|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
ארדואן והמלך סלמן [צילום: AP]

התחממות בין טורקיה לבין מדינות המפרץ

טורקיה השרויה במשבר כלכלי קשה מקווה להסתייע בסעודיה ובשכנותיה; הללו מקוות להיעזר בטורקיה בציר האנטי-אירני להתפתחויות אלו, הגם שלא ברור לאיזו תוצאה יובילו, יכולות להיות השלכות גם על ישראל
30/04/2022  |   גליה לינדנשטראוס   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות

בשנה האחרונה חלו התפתחויות משמעותיות בקשרים שבין טורקיה למדינות ערביות מרכזיות, לאחר שאלו היו מתוחים לאורך כעשור. הבולטות שבהן הן הפשרת היחסים עם איחוד האמירויות וסעודיה. בעוד שסיבוב הפרסה הטורקי מול אבו דאבי וריאד נבע בעיקר משיקולים כלכליים, יש לו גם משמעויות גאו-אסטרטגיות. ההפשרה ביחסים בין אנקרה, אבו דאבי וריאד תורמת לסיכוי שההתקרבות מהעת האחרונה בין ישראל לבין טורקיה תחזיק מעמד, מכיוון שהיא מביאה לעמדה מתונה יותר של אנקרה בסוגיות אזוריות, החשובות לישראל.

אנקרה אירחה בנובמבר 2021 את השליט בפועל של איחוד האמירויות, שייח מוחמד בן-זאיד, ונשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הגיע בפברואר השנה לביקור באיחוד האמירויות. ההתקרבות בין אבו דאבי לאנקרה הייתה תפנית חדה במיוחד, מכיוון שארדואן האשים את איחוד האמירויות כמי שעמדה מאחורי ניסיון ההפיכה נגדו ב-2016. בביקורו של בן-זאיד בטורקיה הוא הביא באמתחתו התחייבות להשקעות בסך 10 מיליארד דולר. בינואר השנה אף הוסכם על עסקת החלף (SWAP) בין המדינות בהיקף 5 מיליארד דולר. בביקור הגומלין של ארדואן באבו-דאבי נחתמו שורת הסכמים בין המדינות, ביניהם בתחומים של הכנה להתמודדות עם אסונות המוניים, שינויי האקלים וכן שיתוף פעולה ראשוני בתחום תעשיות הביטחון.

נוסף על כך, בהחלטה יוצאת דופן, החודש החליטו רשויות המשפט בטורקיה להקפיא את ההליכים המשפטיים לגבי רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ולהעביר את ניהול המשפט לסעודיה (מה שאומר שהוא לא יתקיים). החלטה זו הגיעה לאחר דו-שיח בין אנקרה וריאד שנמשך כשנה וכמהלך הכנה לקראת ביקור ארדואן בסעודיה, שנדחה מספר פעמים.

טורקיה הייתה זו שהחלה בגישושים מול ריאד ואבו-דאבי כחלק ממאמץ לשפר את היחסים גם עם ישראל ומצרים. נראה שהמניע המרכזי לניסיונות ההתקרבות של אנקרה למדינות באזור קשור לצורך שלה לשפר את מצבה הכלכלי, והם הגיעו גם על-רקע חילופי הממשלים בארצות הברית והסכם הפשרה במפרץ בין קטר לשכנותיה, שלהלכה מאפשר יותר גמישות מדינית בין הצדדים. מבחינת טורקיה, גם העובדה שאבו-דאבי הצרה את צעדיו של המאפיונר הטורקי סדאט פקר, אשר מצא מחבוא בשטחה ושידר סרטונים אשר הביכו את השלטון באנקרה, הייתה קריטית לשינוי המדיניות. עדות נוספת לשינוי ביחסים בין הצדדים הייתה תיאום העמדות ביחס למתרחש בתימן: התקפות החות'ים כנגד איחוד האמירויות וסעודיה בינואר השנה הביאו את משרד החוץ באנקרה לגנותן ואף לכנותן, בפעם הראשונה, "פעולות טרור".

הרקע למתיחות
תומכת בתנועות האסלאם [צילום: אמרט גורל, AP]

מדינות המפרץ, למעט קטאר, רואות בטורקיה שבהנהגת ארדואן, גורם מערער יציבות, בעל שאיפות ניאו-עות'מאניות התומך בתנועות האיסלאם הפוליטי במרחב. על-רקע השלכות הטלטלה האזורית, גבר החשש מפני טורקיה לאור תמיכתה במפלגות הקשורות לאחים המוסלמים, וספציפית במצרים וכלפי חמאס. מדיניות זו של טורקיה מהווה איום עליהן, לא רק ברמה האזורית, אלא בראש ובראשונה בזירות הפנים שלהן.

