|   15:07:40
דלג
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
למשורר צר המקום [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

הציפור שבה אל האילן העתיק

רק דרך הבנת המסע הנסתר נוכל להבין את הדרך להתחבר לזמן שלנו, לחיים שלנו, לאחדות ההיסטורית בין חלקי העם ספר שיריה של אסתר קמרון
17/04/2022  |   הרצל חקק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: הרצל חקק]

שירתה של אסתר קמרון אינה מקבלת את המקום הראוי לה בשירה העברית. מדובר בשירה מתמודדת, בשירה השואפת ללכת בציר הזמן ובציר המקום כדי לפענח את זהותה. במידה רבה זה ניסיון לפענח את הסיפור היהודי, את הסיפור שלנו. בעיני המשוררת, כוחה של השירה ביכולתה לפרוץ גבולות ולפרוש לנו חיים של רוח, מרחבים של זמן. כבת לעם הנצח, היא נוטלת פרקים מן הסיפור של עמה ומן הסיפור שלה, ואנו מקבלים הליכה מאוד מורכבת, מעין מסע מדברי של עם בדרך לחיפוש ייעודו.

"למשורר צר המקום: הוא רוצה
חיים, חיים, ולא חיי הקֶבר,
רוצה לצעוד מעֵבר - אך גבולו בּו,
חונק אותו ומתחמק ממנו".

ומתברר שיש למשורר שליחות, עליו לעמוד נוכח המשימה - וכך מסתיים השיר:

"הו, משוררים, שִתקו לרגע, האזינו
לא למילות אדם, אלא לגונג
הקורא לכם בקול ארד מכל האופק
להתאסף, לעמוד פנים אל פנים
עם החיים ועם המוות, על ההר".

כך בשירה 'גונג' עמוד 14.

שירתה של קמרון היא שירה של מאבק על דרך, על זהות, על ייחוד. כשאתה מחבר שיר לשיר, לעתים נדמה לך, שאנו במסע להבנת גורלו של עם, להבנת המושג 'עם לבדד ישכון'. כך מתוארת המשוררת בניסיון לתאר את בדידותה, וקשה שלא לחוש מעֵבר למסכת המילים מאפיינים של יחיד ואומה הקשורים זה בזה.

"לפעמים נדמה לי שתמיד
הייתי לבדי, כמו עכשיו
ובדידותי נמשכת בעתיד".

וקשה שלא לחוש איזה משא נבואי נחבא בין השורות, רק שורות הסיום של השיר חושפות מכמנים בעומק השירה החודרת ללבבות:

"שובו בנים, השיבו גם אותי,
וזו גם בקשתי ושאלתי".

השירים אוחזים במשקפת הזמן, חושפים רגעים וקטעי זמן - ואנו חשים כנסחפים בקרוסלה אל נצחים, אל סיפור רחב יותר. גם כאשר אנו קוראים על בית ושבר וחורבן, קשה שלא לחוש ברמזים עמוקים יותר, חוטים שמחברים אותנו לחורבן הבית.

"גם ביתך נבנה כפי שנתברר
על השבר העובר בכל העולם
והוא נפתח ובלע את העבר
ואולי גם חתיכת עתיד
ונשארת מול אתגר:
לרפא את האדמה". עמוד 87.

שם השיר אינו מפתיע - "חורבן הבית". הרצון להבין את מסתורי הזמן את כיווניו מדריכים את מנוחתה. בשיר שמתכתב עם יצירת אלתרמן היא כותבת:

"כי עוד דבר השטן ביצע
סתם את ליבו של העם
בפני שיר מרומֵם, וכמו במרצֵע
לעמוד קטנות ריתק אוזנם". עמוד 196.

המשוררת אינה מסתירה את העובדה שהיא מתכתבת עם שירו של אלתרמן 'אז אמר השָׂטן' - וחשה מחויבות להילחם נגד המזימה להַכהות את מוחו של העם, שהרי תכלית שירתה להתחבּר לזהות, למעמקים, לצִדקת הדרך. בעיניה לשירה יש כוח, למילים יש עוצמה, ודרך שירֶיה חשים את כובד האחריות, את מחויבותה לכתוב שירה שתאיר דרך, שתפרוץ נתיבים.

"דרוש לנו עוד שיר אשר יאיר שִׂכלנו,
שיעורר רגש, ידליק דמיון,
ישקיט בלבבות קנאה ותימהון
ולמקום בטוח בקצב יובילנו.
ומי ישיר אותו? ומי יעז וישכיל?
ומי ישמע את מי שאומץ יאזור". עמוד 212.

