|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
גינוי רוסיה בעצרת הכללית [צילום: האו"ם] בית הדין הפלילי, האג [צילום: פטר דג'ונג, AP]
גינוי רוסיה בעצרת הכללית [צילום: האו"ם]

רוסיה מפרה באוקראינה את החוק הבינלאומי

עצם המתקפה על אוקראינה הוא הפרה של נורמות יסוד במשפט הבינלאומי, וכעת עולות טענות לפיהן רוסיה מבצעת רצח עם במהלך הקרבות שורה של הליכים משפטיים מתנהלים נגד הקרמלין, ולמרות שלא יעצרו אותו - יש להם חשיבות בהעברת מסר לרוסיה ולעולם
12/03/2022  |   פנינה שרביט-ברוך, אורי בארי   |   כתבות   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

הפלישה הרוסית לאוקראינה מהווה את הפעולה המלחמתית הנרחבת ביותר בין מדינות מאז סיום מלחמת העולם השנייה ומאיימת על הסדר העולמי שנוסד בעקבותיו. לפלישה גם משמעויות משפטיות והמערכה נגדה כוללת כלים משפטיים.

הפלישה עצמה מהווה הפרה ברורה ובוטה של סעיף 2(4) למגילת האו"ם, שאוסר על מדינה את השימוש, או האיום בשימוש, בכוח כנגד שלמותה הטריטוריאלית או עצמאותה הפוליטית של מדינה אחרת. מדובר באיסור בעל מעמד-על במשפט הבינלאומי. מעניין לציין שהנשיא ולדימיר פוטין לא מתכחש לקיומו של איסור זה, אלא מנסה להצדיק את הפלישה על בסיס טיעונים משפטיים, כפי שעשה בהתנהלות מול אוקראינה בשנת 2014.

הטיעון הרוסי מתבסס על סעיף 51 למגילת האו"ם, המכיר בזכות הטבועה של מדינה לעשות שימוש בכוח להגנה עצמית בתגובה להתקפה חמושה כנגדה. בנאומו עם תחילת הפלישה ציין פוטין את הסכנה לארצו מהתרחבות נאט"ו מזרחה ומהצבת נשק מתקדם באוקראינה, אשר מהווה איום קיומי ומצדיק, לטענתו, שימוש בכוח כהגנה עצמית. ברור, כי אין בסיס עובדתי לטענה זו, שכן נדרש איום מוחשי על המדינה (שלא היה קיים במקרה זה, אף לפי הגישה המרחיבה את הזכות להגנה עצמית גם למניעת התקפה צפויה).

נימוק נוסף שניתן הוא שרוסיה פועלת מכוח זכות ההגנה העצמית הקולקטיבית, בכך שהיא באה להגן על הגורמים הפרו-רוסיים באוקראינה שהותקפו לכאורה על-ידי הממשל האוקראיני. מעבר לשאלת הביסוס העובדתי של טענה זו, הרי שהגנה עצמית קולקטיבית, המאפשרת למדינה להיענות לקריאה לעזרה מצד מדינה המתגוננת נגד תוקפנות, מתקיימת רק כאשר הגורם המזמין הוא מדינה ולא כאשר מדובר בגורמים לא-מדינתיים. להכרה הרוסית בעצמאות שני המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה, דונצק ולוהנסק, אין תוקף משפטי, ולפיכך, היא אינה יכולה להיענות לקריאה שלהן לבוא לעזור. מעבר לכך, השימוש בכוח לצרכי הגנה עצמית כפוף לעקרונות של נחיצות, קרי שאין דרך בלתי כוחנית להסיר את האיום, ושל מידתיות, קרי שלא מופעל יותר כוח מהנחוץ להסרת האיום.

על פניה, הפעולה הרוסית חורגת מאלו, ועל כך מעידות, בין היתר, המטרות המוצהרות של פירוז אוקראינה מנשק ו"דה-נאציפיקציה", שמלמדות על כוונה להפוך את אוקראינה לבת-חסות של רוסיה. הפלישה הרוסית לאוקראינה מהווה גם פשע של תוקפנות אסורה, ובנוסף מועלות טענות לפיהן הכוחות הרוסיים מבצעים פשעי מלחמה, כגון תקיפה מכוונת של אזרחים, תקיפות בלתי מידתיות ושימוש בכלי נשק אסורים.

