|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
פוטין. מה כתוב בקלפים [צילום: AP]

המערכה על אוקראינה (9)

מחשבות לא רק על מלחמה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה הרוסים תקעו את חתימת הסכם הגרעין עם אירן לרוסיה יש עומק כלכלי אדיר, וכלכלת מדינות רבות במערב תלויה בה ג'אנט ילן, שרת האוצר האמריקנית: המלחמה באוקראינה תשפיע מאוד על הכלכלה העולמית
10/04/2022  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
זירה חדשה
פוטין הציג את האסטרטגיה הרוסית כפשוטה בוועידת מינכן לביטחון בפברואר 2007, אך דבריו התקבלו בזלזול אמריקני. בעוד הזירה האוקראינית רותחת, מחממת ארצות-הברית זירה חדשה - בפינלנד.

יצא נגד ההגמוניה
אין ממש בידיעות על חולשת הצבא הרוסי ועל משבר מוטיווציה בו ומנגד - על גבורת העם האוקראיני, שבלם את הכובשים. פוטין יצא נגד ההגמוניה האמריקנית, וטען, כמו הסינים, שיש לשנות את המערכת הבינלאומית, ולבטל את ההגמוניה האמריקנית בה.


אוקראינה והגרעין האירני

המשבר באוקראינה בראש סדר-היום הציבורי, וענני האש והעשן שעולים ממנו, הבליעו את העובדה, שלא הרחק מקייב - בווינה, בירת אוסטריה - מנסה ממשל ביידן למכור לאירנים את המזרח התיכון במחיר העוד-יותר-זול שאפשר - על חשבון מדינת ישראל וביטחונה. כלומר, להשלים את מה שעולל ממשל אובמה, ולבטל את מה שתיקן ממשל טראמפ. מ̤עבר לבו-זמניות, האם יש קשר בין שני הנושאים?

בממשל ביידן מפעפעים, כמו בממשל אובמה ובממשל קארטר, לא מעט אנטישמיות ואת רעיונותיו של זבּיגניֶב בז'ז'ינסקי, שהיה היועץ לביטחון לאומי בממשל הדמוקרטי של הנשיא קארטר, ונודע בעמדותיו נגד ברית-המועצות (כנראה, תוצאה של היותו פולני גולֶה) ונגד מדינת ישראל. בז'ז'ינסקי טען, כידוע, שמקור חולשתה של ארצות-הברית במזרח התיכון הנו בעלות-בריתה (סעודיה, נסיכויות המפרץ, ירדן, לבנון, ישראל וטורקיה), ועליה להחליפן באירן. לכן, אץ ממשל אובמה לתת לאירנים את מבוקשם, וממשל ביידן מתאמץ לעלות עליו. את חתימת הסכם הגרעין בווינה תקעו הרוסים, שדרשו פתאום לשחרר (להחריג) את עסקות הנפט שלהם עם אירן מהעיצומים. בהנהגת ממשל ביידן, מאבדת ארצות-הברית את אחיזתה במזה"ת, ואנחנו הראשונים, שנשלם על כך ביוקר. זאת, כיוון שבסיכלותה, הפכה ממשלת בנט-לפיד לעבד נרצע של האמריקנים, והתחייבה לא לפעול נגד אירן בלי אישור אמריקני.

זו הכלכלה, טמבל

בינתיים אי-אפשר להבין האם העיצומים, שהטיל המערב על רוסיה, משפיעים ואיך. לעיצומים יש השפעה ארוכת-טווח בלבד, מעבר לצעדים דמגוגיים, שנועדו להשפיע על האווירה. לרוסיה יש עומק אדיר, גם בתחום הפיננסי, וכלכלת מדינות רבות במערב תלויה בה. לכן, הן מרצות את האמריקנים בהכריזן על עיצומים נגד רוסיה, אך אינן מתכוונות לממשם באמת ובתמים. כידוע, הרבה ממדינות מערב אירופה תלויות בפחם, בנפט ובגז הרוסיים, ולרוסיה יש חלק גדול בשוק המחצבים העולמי. כל זה מקנה לה חסינות מסוימת לעיצומים כלכליים, שכן הם חרב פיפיות, שתפגע בה ובארצות אירופה באחת.