כדי לחבר את האומה לדרך אחרת, היא רואה הכרח להבין את הרבדים הנסתרים, את החוקיות הגנוזה בחיי האומה, את ההיסטוריה מדורי דורות. סודות מן המעמקים.

"את העולם עד אז, ומה אבין?
אבל משהו מושך אותי אל המסתורין,
והתחלתי לקרוא, ובפירוש בצבץ לי משפט:
'בינה ...תמתיק את דיני המלכות'. אני כמעט
בטוחה שהמחבּר לא התכוון
לומר: אם נעמיק להתבונן".

וככל שאנו צועדים בנתיבי השיר, אנו מגלים שאיפה לחשוף רזים, להבין מציאות גנוזה, ובין השורות אנו נסחפים אחר רצון לזהות משמעויות של סמלים:

"אפשר גם להרחיב ולחזות
בשושנה אות לבריאה כולה...
הרי זו שושנה משושנים
מורכבת! אך ללא ההרכבה
ללא האור המאחד הזה,
נוגחת שושנה בשושנה...". עמוד 307.

רק דרך הבנת המסע הנסתר נוכל להבין את הדרך להתחבר לזמן שלנו, לחיים שלנו, לאחדות ההיסטורית בין חלקי העם. מי שינסה יוכל להבין מה מסמלת השושנה במקורות שלנו, אולי לקשור זאת לעלי השושנה בסיפורי רבי נחמן מברסלב. שושנת יעקב עדיין חיה וקיימת. הסמלים העתיקים אינם נמחקים.

החיבור למהות של האומה מרגש, מפעים, וקשה שלא להתפעל מן התחושה שזו שירה שנכתבת מתוך מחזור הדם של העם לרבדיו, למכמני היצירה שלו. אין משוררים רבים בתוכנו שחשים אותה שליחות להצטרף למסע המדברי המחודש. לאסתר קמרון דרך לגלות לו את צופן החיבור מחדש.

"מול רבים אנחנו חופֶן
גרעיני חיטה בּריאה
אך בנו טמוּן הצופן
המחַייה את הבריאה.
מן האור בחלוננו
צל זדון ינוּס, יכלה
ובהַלֵל לאדוננו
אל הבית נעלה!" עמוד 323.

היכולת שלנו להתחבר, לצעוד אל העתיד, קשורה ביכולתנו לא לשכוח, ביכולתנו לקשור חיינו לעבר ולסודותיו.

"מה היה שם כתוב. כבר איננו זוכרת.
איך קראו לי, בקושי אזכור.
לא פיללתי להיות כה קלה, לא מוכרת,
לא נשבר עבר לעקור,. עמוד 255.

בכל חוויה ובכל אמירה יש התמודדות מתמדת עם ציר הזמן. לכאורה אנו מקבלים דיווח על חיי שעה, על אירועים שקורים כאן, אבל החוטים נשזרים למרחקים, לסמלים ולדמויים הקשורים לעולם הזמן. ההליכה בתוך הנוף הרוחני היא מתוך מחויבות לבנות עולם חדש, אבל מתוך חיבּור לרֶצף. שירתה של קמרון מתמודדת בכל שעל ושעל עם הגורל היהודי, עם סֵבל הגלוּת, עם פרקי החיים של האומה.

"העולם מאיר לפנֵי החלונות,
עת לָשיר ולִבנות".

שירתה של קמרון מתחברת לסיפור חייה. אסתר קמרון עלתה ארצה מארצות הברית לראשונה בשנת 1980. בשנת 1983 נחשפנו לשירתה בספר השירים 'אור מודרג' בתרגומו של שמעון הלקין. קמרון המשיכה לפרסם שירה ולאחר כמה שנים זכינו לספר שיריה 'צ - ניתוח עצמי של גולם' - ומדובר היה בספר זיכרונות בתרגומה של רות בלומרט. כעבור שנים פרסמה ספר שירים - 'גרגרי העומר' - אלה היו שירי התבוננות לימי הספירה בהוצאת 'ביצרון'. כמו-כן הוציאה לאור כתבים ומחקרים באנגלית. סיפורה האישי אכן נחשף בשירים, והתחושה שלה היא שהיא מחוברת לנצח חייו של העם.

"ממעיין אברהם אבינו לא שתיתי,
לא ישבתי בּצילה של רות המואביה,
אבָל בתים שהם נִטעֵי אמונה ראיתי
לאורך הרחוב הצר, שהוא מרחב-יה.
כפרח בִּנקיק הזמן המחוספס זרוּע
צמחי, חברון, חִזקי, בִּקעי את הניכּור הפרוע!
את נצח אמתֵך תמיד לנגדך שוִיתי."

