|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
הרוע המוחלט

בן אדם ביער

אחד הלקחים הגדולים של השואה הוא שבמרכז כל ההוויה גם הנוראה ביותר עומד האדם - על האנושיות הנעלה שבו ועל הרוע המוחלט
28/04/2022  |   צבי גיל   |   יומני בלוגרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות

הפרק הבא כבר הופיע בעבר, בחלקו, ובערב יום הזיכרון לשואה ב-2022 אני רואה לנכון להביא אותו שוב בשלמותו. הוא מלמד, בין השאר, שבקרב הנאצים היו בני אדם, כפי שזה מוגדר - כאלה ש"נולדו בצלם". הוא גם מלמד שעָם אשר שפך את דמו במלחמה נגד הנאצים כדי להגן על הבית ועל המולדת, מקֶרֶב אותו עָם, בשנת 2022, צמח מנהיג, אשר מעשיו דומים לפשעי הנאצים. מנהיג רוסיה ולדימיר פוטין הוא אדם, בדיוק כמו שחייל המשמר הגרמני בשנת 1944 היה בן אדם. המסקנה היא כי הטוב במיטבו כמו הרוע במרבו שייך לבני אדם. היא חלה על העולם וגם עלינו כיהודים, כעם וכמדינה. מן הראוי שזה יהיה צרוב בתודעה שלנו כלקח החשוב של השואה.

מחנה הריכוז הוקם בתוך היער לאחר שהשטח נוקה מעצים ומרבדי שלכת. העבודה עצמה אף היא התנהלה ביער. חטבנו עצים וגררנו את הגזעים כדי להכין עוד איזו קרחת בלב היער. לא ברור היה לשם מה. המרחק בין המחנה לבין אתר העבודה לא היה רב. אבל לצעוד לשם כך אפילו במרחק של שני קילומטרים בחשכה של טרם שחר, ברוח חזקה שנושאת תערובת של גשם ושלג אשר גם החורש לא משמש מקלט ממנה, זה היה גם ניסיון ראשון מסוגו. הקור חדר מבעד הלבוש-שק של מלט וסמרטוטים והוא עקצֵץ ונשך. אצבעות הידיים שותקו והיה צורך להכניסן לפה ולחממן מעט. אך משהוצאו מן הפה עלתה עליהן שכבה דקה של כפור. החלופה של הטמנת הידיים מתחת לבית השחי הועילה זמנית. כי כשהידיים אינן חופשיות לשמור על האיזון נתקלו הרגליים בענפים ובעצמים אחרים. נפילה בהליכה שכזאת הייתה מסוכנת. היא עוררה את תשומת הלב של הווָכמָנים שליוו אותנו ואם חטפת רק מכה או בעיטה, בשל הנפילה, היית בר מזל.

מי שמעד ונפל במקרים רבים נחשב לנֶפֶל ומוּזֶלמֶן-נפל נחשב אצל הנאצים כנטל בלתי נסבל שיש למהר ולהיפטר ממנו. למזלי לא נפלתי, רק מעדתי פה ושם והמשכתי בסחיבת גזעים שהוציאו את שארית הכוחות שבי ובגרירת ענפים שפצעו אותי עד זוב דם שקפא. אחרי היום הראשון של העבודה חזרתי בחשכה למחנה ונפלתי על דרגש העץ. היה לי קר וחם ושיני נקשו, שרירי רעדו וברכי פקו וחבילת עצמותי עמדה להתפרק. ויתרתי על האוכל והשתייה וכול כולי חרדה מפני היום שיבוא. ידעתי שעוד יום מפרך שכזה ואני גמור.

למחרת שוב הוצעדנו לאותה חלקה ושוב הצטווינו לעסוק באותה עבודה. מזג האוויר היה סוער גם ביער ומה שלא נפל עלינו מן השמים במישרין בא לנו מצמרות העצים. נשימתי קצרה, ראשי הסתחרר עלי, חשתי שיתוק בבהונות רגליי והתקשיתי להניע את הידיים. אינני יודע מה גרר אותי ומה דחף אותי. העצים, הענפים, האנשים נראו לי כבליל אחד שאני מתערבל בתוכו. כך בעודי סוחב גזע במשקל גופי - או ככה הערכתי את כובדו - אצבעותיי איבדו כליל כל תחושה, תערובת של שלג וגשם חדרה מבעד לשק המלט והפיג'מה, הרגלים שקעו בתוך הבוץ ואני מהלך כמו סהרורי וגורר את עצמי ואת העץ קדימה באיזה דחף על אנושי. התמוטטתי.