נראה, כי אחרי ההלם הראשוני, מצליחה רוסיה לחיות עם העיצומים. האם יצליח המערב לחיות עם התגובה הרוסית? "מטרתנו ... הייתה לגרום כאב מרבי לרוסיה, ובמקביל להגן כמיטב יכולתנו על ארצות-הברית ועל שותפותינו מנזק כלכלי מופרז", הצהירה ג'אנט ילן, שרת האוצר האמריקנית, בעדותה בקונגרס. האם אפשרי, שארצות-הברית גירתה את רוסיה לפלוש לאוקראינה, כדי לנצחהּ במלחמה כלכלית, שתנציח את ההגמוניה האמריקנית? בכל מקרה, נראה לי, שנכונה הערכת ילן בעדותה בקונגרס, כי המלחמה באוקראינה תשפיע מאוד על הכלכלה העולמית.

מי יודע?

פרשנים ומדינאים בכל רחבי העולם מנסים לשער מה כתוב בקלפים, שוולדימיר פוטין מחזיק קרוב מאוד לחזהו, ולהבין מה תִּכנן, מה לוח-הזמנים שלו וכיצד השפיעו המהלכים הצבאיים באוקראינה ותגובת העולם על תוכניותיו. לדעתי, הציג פוטין את האסטרטגיה הרוסית כפשוטה בוועידת מינכן לביטחון בפברואר 2007. חובה לקרוא היטב את דבריו שם, שהתקבלו בזלזול במערב, ואת מה שנחבא בין השיטין.

תגובת ארצות-הברית לדברי פוטין לפני חמש-עשרה שנה החמירה את המצב בעולם, ורוסיה פלשה לגאורגיה. כעת היא פולשת לאוקראינה. יש מכנה משותף לשתי הפלישות, המהווה כתובת ברורה על הקיר: רוסיה אינה מוכנה שברית נאט"ו תתרחב, ותתחכך בבטנה הרכה. המסר הזה - רוסיה מרגישה את עצמה מאוימת על-ידי נאט"ו - לא הובן במערב ובוושינגטון. כעת מנסה פינלנד, בעידוד אמריקני, להתקבל לנאט"ו, ולהצטייד במטוסי-קרב חמקניים F-35. כלומר, בעוד הזירה האוקראינית רותחת, מחממת ארצות-הברית זירה חדשה - דווקא בפינלנד, שלפני שמונים שנה נכנעה לעוצמה הצבאית הסובייטית ב"מלחמת החורף", ואיבדה שטחים לטובת ברית-המועצות. ראוי לזכור, כי ארצות-הברית הציבה סוללות טילים קרקע-אוויר בפולין וברומניה; וברור, שהן מכוונות נגד רוסיה.

שאלה חשובה אחרת הנה מה המטרות הקרקעיות של רוסיה. ניתוחים שונים קבעו, שהמטרה היא כיבוש קייב הבירה והכנעת ממשלתה והנשיא וולודומיר זלנסקי. הפצצות כבדות על קייב ועל חרקיב היו, כביכול, הכנה לכיבוש בירת אוקראינה. בפועל, אם המטרה הייתה זלנסקי אישית וממשלתו - זו משימה לכוחות מיוחדים ולא לארמיות של צבא היבשה.

כיבוש עיר הנו משימה מסובכת, כפי שנוכחו צה"ל וצבאות רבים. השיטה הרוסית, שהשתכללה מכיבוש ברלין במלחמת העולם השנייה, דרך כיבוש גרוז'ני בצ'צ'ניה, ומודגמת כעת במאריופול, הנה קשוחה ביותר: הרס מוחלט של העיר, והכנסת צבא לתוכה רק כשהפכה לעיי חרבות מבלי להתחשב באוכלוסייה האזרחית, שנמצאת בה. כלומר, עוד עימות חריף עם המוסרנות המערבית.

