|   15:07:40
דלג
  משה ניסנבוים  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הספר שמוכיח

המשפט בישראל פחות ערכי מדיני התורה <br>

בעשרת הפרקים בספר שהוציא לאור מכאל פואה הוא מדגים את ההבדלים המשמעותיים בין משפט התורה לבין משפטי העמים בנושאים שונים כמו זכות הקנין, דיני השומרים, זכויות הרעיון, דיני השותפים וההשלכות שיש לדיני הקניין על בניית המשפחה היהודית
10/03/2022  |   משה ניסנבוים   |   ספרים   |   תגובות
הבדלים משמעותיים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

הבעלות אינה ענין הסכמי בלבד אלא היא מציאות אובייקטיבית מוחלטת שמקורה בבורא עולם והוא מאפשר לנו להיות בעלים על רכוש, בהתאם לכללים שהוא קבע.

אולי הגיע הזמן לבחור במערכת המשפט התורתית המורה לנו שאנו אורחים בעולמו של הבורא, וכל מה שניתן לנו רשות להשתמש בו צריך להיעשות באחריות תוך שמירה על הצדק?

ב. הקנין - רשות או חזקה

חוק יסוד כבוד האדם וחירותו קובע "אין פוגעים בקנינו של אדם".1 אולם כיצד נקבע מהו קנינו של אדם?

ב.1. זכות ראלית או זכות פרסונלית?

נחלקו הוגי הדעות בעולם ביחס לקנין. יש הטוענים כי הבעלות היא קשר ממשי בין הבעלים לחפץ, לטענתם יש לאדם זכות ראלית בחפץ. לעומתם טוענים אחרים כי אמירה זו היא חסרת שחר ואי אפשר לתאר שום יחס ממשי בין החפץ לאדם, לכן הזכות היחידה שניתן לדבר עליה היא ההסכמה בין בני אדם שחפץ מסוים שייך לאדם מסוים ואנו בני האדם לא מפריעים לו לעשות בחפץ זה ככל העולה על רוחו. זכות זו נקראת זכות פרסונלית. לדוגמה: נתאר לעצמנו אדם שלקח חוטי צמר וארג מהם בגד, ברור לנו שבבגד הארוג יש משהו שהוא של האורג. ייתכן שהחוטים לא שלו, אבל העבודה שהושקעה בבגד היא זכות ממשית בבגד - זכות ראלית. כאשר ימכור האורג את החפץ לחברו, לא יוכל יותר האורג לטעון לבעלות על הבגד אף על-פי שהוא פרי עבודתו כיוון שהוסכם בין המוכר-אורג הבגד לבין הקונה, שהמוכר מעביר את כל זכויותיו בחפץ לקונה, ואנו כחברה נותנים לכך גושפנקא. כאן באה לידי ביטוי הזכות הפרסונלית. נבהיר את ההבדל שעשוי לצמוח מהבדלי הגישות בדוגמה הבאה. ראובן נתן רשות לשמעון להציב שלט פרסום בשדה שלו. אם הזכות היא ראלית משמע ששמעון (בעל השלט) קנה זכות בגוף הקרקע של ראובן ואם ראובן (בעל הקרקע) ימכור את הקרקע ללוי, לוי יקנה אותה יחד עם הזכות של שמעון (בעל השלט) להמשיך ולפרסם. אולם אם הזכות היא רק פרסונלית משמע ששמעון (בעל השלט) קנה זכות רק מול ראובן בעל הקרקע הנוכחי, וברגע שתסתיים בעלותו של ראובן על הקרקע תפקע גם זכותו של שמעון (בעל השלט). מבלי להכריע בסוגיה זו ברור שכל עוד לא יתבע לוי משמעון להסיר את השלט, יעמוד השלט במקומו. כלומר הבחינה של הזכות הראלית מגיעה לעולם רק כאשר יש תביעה פרסונלית2 כך שלמעשה גם מי שסובר שהבעלות היא זכות ראלית נאלץ להודות שהביטוי היחיד של הבעלות היא בעצם בזכות הפרסונלית, כלומר ביכולת של בעל הזכות לתבוע מכל אדם אחר שלא יפריע לו להשתמש בחפץ שלו.

