירתו של ולדימיר פוטין לפלוש כעת לאוקראינה, מתוך הנחה שגויה שהמערב לא יעז ללחוץ עליו בצורה חזקה מדי – סבור דיילי טלגרף.
08/03/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, הודיע בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות (יום ג', 8.3.22) כי יישאר בבירת אוקראינה, קייב, ולא יימלט ממנה. "אני נשאר בקייב, לא מתחבא ולא מפחד מאף אחד", אמר בסרטון שצולם מארמון הנשיאות.
08/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
היו ששאלו ותהו כיצד משפיעות הסנקציות והשלכות המלחמה באוקראינה על האזרחים הרוסים הקטנים - סאשה, איגור, אירינה, יוליה, שמנסים להתמודד במסגרת חיי היום יום עם צונאמי החדשות הרעות כלכלית ששוטף אותם.
08/03/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
סבב השיחות השלישי בין משלחות רוסיה ואוקראינה שהתקיים בבלארוס הסתיים ללא התקדמות. "השיחות לא עמדו בציפיות", אמר הנציג הרוסי לשיחות, והוסיף כי רוסיה מקווה שסבב השיחות הבא יוביל לפריצת דרך משמעותית יותר.
07/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il