|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
גודל האבסורד [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

כוס חמישית - על שום מה

הצעה לסדר: ההגדה של פסח, שמוגדרת בפי הרמב"ם 'הגדת הגלות', אינה מתייחסת למצבנו הגאולי כאן ועכשיו בארץ ישראל, שבה מתגשמת לעינינו בשורת 'והבאתי אתכם אל הארץ'; כבני הארץ הזו שזכו לראות בהתגשמות הבשורה, חובתו הדתית היא להרים בליל הסדר גם כוס חמישית כנגד בשורת 'והבאתי'
18/04/2022  |   מנחם רהט   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

מספרים על אדמו"ר אחד, שהיה יושב וממתין לבוא המשיח. יום אחד ביקשו תלמידיו לרצותו ונכנסו אליו כדי לבשר לו ש"העוילֶם אומר שהמשיח מגיע". פתח האדמו"ר את חלון חדרו, רחרח באוויר, ואמר באכזבה לחסידיו: "לא, אין עדיין ריח של משיח. לגאולה צריך שיהא אפילו ריח מיוחד".

בארץ ישראל שונה המצב. מאז תחילת שובנו ארצה במאות ה-18 וה-19, ובוודאי מאז "חזרה מלכות לישראל", כלשון הרמב"ם, לפני כמעט 74 שנה, מרגישים באוויר הארצישראלי ריח של גאולה. נכון, טרם הגענו לשלימות, והימים האחרונים יוכיחו. אבל מצד שני אי-אפשר להתעלם מחצי הכוס המלאה: מספר היהודים החיים בא"י בימינו, עולה על מספרם של היהודים בא"י בכל זמן מן הזמנים. ומספר לומדי התורה יכול להשתוות רק למספר הלומדים בימי חזקיהו המלך. גם הרווחה הכלכלית של היהודים בארץ ישראל, עולה על כל מה שידעו יהודי הארץ לדורותיהם. אין שום דמיון בין מצבו המופלא של העם היושב בציון כיום, למצבם אי-פעם של היהודים בכלל, ויהודי הארץ בפרט.

ליל הסדר הוא הזמן שקבעו חז"ל להודיה על הנסים ועל הנפלאות. אותו בורא עולם שהוציאנו ממצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה, הוא הוא שהנחיל לנו מחדש בזמננו את הארץ הזו. זו אמונה פשוטה ותמימה. ואף על-פי כן נצמדים יהודי א"י גם לאחר שובנו הביתה, להגדה 'המיושנת', שהרמב"ם מגדיר 'הגדת הגלות': "ההגדה שנהגו בה ישראל בזמן הגלות" (היד החזקה, הלכות חמץ ומצה, פרק ח'). באותה הגדת גלות באמת אין שום איזכור לכל מה שקורה כאן, מאז "חזרה מלכות לישראל"; צונזרה ממנה ארץ ישראל, שהיא היעד הסופי של יציאת מצרים: "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ".

חז"ל, בישיבתם בבבל, תיקנו שתיית ארבע כוסות יין בליל הסדר, כנגד ארבע לשונות של גאולה: "וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם, וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם, וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים, וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לאֱלֹקִים". ודווקא הפסוק העוקב, שהוא שיאו של תהליך הגאולה, הושמט מן ההגדה - ובצדק: כיצד יכול היה יהודי בפולין או במרוקו, לעשות שקר בנפשו ולחגוג על כוס חמישית של "וְהֵבֵאתִי". אבל מאז כבר נפל דבר בישראל. לאחר אלפיים שנות גלות חזר עם ישראל לארצו וחידש בה את מלכות ישראל, שמעמדה, לפי הגמרא בברכות ל"ד א', זהה למצב של 'משיח עכשיו': "אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכויות בלבד".

והמהר"ל מפראג, ההוגה והפילוסוף, כתב שהגלות מושתתת על שלושה מרכיבים: יציאה מא"י, פיזור בארצות הגולה ושיעבוד לאומות העולם ('נצח ישראל', פ"א); ומכאן שהגאולה היא בדיוק היפוכם של מצבים אלה ומושתתת גם היא על שלושה מרכיבים: חזרה לא"י, קיבוץ גלויות ועצמאות מדינית. והלא כל זה הלא קרה לנו, בזמננו ולנגד עינינו. הלא דבר הוא!

נס ופלא

כל מי שנחון בראיה היסטורית אינו יכול להתכחש למהפך המוחלט שהתחולל בחיי עם ישראל מאז שיבת ציון. נתקיימה בנו במלואה לשון חמישית של גאולה (שמות ו', ו'-ז'): "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ... וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה, אֲנִי ה'" - ואיך נוכל שלא להודות על הגאולה ועל התמורה? אנחנו, שזכינו במה שלא זכו אבותינו מאז נתחברה הגדת הגלות, איך נפסח על הודיה זו של כוס חמישית כנגד "וְהֵבֵאתִי"?

