|   15:07:40
דלג
  יאיר נבות  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
מקדונלדס בסנט פטרבורג. יותר מצ׳יזבורגר כן או לא [צילום: AP]

הרמה מחודשת של מעין מסך ברזל

ההודעה של רשת מקדולנדס מסמלת על עידן חדש, וקודר, הרמה מחודשת של מעין מסך ברזל, או לפחות מסך אלומיניום, ותהליך בו רוסיה חוזרת ומסתגרת פנימה, מנותקת ממרבית העולם החופשי
09/03/2022  |   יאיר נבות   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

1. שתי טיפות הנפט שלי על הודעת הנשיא ביידן על איסור לייבא נפט, גז טבעי ופחם מרוסיה לארה"ב ועל הודעת ר"מ בריטניה על איסור לייבא נפט מרוסיה: זה היה צפוי, ובמידה רבה גם די קל בגלל שבניגוד לאירופה, תלותן של ארה"ב ובריטניה בנפט/גז רוסי קטנה מאוד עד כמעט לא קיימת. רוסיה היא יצואנית הנפט השנייה הגדולה בעולם, אבל ארה"ב מייבאת רק 3% מהנפט שלה ממנה.

2. בריטניה גם כן ממש מעט. ואירופה? טוב ששאלתם. 60% מכלל ייצוא הנפט הרוסי מגיע לאירופה, שעדיין מכורה לנוזל השחור הסמיך. ההבדל העצום הזה הוא בדיוק הסיבה שבגללה הקאנצלר הגרמני שולץ סירב אמש בתוקף אפילו לשקול אמברגו נפט וגז.

3. בני אדם השתרכו בנחיל של תור ארוך שנמשך קילומטרים, כדי לגעת בגביע הקדוש, ולטעום את טעמו של הקפיטליזם בהתגלמותו שעל הגריל. הסמליות הייתה כמובן אדירה - הכמיהה לקציצת הבקר כמוה ככמיהה לחופש ולמה שיש לדמוקרטיה הקפיטליסטית להציע, ונצחון הקציצה המחיש היטב את ניצחון הדמוקרטיה על הקומוניזם. והרוסים השתגעו על זה.

4. בשנים שחלפו נפתחו ברחבי רוסיה עוד ועוד סניפים, עד שהגענו למספר הנוכחי של 850 מסעדות ברחבי רוסיה. הרשת פופולרית מאוד ברוסיה, כנראה בעיקר מאותן סיבות שהיא כזו בהרבה ערים אחרות בעולם. היא זולה, והצ׳ארם המערבי קסם לרוסים רבים, בעיקר אז, לפני שהתאפשר לרבים מהם לצאת מתחומי ברה"מ ולראות עולם באמת היא מאוד פופולרית גם היום, והמסעדות שלה במוסקבה ובערים אחרות מלאות להתפקע.

5. הפלישה הרוסית לאוקראינה, הסנקציות הקשות של ארה"ב והמערב נגד רוסיה, והאקסודוס העסקי ההמוני של מאות חברות ותאגידים מרוסיה עשו את שלהם - והודעה היום של רשת "מקדונלדס" אף היא סמלית מאוד, ועצובה.

6. לפני 32 שנה בישרה פתיחת החנות הראשונה של הרשת את תחילת החיבור בין ברה"מ ויורשתה רוסיה למערב באמצעות קשרי סחר וגלובליזציה, חיבור שהלך והעמיק וחיזק את הקשרים הללו מאוד. היום מסמלת ההודעה של הרשת על עידן חדש, וקודר, הרמה מחודשת של מעין מסך ברזל, או לפחות מסך אלומיניום, ותהליך בו רוסיה חוזרת ומסתגרת פנימה, מנותקת ממרבית העולם החופשי. זה הרבה יותר מצ׳יזבורגר כן או לא.