מצאתי את עצמי בצריף. כאשר פקחתי את עיניי ומחיתי את פתיתי השלג מעל לעפעפיים, הרמתי את הראש ובראותי את השומר המבוגר שהיה בגיל של סבי הפשירו עיניי, התייפחתי בתוכי, החנקתי את הפרץ. לפתע - העיניים זלגו כמו העננים בחוץ, בעצמה שלא ניתנת לעצירה. הגוף רעד כמו העצים בסופה. בכיתי. לא ייאמן. לא התביישתי, לא חשבתי מה יקרה לי והתמכרתי לרחמים עצמיים כפי שלא עשיתי שנים.

בכיתי כמו אדם, שכן חיה לא בוכה. בכי מבלי לדעת על מה ולמה. כנראה על הכול. על מה שעבר עליי, על מה שעובר עליי ועל מה שהעתיד צופן בחובו. ואולי זה לא היה בכי בכלל אלא הפשרה. יחד עם הכפור והקרח שדבקו בי בחוץ, הופשר גם תוכי מן הפגעים שנשאתי אתי בפנים. ההמסה הזאת הפנימית והחיצונית גרמה לי הקלה וזיכוך. חשבתי: הלוואי שהבכי ישטוף אותי, שאימוג ואיעלם בחום שהציף אותי. ככה להתאדות ולהיעלם כאדים שעולים ומתפזרים. פרטי אותו מקרה חקוקים בי כמו כתובת צרובה על אנדרטה.

אני זוכר שחשתי נגיעה בכתף. זה היה החייל הגרמני הקשיש. הוא אמר לי להוריד את שק הנייר ולייבש אותו ליד תנור הברזל שעמד באמצע הצריף. לאחר שעשיתי זאת הוא הצביע על הנעליים, גם אותם להוריד ואת הסמרטוטים שעטפו לי את הרגליים ולייבש אותם. עוד אלה מהבילים ליד התנור, הביא לי השומר תה חם ומתוק בספל פח. וכאשר שק המלט יבש הוא רמז לי לפשוט את הפיג'מה ספוגת המים ולהחליף אותה בשק המלט שיבש. מלבד הרמזים והמילים המעטות הענייניות שהוציא, הוא חסך בלשונו. מדי פעם הציץ החוצה, אולי כדי לבדוק אם אורבת איזו סכנה לי וגם לו.

כאשר הכל יבש, לרבות הנעליים שהעלו אדים כמו סיר רותח, הוא הוצא מן התרמיל פרוסת לחם לבנה, גדולה, מרוחה במשהו, הושיט אותה לי ורמז לי לאכול במקום. הייתי מעדיף לקחת אתי את המעדן הזה ולהתענג עליו, ללעוס, להעלות גירה ככל שניתן, אבל הבנתי שעלי לאכול את הפרוסה בתוך הצריף וכך עשיתי. החייל הזקן התבונן בי בשביעות רצון, כמטפל המתבונן בפציינט שחוזר לאיתנו. גמרתי ללעוס את הפרוסה, כשאני מצר על כל נגיסה שחסרה, על כל דקה שעוברת ומקרבת אותי לקץ שהותי במקלט החם. לבשתי את הפיג'מה ואת השק, נעלתי את הנעליים, לא לפני שהוא נתן לי חתיכת בד צמר לעטוף את רגליי. קדתי קידה בפני האיש. אמרתי לו "דָנקֶה פיל" ויצאתי.

לתדהמתי החייל הגרמני שהיה צמוד אלי בעבודה רק התבונן בי כאשר חזרתי ובכך הסתפק. שותפיי לעבודה אמרו לי שלא אתאמץ יתר על המידה והם איכשהו יחפו עליי. כשאתה בג'ונגל בולטת האנושיות שבעתיים. באותו ערב כאשר חזרתי לצריף הרהרתי ארוכות על אותה פרוסת לבן לבנה שכמוה לא באה אל פי זמן רב והרהרתי בדבר אותו חייל זקן המושיע שהציל אותי עוד בטרם נתן לי את הלחם והתה. וודאי יש לו נכד כמוני, והמלחמה הזאת ארורה גם לגביו. פתאום היה צדיק אחד בסדום. גרמני שונה מן הגרמנים שהכרתי, החל בפולקסדויטשים בזדונסקה וולה, עירי, וכלה במפלצות של האסירים, של תאי הגז והמשרפות, גרמני עם צלם אדם. כמוהו היו ודאי בודדים. אבל גם אותם עלי לזכור, כשם שיש לזכור את האחרים לדראון עולם. אם אחיה, אם אצא מן התופת הזה. אם... אם... ואולי המלאך בדמותו של חייל גרמני זקן לא היה אלא אליהו התשבי. הרי סופר לנו בילדותנו שאליהו מתחפש לכל מיני דמויות כדי להושיע את עמו. אם כך אולי גם אזכה לצאת מן התופת. הרהורי לב אלה היו קש להיאחז בו. עד אז אפילו זה לא היה. גדולתו של מעשה חסד שהוא מפיח בך תקווה, ועצמתה של תקווה שהיא מחזקת את גופך. באותו ערב לא יצאתי לבקש את פיסת הלחם ופחית התה. נפלתי על המיטה שדוד ונרדמתי.

