|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

לתת זריקת אנרגיה ליחסי ישראל-מצרים

משבר האקלים והצורך להתמודד עימו בתחום האנרגיה תופסים מקום חשוב בדיפלומטיה המצרית לישראל ומצרים יש אינטרסים חופפים בתחומים אלו, והן יכולות להשתמש בהם כדי לפתח את היחסים המתחממים ביניהן
19/03/2022  |   אופיר וינטר   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
בסיני אין פרויקטים משמעותיים [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]

בשנים האחרונות זוכה נושא האקלים למקום בולט בשיח הפוליטי והציבורי במצרים. ב-2015 הקימה מצרים את "המועצה הלאומית לשינויי אקלים" כגוף האחראי על גיבוש אסטרטגיה כוללת וריכוז מאמצים ממשלתיים בנושא, ובהמשך עדכנה את הרכבה וסמכויותיה. ב-2016 השיקה מצרים מסמך חזון לשנת 2030, ובמרכזו יעדים בתחום הפחתת זיהום האוויר, מעבר לאנרגיות ירוקות ולתחבורה נקייה, טיפול במי שפכים ושמירה על המגוון הביולוגי.

ב-2020 השיקה מצרים מרכז מצוינות ללימודים סביבתיים שנועד להציבה בחזית העולמית של חקר שינויי האקלים, והנפיקה איגרות חוב ירוקות בסך 750 מיליון דולר לגיוס מימון לפרויקטים סביבתיים. בוועידת האקלים שנערכה בגלזגו בנובמבר 2021, הציגה מצרים אסטרטגיה לאומית מעודכנת להתמודדות עם שינויי אקלים עד 2050, שמטרתה יצירת הלימה בין מאמצי הפיתוח הפנימיים במדינה לפרוטוקולים הבינלאומיים בנושאי סביבה.

הפעלתנות המצרית בסוגיית האקלים נובעת מארבעה שיקולים. ראשית, האיום הישיר שמשקף משבר האקלים על מצרים. ראש הממשלה, מוצטפא מדבולי, ציין בפורום הצעירים העולמי, כי מצרים היא אחת המדינות הפגיעות ביותר להתחממות הגלובלית, אף על-פי שתרומתה לפליטת גזי החממה בעולם עומדת על 0.6% בלבד. עליית הטמפרטורות ומפלס מי הים מאיימים לפגוע באזורי החוף שבהם מתגוררים 22% מתושבי מצרים, באתרי תיירות מרכזיים ובשטחי חקלאות בדלתא של הנילוס. פגעי האקלים עלולים לגרור בעקבותיהם עוני, גלי הגירה וחוסר יציבות פוליטית. הנזק הכספי הכולל שצפוי להיגרם למדינה בעשורים הקרובים עקב השלכות משבר האקלים נאמד על-ידי המכון המצרי למחקרים אסטרטגיים (ECSS) ב-500-100 מיליארד לירות מצריות.

שנית, מצרים רואה עצמה כנציגת המדינות המתפתחות, במיוחד באפריקה, בשל היותה המדינה המובילה ביבשת בתחום ההתמודדות עם פגעי האקלים וניסיונה העשיר בארגון כנסים בינלאומיים. באמצעות אירוח ועידת האקלים בשרם א-שייח מבקשת מצרים להעמיד את עצמה ואת יתר מדינות אפריקה במוקד סדר היום העולמי ולרתום את הקהילה הבינלאומית לסייע להן דרך מענקים והלוואות, השקעות בפרויקטים ירוקים וידע טכנולוגי. לתפיסתה, רק סיוע חיצוני מאסיבי יבטיח את יכולתן של מדינות מתפתחות למלא את חלקן במאמץ הגלובלי להפחתת פליטת גזי החממה.

מצרים רוצה להנהיג
תחנת כוח בצפון קהיר [צילום: עמר נביל, AP]

שלישית, התפקיד המצרי המוביל בהתמודדות עם משבר האקלים, משמש את קהיר ככלי דיפלומטי בטיפוח עוצמתה הרכה. באמצעות הנושא הסביבתי – שהפך אקוטי בשנים האחרונות – שואפת מצרים למצב את עצמה כשחקנית קונסטרוקטיבית בעיני המערב בכלל וארה"ב בפרט, לבסס את מנהיגותה האזורית ולהסתמן כיעד אטרקטיבי להשקעות הון בפרויקטים ירוקים.

ואכן, רבים מהדוברים בפורום הצעירים העולמי שיבחו את מצרים על היותה "מופת לעולם" ו"מובילת דרך" בסוגיות סביבתיות. הנכסיות המיוחסת למצרים בנושא הסביבתי מחזקת את האינטרס הבינלאומי ביציבותה ומייצרת מיתוג חיובי, המאזן במידת מה ביקורות הנמתחות עליה במערב בנושאי זכויות אדם.