תאריך:  09/03/2022   |   עודכן:  09/03/2022
יאיר נבות
+הפדרציה היהודית בניו יורק אישרה מענק של 3 מיליון דולר לפליטים באוקראינה
00:40 10/03/22  |  איציק וולף
הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA) אישרה היום מענק חירום נוסף בסך 3 מיליון דולר כמענה לצרכים הומניטריים של תושבים שנותרו באוקראינה ולפליטים שנאלצו לעבור למדינות שכנות. הפדרציה תרמה עד כה למעלה מ-5 מיליון דולר לטובת תושבי אוקראינה מאז פרצה המלחמה.


+שרת האנרגיה האמריקנית קראה לחברות האנרגיה להגדלת התפוקה
00:06 10/03/22  |  איציק וולף
שרת האנרגיה האמריקנית, ג'ניפר גרנהולם, קוראת לחברות האנרגיה להגדיל את התפוקה כצעד שימנע במידה מסויימת את העליה הצפויה במחירי הדלק.

"אנחנו מצויים בשעת חירום, ועלינו להגביר באופן אחראי את האספקה לטווח הקצר - שם אנחנו יכולים להביא ליציבות של השוק ולצמצום הנזק למשפחות האמריקניות", אמרה.
+דיווח: נגידת הבנק הרוסי ביקשה להתפטר
00:02 10/03/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
אלווירה נביולינה נאלצת כעת להתמודד עם מציאות כלכלית איומה, בלתי אפשרית כמעט, עם צרות בצרורות ובכל החזיתות, מטבע קורס, ירידה בדירוג של רוסיה על-ידי חברות הדירוג, התקרבות לחדלות פירעון ובריחה המונית של עסקים ותאגידים בינלואמיים מרוסיה
(פוטין. סרב, על פי הדיווח, לקבל את ההתפטרות [צילום: AP])
+"יכריזו אזור אסור בטיסה רק אחרי שתפרוץ מלחמת עולם"
22:20 09/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
נשיא אוקראינה טוען כי מדינות המערב מתמהמהות בהגשת סיוע קריטי למדינתו בטענתן כי הכרזה על אזור אסור בטיסה בשמי אוקראינה יהפוך את המצב המתוח עם רוסיה לגרוע יותר  ▪  "גרוע עבור מי? עכשיו מאוד גרוע ובעתיד יהיה מאוחר מדי. הם יסגרו את השמיים אם המצב הנוכחי יימשך זמן רב, אבל נפסיד מיליוני בני אדם"
(זלנסקי. "פוטין יילך בוודאי לגהינום" [צילום: AP])
בית יולדות במריופול נפגע בתקיפה רוסית
+נסטלה ופיליפ מוריס יצמצמו פעילותן ברוסיה
22:00 09/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
חברת הטבק הבריטית אימפריאל ברנדס הודיעה על השעיה מוחלטת של פעילותה ברוסיה  ▪  מקדונלדס מעריכה כי תפסיד 50 מיליון דולר בחודש מסגירת עסקיה ברוסיה  ▪  אדידס מעריכה כי תפסיד הכנסות בגובה של 250 מיליון אירו
(יצומצם היצע סיגריות מרלבורו ברוסיה [צילום: גרי ברום, AP])
+פיליפ מוריס תשעה השקעות ברוסיה
18:32 09/03/22  |  עידן יוסף
החרם הכלכלי על רוסיה: חברת הטבק "פיליפ מוריס" הודיעה כי תשעה את ההשקעות ותצמצם את הייצור שלה במדינה, כך על-פי דיווח באוקראינה.
+האם ניתן לתפוס את אחוזות האוליגרכים באנגליה
18:24 09/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
במשך שנים רכשו אוליגרכים רוסים בתי יוקרה בלונדון ומחוצה לה במיליארדי ליש"ט - למרות האזהרות ולמרות הבטחות ממשלת בריטניה למנוע זאת  ▪  כעת הנכסים הללו נמצאים על כוונת העיצומים, אך גארדיאן אומר שספק אם ניתן להחרים אותם
הפגנה בלונדון נגד הפלישה לאוקראינה [צילום: אלברטו פזאלי, AP]
אברמוביץ. בית ב-150 מיליון ליש"ט [צילום: צ'לסי]
+עשרות פליטים שהגיעו לנתב"ג יוחזרו למדינות בטוחות במזרח אירופה
17:54 09/03/22  |  עידן יוסף
עשרות פליטים מעוכבים בנתב"ג בשעה זו, ברשות האוכלוסין אומרים שהמסורבים יוחזרו למדינה ממנה הם הגיעו. עוד הוסיפו כי כלל הנוסעים מגיעים ארצה ממדינות בטוחות כמו רומניה, פולין ומולדובה ולכן אין מניעה להוציאם (גלי צה"ל).

