|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
לוויה למחבל באל חאדר [צילום: וויסאם השלמון/פלאש 90]

טרוריסטים פלשתינים? בשבילם הם גיבורים

טרור רצחני? רצח חפים מפשע? בשטחים הטרוריסטים הם "גיבורים" ו"שהידים", ולא רק בעיני האיסלאמיסטים. איך רואים את גל הפיגועים בחברה הפלשתינית בשטחים? מה היחס לאבו מאזן ומנסור עבאס שגינו את הפיגועים? כיצד נראה המאבק נגד ישראל על-פי שני פרשנים פלשתינים בכירים וידועים שאינם בחמאס או בג'יהאד האיסלאמי
14/04/2022  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

גל הפיגועים האחרון החל כנראה בנקמה על ועידת הנגב שבה קידמו שרי החוץ של ארבע מדינות ערביות (מצרים, אמירויות, בחריין, מרוקו) וישראל את הנורמליזציה, תוך התעלמות כמעט מוחלטת מהסוגיה הפלשתינית. אך ספק אם זה היה הטריגר היחיד לגל הפיגועים הנוכחי.

ג'נין הפכה ל"עזה הקטנה"

מלבד פסגת שדה בוקר, ראשית רמדאן ויום האדמה שחל ב-30 במרס, יש סיבות נוספות לגל הטרור בעיתוי הנוכחי. נראה כי הרשות הפלשתינית איבדה שליטה על ג'נין שהפכה ל"עזה הקטנה". בעוד שהרשות הפלשתינית בראשותו של אבו מאזן והפתח נמצאת במצב של נתק ממושך ועוינות מול חמאס ברצועת עזה, במחנה הפליטים של ג'נין מתקיימת מעין אוטופיה של פיוס. במחנה ישנו שת"פ נדיר בין כל הפלגים הפלשתינים: חמאס, ג'יהאד איסלאמי, החזית העממית ואפילו פלגים סוררים בפתח כגון שרידי גדודי שוהדא אל-אקצה. שני המחבלים האחרונים היו אומנם חלק ממה שמכונה המחבלים הבודדים, שקשה מאוד למערכת הביטחון לסכל את פיגועיהם, אך השתייכו למשפחות של חברי פתח.

למרבה הצער, מעמדו של אבו מאזן לפי כל סקרי דעת הקהל נחלש מאוד והוא אינו פופולרי ברחוב הפלשתיני, אפילו לא בגדה המערבית. אז מהי עמדת הרוב בשטחים? ערכתי תקציר של הקלטת יוטיוב ומאמר דעה, אותם פרסמו שני פרשנים מובילים בתקשורת הפלשתינית בחו"ל, שאינם כותבים במגבלות הצנזורה ברשות או בעזה. שני הפרשנים שייכים למעמד המשכיל של הפזורה הפלשתינית החילונית. הראשון הוא העורך והפרשן הוותיק עבד אל-בארי עטואן, העורך הראשי של "ראי אל-יום". השנייה היא סנא אל-עלול, עורכת "אל-קודס אל-ערבי" מאז 2013.

הפלשתינים אינם שני ה"עבאסים" ובוגדי הנורמליזציה

עבד אל-בארי עטואן אומר כך (8.4.22): "ישראל כעת בתבהלה, נגמרו 20 שנות שקט ורווחה. הישראלים חשבו שכל העם הפלשתיני הוא מחמוד עבאס (אבו מאזן) הכנוע. לא כך! העם הפלשתיני הושפל כפליים, בידי הרשות הפלשתינית ובידי ישראל - מחסומים, הפקעת אדמות, התנחלויות, מעצרים, חומה, הרעבה. מה ציפו מהעם הפלשתיני, שיגיד תודה על הכיבוש? זה עם שנלחם כבר 100 שנה על זכויותיו. ואז מגיעים אלה שעושים עם ישראל נורמליזציה והופכים לכלים בידי הכיבוש. מה שמגוחך הוא שארבעה שרי חוץ ערביים משוחחים עם לפיד על הסכנה הגרעינית האירנית במרחק של כמה קילומטרים ספורים מהכור בדימונה. רעד חאזם (המחבל שביצע את הפיגוע בדידנגוף) הוא גיבור, איש אחד עם רובה מול אלף חיילים ושוטרים, והאזרחים בורחים כמו עכברים. זו הבעיה של ישראל - היא חושבת שכל הפלשתינים הם כמו הרשות הפלשתינית, שאפשר להכניע אותם בתשלום משכורות. אנחנו לא מקבלים את הטענה שהישראלים (עליהם ירה רעד) הם אזרחים. כולם למעשה צבא ומשטרה וביטחון. כשראש הממשלה בנט אומר לכל המתנחלים (אזרחי ישראל) לשאת נשק, אז הם לא אזרחים. אני מזכיר שכל הישראלים הם למעשה חיילי מילואים..."