הפעם הראשונה מזה 40 שנה
דיון מועצת הביטחון על הפלישה [צילום: ג'ון מינצ'ילו, AP]

מנגד, לאוקראינה עומדת כמובן הזכות להגנה עצמית. אוקראינה אף רשאית להזמין מדינות אחרות לסייע לה, ופעילות כוחנית שלהן נגד הכוחות הרוסיים תחסה תחת הזכות להגנה עצמית קולקטיבית ותהיה מותרת. חשוב לציין, כי דיני הלחימה חלים באופן זהה על שני הצדדים לעימות, ולכן גם הכוחות האוקראינים כפופים להם, על-אף שהם הצד שהותקף.

זאת ועוד: הפלישה עומדת גם בסתירה בוטה להתחייבות רוסיה במזכר בודפשט משנת 1994 לכבד את הגבולות הקיימים ואת השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה ולהימנע מאיום או שימוש בכוח מולה. המזכר נחתם כחלק מהצטרפות אוקראינה לאמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני (NPT) משנת 1968, והסכמתה להתפרק מכל הנשק הגרעיני שנשאר בשטחה לאחר התפרקות ברית המועצות (אשר היה בזמנו המאגר השלישי בגודלו בעולם). על המזכר חתומות גם ארה"ב ובריטניה.

ב-21 בפברואר, מספר ימים לפני הפלישה, פנתה אוקראינה למועצת הביטחון בדרישה לקיים התייעצות דחופה בהתאם לסעיף 6 במזכר, בנוגע לפעולות להרגעת המצב והבטחת ביטחון אוקראינה. מעבר לכך, הודעת רוסיה על הגברת הכוננות של הכוחות האסטרטגיים, כולל אלה המפעילים נשק גרעיני, עומדת בסתירה להצהרה המשותפת מ-3 בינואר 2022 שפרסמה יחד עם שאר החברות הקבועות במועצת הביטחון, שבמסגרתה קראו למנוע מרוץ חימוש ומלחמה גרעיניים, והצהירו, כי אסור שמלחמה כזאת תפרוץ לעולם.

מול ההפרות הבוטות של רוסיה מתקיימת פעילות במספר ערוצים בעלי אופי משפטי. הראשון הוא הערוץ של גופי האו"ם. כצפוי, ב-25 בפברואר הטילה רוסיה וטו על הצעת החלטה לגינוי הפלישה במועצת הביטחון. בהתאם לכך, ב-27 בפברואר אימצה המועצה החלטה פרוצדורלית (שבה אין זכות וטו), הקוראת לעצרת הכללית לקיים מושב חירום מיוחד בנושא.

הייתה זו הפעם הראשונה מזה 40 שנה שהמועצה נקטה צעד זה, בהתאם להחלטה 377 של העצרת הכללית משנת 1950, הידועה בשם "מתאחדים למען השלום". החלטה זו מסמיכה את העצרת הכללית לגבש המלצות לחברות האו"ם בדבר אמצעים קולקטיביים, לרבות שימוש בכוח, במקרים שמועצת הביטחון אינה מצליחה לממש את אחריותה לשמירת השלום והביטחון העולמי בשל העדר הסכמות בקרב החברות הקבועות. בהמשך לכך, ב-2 במארס אימצה העצרת הכללית, בתמיכה רחבה של 141 מדינות, בכללן ישראל, החלטה המגנה בחריפות את הפלישה הרוסית לאוקראינה וקוראת לה להסיג את כוחותיה משטח המדינה. רק חמש מדינות התנגדו להצעה.

בנוסף, ב-4 במארס גינתה מועצת זכויות האדם של האו"ם את ההפרות של רוסיה בפלישתה לאוקראינה והקימה ועדת חקירה לבחינת הפרות אלו וחשדות לפשעי מלחמה. ההחלטה התקבלה ברוב של 32 (ביניהן איחוד האמירויות וקטר) מול שתי מתנגדות (רוסיה ואריתריאה) ו-13 נמנעות (ביניהן סין והודו).

