הפטרת השבוע מתמקדת במידה רבה בתיאור מסעו של דוד מלך ישראל להעלות את ארון יהוה לירושלים. המסע מסתיים במפגש בין דוד המלך ובין מי שהייתה רעייתו. מיכל מצאה לנכון לתקוף מילולית את דוד במשפט, המנוסח בספר שמואל ב' בפרק ו', בפסוק כ': "...וַתֹּאמַר, מַה נִכְבָּד הַיּוֹם מֶלֶך יִשְׁרָאֵל, אֲשֶׁר נִגְלָה הַיּוֹם לְעֵינֵי אִמָּהוֹת עֲבָדָיו כְּהִגָּלוֹת נגלות כְּאֶחָד הָרֵיקִים".
אני מוכן לקבל את טעמת הגורסים, שיש טעם לפגם בהעלבת מיכל את המלך של עם ישראל. אך גם אם דיברה סרה והטיחה דברי עלבון קשים במלך, קשה לי לקבל את מה שרואה הסופר המקראי כעונש הראוי להעניש את מיכל על ביטויי יהירותה והתנשאותה הפוגעניים כלפי מלך בישראל - "וּלְמִיכָל בַּת שָׁאוּל לֹא הָיָה לָהּ יֶלֶד עַד יוֹם מוֹתָהּ", ככתוב בספר שמואל ב' פרק ו' פסוק כ"ג . קשה לי לקבל ענישה, שמתבטאת בפגיעה בחוויה הנשית להיות אם ולהביא ילדים לאוויר העולם. אין במעשה שעשתה מיכל, שיצדיק את הגזלה של חוויית האימהות ממיכל. חוויה לה מצפה בערגה רבה כל אשה.
מתוך כבוד לערכי ספר הספרים אני מביע את כאבי בהסתייגותי מנטילת זכותה של אם בישראל להביא ילדים לאוויר העולם. הגם שאנחנו יודעים, שהיו למיכל בת שאול חמישה ילדים מנישואיה לפלטיאל בן ליש, שהוצאו להורג באכזריות על-ידי הגבעונים בתליה בהסכמת דוד מלך ישראל. הסכמה פגומה הפוגעת קשות במיכל, המשכלת ביגון ובצער רב חמישה ילדים בטענה, ששאול המלך חטא כלפי הגבעונים. מה אשמים הבנים שמתים על חטאו של הסבא... ואם בכלל חטא. אני בספק גדול.
בפרשת השבוע כאבה לי ההתעלמות מאם בישראל, ששני בניה מצאו את מותם. לאהרון הכהן ולרעייתו אלישבע היו ארבעה ילדים - נדב, אביהוא, אלעזר ואיתמר. על היות אלישבע בת נחשון, האם של ארבעת הילדים אני יודע ממקור אחר במקרא, מספר שמות פרק ו' פסוק כ"ג. וזה המקור היחידי בתנ"ך בו מוזכרת אלישבע. כל הסיפור הכאוב על מות שני הבנים נדב ואביהוא מתמקד רק באהרון הכהן. קשה לי מאוד לקבל את הפסיחה של הסופר המקראי על כאבה של האם, שהביאה לאוויר העולם בנים, שמצאו מותם, כי לטענת הסופר המקראי הם מעדו בנושא רטואלי דתי, כשלא היה מוצדק לקחת מהם את החיים ולהטיל את כאב השכול על אם שנעלמה, למרבה הצער, מהבמה של הסיפור המקראי. האם ויגונה מצויים מחוץ למסגרת הסיפורית. זו גישה מוטעית ומכאיבה. מגיע לנשים יחס יותר מכובד ממה שזכו מיכל בת שאול ואלישבע בת נחשון בפרשה ובהפטרה של השבוע.