|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
הר הבית ברמדאן [צילום: סלימאן חאדר/פלאש 90]

הדוגמה הסעודית: הפוטנציאל הכלכלי של הצליינות לירושלים

בכל שנה מרוויחה סעודיה מיליארדי דולרים שאינם משוק הנפט אלא מתיירות דתית. האם למדינת ישראל יש פוטנציאל דומה? התשובה בהחלט חיובית. להלן הסיכויים לעומת הסיכונים
16/03/2022  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות

החסות של בית המלוכה הסעודי לצליינות מקנה לו כבוד ויוקרה בעולם המוסלמי. מלך סעודיה מכונה "חַ'אדִם אל-חַרַמַיין" - משרתם של שני המקומות הקדושים. בנוסף, בית המלוכה מרוויח מהתיירות הדתית כ-12 מיליארד דולר בשנה (עד לתקופת הקורונה). גם אם יימצא תחליף לנפט, תמשיך סעודיה לצבור הון עתק מתיירות דתית. מה הם שני המקומות הקדושים?

מכה ואל-מדינה: אוצר דתי וכלכלי
מכה בסעודיה [צילום: עמאר נביל/AP]

התיירות הדתית של מיליוני מוסלמים למערב סעודיה (מחוז החג'אז) מחולקת לשלוש קטגוריות:

א. החג' - הביקור בכַּעְבַּה (בית התפילה של אברהם/אִבְּרַאהִים) הוא חובה על כל מוסלמי פעם אחת בחייו לפחות, אלא אם כן הוא סובל מבעיה רפואית או כלכלית שאינה מאפשרת זאת. עונת החג' היא בד'וּ אל-חִיגַ'ה, החודש השנים-עשר והאחרון בלוח השנה המוסלמי. החג' הפך בשנים האחרונות להוצאה כבדה, בעיקר בשל העלייה הדרמטית ברמת האירוח והאבטחה בעיר מכה. סעודיה בנתה מלונות רבים וגורדי שחקים והעיר השתנתה ללא היכר. גם אמצעי הביטחון והתחבורה בין תחנות החג' השתפרו אך גם תרמו להתייקרות החג'.

ב. העומְרַה - עלייה למכה שאינה בעונת החג'. בניגוד לחג', זו מצוות-רשות מומלצת ולכן התיירות מסוג זה זולה יותר. אולם העומרה בזכות אורכה מהווה אף היא מקור הכנסה משמעותי לקופת הממלכה הסעודית.

ג. הזִיַארַה - הביקור בקברו המפואר של נביא האיסלאם מחמד בעיר אל-מדינה, כ-340 ק"מ צפונית למכה, נהוגה כל השנה ואף היא כמו העומרה אינה בגדר חובה. רוב העולים שמבצעים את החג' או את העומרה ממשיכים גם לזיארה באל-מדינה כי הם כבר נמצאים באזור, מה שמכניס הון רב לעיר זו. הזיארה אף היא התקדמה מאוד בשנים האחרונות בזכות סלילת רכבת "אל-חַרַמֵיין" (שני המקומות הקדושים) המקצרת את משך הנסיעה בין הערים לשעתיים נסיעה בלבד.

מה עם אל-אקצה

בירושלים מתקיימת הזיארה המוסלמית לאל-אקצה, כלומר ל"אל-חַרַם א-שַרִיף" (הר-הבית). אולם עלייתם של המוסלמים לשם מתבצעת כיום על-ידי הפלשתינים בלבד, אף שהמסורת המוסלמית ממליצה לכל המוסלמים בעולם על "קשירת האוכפים" ("שַד א-רִחַאל"). כלומר, נסיעה לביקור דתי כדי להתפלל בשלושת המסגדים של מכה, אל-מדינה וירושלים. אל-אקצה נחשב למקום אליו עשה נביא האיסלאם מחמד את ה"אִסְרַא", המסע הלילי הפלאי מהכעבה במכה לירושלים. לפי המסורת המוסלמית, עלה מחמד מכיפת הסלע לשבעת הרקיעים (ה"מִעְרַאג'") ופגש את כל הנביאים. אל-אקצה היה גם כיוון התפילה הראשון (ה"קִבְּלַה"), לפני שנצטווה מחמד להחליפו בכעבה במכה.