עוד טריבונלים בינלאומיים
חאן. חקירה בהקדם האפשרי [צילום: האו"ם]

הערוץ השני הוא הערוץ הפלילי. אוקראינה ורוסיה אינן חברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC), אולם אוקראינה נתנה ב-2015 את הסכמתה להחלת סמכות שיפוט בשטחה החל ב-21 בנובמבר 2013. בדצמבר 2020 קבעה התובעת היוצאת, כי יש יסוד לפתיחת חקירה בנוגע לפשעים שבוצעו אגב סיפוח חצי-האי קרים והלחימה במזרח אוקראינה בשנת 2014, אולם הותירה את ההחלטה לתובע החדש.

ב-28 בפברואר הודיע התובע כרים חאן, כי לאור המצב בכוונתו להתקדם ולפתוח בחקירה במהירות האפשרית, וכי ייכללו בה גם חשדות לפשעים שמתבצעים במהלך הלחימה הנוכחי. כדי לאפשר פתיחה מיידית של החקירה, ללא צורך באישור ערכאת קדם המשפט, פנו לתובע 39 מדינות חברות, בהובלת בריטניה, בבקשה לפתוח בה. בהמשך לכך הודיע התובע, כי נשלחו צוותי חקירה לאוקראינה לאיסוף ראיות. החקירה לא תתייחס לעצם הפלישה (פשע התוקפנות), שכן, כפי שהסביר התובע, אין לבית הדין סמכות לחקור נושא זה לאור העובדה שאוקראינה ורוסיה אינן חברות בבית הדין.

הערוץ השלישי הוא של טריבונלים בינלאומיים אחרים. ב-26 בפברואר הגישה אוקראינה תלונה לבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) נגד רוסיה, וביקשה סעדים זמניים. סמכות בית הדין מותנית בהסכמת מדינות להתדיין בפניו. העוגן לסמכות נמצא באמנה בדבר מניעתו וענישתו של פשע השמדת עם משנת 1948 (אמנת הג'נוסייד). לגביה יש לבית הדין סמכות על רוסיה ואוקראינה, לאור טענות רוסיה לפיהן מבצעת אוקראינה רצח עם במחוזות הבדלניים.

אוקראינה האשימה את רוסיה בעיוות המושג "רצח עם" ובהטחת האשמות שווא, וכן שבכוונתה לבצע פעולות של רצח עם נגד העם האוקראיני. בית הדין קבע שהבקשה לסעדים זמניים תידון בהקדם. בנוסף, תלויה ועומדת תלונה שהגישה אוקראינה לבית הדין נגד רוסיה בשנת 2017 על אפליה גזעית נגד אוקראינים בחבל קרים (תחת האמנה בדבר איסור על אפליה גזעית, ICERD), ובמימון ארגוני טרור בחבל דונבאס (תחת אמנת האו"ם נגד מימון טרור).

ישראל לא יכולה לשבת על הגדר
בידוד למדינה ששוברת את הכלים [צילום: האו"ם]

ב-28 בפברואר פנתה אוקראינה לבית הדין האירופי לזכויות אדם (ECtHR) בבקשה לנקוט סעדי ביניים דחופים נגד רוסיה. ב-1 במארס הורה בית הדין לרוסיה להימנע מלתקוף אזרחים ומטרות אזרחיות ולהבטיח את בטיחות צוותי הרפואה בשטח המותקף או הנתון למצור, ולעדכן על אודות מימוש ההוראה. יש לציין שבבית הדין תלויות ועומדות מספר תלונות נוספות מצד אוקראינה נגד רוסיה, וכי בינואר 2021 קבע בית הדין, כי התלונות לגבי הפרות שיטתיות של זכויות אדם בחצי-האי קרים קבילות ויידונו לגופן.

ברור כי הערוצים המשפטיים לא יעצרו את התקדמות הצבא הרוסי, אך יש להם חשיבות במובן המסר שהם מעבירים לרוסיה ולשאר העולם. הפלישה לאוקראינה מהווה מקרה מובהק של הפרה בוטה של עקרונות יסוד של המשפט הבינלאומי, תוך ערעור הסדר העולמי שנוסד אחרי מלחמת העולם השנייה. הגינויים לרוסיה מקיר לקיר, ההליכים נגדה והעיצומים חסרי התקדים המוטלים עליה, כאשר גם מדינות וביניהן סין נמנעות בהצבעה על החלטות נגדה, ממחישות את הבידוד שהוא גורלה של מדינה שמחליטה לשבור את הכלים, ואפילו כאשר מדובר במעצמה.