בתחילת העשור הקודם היה ניסיון לחמם את היחסים בין טורקיה למדינות המפרץ לאור רצונה של סעודיה לצרף את אנקרה למחנה האנטי-אירני. טורקיה אף הצהירה על תמיכה, אומנם מסויגת, בסעודיה בשלביה הראשונים של המלחמה בתימן. נוסף על כך, טורקיה הצטרפה ל"ברית האיסלאמית נגד הטרור" שיזם יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן ב-2015. מנהיגי המדינות ערכו ביקורים רשמיים מתוקשרים, ושתיהן אף הקימו מועצה לשיתוף פעולה אסטרטגי ביניהן.

התקרבות זאת הייתה זמנית. שאיפותיה האזוריות של טורקיה הציבו בעיה למרבית השחקניות הסוניות המרכזיות - שכל אחת מהן עדיין רואה עצמה ראויה לבכורה אזורית. כתוצאה מכך, אנקרה, אבו-דאבי וריאד התחרו ביניהן על עיצוב הסדר האזורי ותמכו בצדדים מנוגדים בסכסוכים שונים, לרבות במלחמת האזרחים בלוב. מדיניותה האסרטיבית של אנקרה ותמיכתה באחים המוסלמים ובקטאר היוו מקור למתיחות מתמשכת בין שלוש המדינות. לצד הקמת בסיסי צבא, נמלים ותמיכה בשלוחים, המדינות ניסו להקים התאגדויות, גם אם רופפות, כדי לממש את האינטרסים שלהן. בהקשר זה ניתן להזכיר את התחממות היחסים בשנים האחרונות בין איחוד האמירויות וסעודיה מצד אחד ובין יוון וקפריסין מן הצד השני.


האתגרים שבדרך
ארדואן ויורש העצר מוחמד [צילום: AP]

נראה, כי השיח בין הצדדים מתמקד כעת בשיתוף פעולה כלכלי, כאשר היבטים מדיניים מרכזיים נותרים פתוחים, לצד חשדנות הדדית בסיסית לגבי השאיפות והמניעים ארוכי הטווח של הצדדים. בכל האמור לאיחוד האמירויות, ניכר, כי חימום היחסים עם אנקרה תואם את תוכניותיה להרחיב את השפעתה הכלכלית ולנצל לשם כך את מיקומה הגאוגרפי של טורקיה. ואילו אנקרה, בגלל המשבר הכלכלי המתרחב במדינה, זקוקה להשקעות חיצוניות. לגבי סעודיה, טורקיה חפצה בכניסה מחודשת לשוק המקומי של הכלכלה הגדולה במזרח התיכון.

יתרה מכך: בסעודיה ובאיחוד האמירויות רווחת הנחה לפיה טורקיה הסונית עשויה לאזן ולו חלקית את עוצמתה של אירן השיעית. החשש במפרץ הוא שגם אם ייחתם הסכם הגרעין המחודש, אך גם כנקמה במקרה שלא, עלולה טהרן להגביר את פעילויותיה התוקפניות. אומנם, ראיה זו של טורקיה כמעצמה אזורית בעלת שאיפות להרחיב את השפעתה, הייתה בין היתר הסיבה לעוינות בין טורקיה למדינות המפרץ בעשור האחרון. אולם, ניכר במפרץ שינוי תפיסה בהקשר זה, הבא לידי ביטוי בניסיון לקרב את טורקיה, והפעם - כמשקל נגד לאירן. ספק אם באנקרה שותפים לראייה אסטרטגית זו: ולמרות מתח עתי עם טהרן, המדיניות הטורקית כלפי אירן שונה ונראה כי פער זה יהווה מחלוקת בין הצדדים בהמשך הדרך.


בנוסף, קרוב לוודאי שלא יתממשו הציפיות במפרץ לשינוי אסטרטגי בתפיסה האזורית של טורקיה. הנוכחות הצבאית של טורקיה במפרץ ומעורבותה בלוב ובזירת הים האדום ממשיכה להוות איום. למעשה, ההפשרה בין אנקרה לאבו-דאבי ניזונה בין היתר משיווי המשקל העדין שנוצר בעקבות השיחות בין הגורמים היריבים בלוב, המאפשר זמנית לשחקנים החיצוניים למתן את מדיניותם. עבור סעודיה – צריך יהיה עוד לראות האם תהיה אנקרה עקבית מעתה ואילך בתמיכתה בעמדותיה של ריאד לגבי מלחמת האזרחים בתימן.

יש לציין שריאד מתקדמת באופן זהיר והדרגתי יותר מאשר אבו-דאבי מול טורקיה, בעודה מצויה בדיאלוג מול אנקרה. במאי 2021 ביקר בסעודיה שר החוץ הטורקי, לאחר שיחת טלפון בין המלך סלמן לבין ארדואן, ובמרס השנה נפגשו שרי החוץ של המדינות וסיכמו על "שיפור היחסים". נראה שהדו-שיח הצליח להפחית במשהו את מפלס המתיחות, אך היריבות האישית בין ארדואן ליורש העצר מוחמד תמשיך להכתיב הססנות בפיתוח היחסים.