בשנים האחרונות התעורר ויכוח על הסוגיה בקרב אנשי דת מוסלמים. חכמי הלכה מוסלמים פסקו כי הזיארה לירושלים אסורה למי שאינו פלשתיני מקומי. הנימוק היה שהביקור בירושלים כרוך בקבלת ויזה מישראל. עצם הבקשה לאשרה כזאת פרושו הכרה בישראל בכלל ובשלטונה על ירושלים בפרט. הפולמוס בנושא היה בעיקר בין חכמי הלכה מקטר ומסעודיה. המועצה ההלכתית האיסלאמית העולמית השוכנת בסעודיה פסקה לפני כשש שנים כי הזיארה לירושלים היא מצווה חשובה המומלצת לכל המוסלמים בעולם. פסיקה זו התבססה על קביעתו של המופתי (פוסק ההלכה) הבכיר בסעודיה השיח' עבד אל-עזיז אבן באז (חי בשנים 1999-1912). בפַתְוּה (פסק הלכה) שלו, שהיא עדיין זמינה באינטרנט, הוא נשאל: "לאור ההבנה בין הערבים והיהודים, האם מותרת הזיארה למסגד אל-אקצה והתפילה בו? ובמיוחד במצב של הסכמה ממדינות ערב?" והשיב: "הזיארה למסגד אל-אקצה היא סוּנַה (מנהג של הנביא מחמד שיש לחקותו) כאשר מתאפשר הדבר, בגלל דבריו של הנביא מחמד: 'לא תקשור את אוכפך אלא לצד שלושת מסגדים: המסגד הקדוש (הכעבה במכה), מסגדי זה (באל-מדינה) ומסגד אל-אקצה'. מוסכם כי היא (המסורת) מהימנה".

פסק הלכה זה סותר לחלוטין את החלטתו של השיח' יוסף קרדאוי, ששימש יו"ר התאחדות אנשי הדת המוסלמים בנסיכות קטר. קרדאוי אסר במפורש את הזיארה לאל-אקצה שפרושה לדידו הכרה ב"ישות הכיבוש" (ישראל). פסיקה זו נתמכה גם על-ידי אגודת חכמי הדת של פלשתין, והתנועות האיסלאמיות בירדן ובישראל (הפלג הצפוני בראשותו של ראאד סלאח). לפני כשנתיים, בראיון לאל-ג'זירה, הביע המופתי של ירושלים מחמד אחמד חוסין דעה מעט יותר מתונה, לפיה העלייה לאל-אקצה מותרת לכל המוסלמים בעולם אך רק אם התיירות מגיעה מירדן או מהרשות הפלשתינית ובאישורן בלבד ולא מישראל. כלומר, אינה במסגרת ההכרה ב"ישות הציונית" או הנורמליזציה עמה.

הוויכוח בין סעודיה לקטר מתמקד בשאלה האם הסוגיה הפלשתינית צריכה להוות מחסום בפני קיום מצוות הזיארה לאל-אקצה. לפני כשש שנים נימק שאהר חמדאן, ראש איגוד סוכני התיירות והנסיעות הירדני את תמיכתו בפסק ההלכה הסעודי. לטענתו, כאשר ערך הנביא מחמד את המסע הלילי לאל-אקצה המוסלמים אפילו לא שלטו בפלשתין והיא הייתה עדיין בשליטה ביזנטית נוצרית, אז מה מונע מהמוסלמים לבצע את הזיארה כעת? יש להניח כי האינטרס הכלכלי לפתוח את התיירות לאל-אקצה למדינות המפרץ יזכה לא רק לתמיכתם של בעלי האינטרסים הכלכליים בירדן, אלא גם לברכתו של נותן החסות הדתית לאל-אקצה, מלך ירדן. עבדאללה מלך ירדן מבין היטב את הפוטנציאל הכלכלי האדיר של תיירות זו, שתקדם גם את ארצו והוא מעוניין בהידוק הקשרים עם מדינות המפרץ. כהאשמי, צאצא ישיר של הנביא מחמד, בידיו כוח השפעה לא מבוטל בסוגיה זו. יש להניח כי גם האמירויות ובחריין ינקטו עמדה דומה לזו של הסעודים ביחס לנושא אל-אקצה.

פוטנציאל אדיר: תיירות דתית מנסיכויות המפרץ

הסכמי אברהם, ובראשם הנורמליזציה עם האמירויות ובחריין, פתחו פתח להזדמנויות כלכליות חדשות. תיירות הדת היא בהחלט אחת מהאופציות הללו. אזרחים שהתראיינו באמירויות לאחר חתימת ההסכם בשתי המדינות הללו, הביעו התרגשות רבה באשר לאפשרות שיוכלו לבקר באל-אקצה. תיירות של מוסלמים אמידים מהמפרץ הפרסי לא תהיה דומה לתיירות שנראתה בישראל עד כה. הגעתם תדרוש פיתוח רב של ירושלים וסביבתה, הקמת מלונות בסטנדרטים גבוהים ביותר ושירותים תיירותיים יוקרתיים אליהם רגילים התיירים ממדינות הנפט. הרווח הצפוי מתיירות כזו יכול להגיע לממדים עצומים, אם לוקחים בחשבון שמצוות הזיארה אינה מוגבלת בזמן ויכולים להגיע עשרות אלפי תיירים בכל חודש מבחריין ומהאמירויות, ובעתיד גם מסעודיה ומדינות מוסלמיות נוספות.

