|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
נטל של מגיפות

פרשת השבוע "תזריע"

בימים של התמודדות עם מגיפה על שלל שמותיה, הגובה ברחבי העולם חיי רבבות רבות של בני אדם וקיימת אי-ודאות בהדברת הסכנה האורבת לחיינו, יש משמעות מיוחדת לנושאים בפרשת השבוע שלנו - "תזריע" ופרשת "מצורע", שבאה אחריה
30/03/2022  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

למרבה הצער והכאב, החברה האנושית מתמודדת כבר למעלה משנתיים עם מגיפה, כשיותר מדי פעמים אנחנו ניצבים חסרי אונים כלפי מה שהיא מטיחה עלינו. לעתים קרובות נקלענו למצב, בו נאלצנו לדדות תוך תהייה ובהייה, שגבתה מחיר יקר על העדר תגובה נכונה, או כי לא היינו מצוידים בידע אקדמי מדויק.

בימים של התמודדות עם מגיפה על שלל שמותיה, הגובה ברחבי העולם חיי רבבות רבות של בני אדם וקיימת אי-ודאות בהדברת הסכנה האורבת לחיינו, יש משמעות מיוחדת לנושאים בפרשת השבוע שלנו - "תזריע" ופרשת "מצורע", שבאה אחריה. שתי הפרשות מתמקדות בנושא כה חשוב - שמירה על היגיינה. שמירה על היגיינת הגוף נתפסת בפרשות אלו כתשובה נאותה למניעת הנזקים לגוף האדם ומניעת המגיפות, העלולות לאיים על קיומנו.

קיים דמיון בין חובות הבידוד מחוץ לחברה של חשוד או נגוע בנגיפים של המגיפה, ובין הצעדים שנוקטת התורה בפרשת השבוע שלנו בדרישה לצאת "אֶל מֵחוּץ לַמַּחֲנֶה" (ויקרא, פרק י"ד, פסוק ג') ורק לאחר שבחן גורם מוסמך ו"רָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה נִרְפָּא" (שם, פסוק, ד') ניתן האישור למי שחלה לחזור אל המחנה. כלומר, למקום מגוריו ולחיק משפחתו. מן הראוי לשים לב, שהגורם המוסמך, הנותן את האישור הוא הַכֹּהֵן.

לשתי הפרשות, המחייבות אותנו לשמירה על בריאות הגוף, יש נוכחות חזקה בסדר היום של מחזור הקריאה בתורה, אבל הן נעדרו, למרבה הצער, מסדר היום של כל ממשלות ישראל, שלא נתנו דעתן להקציב את התקציב הדרוש לעבודה תקינה של המערכת הרפואה הציבורית בעתות משבר כמו המשבר הנוכחי. מכסות התפוסה בבתי החולים הן עדות לזלזול המחפיר, שרווח במוסדות הממשלתיים כלפי מערכות הרפואה הציבורית.

הפרשות "תזריע" ו"מצורע" דורשות מאתנו כחברה ופרטים בתוכה לכונן מערכות חיים יום-יומיות, המקפידות על שמירה ההיגיינה ועל בריאות הגוף. אי-אפשר שלא להתפעל מתשומת לב רבה, שמפנים לעברנו הכתובים בדרישה להקפיד במצוות בריאות והיגיינה אישית. אני רואה בצמד הפרשות "תזריע" "מצורע" כצמד מאתגר במיוחד, המעניק לנו תודעה של אחריות אישית על בריאותנו. אנחנו מתוודעים לנגעים קשים מנשוא כמו צָרַעַת, בַּהֶרֶת, סַפַּחַת ועוד. אחריות בהתמודדות מוצלחת עם הנגעים מוטלת עלינו - על טיפוח תרבות ניקיון הגוף והסביבה.

אי נוחות

יש חשיבות רבה על-רקע התקופה שהספר נכתב, שמלמדים אותנו על סימני הנגעים, על הסכנות הטמונות בהן. חשוב שמלמדים ומנחים כיצד לטפל בנגעים אלה. אומנם, ההנמקה במקרא אינה בעיקרה בריאותית, אלא יש לה במיוחד משמעות דתית - "וֶהֱיִיתֶם קְדוֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי" (ויקרא, פרק י"א, פסוק מ"ד), אך אין ספק שהילת הקדושה הרבה, המודגשת בשתי הפרשות מעניקה את הערך המוסף בכינון וביצירת הדפוסים החברתיים, המקפידים על כללי הבריאות, ניקיון הגוף והסביבה.