חייה של המשוררת מבקשים את נקיק הזמן, את הרצון לבקע את הניכור. חיי היחיד שבים אל המקורות, אל השורשים, אל האילן העתיק, שבקורותיו שמורים חיינו, חיי היחיד, וחיי העם.

"ציפּור כי שָבה אל אילן עתיק
תן לה למצוא ענף עליו תבְנה קינָהּ
הַמצא לה גם ידיד עֲמלה להמתיק
וגם פּתחון מַקּור לפתוח בּרינה". עמוד 53.

השליחות של המשוררת הוא לפרושׂ בפנינו רבדים נשכחים, להוליך אותנו להכָּרת המציאות בשלימותה, להציג את תווי הגזע של אותו אילן עתיק. אַל נשכח, שכבר שלונסקי כתב לנו כי 'העץ הוא כל גיליו'. כשאסתר קמרון מבקשת את חיי עמה, היא מוצאת גם מזור לחייה, גם תשובה להבנת הזהות. הקריאה בשיריה נותנת לנו קריאת כיוון, אל לנו לשכוח את המסע המחודש שלנו לקוממיות חיינו, זהותנו.

'לקראת הארץ', הוצאת 'ביצרון' בשיתוף הוצאת 'ראובן מס', 340 עמודים, שנת 2020.
תאריך:  17/04/2022   |   עודכן:  17/04/2022
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום 19.03.22 פרסמנו ב-News1 דבר "חגיגות הקריפטו של דודי כהן וריטמן בעסקיו של משה חוגג". חשפנו, כי המפכ"ל המשטרה לשעבר דודי כהן קיבל מדי חודש מאיש העסקים משה חוגג 120 אלף ש"ח; וכי ראש להב לשעבר רוני ריטמן קיבל מחוגג 80 אלף ש"ח לחודש.
17/04/2022  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
ד"ר אחמד טיבי מכיר היטב את הממשל הישראלי לכל גווני ממשלותיו. פעם רצה לסנוט בגדעון עזרא המנוח ששימש כסגן ראש השב"כ ואחר כך מטעם הליכוד בכנסת. הוא התבטא כי מורא השב"כ אפף אותו עד שהכיר את עזרא והפחד נמוג.
17/04/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אבנים, סכינים, רובים, קריאות קצובות, מבטים רושפים, צרחות עם קצף על שפתיים, זיעה, תעוקה, עשן סמיך, ריצה מטורפת, הסתתרות אחרי חומות, סלעים מנותצים ההופכים לאבנים קטנות, סירנות, אמבולנסים, מעצרים, קללות, חרפות, נאצות, גידופים, דרך משונה לציין מועד וחג, דרך מוזרה ביותר להתפלל לאלוקי העולם, מציאות מוזרה להיאבק ולהילחם במקום הקדוש ביותר עבורך.

17/04/2022  |    |   יומני בלוגרים
לאחר הפיגועים הקודמים, זה היה צפוי ורק עניין של זמן עד שמסע הטרור יגיע לביקור גם ברחובות תל אביב. שרי ממשלת ישראל, כדרכם, עצמו עיניים בפני המציאות, התמכרו להזיות השלום, התעלמו מהסכנות הצפויות ונמנעו מהגבלות על האוכלוסייה המוסלמית כדי לא להרגיז את שותפיהם לקואליציה וכדי להרגיש טוב עם עצמם. גם לא צריך להתפלא שבמקום הפיגוע בתל אביב לא נמצא אף אדם חמוש שינטרל את המחבל ויפסיק את מסע ההרג. תל אביב, "העיר העברית הראשונה" שקמה על חורבותיהם של שבעה כפרים ערביים מ-48, רואה עצמה כיום כעיר בינלאומית ואקס-טריטוריה שמנותקת מההוויה הישראלית המדממת. אלא שמיתוגה של תל אביב כ"גלות בבל השנייה", לא מגינה עליה מפני הטרור הערבי אלא בדיוק להפך: הופכת אותה לבטן רכה ומטרה מועדפת עבור טרוריסטים. במציאות של היום, אין כמעט שום דרך שבה ניתן למנוע ממחבל נחוש להשיג נשק, להגיע לערי ישראל ולבצע פיגוע ולרוב אזרחי המדינה אין דרך מעשית להתגונן מפניו. השב"כ אומנם עושה עבודה מעולה אבל לעולם לא יוכל לאתר ולתפוס את כל המחבלים בזמן. לכן, אם לא נחליף דיסקט ונשנה גישה ואם לא נייצר מאזן אימה מול הטרור הערבי, הוא ימשיך להכות בנו וכולנו נמשיך להתגלגל מפיגוע אחד למשנהו.
17/04/2022  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il