ב.2. הזכות הראשונית - מציאותית או הסכמית?

וכאן ניתן לשאול ומנין זכות הקנין הראשונה? כלומר באיזה שלב בהיסטוריה הפך האדם לבעל רכוש יותר מהקוף או מהפרה שהוא עכשיו הבעלים שלהם? התשובה היא שבאותו רגע שאדם החזיק ברכוש מסוים, תפס פיסת ארץ כלשהי, השתלט על בעל חיים או כל רכוש אחר הוא הפך לבעליו. כל זה היה נכון כל עוד אף אחד אחר לא ניסה להשתלט על אותו רכוש, אבל כאשר שניים ניסו להשתלט על אותו רכוש נוצרה בעיה. כאן הגיעה מערכת המשפט הראשונה שקבעה כללים בין בני האדם. לא נעים להשוות אבל גם בתוך חבורת גזלנים יש כללים למי מותר לקחת מה. במובן מסוים גם אנו כחברה אנושית בעצם השתלטנו על העולם וקבענו כללים כדי שנוכל להמשיך ולקיים את הסדר החברתי בינינו. יוצא אם כן שלפי משפט העמים הבעלות במהותה היא כלל לא ענין מציאותי אלא הסכמה אנושית. הסכמה זו מתחילה בנוהג החברתי. מה שמקובל על הכל שהוא שלי הוא שלי בלי שום פקפוק. אולם מהרגע שיש ויכוח עם האחר הטוען במעשה או בדיבור לזכות מסוימת במה שאני חושב לשלי עוברת ההחלטה להכרעה המשפטית. ההכרעה המשפטית לא מתיימרת לקבוע מה המציאות אלא מה הוא ההסדר הנכון מבחינת הסדר הציבורי. לפי תפיסה זו אין משמעות למציאות "הבעלות" כיוון שזו לא קיימת באמת אלא היא פרי הפרשנות של כל אחד מהצדדים. לפי תפיסה זו בית המשפט לא מכריע מה המציאות אלא נותן לה עוד פרשנות שנועדה לאפשר חיי חברה תקינים. אומנם הוגים שונים התיימרו לייחס לבעלות זכות ראלית בחפץ, אך גם לשיטתם זכות זאת באה לידי ביטוי רק כאשר יש תביעה שכנגד הבעלות כפי שהסברנו לעיל. כאשר נוהג אדם בדבר מסוים מנהג בעלות, מתוך תחושת בעלות הרי הוא יוצר את מציאות הבעלות כפי שלמעשה התחילה הבעלות הראשונה בעולם, כל עוד לא תיסתר תחושה זו על-ידי תביעה מאדם אחר.

לעומת זאת משפט התורה מניח שיש מציאות אובייקטיבית של בעלות3. בירור הבעלות חשוב בראש ובראשונה לאדם המרגיש רגש בעלות כלפי דבר מסוים, כדי לדעת האם אכן מותר לו לנהוג מנהג בעלות בדבר או לא. אדם הרוצה לדעת שאינו נכשל באיסור גזל, או האם הוא יכול לצאת ידי חובה בחפץ מסוים במצוות המחייבות בעלות כמו נטילת לולב בסוכות, יכול שיפנה לבית הדין בבקשת בירור האם הדבר המסוים בבעלותו או לא. במערכת זו הקניין מתחיל מבורא עולם