[מתוך "גשר של נייר" - 1995 משרד הביטחון - ההוצאה לאור. מהדורה דיגיטלית הוצאת ניב 2021]

הקטע הבא במקור הוא מתוך הספר "גשר של נייר". הנוסח באנגלית של הסיפור שמופיע להלן הוא מתוך ספרו של ההיסטוריון הבריטי יהודי, סר מרטין גילברט, "חסידיי אומות העולם."

THE RIGHTEOUS - DOUBLEDAY 2002

Among the hundreds of thousands of Jews in the slave labour camps that dotted every region of greater Germany in 1944 was Zwi Glazer( Gill) a fifteen year old Jewish boy from the Polish town of Zdunska Wola. He was later to ser down his recollections of a moment in Ridelau, a slave labour camp in southern Germany when death seemed very near.-but when a German guard gave him the will to live .Day after day he and those with him marched to their place of work.

"The weather was stormy in the forest and whatever did not fall on us from heaven came from the treetops. My breath shortened, my head wobbled and I felt my toes turn numb .I could not move my fingers .I did not realize what had moved me or had pushed me .The trees the branches, the people around and everything seemed to me as one mixture into which I was being whipped .Thus while I was carrying a tree trunk heavier than my body, or that was what I imagined, my fingers lost all their sensitivity A mixture of snow and rain seeped into my cement sack that I wore over the "striped pajama", my feet sank into the mud and I was moving like a sleepwalker and dragging myself and the tree trunk with an inhuman thrust .I collapsed.

I found myself in a wooden shack when I opened my eyes and wiped the snowflakes that were still glued to my lashes .I noticed in front of me an elderly guard the age of my grandfather .The snow on my face started to melt .I melted from inside as well .I held my guts from bursting .Then suddenly I could not hold anymore and my eyes were dripping like the clouds outside in what turned to be an outpouring that could not be stopped. My bones rattled like the trees in the storm. I cried. Unbelievable. I was not ashamed. I did not care what would happen to me and I surrendered myself to self pity, which I had not done for years....

The details of this event are carved in my life like an inscription on a monument. I remember that I felt a touch on my shoulder. It was the elderly German guard. He told me to take off the paper sack and put it near the stove, which stood in the middle of the shack. After that he pointed to my shoes, to take them off as well and the rags that were wrapped around my feet, so that would dry. While these were steaming above the iron stove, the guard brought me hot and sweet tea in a tin mug.

Than when the paper sack was dry, he motioned me to take off my "stripped pajamas", which were still dripping and put on my sack. He was very scared in speaking. From time to time he looked out as if to ensure that he or I might be endangered. When everything was dry, including the shoes, which steamed like a boiling cattle, he took out of his haversack a slice of white bread, a big piece with some spread on it to me and motioned to eat it... I would have preferred to take away this delicacy and to indulge, chewing it slowly and licking my lips. But I realized that I had to eat it there and then, and so I did.

The guard was observing me with satisfaction, as a hospital attendant looks at a patient who has come out of a coma. I finished chewing the last piece, wishing it were the first bite and not the last, and that my temporary paradise would last a little longer. I dragged myself and dressed, stood up, bowed properly and said "vielen dank" and left.

To my astonishment when I returned to work, the soldier who guarded us at work just looked upon me and said nothing. My co-prisoners told me that I was on the verge of death, and therefore I should move as little as possible, and that they would take over my working quota. When you are in a jungle ' humanity is sevenfold conspicuous.

