|   15:07:40
דלג
  אלון קוחלני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
ביקורת פנימית [צילום: pexels]

הכרעות שיפוטיות

הגנה וסמכות מבקרי פנים - בשתי החלטות שיפוטיות שהתקבלו לאחרונה התקבלה הפרשנות המרחיבה ביחס לתוקף צו הגנה למבקרי פנים והיקף הביקורת על ועדים מקומיים
29/03/2022  |   אלון קוחלני   |   יומני בלוגרים   |   מבקר המדינה   |   תגובות

לאחרונה התקבלו שתי החלטות הנוגעות במבקרי פנים, המצביעות על האופן שבו רואה בית המשפט את הביקורת הפנימית ומבקר המדינה, ואת הפרשנות שהוא מבכר לנקוט, והן:

סע"ש 26616-03-22 יהודה רגב צהל נ' מועצה אזורית מרחבים (23.2.2022).

תוקפם של צוי הגנה שהוצאו למבקר פנימי

המועצה אזורית מרחבים ביקשה לפטר את מבקר הפנים שלה לאור מחלוקות הנוגעות לביקורות שזה ערך. לאור אלה הוציא מבקר המדינה שני צווי הגנה בהם קבע שאל למועצה לפגוע בתפקידו, מעמדו ובסמכויותיו ובזכויותיו של המבקר ותאפשר לו למלא את תפקידו ללא מגבלות וללא סייגים וכן תאפשר לו גישה לכל מאגר מידע לצורך ביצוע תפקידו. למרות האמור פעלה המועצה לפטרו וערכה לצורך כך שימוע, בה לא נכח המבקר. למרות הפגמים בשימוע פיטרה המועצה את המבקר, ועל-רקע זאת הוגשה העתירה לביה"ד.

המועצה טענה כי אין בצווי הגנה שהוציא מבקר המדינה כדי לחסום את דרכה לזמן את המבקר לשימוע ושקילת פיטוריו על בסיס טענות אשר קמו בעניינים שהתקיימו לאחר הוצאת צווי ההגנה. עוד טענה המועצה כי הוראות החוק שמכוחם מוציא מבקר המדינה צווי הגנה לא מקנה זכות לסעד כלשהוא. ואכן סעיף 45(א)(1) לחוק מבקר המדינה (להלן - החוק) קובע כי "החלטותיו של נציב תלונות הציבור בעניין תלונה (1) אין בהן כדי להעניק למתלונן או לאדם אחר זכות או סעד בבית משפט או בבית דין, שלא היה להם לפני כן; (2) אין בהם כדי למנוע מהמתלונן או אדם אחר להשתמש בזכות או לבקש סעד שהוא זכאי להם, אולם אם נקבע לכך מועד בחיקוק, לא יוארך המועד על-ידי הגשת התלונה או בירורה".

לאור זאת קבע ביה"ד כי למרות שהפרשנות המילולית של הסעיף תומכת על פניו בעמדה שהציגה המועצה, בפועל עמדה שכזו לא יכלה להתקבל. ויתרה מזאת, עמדה שכזו "מהווה למעשה קביעה כי מעמדו של מבקר המדינה הוא ריק מתוכן, אין משמעות אופרטיביות להחלטותיו וכי על-אף החלטות שנתן, איש הישר בעיניו יעשה. ירצה - יכבד את ההחלטה, ירצה - לא ימלא אחריה. קביעה שכזו, מרוקנת מתוכן את מוסד מבקר המדינה ואת החלטותיו".

חיזוק למסקנה זו מצא ביה"ד "בעובדה שהוראות סעיף 45ג לחוק ההמקנות למבקר המדינה סמכויות אופרטיביות של ביטול החלטות פיטורין (בשונה מיתר הסמכויות המוקנות למבקר בחוק שעניינן בעיקר דרישה להצגת מסמכים או התייצבות לבירור) הוספו לחוק במסגרת תיקון מס' 11 לחוק בהתייחס להגנה על עובדים חושפי שחיתויות או עובדים המתריעים בשער על פגיעה במינהל התקין, וזאת שנים רבות לאחר חקיקת סעיף 45(א(1) המתייחס להליכים הכלליים של בירור וביקורת המתבצעת על-ידי מבקר המדינה".