רביעית, מצרים מעוניינת להרים תרומה ישירה להתמודדות עם משברי האקלים והאנרגיה העולמיים דרך הפיכתה למרכז של גז בטווח הקצר ואנרגיות מתחדשות בטווח הבינוני-ארוך, בפרט עבור מדינות אירופה, אפריקה והמזרח התיכון. בפורום הצעירים העולמי הצהיר א-סיסי, כי בכל משבר יש הזדמנות והביע תקווה שמצרים תשמש מקור אנרגיה זול ונקי עבור אירופה דרך חיבור עם רשתות החשמל של יוון וקפריסין וכן עבור שכנות נוספות, בהן סודן, לוב, סעודיה, ירדן וישראל.

מדבולי הוסיף, כי אנרגיות מתחדשות אמורות להיות מקור ל-20% מכלל האנרגיה במדינה ב-2022 ו-42% ב-2035. שר החשמל והאנרגיות המתחדשות, מוחמד שאכר, העריך בפורום, כי עלותן של אנרגיות שמש ורוח הופכת נמוכה ותחרותית יותר הודות לפיתוח טכנולוגיות המאפשרות את אגירתן.

למצרים שורת מיזמי דגל בתחום האנרגיות הירוקות: הפארק הסולארי "בנבאן" במחוז אסואן, הגדול מסוגו במזרח התיכון ומהגדולים בעולם, אחראי על ייצור יותר חשמל מאשר סכר אסואן; טורבינות הרוח בראס ראע'ב וג'בל אל-זית מספקות חשמל נקי לכמיליון משפחות; תחנת הכוח הגרעינית בדבעה אמורה להתחיל לפעול ב-2028 ולספק שבע שנים מאוחר יותר 3% מהאנרגיה במצרים; ערים ירוקות, בראשן הבירה האדמיניסטרטיבית החדשה, אמורות להסתמך על אנרגיות מתחדשות. כמו-כן, מקודמים מיזמים להפקת מימן ירוק לתעשיות, להסבת מכוניות מדלק לגז ולייצור מכוניות חשמליות.

משבר האקלים מציב בפני האנושות אתגר חובק עולם, המצריך שילוב ידיים בין מדינות ועמים, והדבר נכון בוודאי למצרים ולישראל החולקות סביבה אקלימית משותפת, שממנה נגזרים אתגרים דומים. הללו כוללים אספקת אנרגיה נקייה, מניעת זיהומי ים ויבשה, מניעת הצפות יישובי החוף עקב עליית מפלס מי הים, שמירה על המגוון הביולוגי בים וביבשה, דאגה לביטחון מים ומזון, עצירת המדבור והתמודדות עם אסונות טבע דוגמת שיטפונות ושריפות. מהלכיה של מצרים לעידוד פעילות אזורית משותפת עם מדינות שכנות בנושאי אקלים, כפי שבאו לידי ביטוי בפורום הצעירים העולמי, עולים בקנה אחד עם האינטרס הישראלי ויוצרים בסיס להעמקת ולהרחבת הקשרים בין קהיר לירושלים.

לא רק שת"פ בגז הטבעי
תנופה ביחסי המדינות [צילום: קובי גדעון, לע"מ]

בשנים האחרונות מילא הגז הטבעי תפקיד מרכזי בחימום השלום בין ישראל למצרים: מצרים סיפקה לישראל יעד לייצוא גז טבעי ומתקני הנזלה, ואילו ישראל סיפקה למצרים מקור גז נוסף ותמכה במיצובה כמרכז אנרגיה אזורי ובכינון פורום הגז של מזרח הים התיכון (EMGF) בהובלת קהיר. הגז הישראלי צפוי להמשיך לזרום למצרים לפחות עד סוף העשור ולשתי המדינות יש אינטרס לעגן את מעמדו כ"תחנת ביניים" במעבר מפחם לאנרגיות נקיות יותר.

בטווח הקצר, ייצוא הגז הישראלי למצרים אף צפוי לגדול על-רקע משברי האנרגיה באירופה ובלבנון, שהחמירו עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה. בה בעת, נוכח המגמה העולמית להסתמכות גוברת על אנרגיות מתחדשות, נראה, כי השימוש בגז צפוי להצטמצם בטווח הבינוני והארוך, ועל שתי המדינות להתחיל להיערך יחדיו, כבר עתה, לעידן שאחרי הדלקים הפוסיליים.

המשך שיתוף הפעולה הפורה בתחום האנרגיה מצריך, אפוא, את המדינות לגוון את קשריהן ולעסוק לצד הגז באנרגיות מתחדשות. גם בתחום זה פוטנציאל הסינרגיה מבטיח. שתי המדינות שמו לעצמן כיעד להשקיע בשנים הקרובות בפיתוח מואץ של מקורות אנרגיה מתחדשים; לישראל ידע טכנולוגי ייחודי ואילו למצרים תשתיות מפותחות, שטחים נרחבים להצבת קולטים סולאריים וחזון שאפתני לחיבור רשתות האנרגיה האזוריות. בחצי-האי סיני, למשל, אין עדיין פרויקטים משמעותיים בתחום האנרגיה המתחדשת. אלה, אם יקומו, עשויים לשרת בעתיד את מצרים, ישראל ורצועת עזה, וארגונים כמו ה-EMGF, האיחוד למען הים התיכון (UfM) וסוכנות האנרגיה הבינלאומית יכולים לשמש פלטפורמה לקידומם.