שלא רק ארג את העולם אלא גם יצר את החוטים, כלומר הכל שלו באמת. כך אומר אברהם למלך סדום "הרימותי ידי אל-ה' א-ל עליון, קונה שמיים וארץ"4 וכך חיבר הפייטן "בּורֵא עולָם בְּקִנְיָן"5, כלומר ה' קנה את העולם על-ידי בריאתו. ולכן בתחילה "ל-ה' הארץ ומלואה",6 אבל לאחר מכן חלוקה "הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַ-ה', וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי-אָדָם"7 כלומר קיבלנו רשות שימוש. רשות זו היא לא תמיד בעלות, לדוגמה: ניתן להשתמש בחפצי הפקר גם בלי להיות הבעלים שלהם. גם כאשר יש רשות שהיא בעלות יכולה רשות זו להיות מוגבלת מבלי לפגוע בבעלות. לדוגמה: יכול שיהא אדם בעלים של ארבעה מינים בסוכות ורק אם הם יהיו ממש שלו הוא יצא ידי חובת מצוות הנטילה - כלומר הוא בעל זכות ראלית בהם.8ובמקביל לבעלות זו אסור לו להשחית את ארבעת המינים בגלל איסור בל תשחית (על אף שיש לו את היכולת לעשות זאת). כלומר הבעלות המליאה של האדם בנכס מוגבלת בבעלות העל של בורא עולם שקבע כי אין להשחית סתם ללא סיבה. חשוב להדגיש כי במערכת המשפט הכללית מבחן הבעלות הוא דווקא ביכולת ההשחתה וכל הגבלה ביכולת זו היא פגיעה מהותית בזכות הקנין9.

ב.3. צדק או סדר ציבורי?

לסיכום נושא זה, השדר העולה ממשפט העמים הוא שבעצם לא חשוב כיצד רכש אדם את הבעלות על נכס מסוים, עד לרגע בו יעמוד מולו אדם אחר שיטען גם הוא לבעלות על אותו נכס. במקרה זה כדי למנוע סכסוכים והתפוררות החברה תתערב מערכת המשפט, ותקבע בכלים שלה מה הוא ההסדר החברתי הנכון. לעומת זאת מערכת המשפט התורתית בנויה על צדק.

לא לחינם המילה 'רכוש' נקרא מהסוף להתחלה 'שוכר'. אתה בעל הרכוש מחזיק ברכוש כשוכר המשכיר מ-ה', הבעלים המוחלט של כל העולם. אם כן דגל אדום נוסף מונף לעברנו. האם משלימים אנו עם מערכת המשפט הכללית שיש בה מן הנוחות אך הסדר הציבורי בראש מעייניה, גם כאשר נפגע הצדק. עד כאן עסקנו במקור לזכות הקנין. עתה נברר את ההבדל ביחס בין שתי השיטות ל"מעשה הקנין".

חידוש משפט התורה

כל מי שמצוי בשנים האחרונות בליבת העיסוק המשפטי במדינת ישראל מבין עד כמה מדובר בנושא טעון ומורכב שנמצא על סדר היום לא פחות מזה הפוליטי. החל מחקירות נתניהו, פסיקות בג"ץ בענייני ביטחון וכלכלה (ובעצם, בהכל) וכמובן - המאבק בין דת ומדינה שמקבל צבעים מאוד עזים כשהוא מגיע אל בית המשפט ושם עוסקים בו בצורה חופשית.

אמנם זה לא תמיד היה כך; עם ישראל התנהל לפי משפט התורה החל מראשיתו עוד ממתן תורה לפני 3,300 שנה. אלא שעם הקמת מדינת ישראל, החילונית והליברלית מבחינת ערכיה מחד-גיסא, ומאידך החוסר בהלכות מדינה כמו בתחומי הכלכלה, הביטחון, התרבות, הצבא, המשטרה ועוד, הפך הצורך בדינים ברורים בנושאים אלו למוחשי.