+מריופול: בית יולדות נהרס כליל; זלנסקי: ילדים מתחת להריסות
17:50 09/03/22  |  עידן יוסף
‏נשיא אוקראינה זלנסקי צייץ סרטון מתוך בית יולדות שהופצץ בעיר מריופול. לטענתו, יש ילדים שקבורים מתחת להריסות. תוך פחות משעה הסרטון יש קרוב לחצי מיליון צפיות. מועצת העיר מריופול דיווחה כי המקום נהרס כליל בהפצצות רוסיות. לטענת אוקראינה, לפחות 1,200 בני אדם נהרגו במריופול מאז החלה המלחמה. סגן ראש העיר טוען שכי אלו המספרים הרשמיים, אך מניין ההרוגים האמיתי צפוי להיות גבוה "פי שלושה או ארבעה".

משרד ההגנה הרוסי: הוצאנו מכלל פעולה 90% משדות התעופה הצבאיים של אוקראינה.

+האיחוד האירופי הודיע על עיצומים חדשים
17:47 09/03/22  |  עידן יוסף
האיחוד האירופי הודיע על עיצומים חדשים נגד 160 אנשים נוספים שבהם 14 אוליגרכים רוסים, הפסקת הקשר עם הבנק המרכזי של בלארוס וחסימה של 3 בנקים בלארוסיים ממערכת הסליקה הבינלאומית "סוויפט".