ביה"ד גם לא נתן לעובדה שהחוק שותק בכל הקשור "למשמעויות האופרטיביות של החלטות המבקר במסגרת סעיף 45ג לחוק", וקבע כי הדבר "מהווה לכל היותר לקונה המצריכה השלמה". ואף מעבר לכך, ביה"ד קבע כי "לא ייתכן שצו שניתן על-ידי מבקר המדינה יהווה בסיס לעבירה פלילית ומנגד לא ניתן יהא לאכפו במסגרת אזרחית. הסנקציות הפלילית והמשמעתית, אינן יכולות להביא לתיקון העוולה לעובד עצמו שבעניינו ניתן הצו".

אשר על כן "ומשברור כי המחוקק לא התכוון ליתן בידי מבקר המדינה סמכויות ללא אפשרות לאוכפן" קבע ביה"ד כי "יש לראות בצווי ההגנה כצווים החוסמים את המשיבה מלקיים את הליכי הפיטורים של המבקש".

ת"א 66960-10-18 חליוה נ' גרינבאום ואח' (22.11.2021)


סמכותו של מבקר פנימי במועצה אזורית לבקר ועד מקומי

יו"ר ועד מקומי פורייה עלית (להלן - התובע) קבל על כך שמבקר הפנים של המועצה האזורית עמק הירדן (להלן - המועצה) ערך בענייננו דוח ביקורת שחשף אי-סדרים בעבודת הוועד המקומי, והגיש נגדו ונגד ראש המועצה תובענה. במסגרת הליך הגישו הנתבעים בקשה להכיר בחסינות עובדי ציבור. במסגרת הדיון בבקשה בחן ביהמ"ש גם את טענות המבקש נגד המבקר, לפיהם: (א) הפרסומים (דוח) האלה כוללים לשון הרע נגדו ומוציאים דיבתו רעה וכי (ב) מהלך הביקורת שקיים מבקר הפנים נעשה בחוסר סמכות מדעיקרא, שכן לפי הטענה מבקר המועצה איננו מוסמך לבקר את פעולות הוועד המקומי והעומד בראשו. במסגרת הבקשה בחן ביהמ"ש סוגיות אלה.

בעניין חוסר סמכות המבקר העלה התובע מספר טענות והם: (א) מבקר המועצה איננו מוסמך לבקר את פעולות הוועד המקומי והעומד בראשו; (ב) אין למבקר המועצה סמכות לבקר את התובע כיוון שהוועד המקומי נתון תחת ביקורת של וועדת ביקורת הפועלת במסגרתו; (ג) ומעבר לכך אין למבקר המועצה סמכות לעריכת ביקורת ביחס ליו"ר הוועד המקומי.

ביהמ"ש דחה טענות אלה לאור סעיף 170א(ב) לפקודת העיריות הקובע את סמכות מבקר הפנים ביחס לשורה של גופים הקשורים לרשות המקומית, ובין היתר ביחס ל-"גוף אשר העירייה משתתפת בתקציבו השנתי כדי יותר מעשירית לגבי אותה שנת תקציב", וכי במקרה דנן המועצה משתתפת בתקציב הוועד המקומי בשיעור האמור.

גם באשר לטענה כי אין למבקר סמכות לבקר את יו"ר הוועד קבע ביהמ"ש, תוך שהוא מאזכר את בג"ץ 7805/00, שאין לקבלה וקבע כי "ככלל, ביקורת כלפי גוף מבוקר עשויה לכלול מטבעם של דברים ביקורת ביחס לפעולות האורגנים של אותו גוף וכן של גורמים הקשורים במובן הרחב לפעילותו".

ולבסוף דחה ביהמ"ש גם את הטענה לפיה אין למבקר המועצה סמכות לבקר ועד מקומי כיוון שוועד המקומי נתון תחת ביקורת של וועדת ביקורת הפועלת במסגרתו. ביהמ"ש קבע שטענה זו נסתרת לאור סמכות מבקר המועצה הקבועה בהוראת סעיף 170א(ב) לעיל. ויתרה מזאת קבע כי "אין לקבל את הטענה הגורפת בדבר אי-הסבירות של ביקורת המתקיימת על-ידי גורמים מבקרים שונים, הנמצאים ברבדים נפרדים ביחס לגוף המבוקר, דבר שקיים אף בהקשרים אחרים (כך, סמכות מבקר המדינה לבקר רשות מקומית, קיימת לצד סמכות הביקורת של מבקר הפנים של הרשות, ואין בדברים משום סתירה)".