אלא שלצערנו נדמה כי מעט מאוד רבנים עסקו בכך במהלך השנים. וכך, החוק הבריטי עם נגיעות עות'מאניות שהוחל בלית ברירה עם הקמת המדינה בשל הצורך במערכת משפט גם אם באופן זמני הפך לקבוע. בנוסף, הוכנסו גם חוקים מספרי דין ממדינות אחרות ומשפט התורה שכונה הדין העברי קיבל ביטוי רק במצב של לאקונה משפטית.

זה כמובן לא אמור להיות כך, בלשון המעטה. כעת, מבקש מיכאל פואה להביא אל קדמת הבמה את חידוש משפט התורה. לדבריו: "חידוש משפט התורה במדינת ישראל דרישת הצדק זה החלום, זו הבשורה שיש לנו כעם ה' לכל העולם".

האמירה הזו מסתמכת על מחקר מקיף ומורכב שערך פואה אחרי שנים ארוכות של חינוך בבתי ספר ובישיבות וכן בעקבות העשייה הפוליטית והחברתית העניפה שלו במערכות שונות במדינת ישראל תוך שהוא משמש בתפקידים בכירים ומגוונים. כך למשל הוא כיהן כמנכ"ל מנהיגות יהודית בראשות משה פייגילין וכיועץ של השר כחלון במשרד הרווחה.

לאחר שנים של עשייה בשדה הציבורי והפוליטי הוא התפנה בעידודה של אשתו מלכי ללימוד תורה. הרקע לכתיבת הספר אומר מיכאל, הוא לימוד מחקרו היחודי של שבתי בן דב בתורת דיני הקניין. במחקר זה חושף שבתי בן דב הבדלים משמעותיים מאוד בין משפט התורה לבין משפטי העמים ובכלל זה החוק במדינת ישראל".

"במהלך הלימוד הצלחתי בחסדי ה' להעלות על הכתב תובנות הממחישות את העדיפות של משפט התורה הן מבחינה ערכית מוסרית והן מבחינת השלמות המבנית, יחד עם הרלוונטיות שלו לימינו." מוסיף מיכאל.

וכך, בעשרת הפרקים שבספר הוא מדגים את ההבדלים המשמעותיים בין משפט התורה לבין משפטי העמים בנושאים שונים כמו זכות הקנין, דיני השומרים, זכויות הרעיון, דיני השותפים וההשלכות שיש לדיני הקניין על בניית המשפחה היהודית.

פואה מסכם ואומר מוטל עלינו לגאול את המשפט ולהביא את בשורת הצדק לעולם. "הספר הזה מיועד לציבור שהזהות היהודית של מדינת ישראל חשובה לו. הוא נועד לעורר את הרצון והתשוקה בקרב ציבור זה לחידוש משפט התורה במדינת ישראל".

הערות

1. חוק יסוד כבוד האדם וחירותו סעיף 3.

2. ניתוח זה הוא ביחס למשפט העמים. במשפט התורה אמור שמעון לברר האם הוא לא גוזל את לוי כאשר הוא משתמש בקרקע שלו.

3. שערי יושר שער ה פרק א' ד' "וביאור ענין זה הוא לענ"ד על-פי הקדמה כללית דכל דיני המשפטים של דיני ממונות בין איש לרעהו, אינם כדרך כל מצוות התורה, דבכל המצוות הוא מה שהזהירה לנו תורה בעשה ול"ת, חיוב קיומם עלינו הוא העיקר לקיים מצות ה', ובדיני ממונות אינו כן, דקודם שחל עלינו מצות ה' לשלם או להשיב, צריך שיוקדם עלינו חיוב משפטי, דהרי אף אם קטן הוא הגוזל דאינו בר מצוות, מ"מ מוטל על בי"ד להציל עשוק מיד עושקו לכוף את הקטן להחזיר החפץ הגזול לבעליו, ועוד כלל עיקרי בזה דהיכא שאנו דנים על איזה זכות וקניין של אדם באיזה חפץ או שעבוד ממון, אין אנו דנים כלל על ענין שמירת איזו מצוה, אלא ענין מציאות למי קנוי הדבר, ומי ומי ראוי על-פי תורת המשפטים להחזיק את החפץ" וכן במדות לחקר ההלכה חלק ב' מדה י"א אות ד': "וההגדרה המדויקת היא זו, שאין הבעלות באה מצד הלא תגזול אלא להפך. שהלא תגזול בא מצד הבעלות, - ובעלות זוהי מציאות ככל מציאות".

