|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
באבי-יאר [צילום: אפרם לוקצקי, AP]

אוקראינה חייבת התנצלות ליהודים

מומלץ לשגריר אוקראינה להמליץ בפני ממשלת אוקראינה להתנצל בפני העם היהודי על רצח יהודים בידי אוקראינים לאורך הדורות ועל שיתוף פעולה עם הנאצים בחיסול יהודים במלחה"ע השנייה, לפני שהוא בא בדרישות - לא בקשות - מישראל
20/03/2022  |   רבקה שפק ליסק   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

באוקראינה הייתה קהילה יהודית גדולה במשך כ-1,000 שנים. היהודים סבלו מרדיפות ופוגרומים והשיא היה בימי מלחה"ע השנייה כאשר אוקראינים רבים עזרו לנאצים בחיסול כ-1,600,000 יהודים. כעת, כאשר אוקראינים מביעים אכזבתם מהיותה של ישראל ניטרלית ודורשים ממנה להצטרף למתנגדי פוטין בפומבי ולשלוח ציוד מלחמתי ולא רק ציוד הומניטרי כדאי לבקש מהם להתנצל תחילה על מה שעוללו ליהודים במשך כ-1,000 שנים ובשואה.

ההתיישבות היהודית מראשיתה באוקראינה

יהדות אוקראינה הייתה קהילה יהודית גדולה במזרח אירופה, באזור התואם לגבולותיה הנוכחיים של אוקראינה. אוקראינה הוקמה כישות מדינית נפרדת בתחילת המאה העשרים. אבל במשך כאלף שנים נחשבו היהודים שחיו בשטחי אוקראינה כיום לגדולה בקהילות עם ישראל בתפוצות, עד להשמדתה הכמעט מוחלטת במלחמת העולם השנייה.

דן שפירא קבע במחקרו ששמה הקודם של העיר קייב היה סמבטס. השם קייב ניתן לה על-ידי הכוזרים ופירושה בכוזרית היה Kui - גדת הנהר, ו-ev - יישוב. היהודים הראשונים התיישבו באוקראינה במאה ה-7 בתקופת השלטון הכוזרי. בקייב הייתה קהילה יהודית. ויש עדות על המשך קיומה בסוף המאה ה-10 כפי שמתברר מ"תעודת קייב" בה יש עדות שבקייב היה רובע יהודי. אלכסנדר קוליק הביא ראיות על התיישבות יהודים באוקראינה עוד לפני השתלטותה של רוסיה על האזור. כלומר, בתקופה הכוזרית. על-פי מחקרו היו יהודים בקייב וצ'רניגוב במרכז, בוולין במערב, בסוזדל בצפון מזרח וטמוטורוקן בדרום. מוצאם של היהודים שהתיישבו באוקראינה לפני הכיבוש הכוזרי היה מביזנטיון. קוליק הסתמך על כרוניקה מ-986/8 שבה מוזכרים יהודים כוזרים שבאו אל הדוכס ולדימיר כדי לשכנעו להתגייר.

חצי האי קרים, על-פי מחקרו של דן שפירא התיישבו יהודים בחצי האי קרים בחרסונס החל מהמאה השנייה לספירת הנוצרים כאשר האי נכבש על-ידי האימפריה הרומית ונוצרו יחסי מסחר עם ערי יוון, סוריה, פיניקיה ואסיה הקטנה. על-פי מסורת יהודית הוגלו לאי יהודים על-ידי הקיסר אדריאנוס לאחר דיכוי מרד בר-כוכבא ב-135 לספירה. יהודים נוספים הגיעו לאי בעקבות גזרות דתיות שנגזרו בימי הקיסרים תאודוסיוס השני, יוסטיניאנוס הראשון ורומנוס לקפנוס על יהודים באימפריה הביזאנטית. באי נמצאו מצבות יהודיות עם סמלים יהודיים כמו שופר, לולב, מנורה ועוד. באי היו גם לא-יהודים שהיו "יראי אלוהים", כלומר אמצו את האמונה באל עליון אך לא התייהדו/התגיירו, עובדה המעידה על השפעה יהודית באי. כאשר חצי האי קרים נכבש על-ידי הכוזרים במאה השביעית היו בה יהודים.