ישראל מגדירה את עצמה כמדינה מערבית, דמוקרטית ומתקדמת. ככל שישראל יכולה למלא תפקיד מועיל ביישוב הסכסוך, הרי שראוי שתפעל לשם כך. עם זאת, חשוב שלא תיתפש כמי שמקבלת, ולו בשתיקה, את התוקפנות הרוסית. מעבר למחיר האסטרטגי ביחסים עם בעלות בריתה, ובראשן ארה"ב, ולחיזוק הטענות המופנות נגדה עצמה כמדינה מפרת חוק ותוקפנית, ישיבה על הגדר עלולה למקם את ישראל בצד הלא-נכון של ההיסטוריה. מלבד זאת, היא אינה עולה בקנה אחד עם הערכים שמדינת ישראל מושתתת עליהם.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  12/03/2022   |   עודכן:  12/03/2022
פנינה שרביט-ברוך, אורי בארי
+בנט וזלנסקי שוחחו ממושכות בדרכים להפסקת הלחימה
22:44 12/03/22  |  עידן יוסף
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, שוחחו הערב. השיחה, שנמשכה יותר משעה, עסקה בדרכים להפסיק את הלחימה באוקראינה ובמאמצים שעושה ישראל בעניין. נשיא אוקראינה: "ביקשתי מראש ממשלת ישראל בנט סיוע בשחרור ראש עירית מליטופול שנחטף על-ידי הרוסים".

שר ההגנה של אוקראינה אמר כי "עמדת ישראל במלחמה תפגע באמון בין שתי המדינות - ננצח איתכם או בלעדיכם".
+הפליטים באים ולא בטוח שאלוקים יעזור
22:35 12/03/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
השיח הנוכחי הוא שיח אנטי מוסרי, אנטי חמלתי כמו נדמו כי ננעלו שער הרחמים ושער החמלה  ▪  העם היהודי אינו נזקק להיסטוריה הלא כל כך רחוקה כדי לדעת כי ייעודו הוא בתיקון עולם
לחבק את כולם [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+מרצ דורשת ביטול מכסת הפליטים מאוקראינה
21:33 12/03/22  |  עידן יוסף
‏מרצ הודיעה: נדרוש בישיבת הממשלה הכנסת פליטים מאוקראינה ללא מכסה. בהודעת המפלגה נאמר: "לתת מקלט בישראל לכל פליט ופליטה. בלי מכסות, בלי הבדל דת, גזע או מין זו חובתנו הבסיסית כישראלים וכבני אדם. נפעל בכל הכוח כדי שזה מה שיקרה".
+לשכת ראש הממשלה תדרכה כתבים בשבת
21:09 12/03/22  |  עידן יוסף
‏לשכת ראש הממשלה עשתה טלפונים בשבת, לכתבים זרים ברחבי העולם, ליידע אותם שבשום שלב ראש הממשלה בנט הציע לזלנסקי להתקפל (זמן ישראל).

מסיעת שס נמסר בתגובה: ״ראש הממשלה הראשון עם כיפה הוא ראש הממשלה הראשון הרומס את השבת בריש-גלי ופוגע בהמוני שומרי המסורת בארץ ובעולם שהשבת הקדושה יקרה לליבם. הקלות הבלתי נסבלת של בנט להפוך את יום השבת ליום חולין והכל בשביל תדרוך תקשורתי שיכול להמתין כמה שעות, ראויה לכל גינוי והוקעה. השבת תתבע את עלבונה. בושה וחרפה״.
+רוסיה מציידת חייליה בחליפות הגנה מנשק ביולוגי-כימי
20:23 12/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בארה"ב מדווחים: רוסיה פועלת ליצירת אמתלא כביכול לשם תקיפת אוקראינה בנשק ביולוגי-כימי  ▪  נציג רוסיה במועצת הביטחון: אוקראינה וארה"ב מתכוונות להשתמש בבעלי חיים נודדים על-מנת להפיץ נשק ביולוגי נגד הצבא הרוסי באוקראינה  ▪  ביידן: תקיפה בנשק כימי או ביולוגי תביא לריסוק כלכלת רוסיה
ציור קיר של פוטין בבלגרד שבסרביה ולצידו המילה "אח" [צילום: דרקו וג'ינוביץ'/AP]
+זלנסקי מנסה לקדם פגישת מו"מ בירושלים
19:53 12/03/22  |  עידן יוסף
‏נשיא אוקראינה זלנסקי: הצעתי לראש הממשלה בנט לקיים מו"מ בין אוקראינה לרוסיה בירושלים. דובר הקרמלין אמר שהשיחות בין קייב למוסקבה המשיכו כשיחות וידאו לאחר שהחלו בפגישות פנים אל פנים בבלארוס, כך לפי סוכנות הידיעות הרוסית RIA. גורם בכיר בארמון האליזה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שפוטין לא נשמע שהוא מוכן לסיים את הלחימה במהלך השיחה עם שולץ ומקרון.