מה שבולט בפרשות אלו, לחברה אסור להשליך אדם נגוע, החברה חייבת לדאוג לו. המנהיגות החברתית חייבת לשאת על גבה את האחריות הציבורית לעזור ולרפא-לטהר אדם, שנגע מגיפה חשוכה פקד אותו. יש להוסיף נקודת זכות לטקסט המקראי במתן כלים להבחנה בריאותיים וחובות התמודדות לאדם בחברה היהודית וגם דורשת ממנו להצליח בהתמודדות עם הנגעים, כשמסביבו חברה שלא פעם כורעת תחת נטל של מגיפות. מרשימה התופעה, שדווקא הכוהנים שיש עליהם שלל חובות דתיות, אותם כוהנים חלק מתפקידם לדאוג לחלש ולכל מי שהמגיפה פקדה אותו - אין האדם הנגוע במחלה מופקר לגורלו.

אודה, שעם כל המחמאות שאני מרעיף על הפרשה, אני חש אי-נוחות בעיסוק ובדיון ארוך של סממני טומאה ונגעים בפרשות "תזריע" ו"מצורע". החיוב גובר, כשמוצגת התפיסה של התורה, שהכל נועד למען - "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים". החיים מספקים לאדם, למשפחה, לקהילה וברובד גבוה יותר גם לעם התנסויות קשות של פגעי גוף ונפש. בכל מצב, יהיה זה המצב הקשה ביותר חייבים אנחנו לקדש את החיים.

אני מקבל את יחס של התורה לַצָּרָעַת, לַבָּהֶרֶת, לַסַּפַּחַת ולשלל מחלות נוספות כאל מצב של טומאת הגוף ואת התוצאה המחייבת להרחיק מהחברה אדם חולה במחלה מדבקת. אך קשה לי לקבל את הגדרת אישה יולדת אחרי לידה כאישה הנתונה במצב של טומאה. מצער, שהרגע המשמעותי ביותר בחייה של האישה, הרגע המאושר שלה בנתינת חיים חדשים מתקשר עם מלה קשה כמו - טומאה. מה שהביאה האישה לאוויר העולם מתמקד בטהרה ולא בטומאה.

מקוממים במיוחד טווחי הזמן של הטומאה. אם האישה ילדה בן זכר טומאתה היא שִׁבְעָה יָמִים. אם היא ילדה בת טומאתה נמשכת זמן ארוך יותר - שִׁבְעִים יוֹם. כואבת לי מאוד הנימה של הגדרת האישה כטמאה במשך זמן של 63 ימים נוספים, אם הביאה בת לאוויר העולם. "אִשָּׁה כִּי תַּזְרִיע וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעָה יָמִים ...וְאִם נְקֵבָה תֵּלֵד שִׁבְעִים..." (ויקרא, פרק י"ב, פסוקים א'-ה'). קשה להבין את הקביעה של איסור על האישה אחרי לידה לבוא אל המקדש במשך שְׁלוֹשִׁים וּשְׁלוֹשָׁה יָמִים אם מדובר בבן זכר, אבל אם האישה הביאה לעולם בת, חל עליה איסור לבוא אל חיקו של המקדש שִׁשִּׁים וְשִׁשָּה יָמִים. לשם מה יש להכפיל את טווח זמן הטומאה אם נולדה בת?

כואב לי מאד, שבספר, שהוא כולו מתנה של ערכים מוסריים ואנושיים לחברה האנושית, מורחקת האישה ממקום הקדושה ל-66 ימים, כי הביאה בת לאוויר העולם. טומאתה פוחתת ל-33 ימים, אם הביאה בן לאוויר העולם. אינני מקבל מציאות של ספר, שיש בו אידאלים המכתתים מלחמה לשלום. מקדשים שבת, יום מנוחה לאדם, ב"זכור" וב"שמור". מקדשים את החיים ב"לא תרצח". מקדשים את הקניין ב"לא תגנוב". מקדשים את המשפחה ב"לא תנאף". כמה מצער שלספר הזה - בפרשת "תזריע" נכנסו אותיות המבזות את האישה. יותר מכל מבזות אותה על כך שהביאה בת לאוויר העולם.

תאריך:  30/03/2022   |   עודכן:  30/03/2022
איתן קלינסקי
+למנוע "דור אבוד" בבריטניה
18:04 30/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
גארדיאן קורא לפעול בהחלטיות כדי להשלים את הפערים החינוכיים שנוצרו בשל הסגרים בבתי הספר  ▪  התוכנית שנועדה לעשות זאת לא הגיעה דווקא למקומות בהם היא נחוצה ביותר
אזהרה מפני "ילדי רפאים" [צילום: ג'ון ספנסר, AP]
+אילנה גנס: "הזן החדש מביא לתחלואה קשה ואשפוזים אצל ילדים לא מחוסנים"
13:40 30/03/22  |  מירב ארד
בדיון הוועדה להארכה בחודש לצו בריאות העם - נגיף הקורונה, אמרה אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור, במשרד הבריאות: "וריאנט BA2 הופך להיות נפוץ בישראל ומוערך סביב 70% מהתחלואה. קלינית הוא לא שונה מאומיקרון - אפדימולגית הוא יותר מדבק ב30%. חלק מהעלייה היא בגלל ביטול בידודים וצמצום משמעותי של בידודים שאושרו כאן לפני חודש. כל עוד אין מידע על וריאנט שהוא קליני אחר, אנחנו לא חושבים לשנות ולהחמיר מדיניות. ככל שעובר יותר זמן אנחנו רואים מוגנות טובה של מחלימי אומיקרון ורק 0.5% בעולם מדובר על הדבקה חוזרת. אנחנו רואים על תחלואה יותר קשה ואשפוזים אצל ילדים בהשוואה מאומיקרון. מהספרות המקצועית בעולם עולה שיש אשפוזי ילדים".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת השבוע "תזריע"
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
30/03/22 09:38
 