השתתפות ישראל, בפעם הראשונה, בכנס האנרגיה EGYPS (Egypt Petroleum Show) שנערך החודש בקהיר, מהווה איתות נוסף לתנופה ביחסי המדינות. שרת האנרגיה, קארין אלהרר, הובילה את המשלחת הישראלית לכנס, וזכתה למחווה אישית מהנשיא א-סיסי, שניגש לברך אותה למול מצלמות הטלוויזיה. מחווה זו שיקפה את הערכת הנשיא לתרומתה של ישראל לחיזוק מעמדה של מצרים כמרכז אנרגיה אזורי ואת נכונותו להחצין את הקשרים המתהדקים בין המדינות בתחום הגז.

בטקס הסיום של פורום הצעירים העולמי הודיע א-סיסי על עידוד שיח בין קבוצות של צעירים ממצרים וממדינות נוספות בעולם לקראת ועידת האקלים בשרם א-שייח. בחודש שעבר השרה הישראלית להגנת הסביבה, תמר זנדברג, ציינה אף היא את ועידת האקלים הקרובה כהזדמנות לחיזוק שיתופי פעולה אזוריים, וחשפה, כי היא פועלת עם מקבילתה המצרית, יאסמין פואד, להקמת פורום אקלים אזורי של מדינות המזרח התיכון.

בעוד מצרים עסוקה זה מספר שנים בנושא האקלים, ישראל מנסה להדביק את המתרחש בעולם בהקשר זה על-ידי גיבוש אסטרטגיה כוללת והצבת יעדים ארוכי טווח. שני הצדדים ייצאו נשכרים מהרחבת השיח בין גורמי ממשל, חברה אזרחית, מומחים וצעירים, במטרה לגבש חזון סביבתי מתואם ולעצב מדיניות שתשרת את צרכיהם המשותפים.

הכותב הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  19/03/2022   |   עודכן:  19/03/2022
אופיר וינטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לתת זריקת אנרגיה ליחסי ישראל-מצרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האירניים הגיע ב-15 במרס לבגדד כדי להמשיך ולנסות לאחד את הכוחות השיעים בעירק כדי להקים ממשלת אחדות. הוא נכשל עד כה בניסיונות לרכך את עמדתו של המנהיג השיעי מוקתדא צדר, שזכה ברוב בבחירות ומעוניין להקים ממשלה שלא תהיה נתונה להשפעתם של אירן או של גורמים במערב.
החסות של בית המלוכה הסעודי לצליינות מקנה לו כבוד ויוקרה בעולם המוסלמי. מלך סעודיה מכונה "חַ'אדִם אל-חַרַמַיין" - משרתם של שני המקומות הקדושים. בנוסף, בית המלוכה מרוויח מהתיירות הדתית כ-12 מיליארד דולר בשנה (עד לתקופת הקורונה). גם אם יימצא תחליף לנפט, תמשיך סעודיה לצבור הון עתק מתיירות דתית. מה הם שני המקומות הקדושים?
16/03/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
טיסתו של טיסן ששיגר חיזבאללה ב-18.2.22 במרחב האווירי הישראלי במשך כ-40 דקות והצלחתו לשוב לתחום לבנון הייתה פעולת תודעה קינטית מובהקת. האירוע זכה לחשיפה רחבה בכלי התקשורת של חיזבאללה והוצג כהצלחה גדולה, המבטאת לכאורה את סופה של העליונות האווירית של ישראל במרחב הלבנוני ומייצרת בראייתו רכיב נוסף במשוואת ההרתעה בינו לבין ישראל.
יש קו מחבר בין המחווה החריגה של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, שניגש לשיחה עם שרת האנרגיה קארין אלהרר, שישבה בכיסא גלגלים, לעיני כל המשתתפים בכנס האנרגיה בקהיר, לבין מסעותיו של הנשיא יצחק הרצוג במדינות מזרח הים התיכון, שהחלו עם ביקורו ביוון; ובין זו ואלה לבין מסע הפיוס שמנהל נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מול המדינות הסוניות המתונות ומול ישראל.
12/03/2022  |  ד"ר ערן לרמן  |   כתבות
צה"ל הגביר את הכוננות בגבול הצפון לאחר הודעה אירנית על מותם של שני קצינים של "משמרות המהפכה" בהפצצה של ישראל על יעדים אירניים באזור שדה התעופה הבינלאומי של דמשק. גורמים ביטחוניים בישראל מסרו כי השניים עסקו בפרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il