4. בראשית י"ד כ"ב.

5. זמירות למוצאי שבת – איש חסיד היה, ישי בן מרדכי.

6. תהילים כ"ד א'.

7. תהילים קט"ו ט"ז.

8. "גם כל הקנינים שישראל קונה אותם יש להם יחס נפשי מן הקונה לדבר הנקנה. לא רק שהקנין מסמן שזה שלו ולא של אחרים אלא שמתוך קניני התורה .... פועל הקנין גם בעצם הדבר שיהיה יחס נפשי בין הנקנה לקונה" - מי מרום י"ג עמ' ח'.

9. "מה שמאפיין את זכות הבעלות ומציין אותה מכל יתר הזכויות הריאליות, הרי זו הרשות לפעול בדבר על-ידי אכילתו, על-ידי השחתתו החומרית או על-ידי שינוי גופו" (שב"ד דיני הקניין ספר א' חלק א' פרק ב' הערה נ"א. ראה עוד בדיני הקניין בספר א' חלק ב' פרק ב' פסקה א') ואילו בדיני ישראל נתקלת הבעלות קודם-כל בהגבלה, שאין אדם רשאי להשחית נכס שעשויים אנשים ליהנות ממנו, וביחוד אילנות עושי-פירות. להשחית - משמע לפעול בנכס שלא בדרך הנאה תכליתית, כי אם רק דרך קלקול ובזבוז - והפועל כן, עובר משום "בל תשחית" ולוקה מכת מרדות מדרבנן, ואף כשגוף הנכס שלו . במקביל לכך אפשר להזכיר בשיטות אחרות את איסורי השחתת הרכוש, החלים אף על הבעל עצמו, על-פי סע׳ 317 ואילך של פקודת החוק הפלילי במדינת ישראל דהאידנא או על-פי סע׳ 388 ואילך של החוק הפלילי בגרמניה. אולם, איסורים אלה חלים רק במקרים העשויים לסכן את הציבור או שיש בהם צער-בעלי-חיים או פגיעה בזכות מסוימת של הזולת. איסור עקרוני כגון זה שבדיני ישראל אינו ידוע כנראה בשיטות אחרות . (שב"ד דיני הקניין ספר ג' פרק ג' א.1.)

תאריך:  10/03/2022   |   עודכן:  10/03/2022
משה ניסנבוים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המשפט בישראל פחות ערכי מדיני התורה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מלבד העלילה הסוחפת יש בספרים הללו גם תובנות מרתקות על חשיבות המשפחה בעידן המודרני ועל עניינים נוספים שמאירים אותם באור מפתיע
08/03/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
לא רציתי להתחיל מהסיפור שלי ושל אבא. אבא לא היה אוהב את זה: הוא כנראה היה בוהה באוויר במבט לא מאוד מרוצה, ומפטיר כלאחר יד משהו כמו "בן אדם לא צריך להתחיל דברים מעצמו". אז החלטתי להתחיל ממארה. ולא כי הסיפור שלה כל כך חריג, יהיו בעמודים הבאים סיפורים שילחצו על הלב שלכם הרבה יותר חזק. אבל אני חושב שדווקא הסיפור של מארה היה זה שגרם לי לעצור, באמצע ההליכה, ולהגיד לעצמי "רגע! כל זה חייב להפוך לספר".
02/03/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
פתח דבר
21/02/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
פרק מתוך הספר: אל תקרי פוסח
21/02/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים

20/02/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il