יועצו של הנשיא זלנסקי על הטענות כי בנט דרש מנשיא אוקראינה להיכנע בפני רוסיה: "ראש הממשלה הישראלי לא ביקש מאוקראינה דבר בנוגע לדרישות של מוסקבה".

+פליטים שמעמדם לא יוסדר לא יוכלו לצאת מהמלונות שבהם ישוכנו
19:44 12/03/22  |  עידן יוסף
צה"ל יקלוט את הפליטים מאוקראינה ויעבירם למלון בת"א - אך עד הסדרת מעמדם הם לא יוכלו לצאת ממנו. בדיונים שהתקיימו היום, צה"ל הבהיר: לא נתעסק במעמדם - נסייע מבחינה לוגיסטית. גורמים במערכת הביטחון מתחו ביקורת על השימוש בצבא לטובת המשימה.
+רוסיה עושה שימוש בלחימה במל"טים מתוצרת ישראל
19:37 12/03/22  |  עידן יוסף
כתב בכיר בוול סטריט ג'ורנל מדווח: רוסיה עושה שימוש בלחימה באוקראינה במל"טים מתוצרת ישראל. ירוסלב טרופימוב, בכיר כתבי החוץ של העיתון, שיתף בחשבון הטוויטר שלו תמונות של מה שנראה כמו שרידי מל"ט רוסי שבו מוטבע סמל התעשיה האוירית לישראל.
+אוקראינה מדווחת על עוד גנרל רוסי בכיר שנהרג
19:33 12/03/22  |  עידן יוסף
דיווחים באוקראינה: גנרל רוסי שלישי נהרג באוקראינה בתוך שמונה ימי לחימה.
+אוקראינה: משאל עם מבוים יתקיים בחרסון
19:27 12/03/22  |  עידן יוסף
שר החוץ האוקראיני: רוסיה מתכננת לקיים 'משאל עם' מבוים בחרסון כפי שעשתה עם חצי האי קרים. ‏איגור קולייב, ראש עיריית חרסון אמר בראיון ל׳כאן 11׳‬⁩: "הרוסים שולטים בעיר, נגמר לנו האוכל".
+רוסיה מאיימת להשמיד שיירות נשק ותחמושת לצבא אוקראינה
15:23 12/03/22  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה
ריאקוב, סגן שר החוץ של רוסיה: "רוסיה הזהירה את ארצות הברית מפני ההשלכות של העברת הנשק לאוקראינה"  ▪  השיירות מעבירות טילים מתקדמים, רקטות, מרגמות ומטוסים ללא טייס  ▪  בזכות הסיוע הצבאי המועבר מארה"ב, בריטניה, גרמניה ומדינות נוספות, מצליחים לוחמי אוקראינה לפגוע קשות בצבא הרוסי ולעכב כיבוש קייב
(ריאקוב. "מטרות לגיטימיות" [צילום: AP])
+שר ההגנה של אוקראינה קורא: "להשתמש בכל הדרכים להתגבר על הרוע ולמנוע אסון"
13:57 12/03/22  |  יואב יצחק
שר ההגנה של אוקראינה פונה לאזרחי העולם וקורא לבלום את ההרג נגד האזרחים במדינתו: "ההודעה הזו תפתיע רבים. עם זאת, אני רואה בכך חשיבות. אני פונה אליך לא כשר ההגנה של אוקראינה. ואפילו לא כעורך דין. אלא כאדם המשוכנע שיש להשתמש בכל הדרכים להתגבר על הרוע ולמנוע אסון".
שר ההגנה של אוקראינה פונה לעולם
+ניצן הורוביץ: מערכת הבריאות תסייע בקליטה ובטיפול רפואי ונפשי לפליטים
11:03 12/03/22  |  מירב ארד
שר הבריאות ניצן הורוביץ כתב (יום שבת) בחשבון הטוויטר, בהתייחסו לפליטים מאוקראינה: "ההורים שלי היו פליטים. אנחנו מדינת פליטים ונרדפים. חובתנו לעזור לפליטים ונרדפים, גם אם אינם יהודים ולהשתתף במאמץ של המדינות הנאורות. בשעת צרה נרצה שיעזרו גם לנו. לכן מערכת הבריאות תסייע בקליטה ובטיפול רפואי ונפשי למשפחות הפליטים. זו חובתנו כבני אדם, כישראלים, בוודאי כיהודים."
פליטים אוקראינים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
