|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
פוטין ואבו עבאס, נובמבר 2021 [צילום: AP]

שתיקת מבוכה פלשתינית מול המלחמה באוקראינה

הרשות הפלשתינית אינה רוצה לגנות את רוסיה, בעוד בציבור הפלשתיני ההתייצבות המערבית לצד אוקראינה נתפסת כצביעות בהשוואה ליחס אליו המשך הפסיחה על שתי הסעיפים אינו משרת את האינטרסים הפלשתינים
02/04/2022  |   נועה שוסטרמן   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

בעוד 144 מדינות גינו את רוסיה בעצרת האו"ם בשל הפלישה לאוקראינה, הרשות הפלשתינית נותרה דוממת. לא זו בלבד שהפלשתינים לא הביעו פומבית אהדה לאוקראינים וסולידריות עימם, אלא שהם אף רואים במאבק האוקראיני נגד הפלישה תחרות על תשומת לב בינלאומית, שכבר נמצאת בדעיכה מתמשכת והורחקה במהלך השנים ממרכז הבמה. למרות התחדשות היחסים עם ארה"ב עם תחילת נשיאותו של ג'ו ביידן, ההנהגה הפלשתינית נזהרת מלפגוע ביחסיה עם רוסיה, המוגדרת כבעלת ברית. וכך, הפלשתינים לא גינו רשמית את רוסיה על-אף לחצים כבדים שהופעלו על יו"ר הרשות, אבו מאזן, לעשות זאת.

תמיכה פלשתינית באוקראינה עשויה לחזק את היחסים בין הרשות לארה"ב ומדינות אירופה, התורמות העיקריות לה, וכן לסייע בקידום פתיחתן מחדש של קונסוליית אש"ף בוושינגטון או הקונסוליה האמריקנית בירושלים. אלא שבה בעת, אבו מאזן, שעבודת הדוקטורט שלו הושלמה ברוסיה והוא נפגש מספר פעמים עם ולדימיר פוטין, שואף לתפקיד מרכזי של רוסיה בתיווך עם ישראל – לצד ארה"ב, הנחשבת כמוטה לטובת ישראל, או במסגרת רב-לאומית כדוגמת הקוורטט. רוסיה מצידה גינתה את ישראל לא פעם על פעילויותיה ברצועת עזה והרחבת ההתנחלויות ביהודה ושומרון, ומוסקבה מגלה תמיכה עקבית בפלשתינים.

בנוסף, קיימת אפשרות שכחלק מהסדר שיסיים את המלחמה באוקראינה תוגבל התפשטות נאט"ו במזרח אירופה. אם כך יקרה, רוסיה תיתפס כמנצחת וגם במזרח התיכון מעמדה יתחזק – במיוחד לנוכח מגמת היציאה מהאזור של ארה"ב. יש להניח שאבו מאזן אינו רוצה לפגוע ביחסים עם גורם העשוי לקרוא תיגר על הדומיננטיות האמריקנית באזור ובפרט בזירת הסכסוך הישראלי-פלשתיני. אבו מאזן מנסה להימנע מלחזור על טראומת העבר – בידודה המדיני של הרשות בתחילת שנות ה-1990 בתגובה על תמיכת יאסר ערפאת בסדאם חוסיין.

גם ברמה הציבורית הפלשתינית, לא נצפתה תמיכה רחבה באוקראינים. אינטואיטיבית, כעם שהרים על נס את מאבקו בכיבוש, אפשר היה לצפות לתמיכה במאבק העממי האוקראיני ולניסיון לנצל את התמיכה הבינלאומית בו כדי לשפר עמדה מול ישראל – אם לא מחידית, בעוד הקשב העולמי ממוקד באירופה, אזי בעתיד.

תחושה של אי-צדק
הכנות לרמדאן, רפיח [עבד אל-רחמן חטיב, פלאש 90]

ואולם, מרבית ההתייחסות הפלשתינית ברשתות החברתיות מבליטות את מה שמוגדר כצביעות מערבית. מאז תחילת הלחימה באוקראינה, קבוצות פרו-פלשתיניות מפרסמות פוסטים ובהן תמונות של אזרחים אוקראינים שמכינים בקבוקי תבערה לצד בקבוקי תבערה פלשתינים, או תמונות של ילדים אוחזים בנשק תחת הכותרת "גיבור אוקראיני, טרוריסט פלשתיני", וכן האשטג "סטנדרטים כפולים". בפוסטים אחרים מובלט מה שמתואר כחוסר איזון בין התמיכה בסכסוך חדש לבין הסכסוך הישראלי-פלשתיני רב השנים, שמעולם לא זכה לתהודה כזו. הציבור הפלשתיני מתוסכל מכך שמאבקו, שבחלקו נתפס בעולם כטרור, מסמל בהקשר האוקראיני מלחמה צודקת לחופש.