תוך כך, השתלטו הרוסים על חוף הים השחור, ויצרו רצף טריטוריאלי בשליטתם עד חצי-האי קרים. כעת הם מטהרים אותו, ומבססים את אחיזתם בו. לדעתי, מטרתם הבאה בזירת הים השחור הנה אודסה. כך, יבצרו את שליטתם בים השחור, שבעיניהם יש לו חשיבות אסטרטגית - כשם שהפכו את ים אזוב לים רוסי. ובנוסף - מייצבים הרוסים את שליטתם בלוהנסק ובדונייצק - שני החבלים המתבדלים מאוקראינה, המהווים יחד את דונבּאס, אזור עתיר תעשיה במזרח אוקראינה.

קשה לדעת האם יש לוח-זמנים רוסי למערכה. מי שציפו למלחמת-בזק (בליצקריג) התאכזבו כיוון שחיל-האוויר הרוסי כמעט שלא נכח במערכה, וכוחות הקרקע הרוסיים לא הסתערו בחמת-זעם על מטרותיהם. זה נובע, כנראה, מתחושה רוסית, כי הזמן עומד לרשותם, והם יכולים להשיג את מטרותיהם בניחותא, וללא לוחמה עקובה מדם בערים עצמן. כשישקע האבק, ויתפוגגו בלוני הלוחמה הפסיכולוגית והתעמולה, אולי נוכל לנתח את המהלכים הרוסיים, ולהסיק על לוח-הזמנים שתוכנן ועל יכולתו של הצבא הרוסי.

איני סבור, שיש ממש בידיעות על חולשת הצבא הרוסי ועל משבר מוטיווציה בו ומנגד על גבורת העם האוקראיני, שבלם את הכובשים. כל זה מוכר ממלחמות קודמות בעולם, והנו חלק ממערכה על דעת הקהל בעולם, שרוסיה הפסידה בה מראש. אותו הדין חל על הידיעות המלומדות על מצבו הנפשי של פוטין. בשש אחרי המלחמה נוכל גם להעריך עד כמה היו יעילים העיצומים הכלכליים והלחץ הפוליטי בעולם.

מה שמותר ליופיטר

ארצות-הברית הגדירה בדוקטרינת מונרו (1826) את האוקיינוס השקט כים אמריקני ואת שתי יבשות אמריקה בתחום השפעתה, ופעלה בהתאם לאורך מאתיים השנים האחרונות, גם כשלא דבקה בבדלנות. היא פלשה למקסיקו, כדי לדכא את מרד פאנצ'ו וִייה ולקובה. בשנות השישים פלשה לקובה, כדי להפיל את שלטונו של פידל קסטרו, ונכשלה. כשברית-המועצות הציבה טילים גרעיניים בקובה. כלומר, בחצר האחורית של פלורידה, יזמה ארצות-הברית משבר עולמי, שהביא להוצאת הטילים הסובייטיים מהאי. ארצות-הברית הפילה את שלטון סלוואדור איינדה בצ'ילי ואת שלטון מועמר קדאפי בלוב, חתרה תחת המשטר הסנדיניסטי בניקרגואה, ופלשה לרפובליקה הדומיניקנית, להאיטי, לאי גרֶנדה, לפנמה, לעירק ולאפגניסטן.

ליופיטר מותר, כידוע, והוא יודע לספר סיפורים נפלאים על הסכנה האיומה, שהניעה אותו להפר ריבונות של מדינות באזורים, שהגדירם כחיוניים לו, או לשלום העולם. לרוסים אין יופיטר מרשה להתנהג כדרכו - בעיקר, בשנים שהייתה לו הגמוניה בעולם, לאחר התמוטטות ברית-המועצות.