On that evening when I returned to my block I pondered a long while on the piece of white bread which I did not taste a long time and I was thinking about the elderly guard who saved me even before he gave me the slice of bread and the hot sweet tea. He probably has a grandson my age and the war is a cursed thing for him as well .Suddenly it occurred to me that there is a righteous man in Sodom. A German different from those that I got to know starting with the ethnic German in my home town, Zdunska Wola, to the monsters in the concentration camps, Gas chambers and crematoria- a German with a human image, a German with a human face.

תאריך:  28/04/2022   |   עודכן:  28/04/2022
צבי גיל
+כך הציל 'שינדלר' האירני 2,300 יהודים
18:17 28/04/22  |  שרונה מזליאן לוי   |   לרשימה המלאה
עבדול חוסין סרדארי, דיפלומט אירני מוסלמי שחי בפריז, הציל בשואה יותר מ-2,300 יהודים תוך סיכון חייו  ▪  לאחר סגירת השגרירות האירנית ב-1941 השתמש בחסכונותיו כדי להציל יהודים  ▪  לאחר המהפכה האיסלאמית נושל מנכסיו והוא מת בעוני בגלות ב-1981
ניסה לשכנע שגם יהודי אירן הם ארים [צילום: מתוך הספר In the Lion’s Shadow]
+עברם הנאצי של אילי הרכב הגרמניים
17:45 28/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דייוויד דה-יונג חקר לעומק את הפרק האפל בחייהן של כמה מן המשפחות העשירות והמשפיעות בגרמניה - קוונדט, פורשה ופליק  ▪  השלוש שולטות בחברות הרכב הגדולות במדינה, ומעלימות את פשעי המלחמה שביצעו אבותיהן בזמן הרייך השלישי
פליק בנירנברג. הורשע בפשעי מלחמה
+ערוץ ישראלי המשיך לשדר בזמן הצפירה
16:31 28/04/22  |  עידן יוסף
הלא טי וי, הערוץ הערבי המקומי הנתון לפיקוח המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין, המשיך את שידוריו גם במהלך הצפירה. בשנים עברו, עצר הערוץ את שידוריו ביום הזיכרון ליום השואה והגבורה, והקרין כתובית כמו יתר הערוצים למשך שתי דקות. בשנה שעברה אף הגדיל לעשות ושידר כתובית זיכרון במהלך צפירת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. אולם הבוקר שידר סדרה עלילתית במקום להפסיק את השידור.
כתובית יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בערוץ הלא טי-וי בשנה שעברה
+בעיר חלם לא נותרו אפילו המצבות
15:17 28/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בעיר שנכנסה לנצח לפולקלור היהודי חיו 15,000 יהודים ערב השואה  ▪  כמה מאות שחזרו אליה אחרי המלחמה מיהרו לעזוב בשל האנטישמיות, וכיום כמעט ואין בה כל שריד לחיים היהודיים שנמשכו 800 שנה
מצבות זיכרון בבית הקברות המחולל
+השואה אז והיום - נאום בנט
15:14 28/04/22  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
יש מספר מאוד מצומצם של ימים בשנה בהם אנו מתלכדים כאיש אחד  ▪  יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי צה"ל מערכת הביטחון ונפגעי הטרור, יום העצמאות, ודווקא ביום השואה, העדיף ראש הממשלה להזכיר את המפריד  ▪  באורח תמוה, מוזר ומקומם חיפש ומצא ראש הממשלה סימוכין בימי השואה האכזרית לשבר אותו אנו חווים כיום, סימוכין פסולים מהשורש אף לטעמו של ראש הממשלה עצמו בתחילת נאומו
בנט. לא קרא לפני [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+שידור חי: מצעד החיים 2022 מאושוויץ לבירקנאו
15:10 28/04/22  |  מירב ארד
אחרי שנתיים של היעדרות בשל מגפת הקורונה: טקס מצעד החיים בפולין מתקיים בסימן המאבק באנטישמיות והעברת לפיד הזיכרון מדור השורדים לדור הנכדים. המצעד מתקיים בהשתתפות 2,500 בני אדם מכ-25 מדינות. מצעד השנה לא משתתפים שרים, ואת הממשלה מייצג סגן השר אביר קארה.