עטואן מוסיף: "נתנו לערביי 48' לצבור נשק כדי להרוג זה את זה, ועכשיו קם הגולם על יוצרו והנשק מופנה נגדם בפעולות צבאיות. ארבעה פלשתינים (מבצעי הפיגועים) עשו צחוק מאגדת הצבא החזק ביותר במזרח התיכון, שמתיימר ללמד את כל העולם איך להילחם בטרור. מה שהוציא אותי מדעתי הוא השאלה, איך מחמוד עבאס גינה את הפעולה? פשוט שישתוק, מוטב כך. קרה אי-פעם שממשלת ישראל גינתה הרג של פלשתינים? בושה וחרפה! ישראל וארה"ב הכריחו אותו לגנות. הפלשתינים אינם כמו שני ה"פקידים" של ישראל, מחמוד עבאס ומנסור עבאס מערביי 48', שני ה"עבאסים" למעשה אינם פלשתינים ואינם חולקים ערכים פלשתינים. המלחמה אינה עוד בשטחים אלא עברה כיום לעומקה של ישראל. רוב הפעולות יצאו ממחנה ג'נין, בסך-הכל אזור של ק"מ אחד, אותה ג'נין שעמדה בפני צה"ל 12 יום ב-2002. אני בהחלט מבין את חלוקת הממתקים בשטחים, בלבנון, באלג'יריה ובעוד מקומות, זו תגובה טבעית. רעד הלך למסגד ביפו, התפלל ומת כשהיד ולא נכנע כשהוא מגן על דתו, אמונתו ואומתו הערבית. אלה שעושים נורמליזציה אינם חלק מהאומה הזו - הבוגדים הישנים (רמז למצרים ולירדן) והחדשים (אמירויות, בחריין ומרוקו). זו תקופה חדשה, היום מייצרים (בג'נין) רובים, מחר ייצרו טילים!"

"רישיון להרוג"

סנא אל-עלול כתבה (8.4.22) כי ישראל מנצלת את הפיגועים לצורך "רישיון להרוג פלשתינים". היא כתבה על כל אחד מהמחבלים, כי "כל אחד מהם בן אדם עם משפחה, היסטוריה וחיים". למחבל בדיזנגוף קרובי משפחה מהפתח שהשתתפו באינתיפאדה השנייה וכמה בג'יהאד האיסלאמי. הפיגועים, לדעתה של אל-עלול, אפשרו לישראל לשחרר כל רסן והיא העניקה אור ירוק "לעשות הכל". לטענתה, רה"מ בנט אמר כי עוברים מהגנה להתקפה, מה שאומר שצה"ל קיבל "רישיון להרוג פלשתינים בג'נין". אח"כ בן-גביר עלה להר-הבית, גם שר החוץ יאיר לפיד עלה להר-הבית [לא עלה, רק סייר בעיר העתיקה] ולבסוף בנט אמר כי ללחימה בטרור לא יהיו שום מגבלות. אל-עלול מסכמת באומרה, כי "ישראל קראה לאזרחיה לשאת נשק, קריאה שמשמעותה רישיון להתנקם בערבים. כלומר, להרוג על בסיס גזעני, ולאיים לסלק את הפלשתינים מארצם, אך ההפך (שפלשתינים יעשו זאת) אסור".

שנאה ליו"ר הרשות

האמת הקשה היא שכל מחבל הופך לגיבור בשטחים. אין מדובר עוד בהסתה של חמאס והג'יהאד, אלא בקונצנזוס רחב ברחוב הפלשתיני. אבו מאזן והרשות הפלשתינית מצויים היום במצוקה. הראיס זקן והמאבק על הירושה עלול לפרק את הרשות, משמע שהמצב בגדה הוא פצצת זמן.

בשנות ה-90 שימשתי כמתורגמן לעיתונות הזרה בשטחים בימי תהליך אוסלו. פלשתיני שראיינו בחברון ב-1998 קילל את יאסר ערפאת ואמר: "הוא בוגד שמשתף פעולה עם האויב הציוני. איך הוא מוכן לנהל מו"מ על 20% מאדמת פלשתין (הגדה המערבית ועזה) וויתר על השאר, והכל תמורת כסף שהוא והבכירים ברשות מקבלים מאמריקה ושמים בבנקים פרטיים". חלפו יותר מעשרים שנה אך כמדומני, התפיסה בשטחים כלפי הרשות הפלשתינית לא השתנתה מאז.

תאריך:  14/04/2022   |   עודכן:  14/04/2022
ירון פרידמן
+חיפושים אחרי אדם חשוד שנמלט ממאבטחי קניון חדרה
20:10 14/04/22  |  איציק וולף
משטרת ישראל מנסה לאתר אדם חשוד שנראה ברחוב הגיבורים בחדרה. החיפושים החלו לאחר שהתקבל דיווח במוקד 100 של המשטרה ולפיו מאבטחי קניון חדרה הבחינו באדם חשוד בקרבת הקניון.

במהלך ניסיון לבדוק את זהותו נמלט מהמקום כשהוא ככל הנראה הותיר אחריו סכין מטבח.

