|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
נציגי האיחוד האירופי ואירן בווינה [צילום: AP]

הסכם גרעין עם אירן? סיכוי של 50:50

נקודת המחלוקת המרכזית האחרונה שנותרה היא הכללתם של משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור - ושני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם אם לא יהיה הסכם כעת, השיחות כנראה יימשכו אך הסיכוי להסכם יפחת מאוד
16/04/2022  |   סימה שיין, אלדד שביט   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות

במלאת שנה לשיחות בווינה לגבי חזרתן של ארה"ב ואירן להסכם הגרעין (JCPOA), הצדדים עשו כברת דרך ניכרת לקראת גישור על הפערים ביניהם. אולם לפי שעה ולמרות הרצון להגיע לסיכום חיובי, נראה כי בישורת האחרונה שתי המדינות מחופרות עדיין בדרישותיהן האחרונות, כשכל צד מטיל על משנהו את האחריות לקבלת ההחלטות הסופיות.

השיחות הלא-ישירות בין וושינגטון לטהרן, שנערכו בווינה בתיווך הממונים על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ובמסגרת הוועדות - גרעין, עיצומים והסנכרון ביניהן - הסתיימו. מזה מספר שבועות, מאז חזרת הצדדים לבירותיהם, לא מתקיימים מפגשים בווינה. הסוגיות שנותרו פתוחות מחייבות החלטות פוליטיות בוושינגטון ובטהרן. אירן וארה"ב העבירו ביניהן טיוטות ונציג האיחוד האירופי ביקר בשתי הבירות בניסיון לקדם הסכמה לגבי הסוגיות שעדיין מונעות חידוש של ההסכם. האירנים מסרו, כי יחזרו לווינה רק כדי לסכם סופית את ההסכם. כך או כך, נראה כי לפי שעה הסיכוי לחתום על הסכם זהה לסיכוי שהשיחות יקרסו.

במהלך השנה האחרונה, הקצב והתוכן של המו"מ הושפעו קודם כל מהבחירות לנשיאות באירן. הצוות המקורי שהחל את השיחות בממשלתו של חסן רוחאני, הוחלף בצוות שמינה הנשיא החדש, איבראהים ראיסי, ביטא עמדות קיצוניות יותר ואף גרם להפסקה בת חמישה חודשים בתהליך. בממשל האמריקני, למרות השאיפה לחזור להסכם, התגלעו חילוקי דעות ומחוקקים, בכללם דמוקרטים, ביקרו לעיתים בחריפות את הממשל, שמצידו גילה הססנות לגבי החלטות שנדרש לקבל. בהמשך גם רוסיה, על-רקע המלחמה באוקראינה, הציבה תביעות משלה ובראשן קבלת הבטחה כתובה לכך שהעיצומים שהוטלו עליה לא יפגעו בשיתוף הפעולה הכלכלי והצבאי שלה עם אירן. אלה נפתרו, אך העיבו על האווירה וגרמו עיכובים.

לא חזרה מלאה להסכם הקודם
העמדות האירניות הוקצנו [צילום: וחיד סאלמי, AP]

מהמידע שהתפרסם עלה, כי הצדדים הגיעו להסכמה על הסוגיות הקשורות להיבטים הטכניים של הצעדים שעל אירן לנקוט במסגרת החזרה לתנאי ההסכם המקורי, וכי אלה כבר חלק מהמסמך הקיים. למרות זאת, גם אם קיימת כוונה לפעול בהתאם להסכם המקורי, המשמעות המעשית אינה חזרה מלאה למצב שהיה אמור להיות על-פי לוח הזמנים של ההסכם המקורי, אם הנשיא דונלד טרמאפ לא היה מחליט לפרוש ממנו והוא היה נותר בתוקף. זאת, משום שלאחר הפרישה האמריקנית, אירן התקדמה מאוד בידע כיצד להעשיר אורניום לרמות גבוהות, צברה צנטריפוגות מתקדמות וידע בהפעלתן. גם אם לא תהיה לה גישה אליהן והן יהיו בפיקוח סבא"א, הן יישארו בשטחה, וכן יישאר ברשותה הניסיון בייצור אורניום מתכתי.

התחומים הללו משפיעים ישירות על הידע הרב שנצבר באירן להתקדמות לנשק גרעיני, ולכך השלכה ברורה על לוחות הזמנים הרלוונטיים להחלטה אירנית לפרוץ לנשק. בימים האחרונים פורסם גם מפיו של ראש הוועדה לאנרגיה גרעינית האירנית, כי בהסכם המתגבש תוכל אירן להשאיר על אדמתה 2.5 ק"ג אורניום מועשר ל-60%. היתר זה, אם אכן סוכם, אינו משמעותי מבחינת הכמות, אבל הוא בעל משמעות סמלית רבה עבור טהרן, שבינתיים מנהלת שיחות עם רוסיה לגבי העברת שאר החומר המועשר לשטחה, כפי שנקבע בהסכם המקורי.