את המצעד השנה יובילו שמונה שורדי שואה ולצידם משלחות שונות, ביניהן: משלחת פליטים מאוקראינה; משלחת של הסוכנות היהודית המורכבת מנפגעי פעולות אנטישמיות, משלחות מגרמניה ואוסטריה עם בני נוער ומבוגרים לא יהודים. כמו-כן תהיה משלחת רשמית של איחוד האמירויות, שתצטרף לראשונה למצעד החיים על אדמת פולין, לצד פתיחת שלוחה חדשה של הארגון באמירויות. את המשלחת ההיסטורית יוביל אחמד עובייד אל-מנסורי, מייסד המוזאון הראשון בעולם הערבי להנצחת השואה
+אוקראינה, שואה, ארנדט
14:45 28/04/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
מדובר באקדמאים בכירים שחברו אליהם אנטישמים ובורים, וכמובן פוליטיקאים פלשתינים הנעזרים בפעילי שמאל קיצוניים, שמקווים כי הלאמת השואה מישראל מחלישה את הלגיטימיות של הריבונות היהודית בארץ-ישראל
חנה ארנדט [צילום: יוטיוב]
+ב-2005 סגרתי מעגל עם רבע ממשפחתי
14:00 28/04/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
בקיץ 2005 יצאנו לביקור שורשים בקלן שבגרמניה - זו המילה אולי הכי מתאימה לתיאור המסע. שורשים די עבותים יש לומר, כי משפחתו של סבי ז"ל, אביה של אימי ז"ל, התגוררה בקלן למעלה מ-700 שנה
+"זכרון השואה - חלק מהדנ"א שעובר מדור לדור"
13:47 28/04/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
ראשי המדינה קראו בשמות נרצחי השואה  ▪  ניצולים וח"כים הדליקו נרות זיכרון  ▪  נתניהו סיפר על חמיו שמואל בן ארצי: "הוא היה איש רוח, מחנך ומורה דגול"  ▪  ח"כ אקוניס: "אחרים אולי מסוגלים לסלוח לגרמנים, אני לא שוכח ולא סולח ולא אסלח למעשה השטן הזה לעולם
רה"מ בנט בטקס בכנסת [צילום: מסך]
+בצל יום השואה
13:40 28/04/22  |  ציפי לידר   |   לרשימה המלאה
השואה היא אירוע היסטורי טראגי של היהודים בלבד  ▪  ומה הצעד הבא של בנט? אולי יתרום את ה-50 מיליון על מעונו הפרטי מקופת המדינה לרווחת ניצולי השואה? סיכמנו?
בנט בטקס יום השואה [צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ]
+את מי משרתת ועידת התביעות
12:11 28/04/22  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה
אמי עברה את השואה כילדה פעוטה ותוצאותיה מלוות אותה עד היום. אבל מבחינת ועידת התביעות - זו המופקדת על הפיצוי לניצולים - היא איננה קיימת והסבל שלה לא התרחש. לפקידיו, לעומת זאת, הארגון דואג היטב
חתימת הסכם השילומים [צילום: אוסף העמותה למורשת משה שרת]
+פולנים בעלי מצפון ב"שער היהודים"
11:24 28/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הבניין בו שכן היודנרט הפך למרכז נוער. מחנות הכפייה ואתר הגירוש קיימים אך ללא כל ציון של עברם  ▪  לצד זאת, יש בלובלין שלושה אתרי הנצחה ליהודי העיר שלכל אחד מהם ייחוד משלו; החשוב שבהם הוא פרי יוזמה פרטית
שרידי גטו לובלין
+תנופה דמוגרפית - ניצחון על הנאצים
11:11 28/04/22  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה
היקף הלידות היהודיות עלה ל-76% מסך הלידות ב-2020 לעומת 69% ב-1995. הזינוק במספר הלידות היהודיות מתרחש למרות הירידה המתונה בפריון החרדי
לידות מרובות [צילום: פלאש 90]
+"המוח קולט, הנפש לא רוצה להאמין"
10:31 28/04/22  |  יצחק הרצוג   |   לרשימה המלאה
נאום נשיא המדינה בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם [כ"ו בניסן ה׳תשפ"ב, 27.04.022]
הנשיא הרצוג בעצרת הממלכתית לציון יום השואה [צילום: מן הטלוויזיה]
+פגיעה בממלכתיות: לפיד נעדר מהטקס ביד ושם
10:10 28/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
אין זו השנה הראשונה שבה השר, שהוא אחד מסמלי השלטון, אינו מופיע לטקס  ▪  לשכת לפיד לא התייחסה ישירות: "הוא הקליט מראש נאום ששודר בכמה טקסים"  ▪  יו"ר יד ושם: "לפיד הוזמן כמו יתר השרים. רובם לא הגיעו"
ראש הממשלה ושורת המכובדים בשורה הראשונה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+גם המלחמות הקשות ביותר בימינו לא דומות לשואה
09:22 28/04/22  |  נפתלי בנט   |   לרשימה המלאה
דברי ראש הממשלה בנט בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם [כ"ו בניסן תשפ"ב, 27.04.2022]
נפתלי בנט בעצרת הממלכתית לציון יום השואה [צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ]
+לקראת עולם בלי ניצולי שואה
08:34 28/04/22  |  שרית זייברט, גדעון גרייף   |   לרשימה המלאה
חקר השואה, פשעי הנאצים ומלחמת העולם השנייה יימשך גם לאחר שאחרון הניצולים ילך לעולמו - כמו שנעשה כיום לגבי אירועים בני מאות שנים  ▪  הזיכרון הקולקטיבי העולמי מבטיח שהאירועים ייזכרו וימשיכו להוות איתות אזהרה
מותירים אחריהם עדויות [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+בשעה 10:00 צפירת דומייה בת שתי דקות
08:11 28/04/22  |  עידן יוסף
יום הזיכרון לשואלה ולגבורה. בשעה 10:00 תישמע צפירת דומייה בת שתי דקות. בשעה 11:00 יתקיים בכנסת טקס "לכל איש יש שם" שבו יקראו חברי הכנסת שמות של נספים.