למגיב הוותיק
30/03/22 10:14
 
ב.ל
31/03/22 07:40
 
ה.א ומגיב ותיק
30/03/22 12:13
 
ה.א
30/03/22 14:07
 
השנאה של ה.א
30/03/22 20:19
 
ה.א
31/03/22 17:37
 
שבת שלום לכולנו.
1/04/22 12:06
 
ה.א
3/04/22 14:00
 
בושה למגיב ותיק
30/03/22 14:44
 
זה אני מגיב ותיק
30/03/22 14:58
2
רוצח מי שהסכים
30/03/22 14:30
3
ב.ל
30/03/22 14:50
 
ב.ל ממשיך לשקר
30/03/22 20:06
 
שבת שלום עם ישראל
1/04/22 18:27
 
ב.ל משקר ומסית
3/04/22 09:34
4
מגיב ותיק
30/03/22 16:47
 
למגיב המטיף לשנאה
31/03/22 08:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
בידיעות בסוף השבוע נמסר כי בפגישה של ראשי קופות החולים עם ראש הממשלה נפתלי בנט, אלה התלוננו על ליקויים בהסברה, או העדרה בכול הנוגע לציבור הגדול שנמנע מלהתחסן, לרבות מקרב האוכלוסייה הקשישה. בידיעה נמסר כי הועלה רעיון שקופות החולים יתוגמלו במאה שקלים על כל אדם בן ששים ומעלה שיתחסן במנה הרביעית. לא נהיר לי, כשם שלא נהיר היה לחלק מנציגי הקופות, כיצד מאה שקלים אלה יביאו יותר מחוסנים. האם הקופות יעבירו את הכספים או את חלקם למבוטחיהם? רעיון נפל. בעבור מאה שקלים, או פחות מזה קונים בארץ מוצר פגום. מסע הסברה, ובייחוד בתחום כמו הבריאות, הוא, לעניות דעתי לא עניין חומרי אלא פסיכולוגי.
29/03/2022  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
"קנו מוצרי מכולת ולאחר מכן בצעו בדיקת קורונה". ססמה זו הפכה במהירות להמנון של הסגר שהוטל בפתאומיות בעיר שנגחאי בשעות הבוקר של 28 בחודש. אמני היפ-הופ מקומיים תיארו את ההסתערות על החנויות מחשש לסגר ממושך במרכז חיי העסקים והפיננסיים של סין. שיר אחר מספר על גידול ירקות בגינות ביתיות, מדווח אקונומיסט.
29/03/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
לפני הקורונה סברו מומחי בריאות, כי ארה"ב ערוכה היטב להתמודד עם התפרצות רצינית של מחלה. באה הקורונה וגילתה שההפך הוא הנכון. שיעור התמותה בה גבוה ב-63% מאשר בכל מדינה עשירה אחרת. מספר המתים ל-100,000 הוא 295 – לעומת 245 בבריטניה, 152 בגרמניה ו-99 בקנדה. יש לכך סיבות רבות: בעיות תקשורת ודיס-אינפורמציה, פיגור בהתחסנות, תשתית רעועה של בריאות הציבור, חוסר שוויון בבריאות ומצב בריאותי גרוע של האמריקנים.
28/03/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ראש הממשלה, נפתלי בנט, נמצא (יום ב', 28.3.22) חיובי לנגיף הקורונה. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בנט חש בטוב וכי ימשיך את סדר יומו כמתוכנן מביתו.
28/03/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
הקורונה הנחיתה מהלומה כבדה על נסיעות העסקים. ההוצאה העולמית לטיסות, מלונות ושכירת רכב צנחה מ-1.4 טריליון דולר ב-2019 ל-660 מיליארד דולר ב-2020. הסרת המגבלות בחודשים האחרונים אמורה להוביל, אם תימשך, לעלייה חדה השנה ולחזרה ב-2024 לנתונים שלפני המגיפה. זוהי בשורה טובה לחברות התעופה המעניקות שירות מלא, ואשר 30% מהכנסותיהן וחלק גדול עוד יותר מרווחיהן באים מהנוסעים העסקיים, וכך גם לרשתות המלונות העולמיות ששני שלישים מהכנסותיהן מגיעות מהם.
27/03/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il