גם אשר לסוגיה המרכזית והחשובה ביותר לטהרן – הסרת העיצומים – חלה התקדמות רבה. ממשל ביידן הסכים לא רק להשיב את העיצומים שהוסרו בעת כניסת הסכם הגרעין לתוקף (ינואר 2016), אלא גם להסיר עיצומים נוספים שממשל טראמפ הטיל תוך התבססות על החוקים המתייחסים לנושאי טרור וזכויות אדם, שיש בהם כדי לפגוע ביכולת של אירן לממש את ההישגים הכלכליים ובהם העיצומים על הבנק המרכזי.

עם זאת מסתמן, כי מספר דרישות אירניות נוספות, במסגרת דרישתה להסרה מלאה של העיצומים שהטיל ממשל טראמפ, מונעות סיכום חיובי ויכולת להכריז על חזרה הדדית להסכם. במוקד נמצאת סוגיית הסרתם של משמרות המהפכה מהרשימה של ארגוני הטרור הזרים (FTO) של משרד החוץ האמריקני. זאת, לאחר שהוספו בידי ממשל טראמפ בשלהי כהונתו .

עיקר חשיבותו של נושא זה היא סמלית, מאחר שמשמרות המהפכה ימשיכו להיות נתונים לשורת עיצומים ארוכה שהטיל עליהם משרד האוצר האמריקני. עם זאת, הסוגיה הפכה אבן נגף משמעותית. המשטר האירני, שמשמרות המהפכה הם אבן ראשה ביציבותו, מקורבים למנהיג העליון עלי חמנאי וחולשים על כשליש מכלכלת אירן, דבק בדרישתו להסרתם מרשימת הטרור ומציב זאת כתנאי בל יעבור.

מנגד, הממשל האמריקני נתקל בקושי פוליטי פנימי חריף נוכח התנגדות, לא רק של רפובליקנים אלא גם של גורמים מרכזיים במפלגה הדמוקרטית, להסיר את משמרות המהפכה מהרשימה. גם ידידותיה של ארה"ב במזרח התיכון ובראשן ישראל, מפעילות לחצים על הממשל להימנע מהמהלך. ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר החוץ, יאיר לפיד, קראו במשותף לממשל האמריקני לא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הטרור, כמו גם גורמים בכירים במדינות המפרץ.

להמשיך בשיח דיסקרטי עם הממשל
שיגור טיל של משמרות המהפכה [צילום: AP]

סוגיית הקושי הפנימי שבפניו ניצב הממשל, בין היתר על-רקע פגיעה אפשרית של מיליציות המופעלות על-ידי משמרות המהפכה בכוחות אמריקנים המוצבים בעירק, הפכה מורכבת יותר נוכח הדלפה מוושינגטון ולפיה קיים מידע מודיעיני על אודות ניסיון של משמרות המהפכה לפגוע פיזית בבכירי ממשל לשעבר, שהיו מעורבים בחיסול קאסם סולימאני. בעקבות זאת הוצבה עליהם שמירה. לקושי של הממשל לתמוך באמירה שלפיה משמרות המהפכה אינם ארגון טרור, נוספה העובדה שהעיצומים על גוף זה לא הוטלו מתוקף חקיקות הקשורות בגרעין, אלא בהתבסס על חקיקה המתייחסת לפעילות טרור.

ההתלבטות בממשל נמשכת ודווח לאחרונה, כי הממשל צפוי להתמיד בסירובו להסיר את משמרות המהפכה מהרשימה, לפחות לגבי הסרת כוח קודס ממנה. זאת, גם לאור עמדה ברורה שהשמיע לאחרונה בקונגרס יו"ר המטות המשולבים, גנרל מארק מיליי, שבתשובה לשאלה ישירה אמר: "עמדתי האישית היא שכוח קודס של משמרות המהפכה הוא ארגון טרור ואיני תומך בהסרתו מרשימת הטרור". מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, הדגיש שאכן מדובר בארגון טרור, ולפי הדלפות מהבית הלבן גם הנשיא ג'ו ביידן תומך בעמדה זו.

לפי שעה, המגעים בין הצדדים נמשכים בתיווך אירופי. האמריקנים דורשים, כי אירן תצהיר חד-משמעית שתימנע מפעולות חתרנות ומפגיעה בכוחות האמריקנים במזרח התיכון, ואילו האירנים עומדים על תביעתם להסיר מרשימת ארגוני הטרור את משמרות המהפכה. כל זאת, על-רקע העיסוק האינטנסיבי במשבר באוקראינה, השואב את מלוא תשומת הלב של וושינגטון. נראה, כי בטהרן עולה לראשונה חשש שמא הממשל האמריקני יימנע מלהכריע בסוגיות בעלות המשמעויות הפוליטיות הפנימיות, בעיקר בהיות ארה"ב חודשים ספורים לפני בחירות האמצע לקונגרס. איבוד הרוב הדמוקרטי בסנאט ואולי גם בבית הנבחרים עלול להעיב על המשך כהונתו של ביידן.