בימי הביניים, תקופה בה סבלו היהודים מרדיפות דתיות במקומות מושבם, שימשה ממלכת הכוזרים מקלט לפליטים יהודים. הם התקבלו שם ברוב כבוד ומילאו תפקיד מכריע בהפיכתה של הממלכה הכוזרית לאימפריה כלכלית, צבאית ומדינית. לאחר התמוטטות האימפריה הכוזרית היו יהודים שברחו מערבה לאזור אוקראינה. פריצ'ק העריך שמספרם היה בערך 8,000.

ההיסטוריונים אלכסנדר קוליק, דן שפירא ויהודית קליק הגיעו למסקנה שהיהודים האשכנזים שהיגרו מזרחה מצאו באוקראינה קהילות יהודיות של דוברי סלבית. קוליק קבע שקייב הייתה המרכז המדיני והתרבותי של דוכסות רוסיה אבל הייתה שם קהילה יהודית במאה ה-10 ויש עדויות על קיומו של רובע יהודי בשנים 1124, 1146, 1151 ו-1113, כלומר לאורך המאה ה-12. קוליק הביא עדויות על יהודים מאוקראינה: משה מקייב שהיה תלמידו של רבנו תם והוא מוזכר גם בשו"ת של רבי מהר"ם מרוטברג, יצחק מרוסיה הוזכר במקורות אנגליים מהשנים 1180/82, והיה דובר רוסית ועברית. מקור רוסי העיד על נוכחות יהודים במחוז ווהלין באוקראינה, לרא"ש בטולדו היה תלמיד יהודי מרוסיה בשם סיני, מקור מ-1171 הזכיר סוחר יהודי מוולד ימיר, רוסיה שביקר בקלן,כרוניקה מ-1288 הזכירה יהודים המתאבלים על מותו של הדוכס ולדימיר. באזור טמוטורוקן היו יהודים בימי הביניים על-פי מקורות יווניים ויהודיים.

הארכיאולוג הרוסי אדוארד קראבצנקו מצא בעיר האוקראינית מריופול קברים ובתוכם חפצי אומנות כוזריים וכן כלי חרס שעליהם חרוטים סמלים יהודיים כמו מנורה. אבל יש חילוקי דעות לגבי המשמעות של הממצא. קוליק קבע שהחל מאמצע המאה ה-14 החל תהליך להישתנות הרכבן של הקהילות היהודיות באוקראינה כתוצאה מההגירה של יהדות אשכנז מזרחה. בהדרגה היהודים האשכנזים הפכו לרוב ועיצבו את אופיה של הקהילה היהודית בטריטוריה של אוקראינה.

יחסם של האוקראינים ליהודים

יהודי אוקראינה סבלו לאורך מאות שנים משנאת היהודים שהייתה נפוצה בקרב האוקראינים. האירוע הטראומטי ביותר התרחש בעת התקוממות הקוזקים ב-1648/9 בהנהגת בוגדן חמלניצקי נגד שלטון הכיבוש הליטאי-פולני. נתן נטע הנובר תיאר בסיפרו "יוון מצולה" את מה שעשו הקוזקים ליהודים: "רבים נהרגו על קדושת השם במיתות משונות ומרות. קצתם פשטו עורם מעליהם והבשר השליכו לכלבים, וקצתם קצצו ידיהם ורגליהם והשליכום על הדרך, ועברו עליהם בקרונות ודרכום בסוסים, וקצתם פצעו בהם פצעים הרבה שלא יהיו כדי להמית והשליכום בחוץ שלא ימותו מהרה, ויפרפרו בדמיהם עד שיצאה נשמתם. והרבה קברו בחייהם. ושחטו ילדים בחיק אימותם. והרבה ילדים קרעו לקרעים כדגים, ונשים מעוברות בקעו בטנם והוציאו העובר וחבטו בפניהן. וקצתן קרעו בטניהן ושמו חתול חי בתוך הבטן והניחון כך בחיים ותפרו הבטן וקצצו בהן ידיהן שלא יוציאו החתול חי מן הבטן. ותלו הילדים בדדי אימותם, וקצת ילדים חתכו בשפוד וצלאום אצל האש והביאום אל אימותם שיאכלו מהם. ולפעמים לקחו מילדי העברים ועשו גשרים לעבור עליהם. לא הייתה מיתה משונה בעולם שלא עשו בהם".