הפלשתינים: צפי להתנגדות וגם לתמיכה

יש להניח כי בחברה הפלשתינית תעורר תיירות מסוג זה שתי תגובות מקבילות וסותרות. ברשות הפלשתינית תקום מחאה גדולה יותר מזו שכבר קיימת נגד הנורמליזציה וזעם על "בגידתן" של נסיכויות המפרץ. יש להניח כי ההסתה נגד התיירות המפרצית תהיה בעיקר מקרב חוגים לאומנים ודתיים קיצוניים - בראשם חמאס והתנועה האיסלאמית בירדן ובישראל (הפלג הצפוני).

אלא שבמקביל תיווצר ככל הנראה גם תמיכה של ההנהגה הפלשתינית המתונה ושל בעלי עסקים ברשות הפלשתינית, כמו שאירע בירדן בחוגי התיירות. התומכים יהיו אלה שיבינו את הפוטנציאל העצום הגלום בפיתוח התיירות ממדינות המפרץ. יתר על כן, התיירים העשירים ירצו לקיים את מצוות הזיארה גם בחַרַם אל-אִבְּרַאהִימִי (מתחם קבר אברהם בחברון) דבר שיתרום משמעותית לשגשוגה של הרשות הפלשתינית.

יש לקוות שמנהיגי האזור יפנימו את הפוטנציאל הכלכלי האדיר הטמון בתיירות הדתית. אין ספק כי לצד היתרונות הכלכליים קיימים סיכונים לא מעטים, אך הנושא בהחלט ראוי למחשבה בדרגים הפוליטיים. ייתכן שהאינטרס הכלכלי יביא לשולחן אחד את מנהיגינו, יחד עם יו"ר הרשות הפלשתינית, מלך ירדן ונציגים מהאמירויות ומבחריין (ואולי גם מלך מרוקו, אף הוא נחשב לצאצא של הנביא מחמד). אומנם השיח יהיה כלכלי בעיקרו אך הוא יכול בהחלט להניע תהליכים מדיניים לכיוון החיובי.

תאריך:  16/03/2022   |   עודכן:  16/03/2022
ירון פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדוגמה הסעודית: הפוטנציאל הכלכלי של הצליינות לירושלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
טיסתו של טיסן ששיגר חיזבאללה ב-18.2.22 במרחב האווירי הישראלי במשך כ-40 דקות והצלחתו לשוב לתחום לבנון הייתה פעולת תודעה קינטית מובהקת. האירוע זכה לחשיפה רחבה בכלי התקשורת של חיזבאללה והוצג כהצלחה גדולה, המבטאת לכאורה את סופה של העליונות האווירית של ישראל במרחב הלבנוני ומייצרת בראייתו רכיב נוסף במשוואת ההרתעה בינו לבין ישראל.
הנסיך חמזה, אחיו למחצה של עבדאללה מלך ירדן, עושה מאמצים ניכרים, בסיוע אמו המלכה נור, להשתחרר ממעצר הבית שבו הוא נתון קרוב לשנה, בהוראת המלך, לאחר שהמודיעין הירדני חשף באפריל 2021 את מעורבותו לקשירת קשר נגד המלך במטרה לזעזע את יציבות הממלכה.
בשנה האחרונה חל שיפור ניכר בקשרי החוץ של קטר, באופן המעצים את מעמדה והשפעתה. ברקע, בין השאר, הסכם הפיוס שנחתם ב-2021 בינה לבין כמה משכנותיה במפרץ; הסיוע שמגישה קטר לארצות הברית בסוגיית אפגניסטן ובתיווך בינה לבין אירן; המלחמה באוקראינה, הממחישה את מרכזיותה בשוק האנרגיה העולמי; היותה המדינה הערבית הראשונה שתארח השנה את טורניר גביע העולם בכדורגל. התפתחויות אלו צפויות להקרין גם על אינטרסים ישראלים.
05/03/2022  |  יואל גוז'נסקי  |   כתבות
עבדאללה מלך ירדן ושניים מבניו של נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, החזירו נכסים בקרדיט סוויס - אחד משני הבנקים הגדולים בשווייץ ומן הבנקים המובילים בעולם. כך חושפים (יום א', 20.2.22) עשרות עיתונים ברחבי העולם בפרסום מתואם. חשבון אחר היה שייך לבניו של מפקד שירותי המודיעין בפקיסטן, אשר העביר מיליארדי דולרים מארה"ב ומדינות אחרות למוג'הידין באפגניסטן בשנות ה-1980.
20/02/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
העיתון הטורקי סבאח חשף כי ארגון הביון הטורקי MIT סיכל התנקשות אירני באיש העסקים הישראלי יאיר גלר. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, נתן חסותו לגלר. על-פי הדיווח, ביקשו האירנים להתנקם בישראל על חיסול ראש תוכנית הגרעין האירנית, מוחסן פחריזאדה, בנובמבר 2020 ולחבל ביחסים שבין ישראל לטורקיה. עוד דווח כי שמונה מתוך תשעת חברי החוליה שעקבה אחרי גלר נעצרו.
11/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il