+פורטוגל: נעצר הרב ליטבק בחשד שסייע לרומן אברמוביץ' להשיג אזרחות בניגוד לחוק
10:58 12/03/22  |  מירב ארד
מנהיג הקהילה היהודית בעיר פורטו שבצפון פורטוגל, הרב דניאל ליטבק, נעצר בחשד שסייע למיליארדר הישראלי-רוסי רומן אברמוביץ' להשיג אזרחות פורטוגלית שלא כחוק. כך דווח בעיתון הפורטוגלי "פובליקו". מעצרו של הרב ליטנק נעשה כחלק מחקירה מתמשכת המנוהלת על-ידי התביעה הציבורית בפורטוגל, לבירור השגת האזרחות על-ידי אברמוביץ'.
(רומן אברמוביץ' [צילום: צ'לסי])
+המל"טים האוקראינים מצליחים להשמיד משגרי טילים וטנקים רוסיים
10:47 12/03/22  |  מירב ארד
לפי גורמים בפנטגון, המל"טים של אוקראינה - דגמי Bayraktar TB2 מתוצרת טורקית, עדיין טסים בשמי אוקראינה וגם יורים טילים מונחים לעבר משגרי טילים, טנקים ורכבות אספקה ​​רוסיים - כך מדווח הניו-יורק טיימס.
+"מקווים שרוסיה תכבד את הפסקת האש"
10:40 12/03/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
משרד ההגנה הבריטי דיווח כי חיילי רוסיה נמצאים במרחק 25 קילומטרים ממרכז קייב  ▪  "הערים חרקוב, צ'רנייב, סומי ומריופול סובלות מהפגזות כבדות"
ירי טנקים של צבא רוסיה במריופול [צילום: אבגני מלולטקה/AP]
+פוטין מתחשבן עם האחראים למצג השווא המודיעיני
10:05 12/03/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
משום מה פוטין האמין ששצבאו יתקבל בברכה, ושהמערכת הפוליטית האוקראינית, לפחות בחלקה, תהיה שותפה להלך רוח כזה וחששה מעימות צבאי וחורבן יאפשרו לטנקים הרוסים, סליחה, "המשחררים" אליבא דפוטין, פשוט לזרום פנימה לתוך אוקראינה. אבל זה לא קרה כמובן, ועכשיו פוטין בא חשבון עם אלה שלדעתו אחראים למצג השווא המודיעיני הזה
פוטין. "פיטר גנרלים בצבא" [צילום: מיכאיל קלימנטייב, ספוטניק/AP]
+שרת המסחר האמריקנית מזהירה חברות סיניות מהפרת הסנקציות נגד רוסיה
09:55 12/03/22  |  מירב ארד
הניו-יורק טיימס דווח כי שרת המסחר האמריקנית, ג'ינה ריימונדו איימה לאסור את הגישה של חברות סיניות לטכנולוגיה אמריקנית אם יפרו את הסנקציות נגד רוסיה. ריימונדו ציינה כי שממשל ביידן עלול לנתק את הגישה של חברת SMIC, יצרנית השבבים הגדולה בסין, ויצרניות שבבים סיניות אחרות לכלים ותוכנות מתוצרת ארצות הברית שחשובים לייצור שבבים חדישים.
ג'ינה ריימונדו [צילום: פטריק סמנסקי/AP]
+איטליה תפסה את היאכטה של אוליגרך הרוסי אנדריי איגורביץ' מלניצ'נקו
09:37 12/03/22  |  מירב ארד
רשויות איטליה תפסו את היאכטה של ​​האוליגרך הרוסי אנדריי מלניצ'נקו ששוויה כ-530 מיליון אירו. התפיסה - במסגרת הצעדים שננקטים נגד טייקונים רוסים שנמצאים ברשימה השחורה של האיחוד האירופי. היאכטה עגנה בנמל טריאסטה. זוהי ספינת המפרש הגדולה בעולם. לפני שבוע נעצרו באיטליה היאכטות של האוליגרכים אלכסיי מורדשוב וגנאדי טימצ'נקו.
+זלנסקי: כ-7,000 בני אדם נמלטו מאוקראינה ביממה האחרונה
09:24 12/03/22  |  מירב ארד
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי: כ-7,000 בני אדם נמלטו מארבע ערים באוקראינה דרך המסדרונות ההומניטריים ביממה האחרונה. אתמול פונו כ-40,000 בני אדם ושלשום כ-35,000.