שיתוף הפעולה האוקראיני בחיסול יהודים בזמן השואה

שגריר אוקראינה בישראל, איבגן קורניצ'וק הביע את אכזבתו ממדיניות קליטת הפליטים האוקראינים על-ידי ישראל לנוכח הסיוע של אוקראינים ליהודים בתקופת השואה ואף עתר לבג"ץ. בניגוד לדעת השגריר אוקראינה מדורגת רק במקום הרביעי במספר האנשים המוכרים כ"חסידי אומות העולם" שהצילו יהודים בשואה, עם 2,515 אנשים שהוכרו עד 2015.

למרבה הצער טיעונו של השגריר הוא חסר בסיס מבחינה היסטורית. מלבד קומץ חסידי אומות עולם, רבים מהאוקראינים רדפו יהודים בשואה, הסגירו אותם לנאצים ואף רצחו אותם במו ידיהם. "ללא עזרה מאסיבית, היה לגרמנים קשה מאוד לרצוח כל כך הרבה", אומר ההיסטוריון עומר ברטוב. האיינזצגרופן בוצעו במקרים רבים בסיוע פעיל של האוכלוסייה המקומית. התושבים סייעו לערוך את רשימות היהודים, ואנשי משטרה מקומיים אף השתתפו לעיתים קרובות באקציות.

מספר היהודים שנרצחו על-ידי גרמנים בסיוע אוקראינים הגיע על-פי הערכות ל-1,600,000 האירוע הטרגי ביותר ארע בבאבי יאר כאשר כ-50,000 יהודים, ילדים, נשים, גברים וזקנים תושבי העיר קיוב חוסלו על-ידי הנאצים ביריות לתוך גיא ב-28 לספטמבר 1941. על-פי מרכז שמעון ויזנטל מינואר 2011 "אוקראינה לא ניהלה מעולם חקירה אחת נגד פושע מלחמה נאצי מקומי, שלא לדבר על תביעה נגד פושע שרצח יהודים בשואה".

לסיכום, כעם של פליטים אנו מחויבים מוסרית לעזור לפליטים האוקראינים. אבל, מומלץ לשגריר אוקראינה להמליץ בפני ממשלת אוקראינה להתנצל בפני העם היהודי על רצח יהודים בידי אוקראינים לאורך הדורות ועל שיתוף פעולה עם הנאצים בחיסול יהודים במלחה"ע השנייה, לפני שהוא בא בדרישות - לא בקשות - מישראל.

השתלטות על הרכוש היהודי

רכוש היהודים שנרצחו בידי הנאצים ועוזריהם האוקראינים נבזז על-ידי שכניהם של היהודים שנרצחו. ממשלת אוקראינה לא חוקקה חוק שיאפשר החזרת הרכוש לצאצאים או פיצויים.


המאמר מוקדש לבני משפחת אמי שנרצחו ברדזיבילוב, מחוז ווהלין, אוקראינה בזמן השואה: סבי וסבתי, בלה ויצחק מפשיט, משפחות דודי יוסף ודודותי מוניה פרסמן ובת שבע זילברשטיין ושבעת ילדיהם. כולם היו אנשים אמידים ורכושם נבזז.
תאריך:  20/03/2022   |   עודכן:  20/03/2022
רבקה שפק-ליסק
+פצחנים תקפו את שרתי הכנסת בזמן הנאום ונבלמו בידי האבטחה
19:55 20/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
במהלך נאומו של נשיא אוקראינה זלנסקי התרחשו מתקפות כנגד תשתית התקשורת של הכנסת  ▪  מערך הסייבר הלאומי והיחידה לאבטחת מידע של הגנסת סיכלו את הנסיונות  ▪  ח"כ אורבך נגד עמיתיו לקואליציה המתנגדים למתווה הפליטים: "חוצפה ועזות מצח"
הזום שבו הועבר הנאום [צילום: דוברות הכנסת]
+ח"כ סופר: זלנסקי ניצל במה מכובדת לאמירת דברים מקוממים
19:11 20/03/22  |  עידן יוסף
ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית): "נשיא אוקראינה זלנסקי ניסה לשכתב בנאומו היום את ההיסטוריה בצורה גסה ומעוותת. הדברים כוונו לא רק לחברי כנסת ישראל, אלא גם כלפי דור העתיד של מדינת ישראל. אין מקום להשוואה שערך זלנסקי וחבל שבחר לנצל את הבמה המכובדת שניתנה לו לאמירת הדברים המקוממים".
+לפיד: לעולם לא נפנה את גבנו למצוקת האוקראינים
19:04 20/03/22  |  עידן יוסף
שר החוץ יאיר לפיד נמנע מלהתייחס להשוואת זלנסקי לשואה, וצייץ בטוויטר: "אני חוזר ומגנה את ההתקפה על אוקראינה ומודה לנשיא זלנסקי על שחלק את רגשותיו ואת מצוקת העם האוקראיני עם חברי הכנסת והממשלה. נמשיך לסייע ככל שביכולתנו לעם האוקראיני ולעולם לא נפנה את גבנו למצוקתם של אנשים היודעים את זוועות המלחמה".
+ח"כ רייטן: זלנסקי מייצג מיליונים שנאבקים על חייהם
18:52 20/03/22  |  איציק וולף

