|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
יבוטלו הזיקוקין [צילום: קרייג ראטל, AP]
הגיגים תשע"ט

פוסט טראומה

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - מצווה, מעשה בדגלים, מכירת חיסול, זיהו טילים, מעניין וקריצה "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר "בניסן נגאלו אבותינו ממצרים ובניסן עתידין להיגאל" (תלמוד בבלי, ראש השנה, דף י"א, עמ' א') "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)
24/04/2022  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות


זכור

בכל דור חייב יהודי לראות את עצמו כאילו הוא ומשפחתו נכלאו בגטאות ובמחנות הריכוז, ונשרפו באושוויץ, בטרבלינקה, בברגן-בלזן, בסוביבור ובעוד אתרים בפלנטה הארורה האחרת - זו מצוות עשה של זָכור ולא רק לא לשכוח. וכנאמר, "וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ, שֶׁלֹּא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם".

כל הארץ דגלים

ברשתות החברתיות הביעו אנשים בגלוי את פחדם להניף דגל על מכוניתם שמא יתנכלו להם בני העוולה. הסבר מעניין למה צריך יהודי ישראלי להניף ברמה את דגל ישראל - דווקא עכשיו, אל מול התפרעות הערבים - נתנה עליזה דרור-פוגלמן בטורה, "יומן לוד": "... הבאתי את שרשרת הדגלים שלנו משבי-שומרון ללוד. לרגע הססתי, האם נכון לתלותם על סורגי החלון הגדול בביתנו? האם נכון לסמן את עצמנו? אולי זה מיותר? אולי אוותר הפעם?

ואז צף וחזר לי ההסבר, ששמעתי בערב החג [פסח] בשאלה על סימון הדם על משקופי בתי היהודים במצרים ערב מכת בכורות, דקה לפני יציאת מצרים. וכי היו צריכים הקב"ה ומלאכיו את הסימון הזה, לא ידעו הם היכן בתי היהודים?

ודאי שיָדעו. תושבי הבתים הם שהיו צריכים את הסימן הזה. בפעולת מריחת הדם על המשקוף, הם סימנו את רצונם לצאת מבית עבדים לחרות, את השותפות ואת האמונה בה' ובמשה עבדו. זו הייתה הצהרת העצמאות שלהם, וידוע שהיו מי שבחרו אחרת, שנשארו במצרים, שלא סימנו את משקופי בתיהם.

אז הבנתי. כן! אני מסמנת את ביתי בדגל ישראל בגאווה מוצהרת. כאן גרה משפחה יהודית!ממהרת לתלות את הדגלים והם מתנפנפים ברוח ... כן, שמחה להיות מסומנת כיהודייה, כאן בלוד, ולשיר בכל יום: 'הדגל שלי הוא כחול ולבן אתמול היום וגם מחר! בירושלים, בתל אביב, בשבי-שומרון וכן, גם בלוד תשפ"ב'".

דגלים ופָטישים

עוד מעט יום השואה ויום העצמאות, ואני מקווה, שמנצור עבאס ירשה לנפתלי בנט להתיר לנו להניף את דגלי ישראל על בתינו וברחובותינו, בתנאי, שלא ירגיזו את הערבים, את המסתננים מאפריקה, את הפליטים האוקראיניים ואת כל האנטישמים מבינינו. הגענו לזמנים קשים מאוד בזכות ממשלת בלּע (בנט, ליברמן, לפיד, עבאס), הממשלה הפלשתינית הראשונה בישראל, שעוסקת במרץ במכירת חיסול של המדינה היהודית, ועוד ידה נטויה. בעודה מתירה לערבים להשתולל, ויש אומרים, מעודדת אותם - מדכאת ממשלת הזדון כל גילויי ריבונות יהודית, ומובסת (במתכוון?) בזירת ההסברה בעולם.

"עזוב דגלים. מקווה, שירשה לנו פטישים בלי משתיק-קול, כי ידוע, שקול הפטישים של יום העצמאות מעורר פרובוקציה", לימור לוי מלאך דדון צייצה בטוויטר. לעומתה, קרא ח"כ יאיר גולן, סגן שר הכלכלה ממרצ, למדיניות הוויתורים בהר-הבית - התחשבות ברצונותיה של רע"ם, והסביר, "זה בסדר מבחינתי". ואני צובט את עצמי - הנ"ל היה פעם סגן-רמטכ"ל, ר"ל.

למרות שהמצב בירושלים נפיץ, למדנו, ביותר ממאה שנות מאבק, שדווקא ויתורים נמשכים של הממשלה, בתירוצים שונים ומשונים, גם על ריבונותנו בבירת ישראל, מסכנים את השקט בבירה ובמדינה כולה, ומזמינים עוד אלימות ערבית.