הנשיא זלנסקי [צילום: מתוך הטלוויזיה]
+סורוס: התקפת רוסיה על אוקראינה - תחילתה של מלחמת עולם שלישית
09:03 12/03/22  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה
איל ההון האמריקני ג'ורג' סורוס, שנודע כפילנטרופ ובמלחמתו נגד השחיתות במדינות רבות בעולם, מגלה: קדמה לפלישת רוסיה לאוקראינה מסמך הבנות בין נשיא רוסיה לנשיא סין, המכריז על שותפות הדוקה בין שתי המדינות  ▪  מעריך: פוטין רוצה להשאיר חותם ולהעמיד עצמו כצאר; המלחמה נגד אוקראינה היא רק חלק מהמהלכים שהוא מתכנן להשיב את רוסיה לגדולתה
(סורוס. תחזית קודרת [צילום: רונלד זאק, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוסיה מפרה באוקראינה את החוק הבינלאומי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
איל ההון ג'ורג' סורוס, המוכר בפעילותו הפילנטרופית ובמלחמתו נגד השחיתות - במיוחד במדינות מזרח אירופה ובמדינות העולם השלישי, מנפק תחזית קודרת באשר לכוונותיו של נשיא רוסיה, ולדמיר פוטין. לדבריו, פוטין שגה קשות בפלישתו לאוקראינה וגרם להתלכדות אירופה נגדו, אך נוכח המצב אליו הגיע - "הוא איבד קשר עם המציאות", ימשיך פוטין במתקפה ויסכן את העולם כולו.
12/03/2022  |  יואב יצחק  |   חדשות
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע (יום ו') על החלטתו להטיל סנקציות נוספות על רוסיה, וזאת בשיתוף עם מדינות ה-G7: קנדה, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה ויפן. סנקציות אלה מתווספות למכות הקודמות על רוסיה, שגרמו לנידויה ממערכת הכספים הבינלאומית, להפסקת הסחר עימה ולנזקים עצומים לכלכלה ברוסיה.
11/03/2022  |  יואב יצחק  |   חדשות
פלישתו של ולדימיר פוטין לאוקראינה סיימה את חופשת 30 השנים של ארה"ב מההיסטוריה. לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, היא ניצבת באירופה ובאסיה בפני יריבים עוצמתיים ותוקפניים השואפים להשתלט על שטחים ולהגדיל את מרחבי ההשפעה שלהם – והכל תוך התגרות בסדר העולמי שעיצבה ארה"ב ואשר שמר על השלום בעולם במשך שבעה עשורים. האתגרים מצד רוסיה וסין התפתחו במשך מספר שנים; הפלישה לאוקראינה היא המקלחת הקרה למדינות הדמוקרטיות כדי שיכירו במציאות החדשה. כך כותב בוושינגטון פוסט רוברט גייטס, ששירת בשמונה ממשלים והיה ראש ה-CIA בשנים 1993-1991 ושר ההגנה בשנים 2011-2006.
11/03/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
צה"ל הגביר את הכוננות בגבול הצפון לאחר הודעה אירנית על מותם של שני קצינים של "משמרות המהפכה" בהפצצה של ישראל על יעדים אירניים באזור שדה התעופה הבינלאומי של דמשק. גורמים ביטחוניים בישראל מסרו כי השניים עסקו בפרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה.
צבא רוסיה נערך באופן מחודש והרחיב את המתקפות שלו על ערים נוספות באוקראינה. בין היעדים החדשים שהותקפו הבוקר (יום ו', 11.3.22) - שדות תעופה במערב אוקראינה.
11/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il