ככל שהקהילה הבינלאומית מתמקדת במשבר באוקראינה ומחבקת את האוקראינים, כך מתחזקת תחושת הפלשתינים שנעשה להם אי-צדק. אירועי אלימות בירושלים אינם מושכים תשומת לב כבעבר, על אחת כמה וכמה כאשר המצב בשכונת שייח ג'ראח הושתק לפי שעה לאחר שבית המשפט העליון מנע פינוי פלשתינים מבתיהם.

כבר כיום, הרשות הפלשתינית וגם אונרא – המספקת שירותי חינוך, בריאות ורווחה למיליוני פלשתינים – מתמודדות עם ירידה ניכרת בהיקף התרומות. בקרב ההנהגה הפלשתינית שוררת ההבנה, שאחרי המלחמה יושקעו תשומת הלב הבינלאומית וכספי תרומות בשיקום מיליוני הפליטים מאוקראינה ובשיקום המדינה עצמה, בין היתר על חשבון עיסוק במזרח התיכון (ובכלל זאת במשברים בלוב, תימן, עירק, סוריה ואפגניסטן).

תחושת אי-הצדק מתחזקת לנוכח הטלת הסנקציות המהירה והעוצמתית על רוסיה. תנועת BDS מנסה למעלה מעשור ליצור לחץ מדיני שיוביל לעיצומים חריפים על ישראל, אך ללא הועיל וקולה נחלש מאז 2016, בזמן נשיאותו של דונלד טראמפ. לעומת זאת, ההתגייסות המהירה של מדינות רבות ברחבי העולם לעיצומים על רוסיה, גם תוך מחיר כלכלי כבד, הפתיעה את הפלשתינים וייצרה תרעומת על כך ששחקנים אלה עמדו לצידה של ישראל ונמנעו מסנקציות עליה. תאגידי ענק, שלא נכנעו לקמפיינים של BDS וסירבו להפסיק את פעילותם בישראל, הפסיקו את פעילותם ברוסיה – התפתחות שהפתיעה רבים.

חשש מפני הסלמה ביו"ש
הנגת חמאס השבוע בעזה [צילום: פלאש 90]

לעומת הרשות הפלשתינית, בקרב חמאס ניכרת דואליות ביחס למשבר באוקראינה. בתחילת הפלישה הרוסית, כלי תקשורת פלשתינים ובינלאומיים ייחסו לחאלד משעל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, קריאות לפוטין לעצור את הרג האזרחים ולהפסיק את הפלישה, אך במהרה הכחיש בכיר בהנהגת החוץ של חמאס, השאם קאסם, שמשעל אכן אמר זאת. מוסא אבו מרזוק, גם הוא חבר הלשכה המדינית של חמאס, היה בין היחידים שהתייחסו לאירועים וביקר את ארה"ב על כך שאינה מצליחה לעצור את רוסיה ואינה שולטת עוד בפוליטיקה הבינלאומית. יוזכר שרוסיה מארחת באופן קבוע משלחות חמאס ונמצאת בקשר עם ראשיו, כאשר בחמאס עצמו, כמו ברשות הפלשתינית, יש עניין בדומיננטית גוברת של רוסיה במזרח התיכון, על חשבון ארה"ב.

נשאלת השאלה מה המשמעויות של הבעת ניטרליות, ואיך אי-ההחלטה במי לתמוך (שגם היא משולה להחלטה) משרתת את האינטרסים הפלשתינים. בשנים האחרונות מנסחים פלשתינים את טיעוניהם הלאומיים נגד ישראל במונחים של שיח הזכויות. במסגרת שיח זה נשמעת טענה לפיה על הקהילה הבינלאומית להפסיק להתמקד בחיפוש פתרון לסכסוך הישראלי-פלשתיני (השיח הליברלי והדיון בפתרון במונחי מדינה אחת או שתי מדינות), ובמקום זאת להתייחס לעובדה שזכויות יסוד של פלשתינים – בפרט חופש תנועה ושוויון כלפי החוק - אינן ממומשות. על כן יש ללחוץ על ישראל להעניקן להם, כפי שהן מוענקות לאזרחיה.

אך השתיקה הפלשתינית בעת הזו, לצד הטלת דופי במחויבות המערבית לעם האוקראיני, מטילה צל על מאמצים אלו. חוסר ההיענות לדרישת ארה"ב לתמוך באוקראינה חוצץ בין הפלשתינים לבין העולם המערבי, שאותו הם שואפים לגייס לצידם. יתר על כן: רוסיה רואה בסוגיה הפלשתינית אמצעי לקידום מעמדה במזרח התיכון ולניגוח ארה"ב, כך שספק אם בעתיד הנראה לעין תירשם מעורבות רוסית מוגברת בסוגיית הסכסוך הישראלי-פלשתיני, מעבר להצהרות בתקשורת. מכאן, שככל שתימשך המלחמה באוקראינה והפלשתינים לא יתייצבו בצד שמוביל המערב, הם עלולים להימצא מבודדים אף יותר מכפי שהם כיום.