+ח"כ סמוטריץ': הביקורת של זלנסקי לגיטימית, שכתוב ההיסטוריה - לא
18:50 20/03/22  |  איציק וולף

+ח"כ מעוז: ההשוואה בין המלחמה באוקראינה לשואה - מחלחלת
18:44 20/03/22  |  איציק וולף
ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) אמר בתגובה לנאומו של נשיא אוקראינה כי אי אפשר שלא להתחלחל מההשוואה העקבית בין מלחמת רוסיה ואוקראינה לבין השואה.

"זהו דבר חמור מאין כמותו שפוגע ברגשות העם היהודי כולו ופוגע בזיכרון קדושי השואה. אי אפשר להשוות בין השמדת עם מתוכננת, מאורגנת ושיטתית שביצעו הנאצים ועוזריהם משאר העמים, ביהודים, לכל מלחמה אחרת, קשה ככל שתהיה", טען.
+ח"כ דוידסון: זכות גדולה לשמוע את מילותיו של זלנסקי
18:42 20/03/22  |  איציק וולף
ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד) אמר כי זו זכות גדולה לשמוע את המילים החזקות של הנשיא זלנסקי בפנינו חברי הכנסת והשרים.

"‏מנהיג נחוש ואמיץ. הלב עם העם האוקראיני. נאחל ונייחל לימים טובים של שלום ושלווה", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.
+ח"כ רוטמן: שנתנהג כמו האוקראינים לפני 80 שנה? אנחנו אומה מוסרית
18:34 20/03/22  |  איציק וולף
ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר בעקבות נאום נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, שהוא לא מבין אוקראינית, אבל אם התרגום ששמע מדויק, הרי שזלנסקי ביקש מאיתנו להתנהג כלפי האוקראינים כמו שהם התנהגו כלפינו לפני 80 שנה.