לפני כמאה שנה התארגנה סביב האוניברסיטה העברית בירושלים קבוצת "ברית שלום" הפייסנית, שהתנגדה לעליית יהודים ולהתיישבותם בארץ. רבים וטובים בעלית האינטלקטואלית של "היישוב" פעלו בה. הקבוצה פעלה לא-הרבה זמן, ולמזלנו, השפעתה הייתה שולית על קבלת ההחלטות הציונית. עובדה - הקמנו מדינה, בניגוד לדעתם המלומדת של מי שהתיימרו להיות חכמי הדור ומוריו המוסריים. דרך אגב, ד"ר יהודה ליב מגנס, אחד ממנהיגי "ברית שלום", שהיה נשיא האוניברסיטה העברית ורב רפורמי, היה כל כך פייסן עד שב-1948-1947 פעל בוושינגטון הבירה לבטל את תמיכת ארצות-הברית בהחלטת החלוקה ובהקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל.

למרות הדמגוגיה סביב הר-הבית, מהומות רמדאן התפשטו כבר לכל הארץ. לכן, חייבת המשטרה לשלוט ביד חזקה במצב, למרות השטויות המזיקות, שכתבה ועדת אור, ולאו-דווקא על-ידי קיפוח יהודים ועל-ידי ויתור על ריבונותנו על מדינתנו. אם ראאד סלאח, המסית הידוע, מורשה להיכנס להר-הבית, אין שום סיבה, שח"כ איתמר בן-גביר יורחק משער שכם. בוויתורינו המתקדמים בשיטת הסלאמי אנחנו משדרים חולשה, שמזמינה עוד לחצים ועוד התפרעויות. תמונות של חיילי צה"ל ושל שוטרים חמושים ומוגנים, הנסוגים אל מול הפורעים, נפוצות במרשתת, ואיני מניח, שאלו פייק ניוז. תמונות כאלו פוגעות קשה בהרתעה, ומעודדות התפרעויות.

אנחנו צריכים להתעורר מיד, ולהתעשת, בטרם יהיה מאוחר מדי, כפי שאומר שי גולדן. רמדאן הוא החודש התשיעי בלוח השנה המוסלמי, ומאז ומתמיד הוא מגיע אחרי החודש השמיני בלוח השנה המוסלמי, ומביא בחובו גאות באלימות המוסלמית נגד יהודים. אם מישהו הופתע השנה בפרעות רמדאן, עליו להניח את המפתחות, ולפרוש בקלון מתפקידו. כלומר, ההתפרעויות היו צפויות, וההיערכות המוסלמית לקראתן (בתעמולה וגם במצבורי האבנים ובקבוקי התבערה בתוך מסגדי הר-הבית) הייתה ברורה. הן חייבו היערכות מתאימה מראש, ולא היסטריה, שנובעת מהפתעה ומאבדן שליטה.

כרגיל, לא נערכנו, ואולי גם לא ידענו. ברפואה הסינית המסורתית משלם אדם לרופאו כל עוד הוא בריא. כשחלה, נפסק התשלום, והרופא משלם קנסות, כיוון שלא סיפק את השירות כיאות.

אופס, טעינו

סימני אזהרה נרשמו בירי האחרון מרצועת עזה: טיל התפוצץ בשבוע שעבר בחצר בית בשדרות. לא הושמעה אזעקה, ומערכת 'כיפת ברזל' לא יירטה את הטיל. לא היו נפגעים, אך נגרם נזק לבניינים ולמכוניות. בנוסף, מדווח אתר 'תיק דֶבּקה' - למחרת בליילה זיהתה מערכת 'כיפת ברזל' ירי מקלעים כירי טילים מהרצועה. עתה בודקים בצה"ל כיצד התרחשה טעות כזו.

למקלע כבד קוטר עד 30 מ"מ, והוא יורה צרורות של כדורים, שלמיטב ידיעתי, אין להם דפוסים של שיגור רקטה, או טיל. אלה סימני אזהרה ברורים כיוון שבמלחמה הבאה ח"ו ייפלו מטחים גדולים של טילים על ערינו ועל בתינו מצפון ועד דרום, וצבאנו סומך על 'כיפת ברזל'.

בעניין הזה - למתעניינים: ביום חמישי, 28 באפריל, ירצה ד"ר סא"ל מיל' אבי ביצור, ראש המגמה לביטחון ולהגנת העורף במכללה האקדמית בית ברל, על סוגיות בהגנת העורף בסדנה של פורום אלפרדו לאזרוח תחקירי קרבות והפקת לקחים. ההרצאה בשעה 18.30 בספרייה הציבורית "לדורות", שדרות דוד המלך 20 בלוד.

המלצה

הרצאה מעניינת ובהירה על פרוגרסיביות, על שמרנות ועל ערכי מסורת בחברה האמריקנית נשא הסוציולוג ד"ר גדי טאוב. הסבריו רהוטים ותענוג להקשיב להם - גם למי שמכירים את הנושאים.