רבים בישראל מבינים את גודל האבסורד וחושבים שהגיע הזמן להביע בשולחן הסדר שיר ושבח על התגשמות חזון הנביא מיכה: "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת", שהתגשם בדמות ניסי התקומה הבלתי אפשריים על-פי דרך הטבע. הרב שלמה ריסקין, מאפרת, סיפר שאפילו הנכדים שלו הבינו את גודל האבסורד. "סבא", הם תהו. "אם אתה באמת מאמין שהגלות הסתיימה, למה לא תברך גם על כוס חמישית"?

בירושלים חי בשנות ראשית המדינה תלמיד חכם ענק, הרב מנחם מנדל כשר, מחברם של ספרים לאין מספר, בעל 'תורה שלימה'. כבר ב-1950 חיבר 'הגדה ארצישראלית' (חפשו ב-Hebrew Books) מרהיבה ומשובבת נפש, בה כתב: "והנה בזמננו אנו, שזכינו לראות בחסדי השם יתברך וישועתו עלינו בהקמת מדינת ישראל, שהיא אתחלתא דגאולה וישועה מגלות אדום, וקיום הבטחת וְהֵבֵאתִי, טוב ויפה לקיים מצווה מן המובחר בשתיית כוס חמישי, שהוא כנגד וְהֵבֵאתִי, ולומר עליו הלל הגדול, ולהודות לה' על הנסים ועל הנפלאות ועל המלחמות והתשועות שעשה לנו בימינו. כי עמדו לנו חסדי ה' בעת מצור ומצוק, בקום עלינו יחדיו שבע אומות להרע ולהשמיד את המדינה העברית, ולהטביעה בנחלי דם ואש ותמרות עשן, וה' ברחמיו הרבים הפר עצת זדים ועשה לנו נס ופלא ועזרה וגבורה... ואנחנו תפילה ותקווה לא-לוהי ישענו, כי קווי איילת השחר אשר הנצו לנו על אדמת אבותינו, יעצמו לאור גדול... וכשם שזכינו לראות באתחלתא של וְהֵבֵאתִי, כך נזכה לגאולה שלימה בביאת משיח צדקנו". לא נגענו, רק קיצרנו. אי-אפשר לנסח זאת יותר חד ומדויק.

בליל הסדר הזה, כאשר נפלאות "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת" מתגשמות לנגד עינינו ממש, חלה חובה אמונית על היהודי שזכה לחיות בזמננו, להודות ולהלל ולשבח למי שעשה לאבותינו ולנו את כל הנסים והנפלאות - על-ידי שתיית כוס חמישית של גאולה (שהלכתית הינה בבחינת רשות), ולומר עליה: "הנני מוכן ומזומן לקיים מצוות כוס חמישית כנגד בשורת הישועה וְהֵבֵאתִי וגו'". חג גאולה שמח!

תאריך:  18/04/2022   |   עודכן:  18/04/2022
מנחם רהט
+כ-30 אלף מטיילים הגיעו עד כה לבנימין
14:25 18/04/22  |  מירב ארד
ביומיים הראשונים של חול המועד פקדו למעלה מ-30 אלף מטיילים את אתרי הטבע, המעיינות והתיירות ברחבי בנימין. במועצת בנימין צופים כמות מטיילים דומה גם ביומיים הקרובים של חול המועד. ראש המועצה ישראל גנץ חנך היום מצפור חדש ביישוב "בני אדם" מזרחית ליישוב אדם.
+הגדה של פסח - אקטואלית מתמיד
14:16 18/04/22  |  מאיר אינדור   |   לרשימה המלאה
בחג הפסח צריך להתרכז במקבילות ההיסטוריות שלאורך הדורות  ▪  כדברים באגדה "בכל דור ודור"  ▪  ולמרות חילופי הדורות, בכל שכבה היסטורית העם היהודי נמצא במצב של "הן עם לבדד ישכון"
היטלר הראשון [צילום: ציורו של גוסטב דורה]
+כ-80 אלף מטיילים פוקדים את שמורת הטבע והגנים הלאומיים
12:20 18/04/22  |  מירב ארד
כ-80 אלף מטיילים כבר פוקדים (יום ב', נכון לשעה 11:30) את שמורת הטבע והגנים הלאומיים. מרשות הטבע והגנים נמסר כי בין האתרים הבולטים עד כה: הגנים הלאומיים גן השלושה, ירקון תל אפק, קיסריה,אשקלון ומצדה ושמורות הטבע עין גדי, נחל תבור והבניאס.