סיכום

המסקנה העולה מהתיקים הללו הוא שביהמ"ש מעדיף לאמץ פרשנות המצדדת בביקורת. כפי שביהמ"ש ציין בהחלטה בעניין חליוה: "לא יכולה להיות מחלוקת כי עריכת ביקורת פנים היא חלק מתפקיד שלטוני הנתון למבקר הפנים של המועצה, ולמעשה זהו לב לבו של התפקיד. הפעולות נעשו תוך כדי ביצוע תפקיד זה ובזיקה ברורה אליו. אף אם נניח... כי נפלו פגמים באופן ביצוע הפעולות האמורות, לרבות במישור הסמכות ביחס לגוף המבוקר הספציפי, ובאופן יישום הוראות הדין באשר לשלבים מתחייבים בעריכת הביקורת, אין הדבר מוציא אותן מגדר פעולות שבוצעו תוך כדי ולצורך מילוי התפקיד הציבורי, להבדיל מפעולות הנעשות לקידום מטרה אישית או במישור אחר שאיננו בגדר הפעולה השלטונית". אם כן, בהתאם למגמה הקיימת בפסיקה, גם במקרים הנ"ל העדיף ביהמ"ש את הפרשנות התכלתית העולה עם הביקורת על פני זכויות הצדדים הנפגעים ממנה.


הכותב הוא מומחה לביקורת פנימית, עוסק בביקורת ברשומ"ק ומרצה באוניברסיטת חיפה בתוכנית MA ללימודי ביקורת פנימית וציבורית.
תאריך:  29/03/2022   |   עודכן:  29/03/2022
אלון קוחלני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
מפלגות עצמאות והתנועה הירוקה חייבות לכנסת 7.9 מיליון שקל ואין סיכוי שחובות אלו ייפרעו. כך אומר (יום א', 27.3.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח על הוצאות המפלגות בשנים 2020-2019 ובבחירות לכנסת ה-23 שהתקיימו במרס 2020.
27/03/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
הליכוד שילם 1.5 מיליון שקל לעוה"ד עמית חדד ונועה מילשטיין תמורת ייצוגם של עופר גולן ויונתן אוריך בהליכים נגדם, כאשר נחשדו בהטרדתו של שלמה פילבר - עד המדינה בתיק 4000. כך עולה (יום א', 27.3.22) מדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. סיעת הליכוד נימקה את מימון ההגנה בכך שהם "עסקו בפעילות עבורה".
27/03/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
הסייבר שוב עלה השבוע לכותרות הראשיות, ושוב בהקשר של העימות שבין ישראל לאירן. ביום ב' האחרון הלכו התוקפים האירנים צעד אחד קדימה במלחמת הסייבר שלהם מול "השטן הקטן", כפי שהם מכנים אותנו - מלחמה שמתחוללת בדרך כלל מתחת לרדאר, ומשמרות המהפכה הודו בפה מלא כי הם אלה שביצעו את מתקפת מניעת השירות המבוזרת (DDoS) על שרתי הממשלה, שהביאה להשבתתם של חלק מהאתרים הממשלתיים למשך כשעה.
ועדות שרים ייעודיות וועדות היגוי לנושא השבת רכוש קורבנות השואה במזרח אירופה, שהקימה הממשלה בשנת 2003, חדלו לפעול בשנת 2009 ולא הוקמו מחדש מאז. ועדת מנכ"לים ייעודית לטיפול בנושא שהוקמה בשנת 2015, לא כונסה מאז שנת 2017. כך מגלה (9.3.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
09/03/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, קורא לחבר את בית המשפט העליון למערכת נט המשפט, אליה הוא אינו מחובר למרות שעברו עשר שנים מאז הפעלת המערכת. זהו הממצא הראשון של אנגלמן (9.3.22) בדוח שלו על מערכת המחשוב של בתי המשפט. בתגובה מוסרת לראשונה הנהלת בתי המשפט, כי המהלך יבוצע בצורה מלאה בשנה הבאה.
09/03/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il