החלטה ראויה

למיטב זיכרוני הדועך, איני הלום קרב (מי יודע?!), אך מעולם לא התפעלתי ממופעי זיקוקין. אדרבה, הם הציקו לי גם כשלמדתי בארצות-הברית. מופע הזיקוקין המעניין ביותר שחוויתי היה לפני כמה שנים, כשמחסן זיקוקין, שפעל ללא אישור במושב סמוך למקום מגוריי בשרון, עלה באש. איני מבין את ההנאה מזיקוקין, ומתעב את ההוצאה הכספית העצומה, שיוצרים המופעים. לכן, הערכתי את ההחלטה של חילי טרופר, שר התרבות, לבטל את מופע הזיקוקין בטקס פתיחת יום העצמאות בהר הרצל. אני מצטרף בחום לקריאה של בני נוער ממכינת "מנשרים קלּוּ" במעגן-מיכאל בהנהגתו של אל"ם מיל' מוקי בצר, "לא זקוקים לזיקוקים".

נפץ הזיקוקין גורם להלומי-קרב תסמינים שונים - חרדה, סיוטים, תוקפנות, מיגרנות, קשיי שינה, קשיי תפקוד ועוד - שפוגעים בהתאוששותם, ומזיקים להם בריאותית ונפשית. מחקר, שערכה עמותת נט"ל, העלה, כי 15-10 אחוזים מהמשתתפים שלחמו בקרבות במהלך שירותם הצבאי, מדווחים על תסמינים של פוסט-טראומה, שמתגברים לאחר הדי הנפץ. כך, מהווים עבורם מופעי הזיקוקין לא-נעימה במקום חגיגה. בני הנוער גם פנו לעשרות ראשי ערים וראשי מועצות, כדי לשכנעם לבטל את מופעי הזיקוקין, אך טרם נענו, למיטב ידיעתי.

באותה ההזדמנות הייתי שמח, שבחירת מדליקי המשואות בטקס בהר הרצל תוקיר תרומה משמעותית וייחודית של המדליקים למדינה, ולא רק קריצה לרייטינג.

תאריך:  24/04/2022   |   עודכן:  24/04/2022
אביתר בן-צדף
+יום הזיכרון לרצח העם הארמני
13:51 24/04/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
השנה נופלים יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לרצח העם הארמני כמעט באותו תאריך  ▪  על ישראל חלה חובה מוסרית והיסטורית להכיר רשמית ברצח העם הארמני, ויפה שעה אחת קודם
יאיר נבות
+לחגוג עצמאות ללא עליה במשקל
13:28 24/04/22  |  חלי ממן   |   לרשימה המלאה
בכדי לא להתפתות לאכול בשרים שמנים, הגיעו מוכנים מראש "לעל האש" והביאו אתכם בשר שאתם אוהבים, שהכנתם מבעוד מועד מתובל בעשבי תיבול קצוצים טריים, שכל מה שנשאר זה להניח אותם על המנגל וליהנות
[צילום: רונן פדידה]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
אני כואב את עוצמת הפער בין מה שאנחנו מייחסים לביטויים שכיחים בפרשת "קדושים" ובין המהלכים בהיסטוריה של עמי. קיימת עוצמת פער בין עובדות היסטוריות כאובות שפקדו את עמי, הרצופות אירועי חוסר אונים מוחלט, המתבטא בעיקר בהרס החיים הלאומיים בארץ ישראל, ובין המיוחס לעוצמה האלוקית הגדולה בפרשת השבוע שלנו - פרשת "קדושים".
הוכחות רבות הוצגו במהלך ההיסטוריה היהודית והכללית כי אי-אפשר לו לעולם בלי אלימות ורוח מלחמה. אומנם טובי לב כישעיהו דיברו על "וגר זאב עם כבש", ויפה העיר כתום מלחמת ששת הימים שמואל גורודיש כי אכן לשם אנו חותרים, אבל גם בהגיע שעה טובה זו אנו מבקשים להיות הזאב.
22/04/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים

18/04/2022  |  מאיר אינדור  |   יומני בלוגרים
בעדות ישראל השונות השתרש המנהג לפתוח את דלת הבית לרווחה במהלך ליל הסדר לכבודו של אליהו הנביא. יש שמוזגים כוס גדולה במיוחד, כוסו של אליהו, ומותירים אותה כל הלילה עד לבוקר ויש אשר מקיימים ממש את יציאת מצרים, על כל התפאורה, הלבוש ואליהו הנביא המגיע בליל שימורים זה. אך יש גם מי שאליהו הנביא שלהם נמצא בסמוך אליהם. יש אף שנמצא בתוכם עצמם. לכל אחד יש את אליהו הנביא שלו.
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - בא אביב, עתיד לוט בערפל, שקרים, נגד המדינה היהודית, חמץ וגדי, הדרה והסתרה, והמריד? "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה ואושר "בניסן נגאלו אבותינו ממצרים ובניסן עתידין להיגאל" (תלמוד בבלי, ראש השנה, דף י"א, עמ' א') חג שמח ומועדים לשמחה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il