עשרות פקחי ומתנדבי רשות הטבע והגנים הפרוסים ביציאה למסלולי הטיול ברחבי הארץ בתחנות מידע מקבלים את אלפי המטיילים. בין הפעילויות הבולטות שמתקיימות היום בשמורות הטבע והגנים הלאומיים: פסטיבל הקיסר בגן הלאומי קיסריה, הפסטיבל האתני והשוק הנבטי בגן הלאומי ממשית, חגיגה בארמון המלך בגן הלאומי הרודיון וצרים על אפולוניה בגן הלאומי אפולוניה. בתוך כך מתקיימים היום שלל מופעי "נושמים תרבות" בשיתוף מפעל הפיס עם להטוטנים, שחקנים, אומני קרקס ונגנים וכן סיורים מודרכים על ידי מורי דרך בשיתוף משרד התיירות במגוון גנים לאומיים.
+איגוד ערים כנרת: מעל 30 אלף נופשים בחופי האיגוד השקטים
11:53 18/04/22  |  מירב ארד
    מחדר הבקרה של איגוד ערים כינרת נמסר כי כעת נהנים ב 15 חופי האיגוד השקטים מעל 30 אלף נופשים, כאשר רובם הגיעו לקמפינג משפחתי למספר לילות. באיגוד מתריעים כי קיים עומס בחופי הכינרת וחלק מחניוני הרכב בחופים מלאים. מומלץ להתעדכן במצב התפוסה בחניונים טרום הגעה בשירות חינם, כוכבית כינרת 55477
+כל אדם צריך אליהו הנביא אחד
11:10 18/04/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
א' הוא אליהו הנביא של המשפחות הללו, הוא האמונה ברוח האדם, האמונה בחסד המתגלגל על ידו כבר חמש שנים מבלי תמורה, מבלי מילת תודה, מבלי לדעת למי גומל הוא בחסדו ובטובו
יכול לצאת לגמלאות
+פארק הירדן שבגולן נסגר לכניסת מבקרים
10:38 18/04/22  |  מירב ארד
עומס מטיילים בחופשת הפסח: פארק הירדן שבגולן נסגר לכניסת מבקרים ונמצא בתפוסה מלאה. אין כניסת מבקרים נוספים והציבור מתבקש לא להגיע. עומסי תנועה כבדים מדווחים באזור.
+חופש הביטוי
09:31 18/04/22  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - בא אביב, עתיד לוט בערפל, שקרים, נגד המדינה היהודית, חמץ וגדי, הדרה והסתרה, והמריד?  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, נחת, שלווה ואושר  ▪  "בניסן נגאלו אבותינו ממצרים ובניסן עתידין להיגאל" (תלמוד בבלי, ראש השנה, דף י"א, עמ' א')  ▪  חג שמח ומועדים לשמחה
קול ישראל. מסתירים [צילום: עידן יוסף]
+ממשלת השמאל
09:00 18/04/22  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה
אני מצדיע לבנט ולממשלתו, ממשלה המשקפת את מיזוג הגלויות ואת כל הנפלאות בארצנו הקטנטונת  ▪  מגיעים ימים שיעזרו לנו להתאפס, לזהות את הסרטן שהתפשט ואת הטעויות שעשינו עד כה כשהזנחנו את הקורה ואיפשרנו לו להתפשט  ▪  קמה ממשלה חדשה בישראל, יום חדש החל, יום חשוב ומכריע
בנט. מצדיע לו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
כ-200 אלף מטיילים טיילו היום בשמורות הטבע והגנים הלאומיים. בין הגנים הלאומיים הבולטים היום היו: ירקון תל אפק וגן השלושה עם כ-5,000 מטיילים בכל אחד מהם, קיסריה ואשקלון עם 4,500 מטיילים בכל אחד, והבשור-פארק אשכול ובית גוברין עם כ-3,500 מבקרים בכל אחד.
17/04/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
ד"ר אחמד טיבי מכיר היטב את הממשל הישראלי לכל גווני ממשלותיו. פעם רצה לסנוט בגדעון עזרא המנוח ששימש כסגן ראש השב"כ ואחר כך מטעם הליכוד בכנסת. הוא התבטא כי מורא השב"כ אפף אותו עד שהכיר את עזרא והפחד נמוג.
17/04/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אבנים, סכינים, רובים, קריאות קצובות, מבטים רושפים, צרחות עם קצף על שפתיים, זיעה, תעוקה, עשן סמיך, ריצה מטורפת, הסתתרות אחרי חומות, סלעים מנותצים ההופכים לאבנים קטנות, סירנות, אמבולנסים, מעצרים, קללות, חרפות, נאצות, גידופים, דרך משונה לציין מועד וחג, דרך מוזרה ביותר להתפלל לאלוקי העולם, מציאות מוזרה להיאבק ולהילחם במקום הקדוש ביותר עבורך.

17/04/2022  |    |   יומני בלוגרים
כ-90 אלף מארזים של מצות ויין הגיעו השנה, לקראת ליל הסדר שיחול הלילה (יום ו', 15.4.22), ללא פחות מ-60 מדינות ברחבי העולם והם יאפשרו לכ-180 אלף יהודים לחגוג את ליל הסדר. בין המדינות שאליהם הגיעו החבילות גם מדינות מוסלמיות שבהן מתגוררים יהודים.
15/04/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il