גם תאגיד המזון השוויצרי נסטלה הודיע שיעצור את השקעותיו ברוסיה. עם זאת, בחברה ציינו שימשיכו לספק מוצרי מזון חיוניים במדינה.
+רוסיה נערכת להלאמת נכסים של חברות רב-לאומיות שיעזבו את המדינה
17:44 09/03/22  |  עידן יוסף
מפלגת השלטון ברוסיה מאשרת את ההערכות לפיהן נעשות הכנות בממשלה להלאמת נכסים של חברות רב-לאומיות שיעזבו את המדינה. רוסיה מתחילה הליכי חקיקה להחזרת הפיקוח על מחירי מוצרי מזון, תרופות ומוצרים אחרים. בתוך כך, הבורסה בניו-יורק נפתחת היום בעליות שערים משמעותיות.
+שינוי בנקודות היציאה בנתב"ג בעקבות ריבוי נוסעים
17:37 09/03/22  |  עידן יוסף
רשות שדות התעופה מודיעה כי ממחר הנוסעים השבים מאילת יצאו ממסוף 3 ולא ממסוף 1 בנתב"ג. אין שינוי בטיסה מתל אביב לאילת. רישום הכניסה מתבצע במסוף 1. השינוי הוא לנוכח ריבוי הפליטים המגיעים מאוקראינה.
+פוטין מכין את הקרקע למהלך ארוך
17:25 09/03/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
יחריף ויחזק את תחושת המצור מבית, "רוסיה נגד המערב הרוצה בקריסתה", ולא ירפה מאוקראינה. הרעיון שפוטין יצא למלחמה כדי שזלנסקי יכיר בריבונות הרוסית על חצי האי קרים או בעצמאות היישויות הפרו-רוסיות בחבל דונבאס איננו מתקבל על הדעת. לא אלה ה"הישגים" שעבורם יעצור פוטין כעת
פליטי אוקראינה בפולין [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+"רוסיה ניתקה את צ'רנוביל מרשת האנרגיה"
15:15 09/03/22  |  עידן יוסף
בחברה המנהלת את אספקת החשמל באוקראינה טוענים שרוסיה ניתקה את תחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל מרשת האנרגיה.
+ נבזלין הודיע: "מוותר על אזרחותי הרוסית"
13:34 09/03/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
איש העסקים הישראלי כתב בפייסבוק: "אזרחות רוסית כשלעצמה הפכה לאות קלון שאינני רוצה לשאת עוד"  ▪  חברת הנפט שהקים יחד עם איש העסקים מיכיאיל חודורקובסקי הפכה ליעד לרדיפה על-ידי ממשלת פוטין
(ליאוניד נבזלין. "נגד השמדת העם האוקראיני" [צילום: AP])
+זלנסקי בפנייה לחיילים הרוסים: "תוותרו כל עוד אתם יכולים"
13:18 09/03/22  |  מירב ארד
נשיא אוקראינה ולדימיחר זלנסקי בפנייה לחיילים הרוסים: תוותרו כל עוד אתם יכולים.
"כמעט שבועיים מההתנגדות שלנו הראו לכם שלא ניכנע". הוא הוסיף: "נילחם עד שנחזיר את אדמתנו ועד שנשיב במלואו על כל ההרוגים שלנו. על הילדים המתים".
(הנשיא ולדימיר זלנסקי [צילום: לשכת העיתונות הנשיאותית של אוקראינה /AP])
+הקרמלין: "ארה"ב הכריזה מלחמה כלכלית נגדנו"
13:08 09/03/22  |  מירב ארד
הקרמלין בתגובה לסנקציות שהטילה ארה"ב: שארצות הברית הכריזה מלחמה כלכלית נגד רוסיה"
(הקרמלין, רוסיה [צילום: פבל גולובקין, AP])
+קרן המטבע הבינ"ל אישרה תמיכה של 1.4 מיליארד ד' לאוקראינה
12:57 09/03/22  |  מירב ארד
קרן המטבע הבינלאומית אישרה (יום ד') מתן תמיכה של 1.4 מיליארד דולר לאוקראינה. תספק סיוע במימון ההוצאות וחיזוק מאזן התשלומים של המדינה
(קרן המטבע הבינלאומית [צילום: AP])
+היחסים עם רוסיה: מילכוד 22 מבחינת סין
12:36 09/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ניו-יורק טיימס מסביר מדוע בייג'ינג אינה מרגישה בנוח עם המלחמה באוקראינה, ואף מציין שאם הנשיא שי יגיע למסקנה שהיא פוגעת בארצו - הוא עשוי לפעול לסיומה
(מנופי לחץ [צילום: מרטין מייסנר, AP])
+"שהשר יתמקד במשימה הלאומית ולא הוצאת דיבה"
11:27 09/03/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