היום יתקיים בפולין, בהשתתפות הנשיא הפולני דודה, טקס מצעד החיים לאחר שלוש שנים שבהן לא התקיים בשל הקורונה. משלחת מאיחוד האמירויות ומשלחות ממדינות ערביות בהן איחוד האמירויות. בסך-הכל יהיו באירוע משלחות מ-25 מדינות.
+בתי הכנסת חרבו, הישיבה היא מלון
08:02 28/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
לובלין נודעה במשך מאות שנים כמרכז רוחני יהודי, מן החשובים בפולין. אבל 80 שנה לאחר השואה אין בה זכר לבתי הכנסת למעט שניים, והישיבה המפורסמת של ר' מאיר שפירא עברה לידיים נוצריות
בית החברה קדישא בלובלין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
יום השואה. נגיעה אישית. לפני 17 שנה, בקיץ 2005, בזמן שהתגוררנו בפאריס, עלינו על רכבת ונסענו לקלן, גרמניה, לביקור שורשים - זו המילה אולי הכי מתאימה לתיאור המסע. שורשים די עבותים יש לומר, כי משפחתו של סבי ז"ל, אביה של אימי ז"ל, התגוררה בקלן למעלה מ-700 שנה.
28/04/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
טקס "לכל איש יש שם" התקיים זו השנה ה-33 בכנסת. הטקס יוחד לנושא "מסילות אל האבדון-שילוחם של היהודים בתקופת השואה". ראשי המדינה קראו שמות נרצחי השואה והדליקו נרות לזכרם. לראשונה השתתפה בטקס אישיות גרמנית בכירה - נשיאת הבונדסטאג, בארבל באס, כאורחתו של יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי.
28/04/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
השואה היא אירוע היסטורי טראגי של היהודים בלבד ומה הצעד הבא של בנט? אולי יתרום את ה-50 מיליון על מעונו הפרטי מקופת המדינה לרווחת ניצולי השואה? סיכמנו?
28/04/2022  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
אמי נולדה בליטא שישה חודשים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. היא עלתה באופן בלתי חוקי לפלשתין-תחת-המנדט-הבריטי ארבעה חודשים לפני הכרזת המדינה והיא בת שמונה.
28/04/2022  |  ארי בוסל  |   כתבות
המהרש"ל מלובלין. החוזה מלובלין. ישיבת חכמי לובלין. כמה זכרונות יהודיים מעלה שמה של עיר זו שבמרכז פולין. זכרונות - ותו לא. בעיר בה חיו ערב השואה 40,000 יהודים - למעלה משליש מכלל תושביה - לא נותר כמעט דבר המזכיר את ימי תפארתה של הקהילה. בשנת 2006 חיו בה, רשמית, 17 יהודים. 15 שנה מאוחר יותר מצאתי בה יהודי אחד המחזיק אתר זיכרון פרטי. הישיבה הידועה של ר' מאיר שפירא, מייסד "הדף היומי", עברה לידיים נוצריות והפכה לבית מלון. העזובה כה רבה, עד שאין בעיר אפילו בית חב"ד.
28/04/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il