עוד בנאומו בוועידת מינכן, 2007, יצא פוטין נגד ההגמוניה האמריקנית, וטען, כמו הסינים, שיש לשנות את המערכת הבינלאומית, ולבטל את ההגמוניה האמריקנית בה. את המסר הזה ארצות-הברית, למרות דעיכתה כמעצמת-על, אינה מוכנה לשמוע. ולכן, יופיטר כועס ...

תאריך:  10/04/2022   |   עודכן:  10/04/2022
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המערכה על אוקראינה (9)
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קלאוזביץ
14/04/22 04:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד, קיימו (יום ד', 6.4.22) תדרוך ל-80 שגרירים זרים המוצבים בישראל, בנושאים מדיניים וביטחוניים, זאת על-רקע גל הטרור, ונושאים נוספים שעל הפרק.
06/04/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
ההסכם בין אירן למעצמות ייחתם. זה רק עניין של זמן. על-אף מסך הערפל, ערפל האינטרסים חובקי העולם, המנסה לספר לעולם כי ההסכם רחוק מסיומו, זוהי זריית חול מתוזמנת שמטרותיה רבות הן, מגוונות, נעלמות, ובעיקר נטועות באינטרסים כלכליים, ביטחונים. לא צריך להיות זבוב על וילונות הפאר הכבדים, באולם המפואר בווינה, כדי לדעת שההסכם נצור, חתום ומוכן לפרסום.
לוועידה שארגן משרד החוץ בשדה בוקר הייתה חשיבות מיוחדת. ראשיתה הסתמנה כהבטחה גדולה, אבל אחריתה התגלתה כאכזבה. יום ראשון (27.3.22), היה יום חג. חגו של משרד החוץ, חגו של שר החוץ יאיר לפיד. "מקורבים" סיפרו לנו, אולי בתום לב, כי סיכום הוועידה יהא קריאה לארה"ב, לבטל את כוונתה להוציא, בהסכם עם אירן המתגבש סופית בימים אלה, את משמרות המהפכה האירניים מהגדרתם כארגוני טרור. ובמילים אחרות להמשיך את משטר הסנקציות על ארגון זה העומד מאחרי החוט'ים בתימן, החיזבאללה בלבנון והחמאס בעזה. במשרד החוץ נשתררה דעה/תחושה שה"ניצחון", קרוב. אף הוחל, אומנם בחדרי חדרים, לגבש נוסח של החלטת סיכום לוועידה, לפני פיזורה, כמקובל בוועידות מסוג זה.
30/03/2022  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
הוועידה האזורית שירגן שר החוץ שלנו יאיר לפיד לא הייתה מתרחשת אלמלי האיום האירני. לצד האיום הקיומי על המדינה מהתחמשות גרעינית של אירן יש יתרונות בתוקפנות האירנית, כי היא מקרבת בינינו ובין כל המדינות המתונות באזור - מצרים, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו, ובמידה רבה גם ירדן, סעודיה, עומאן ועוד מדינות שהיו מצטרפות אלמלי חששו להיחשף. לישראל יש מעמד מוביל בנושא זה כי אירן מאיימת גם על סעודיה והמפרציות, ואפילו ארה"ב משתתפת בפסגה כדי להפיג את החששות של מדינות האזור בעקבות הסכם הגרעין והוצאת משמרות המהפכה והחותים מרשימות הטרור, למרות שהם קצבים פי מאה יותר מסוכנים מאשר פוטין.
28/03/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
"המזרח התיכון משתנה, והוא משתנה לטובה. אנחנו מטפחים קשרים ישנים ובונים גשרים חדשים. אנו מחדשים את השלום הישן ומטעינים אותו באנרגיה החדשה של הסכמי אברהם. אנחנו עובדים יחד כדי להתגבר על כוחות האופל הישנים, לבנות עתיד חדש שהוא טוב יותר, זוהר יותר ומבטיח להפליא". כך אמר (יום א', 27.3.22) ראש הממשלה נפתלי בנט בהצהרה משותפת עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן במשרד ראש הממשלה בירושלים, לקראת פתיחת "פסגת הנגב".
27/03/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il