שי תקף את המתווה של שקד: "מיון על-פי קריטריון של דת זה משהו שברחנו ממנו לאורך ההיסטוריה"  ▪  על-פי המתווה שהציגה אתמול שרת הפנים איילת שקד, ישראל תארח באופן זמני כ-20 אלף אזרחי אוקראינה ששהו בישראל לפני פרוץ הקרבות
(שקד. מצפה מהשרים להיות גאה במדינה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרמה מחודשת של מעין מסך ברזל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
איש העסקים הישראלי ליאוניד נבזלין הודיע (יום ד', 9.3.22) כי הוא מוותר על אזרחותו הרוסית. "כל מה שפוטין נגע בו גווע", כתב בפייסבוק נבזלין. לדבריו, "אזרחות רוסית כשלעצמה הפכה לאות קלון שאינני רוצה לשאת עוד. אני נגד המלחמה. אני נגד הכיבוש. אני נגד השמדת העם האוקראיני. אני אזרח ישראל, ואם לחשוב על אזרחות נוספת, הייתי גאה לקבל דרכון אוקראיני".
09/03/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
כאשר הפכה סין למעצמה בעשור שעבר, היא יצאה נשכרת מהמחלוקות הפוליטיות בין היריבות העולמיות. ארה"ב יזמה הסכם סחר באוקיינוס השקט כדי להתמודד עם עלייתה של סין, אבל מסיבות פוליטיות פנימיות אשררה אותו רק אשתקד. היא גם ניכרה בעלות ברית אירופיות במדיניות "אמריקה תחילה" של דונלד טראמפ. האיחוד האירופי היה כאוטי עוד יותר בשל פרישתה של בריטניה.
09/03/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שרץ הפנים איילת שקדת עונה (יום ד', 9.3.22) לשר התפוצות נחתן שי לאחר שתקף את מדיניות קליטת הפליטים שהציגה אתמול: "ששר התפוצות יתמקד במשימה הלאומית העומדת לפתחנו לקליטת עשרות אלפי עולים, ולא בהוצאת דיבתה של ישראל וערעור מדיניות ההגירה שלה", כתבה שקד בחשבון הטוויטר שלה. שקש הוסיפה: "ישראל תקלוט אזרחים מאוקראינה ורוסיה בהיקפים נרחבים מאוד גם ביחס לעולם, מצפה מהשרים להיות גאים במדינה שלהם ולא לצייץ בחוסר אחריות."
09/03/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
עמנואל נבון (במאמרו: "פגישת בנט-פוטין: ראש הממשלה הלך רחוק מדי", ד"ר עמנואל נבון, גלובס, 7.3.2022) קובע במאמרו זה שבנט הלך רחוק מדי בפגישתו עם פוטין במוסקבה. קביעה זו נראית אינסטינקטיבית (תחושת בטן) משום שהוא אינו מנמק במאמר את כותרת מאמרו. קביעה זו נעשית אעל-פי שהוא אינו יודע מה נאמר בפגישה, מה הייתה מטרתה, מה באמת הושג בה וכיצד תשפיע על האירועים הבאים באוקראינה ובאזורנו. בעיני זו מסקנה חסרת יסוד. השאלה מתי מנהיגים טועים במהלכיהם חשובה, אבל ערכה הוא בעיקר היסטורי ומשמעותו החמצת הזדמנת. השאלה האמיתית היא מה ידע בנט לפני הפגישה, מה ביקש להשיג בה, האם המטרות הושגו במלואן או רק בחלקן ומה הנזק שגרמה הפגישה, אם בכלל. נראה שמה שמנחה את נבון הוא העובדה ש"אינו אוהב" את הרעיון שבנט, כראש ממשלה צעיר וטרי העז לנקוט יוזמה מול פוטין הרוסי ועשה זאת חרף העובדה שבכך גילה עצמאות מדינית גם מול המערב וארה"ב בראשו. אני שולל גישה זו.
09/03/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
ארצות הברית דחתה את הצעת ממשלת פולין לעסקה סיבובית שבמסגרתה תעביר פולין 28 מטוסי קרב מסוג מיג-29 לאוקראינה, בתמורה למטוסי קרב אמריקניים שיועברו לחיל-האוויר הפולני. בהצעה זו ביקשו הפולנים לחזק את חיל-האוויר האוקראיני, הסובל מנחיתות אווירית ביחס לצבא רוסיה שפלש לאוקראינה, מן הצד האחד - ולחזק את חיל-האוויר הפולני במטוסים אמריקניים חדשים מן הצד השני.
09/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il