"מצטער, נראה לי שניאלץ לדחוח את בקשתו. בכל זאת, אנחנו אומה מוסרית. אור לגויים", צייץ בחשבון הטוויטר שלו תוך רמיזה להשתתפות של אוקראינים רבים בהשמדת יהודים בשואה.
+כיצד נקבעה מכסת האוקראינים?
17:45 20/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נציג המדינה: ביטול הפטור מחובת אשרה עלול להביא לכניסה נרחבת לישראל  ▪  פוגלמן לעותר: שיקול הדעת בעניין הגירה הוא נרחב במיוחד  ▪  עמית: מדובר בהימלטות, בשלב זה לזמן קצר
טיסה מאוקראינה בנתב"ג [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]
+זלנסקי בביקורת חריפה: למה אתם אדישים?
17:40 20/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ולדימיר זלנסקי נאם באוקראינית בפני חברי הכנסת שהתחברו לנאום באמצעות זום  ▪  מתח ביקורת על ההנהגה הישראלית על כך שלא הטילה עיצומים על רוסיה ועל הפולמוס המתנהל ביחס לקליטת פליטים מאוקראינה  ▪  "אי אפשר לתווך בין טוב לרע, עזרו לנו להגן על יהודי אוקראינה"
זלנסקי נואם בפני חברי הכנסת [צילום: ערוץ כנסת]
חברי הכנסת, השרים וסגני השרים התכנסו בזום [צילום: ערוץ כנסת]
+דרושה מדיניות קליטת פליטים בישראל
15:51 20/03/22  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה
ה"יו-יו" הלאומי סביב מתן היתרים לכניסת פליטים לישראל מחזיר אותנו למשבר הפליטים האפריקנים שטרם הסתיים חרף העובדה שהסתבר בדיעבד שרובם כלל אינם פליטים. המשבר הנוכחי גדול ומורכב הרבה יותר ויהיו נוספים. עת להפסיק את מדיניות "השלוף" ואת הנהגת רשתות התקשורת בשאלות של ביטחון לאומי. על משרד הפנים לנסח במהירות מדיניות כוללת, לעגנה בחקיקה ולבצעה בפועל; ויפגינו להם המפגינים
שרת הפנים איילת שקד [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+מה משדרת דעת הקהל
15:48 20/03/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
העובדה שדעת הקהל ניצית כל כך נגד הפסקת אש והסכם עם רוסיה משפיעה גם על יכולת התמרון של הנשיא זלנסקי כמובן כשהוא שוקל את האפשרויות שלפניו. האפשרות של הסלמה במלחמה, והפיכתה למלחמת התשה קשה שבה הרוסים מפעילים עוצמת אש גדולה ומסוכנת יותר שתפגע באיזורים עירוניים
סקרי דעת קהל בתוך אוקראינה
+המודיעון באוקראינה: בלארוס תצטרף לפלישתה הרוסית בימים הקרובים
15:25 20/03/22  |  מירב ארד
על-פי הערכות המודיעין האוקראיני: בלארוס תצטרף בימים הקרובים לפלשיה הרוסית לאוקראינה. המטה הכללי באוקראינה קובע כי קיים סיכון גבוה לתקיפה של בלארוס על מערב אוקראינה - כך מדווח העיתון "קייב אינדיפנדנט".
+האו"ם: 10 מיליון נמלטו מאוקראינה מאז החלה הפלישה הרוסית
14:58 20/03/22  |  מירב ארד
האו"ם: 10 מיליון נמלטו מאוקראינה מאז החלה הפלישה הרוסית ב24 בפברואר.
פליטים אוקראינים [צילום: ויסאר קרייבו/AP]
+מקרון ינצח "בזכות" פוטין?
13:13 20/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תומכיו של ולדימיר פוטין במערב לא ניזוקו, אך עמנואל מקרון יצא נשכר מהתייצבותו בראש העיצומים האירופיים נגד רוסיה ושיפר את סיכוייו בבחירות - מדווח וושינגטון פוסט
(מקרון. עלה מ-25% ל-30% [צילום: בוב אדמה, AP])
+זו (לא רק) הכלכלה, טמבל
10:36 20/03/22  |  אודי אבנטל   |   לרשימה המלאה
אינפלציה (7.9% בארה"ב כבר היום) וזינוק מחירים (אנרגיה ראש)... בעידן בו לא צמיחה כלכלית תהיה השיקול המרכזי, אלא ביטחון, צמצום תלות בשרשראות אספקה והסתמכות עצמית על חשבון יעילות
ביידן-פוטין [צילום: ולנטינה פטרובה/AP]
+"רגע של בחירה בין חופש לדיכוי"
10:14 20/03/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