עם זאת, העניין הרב של ארה"ב ואירן בחזרה להסכם הגרעין, ובעיקר ההבנה בממשל האמריקני לפיה חלופות להסכם יהיו בעייתיות עד מאוד, צפוי להאיץ בהן לגשר על המחלוקות. אומנם הממשל הצהיר, כי הוא נערך גם למימושן של אלטרנטיבות לאי-חזרה להסכם, אך נראה, כי אין בידיו תוכנית סדורה לגבי המדיניות מול אירן, אם המגעים הנוכחיים יקרסו. סביר כי גם אם הצדדים לא יגיעו בעת הנוכחית להסכמות - ניסיונות הגישור יימשכו, הגם שצפוי, כי המשך קידומה של תוכנית הגרעין האירנית יקשה מאוד על חזרה להסכם הגרעין והסיכויים למו"מ על הסכם חדש נמוכים במיוחד.

בכל מקרה, על ממשלת ישראל להמשיך בשיח אסטרטגי דיסקרטי עם הממשל ובוודאי להימנע מניגוח פומבי שלו. חשיבות השיח תגבר בעיקר אם לא יחודש הסכם הגרעין, שכן נראה שלארה"ב וישראל אין בעת הזו תוכנית מגובשת ומוסכמת להתמודדות עם האצה אירנית של תוכנית הגרעין ועם הקשיים שתציב בפני יכולת הפיקוח של סבא"א. זאת ועוד: יש לקחת בחשבון, כי גם אם הממשל לא יצליח בבחירות האמצע לזכות ברוב בשני בתי המחוקקים, עדיין נותרו שנתיים לכהונתו וקיימת חשיבות רבה ליכולת של ישראל לשמור על מערכת יחסים טובה עימו לגבי מכלול הסוגיות המדיניות-ביטחוניות שעל סדר היום.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  16/04/2022   |   עודכן:  16/04/2022
סימה שיין, אלדד שביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסכם גרעין עם אירן? סיכוי של 50:50
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלו שלא שוכחים 73
16/04/22 11:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
מחשבות לא רק על מלחמה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה הרוסים תקעו את חתימת הסכם הגרעין עם אירן לרוסיה יש עומק כלכלי אדיר, וכלכלת מדינות רבות במערב תלויה בה ג'אנט ילן, שרת האוצר האמריקנית: המלחמה באוקראינה תשפיע מאוד על הכלכלה העולמית
שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד, קיימו (יום ד', 6.4.22) תדרוך ל-80 שגרירים זרים המוצבים בישראל, בנושאים מדיניים וביטחוניים, זאת על-רקע גל הטרור, ונושאים נוספים שעל הפרק.
06/04/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
ההסכם בין אירן למעצמות ייחתם. זה רק עניין של זמן. על-אף מסך הערפל, ערפל האינטרסים חובקי העולם, המנסה לספר לעולם כי ההסכם רחוק מסיומו, זוהי זריית חול מתוזמנת שמטרותיה רבות הן, מגוונות, נעלמות, ובעיקר נטועות באינטרסים כלכליים, ביטחונים. לא צריך להיות זבוב על וילונות הפאר הכבדים, באולם המפואר בווינה, כדי לדעת שההסכם נצור, חתום ומוכן לפרסום.
לוועידה שארגן משרד החוץ בשדה בוקר הייתה חשיבות מיוחדת. ראשיתה הסתמנה כהבטחה גדולה, אבל אחריתה התגלתה כאכזבה. יום ראשון (27.3.22), היה יום חג. חגו של משרד החוץ, חגו של שר החוץ יאיר לפיד. "מקורבים" סיפרו לנו, אולי בתום לב, כי סיכום הוועידה יהא קריאה לארה"ב, לבטל את כוונתה להוציא, בהסכם עם אירן המתגבש סופית בימים אלה, את משמרות המהפכה האירניים מהגדרתם כארגוני טרור. ובמילים אחרות להמשיך את משטר הסנקציות על ארגון זה העומד מאחרי החוט'ים בתימן, החיזבאללה בלבנון והחמאס בעזה. במשרד החוץ נשתררה דעה/תחושה שה"ניצחון", קרוב. אף הוחל, אומנם בחדרי חדרים, לגבש נוסח של החלטת סיכום לוועידה, לפני פיזורה, כמקובל בוועידות מסוג זה.
30/03/2022  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
הוועידה האזורית שירגן שר החוץ שלנו יאיר לפיד לא הייתה מתרחשת אלמלי האיום האירני. לצד האיום הקיומי על המדינה מהתחמשות גרעינית של אירן יש יתרונות בתוקפנות האירנית, כי היא מקרבת בינינו ובין כל המדינות המתונות באזור - מצרים, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו, ובמידה רבה גם ירדן, סעודיה, עומאן ועוד מדינות שהיו מצטרפות אלמלי חששו להיחשף. לישראל יש מעמד מוביל בנושא זה כי אירן מאיימת גם על סעודיה והמפרציות, ואפילו ארה"ב משתתפת בפסגה כדי להפיג את החששות של מדינות האזור בעקבות הסכם הגרעין והוצאת משמרות המהפכה והחותים מרשימות הטרור, למרות שהם קצבים פי מאה יותר מסוכנים מאשר פוטין.
28/03/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il