כוחות משטרה גדולים בפיקוד מרחב מנשה, נצ"מ איתן מנשה, פתחו בסריקות לאיתור החשוד. הרקע והנסיבות בבדיקה.
+סגר יוטל על יהודה ושומרון עד מוצ"ש
19:33 14/04/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
בתום הערכת המצב, החליט שר הביטחון על פתיחה מחודשת של המעברים גלבוע (ג׳למה) וריחן לכניסת ערביי ישראל לעיר ג׳נין החל משבת הקרובה
מעבר ג'למה ייפתח בשבת למעבר ערבים ישראלים לרשות הפלשתינית [צילום: באסל עווידאת/פלאש 90]
+דובר צה"ל: 18 פלשתינים נעצרו באיו"ש
12:39 14/04/22  |  עידן יוסף
דובר צה"ל מעדכן כי 18 חשודים פלשתינים נעצרו בסך הכל בפעילות המבצעית הלילה באוגדת יהודה ושומרון.
+חמאס מאיים בהסלמה
11:09 14/04/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
ארגון חמאס מאיים לפעול נגד ישראל אם תנסה לכבוש את מחנה הפליטים ג'נין ואם יהודים יפגעו בקדושת מסגד אל-אקצה. צה"ל נמנע בינתיים מכיבוש מחנה פליטים ג'נין מחשש שהדבר יביא לסבב לחימה נוסף ברצועת עזה
רעולי פנים חמושים בג'נין [צילום: נאסר אשתייה/פלאש 90]
+המשטרה עצרה ארבעה פעילי הר-הבית במעצרי מנע
09:50 14/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ברקע הקריאות להקרבת קקורבן בערב פסח עצרה המשטרה את פעילי ההר בבתיהם  ▪  ברשות אחד מהם נתפס גדי, שככל הנראה היה מיועד להקרבה  ▪  במשטרה חוששים מהתפרצות מהומות ערבים בהר ובמקומות נוספים
(בלש עוצר את אחד הפעילים [צילום: תנועת חוזרים להר])
[צילום: חוזרים להר]
+מספר ההרוגים הפלשתינים עלה לחמישה
09:09 14/04/22  |  עידן יוסף
שני פלשתינים מאזור ג'נין מתו הבוקר מפצעיהם. סך הכל חמישה ב-24 השעות האחרונות בהתנגשויות מול צה"ל.
+פשיטה לילית על ביתו של ראש העיירה אל-ח׳אדר
08:34 14/04/22  |  עידן יוסף
כוחות הביטחון פשטו הלילה על ביתו של ראש העיירה אל-ח׳אדר בגזרת בית לחם ועצרו את בנו. גם בטולכרם בוצעו מעצרים במהלכם התפתחו הפרות סדר אלימות. הכוחות נאלצו להשתמש באש חיה. בחטיבת שומרון נפתחה אש לעבר כוחות באזור חווארה. היורים נמלטו. כן בוצעו מעצרים במספר גיזרות נוספות.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טרוריסטים פלשתינים? בשבילם הם גיבורים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חוזה המדינה
14/04/22 09:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
כוחות צה"ל ומשמר הגבול עצרו הערב (יום ד', 13.4.22) חוליית מחבלים שתכננה לבצע פיגוע בישראל בערב פסח. הכוחות נכנסו לכפר סילוואד הסמוך לרמאללה ונתקלו במקום בעשרות פלשתינים שיידו לעברם אבנים. במהלך הפעילות כיתרו הכוחות אחד מבתי הכפר וקראו לנמצאים בתוכו להסגיר את עצמם.
13/04/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
הפלגים הפלשתינים ברצועת עזה סיכמו ביניהם על שיתוף פעולה צבאי ביניהם נגד מדינת ישראל. החלטה על כך התקבלה (יום ד', 13.4.22) בישיבה שהתקיימה בלשכת מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר.
13/04/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בימים שברחובות תל אביב ובאר שבע, בני ברק וחדרה נרצחים יהודים רק בשל היותם יהודים, אני שותף לזעם הבוער בעצמותיו של כל אזרח במדינת ישראל, שהמוות אורב ברחובותינו. אך אסור, שהזעם יהיה המתכון לפעילות מדינית של ממשלת ישראל. לנוכח האירועים הקשים אליהם נקלענו. אסור לממשלת ישראל לתת לזעם ברחוב להשתלט על החלטותיה המדיניות.
בימים שהסיפא עוקדת יהודים בתל אביב ובבאר שבע, בבני ברק ובחדרה, בימים שסיפא הפכה לשפת הדמים בין שני העמים בין הירדן לים, אני נושא עיני לספרא כשפה מנווטת, שתציג חזון ומוצא מדיני. בין קנאי הסיפא ובין קנאי הספרא, אני שם את יהבי ואת כל מאוויי על הקנאים לספרא.
בעוד צה"ל והשב"כ ממשיכים במבצע לסיכול פיגועי הטרור בצפון השומרון החליטה מערכת הביטחון על הטלת סנקציות על העיר ג'נין שהפכה ל"בירת הטרור" בגדה. הסנקציות שהוטלו על-ידי שר הביטחון בני גנץ יהיו בתוקף עד להודעה חדשה ויש להן השלכות כלכליות חמורות על תושבי העיר ג'נין במיוחד לקראת עיד אלפיטר המסיים את חודש רמדאן.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il