הנאום של בוריס ג׳ונסון הוא כמעט צ׳רצ׳יליאני מבחינת תוכנו והעמדה הברורה בה הוא נוקט. אך ג׳ונסון לא רק מדבר, אלא גם עושה. הסיוע הבריטי לאוקראינה, בעיקר הסיוע הצבאי השוטף והמקיף, תורם רבות למאמץ המלחמתי של הצבא האוקראיני נגד הצבא הרוסי ולעובדה שהוא מצליח לפגוע בו באופן משמעותי כל כך
ג'ונסון. דברים חריפים [צילום: ג'ף מיטשל, AP]
+הפליטים ומכירת החיסול
09:42 20/03/22  |  יוסי אוחיון   |   לרשימה המלאה
מול טענות רבות המשקל של מצדדי הקליטה ההמונית הנ"ל ניצבים שיקולים גורליים המחייבים את מקבלי ההחלטות  ▪  אנו מצפים שהם לא יושפעו מרעשים זמניים של אלו הרודפים אחרי הרייטינג והאהדה חסרת העומק ובסיס
שקד. דואגת לעם [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+אוקראינה: רוסיה ביצעה פשעי מלחמה במריופול
08:31 20/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
עיריית מריופול טוענת כי הרוסים הגלו מן העיר אלפי תושבים והעבירו אותם לעבר הטריטוריה הרוסית  ▪  הרוסים טוענים כי מדובר בפליטים שהועברו באוטובוסים מן העיר הנצורה  ▪  נשיא אוקראינה: פשעי המלחמה של הרוסים ייזכרו במאות השנים הבאות
חייל אוקראיני בעיר מריופול הנצורה [צילום: מציסלב צ'רנוב, AP]
+המחיר הכלכלי לאירופה של הפליטים מאוקראינה
07:06 20/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ההערכות הן עלויות של 30 מיליארד דולר בשנה הראשונה, מדווח ניו-יורק טיימס  ▪  רוב הפליטים מדברים על שיבה מהירה למולדתם, אך אם יישארו לאורך זמן - הם צפויים לתרום רבות למדינות הקולטות, לאחר שהללו יתגברו על הקשיים הראשוניים
(נמנעים מהתיוג "פליטים" [צילום: סרגיי גריץ, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, טוען כי המצור הרוסי על עיר הנמל האוקראינית מריופול כרוך בפשעי מלחמה שמבצעים החיילים הרוסים. "לעשות את מה שהכובשים עשו לעיר שלווה זה טרור שייזכר במאות השנים הבאות", אמר בהודעת וידאו שפרסם (יום א', 20.3.22) לציבור האוקראיני.
20/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
כמעט כל מי שחצה את הדנובה מאוקראינה לרומניה בימים האחרונים הגיע כאשר בידו תיק ובראשו תוכנית. אישה אחת רוצה להצטרף לבעלה באיסטנבול; פניה של שנייה מיועדת למינכן, שם מצויה הנהלת החברה בה היא עובדת; אחרים מתכננים לפעול בני משפחה וחברים בפריז, סופיה, מדריד או אמסטרדם. וכולם מקווים לחזור לאוקראינה, אפילו ממש בקרוב. קשה לדעת האם תקוות אלו יתממשו בקרוב; אבל מה שיותר ברור הוא, שמדובר בנטל כלכלי כבד על מדינות אירופה, העשוי להגיע ל-30 מיליארד דולר בשנה הראשונה לבדה – מדווח ניו-יורק טיימס.
20/03/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
עשרות חיילים מצבא אוקראינה נהרגו לאחר שצבא רוסיה התקיף בסיס צבאי דרומית לבירת אוקראינה, קייב. על-פי ההערכה, היו בבסיס המבוצר כ-200 חיילים בעת שהותקף ביום שישי. לפחות 50 הוצאו מן ההריסות בחיים.
19/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
איל ההון הגולה מיכאיל חודורקובסקי, הנמנה עם מתנגדיו החריפים ביותר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מותח ביקורת על מנהיגי המערב - על-כך שלא הגיבו מספיק לפלישה הרוסית לאוקראינה, ומזהיר: פוטין מאמין שהוא במלחמה עם אמריקה, לא עם אוקראינה. דבריו של חודורקובסקי פורסמו בעיתון אקונומיסט.
19/03/2022  |  יואב יצחק  |   חדשות
נשיא אוקראינה ולדמיר זלנסקי קורא לשיחות שלום מקיפות עם רוסיה (ליל שבת), ללא דיחוי. "הגיע הזמן לפגישה, הגיע הזמן לדבר", אמר. לדבריו, יש לפעול, ללא דיחוי, להשבת השלמות הטריטוריאלית והצדק לאוקראינה. שאם לא כן, ועקב הנזקים העצומים לאוקראינה וגם לצבא רוסיה, לרוסיה ייקח כמה דורות להתאושש מהפסדיה במלחמה.
19/03/2022  |  יואב יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il