המשך דחיקתה של הסוגיה הפלשתינית לשולי סדר היום, על-רקע הימשכות המבוי המדיני הסתום והעדר אופק לשינוי, עלולים להוביל להסלמה – בעיקר ביו"ש ובמזרח ירושלים. הסיכוי להסלמה ברצועת עזה בטווח הקצר נמוך יותר, שכן חמאס מודע לכך שכל עוד הלחימה באוקראינה נמשכת, הוא לא יזכה בקשב בינלאומי ויתקשה לגייס תקציבים לשיקום. לכן חמאס צפוי להימנע מערעור המצב הביטחוני בזירת עזה, אך בה בעת צפוי להתמיד בניסיון להתסיס את השטח בשטחי הרשות ביו"ש ובמזרח ירושלים. יום האדמה וחודש רמדאן הקרבים צפויים להיות רקע מתאים לכך, כמו גם עליית המחירים והמצוקה הכלכלית שעימן מתמודדת הרשות.

עם זאת, עליית המחירים משפיעה גם על הציבור בעזה ועלולה לפגוע בביצוע פרויקטים של תשתיות באזור, המתבצעים במימון בינלאומי. וכך, שככל שהלחימה באוקראינה תימשך ותגרום לעליית מחירי הדלק ומוצרי היסוד, תגבר הסכנה שגם הרצועה תתסוס. מבחינת ישראל, משמעות התגברותו של התסכול הפלשתיני על-רקע המשבר באירופה - שמתווסף לאכזבה מממשל ביידן, למצוקה הכלכלית הגוברת ולתחושת הבגידה בעקבות הסכמי הנורמליזציה - היא התגברות האתגר הביטחוני שלפתחה.

הכותבת היא עוזרת מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  02/04/2022   |   עודכן:  02/04/2022
נועה שוסטרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שתיקת מבוכה פלשתינית מול המלחמה באוקראינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
פעולת כוחות צה"ל באזור ג'נין בסוף השבוע שעבר הייתה צעד חשוב במלחמה בטרור בשטחי הגדה. כוח של הימ"מ חיסל בלילה שבין שישי לשבת 3 מחבלים בכפר עראבה שליד ג'נין, שב"כ מסר כי מדובר במחבלים פעילי הג'יהאד האיסלאמי שמוגדרים כ"פצצות מתקתקות", הם היו אחראים לפיגוע ירי בגזרת ול כרם ותכננו פיגועים נוספים בטווח הזמן המיידי. ברכב שבו נסעו נמצאו כלי נשק ורימונים.
בפעילות משולבת של לוחמי הימ"מ, שב"כ וצה"ל, חוסלו הלילה (יום שבת, 2.4.22) שלושה מחבלים בין ג'נין לטולכרם. המחבלים נהרגו בקרב יריות, במהלך מבצע מעצרים לעצירת מבוקשים.
02/04/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
עוד לפני תחילת גל הטרור שפוקד את ערי ישראל, ערב פגישת שרי החוץ הערביים בשדה בוקר, הגיע שר החוץ האמריקני טוני בלינקן למוקטעה ברמאללה, כדי לדון עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בשורה של נושאים, במיוחד במצב הביטחוני לקראת חודש רמדאן. להנהגת הרש"פ הייתה ציפייה לשמוע משר החוץ האמריקני בשורות בנוגע להעברת הקונסוליה האמריקנית למזרח ירושלים, אך זה לא קרה.
מאות שוטרים, אזרחים ובני משפחה ליוו (יום ה', 31.3.22) בבית העלמין הצבאי בנוף הגליל את רב סמל בכיר אמיר ח'ורי, שוטר סייר-אופנוען מתחנת בני ברק, שנפל בקרב בעת נטרול המחבל בפיגוע בני ברק. בין המלווים היו גם חרדים רבים שחלקו כבוד למי ששילם בחייו כדי לעצור את הפיגוע שפגע בעיר החרדית בני-ברק.
31/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
(מעודכן) ראש עיריית אום אל-פחם נטל אחריות על פרסום הרשומה בפייסבוק שבה נשלחה הודעת ניחומים למשפחות המחבלים פעילי דאעש שביצעו את הפיגוע בחדרה, והתפטר. אולם כשעתיים ורבע אחר כך, לטענת העירייה "בעקבות אלפי טלפונים והודעות תמיכה מהנהגת החברה הישראלית והחברה הערבית ותושבי העיר אום אל-פחם בפרט", הודיע בישיבת חרום של מועצת העיר כי הוא חוזר בו ולא יתפטר.
31/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il