אף לא ברור, האם כפי שאבו דאבי וריאד מצפות, אנקרה תצליח לשקם את יחסיה עם מצרים לאור הקושי שלה להכיר בלגיטימיות של משטר הנשיא עבד אל פתאח א-סיסי. אולם, גם בציר זה יש התקדמות. מהצד הטורקי היו דיווחים על מינוי שגריר לקהיר, תשע שנים מאז שגורש השגריר הקודם מהמדינה, ועל כך שמתוכנן ביקור של שר החוץ המצרי בטורקיה.

השלכות לישראל
התקררות ביחסים עם האמירויות? [אלכס ברנדון, AP]

גם הנכונות של אבו-דאבי לפעול לשיקום המדיני של משטר בשאר אסד בסוריה היא התפתחות אשר אנקרה נאלצת לקבל בחוסר רצון, אך הקיפאון במלחמת האזרחים מאפשר לצדדים להימנע מעימות לגבי הסוגיה הסורית. מבחינת טורקיה, בידי מדינות המפרץ מנוף לחץ לא מבוטל כלפיה בדמות הקשרים המתהדקים שלהן עם יוון, קפריסין ובמיוחד עם ישראל. משום שבהקשר המזרח ים-תיכוני טורקיה ממשיכה להציג עמדות בלתי מתפשרות מול קפריסין ויוון, התפתחויות בזירה זו עשויות אף הן להחמיר את המתחים בין אנקרה לאבו דאבי.

קטאר אינה רואה בעין יפה את ההתקרבות המסתמנת בין טורקיה לאבו-דאבי, ריאד וקהיר, שכן נותרו בינה לבין שכנותיה מחלוקות והתחרות האזורית על השפעה עדיין קיימת. קטאר חוששת, כך נראה, לאבד את תפקידה הייחודי עבור טורקיה במפרץ - האמירות מארחת בסיס צבאי טורקי - לטובת שכנותיה.

הצדדים גם אוחזים בגישות שונות בכל האמור לאופן שבו יש להתמודד עם הסוגיה הישראלית-פלשתינית, במיוחד לאחר חתימת הסכמי אברהם. טורקיה הייתה בין המגנים את הנורמליזציה בין ישראל למדינות במפרץ ואף איימה להחזיר את השגריר הטורקי מאיחוד האמירויות לאחר שנחתמו ההסכמים. האיום לא מומש, ואף נראה שתהליך הנורמליזציה דחף למעשה את אנקרה להכיר במגבלות העמדה העוינת שאמצה ולהצטרף למגמה.

עם זאת, הסלמה משמעותית בגזרה הישראלית-פלשתינית עשויה גם ליצור לחץ מכיוון אנקרה על איחוד האמירויות לקרר את יחסיה עם ישראל. מעבר לכך, הצלחה של ההפשרה בין טורקיה לאיחוד האמירויות יכולה להוביל להתקררות מסוימת ביחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, אשר שמה לה למטרה לנהל דיאלוג עם כל השחקנים באזור, ולא תוכל להפגין עמדות אוהדות כלפי ישראל באותה מידה כמו בתקופה הראשונית אחרי חתימת הסכמי אברהם.

היכולת של המדינות הסוניות לגדר סיכונים ולגלות פרגמטיזם ביחסים ביניהן, היא בסיס חשוב ליכולת השפעתן על ההתפתחויות האזוריות ולשרטוט מחדש של מפת הבריתות. העובדה שאיחוד האמירויות הייתה חלוצה בשיפור היחסים עם טורקיה מתווה דרך לריאד ולקהיר. אולם, האתגרים העומדים בפני שיפור ממשי ביחסים עם אנקרה מהווים תמרור אזהרה עבור מדינות ערב לקחת בעירבון מוגבל את החיזור הטורקי. ספקנות זאת כלפי מידת הנכונות של אנקרה להתמיד בנתיבים החדשים שהיא צועדת בהם קיימת גם בירושלים. עם זאת, מדובר בשינוי כיוון כלל-אזורי ועובדה זו תורמת לכך שהצעדים השונים למעשה מחזקים זה את זה.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  30/04/2022   |   עודכן:  30/04/2022
יואל גוז'נסקי, גליה לינדנשטראוס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התחממות בין טורקיה לבין מדינות המפרץ
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
הרבה דובר בתקשורת לאחרונה על קרטל הסמים של חיזבאללה, בעיקר במדינות דרום אמריקה. בהקשר הסורי, דובר בעיקר על הפצת הסמים כאמצעי הכנסה למשטר. אך כמעט שאין התייחסות להברחת הסמים כאמצעי לחימה. יש להניח כי חלק מהברחת הסמים דרך גבולות סוריה הוא תוצאה של היעדר משילות של אסד, בעיקר באזור הדרום (ממחוז דרעא לגבול ירדן), הנשלט על-ידי מורדים לשעבר שנכנעו והפכו למעין שכירי חרב של משטר אסד והרוסים, אך נראה כי לא מעט הברחות הן חלק מתוכנית מתוחכמת לפגוע באויבי המשטר. רוב הסמים המוברחים מסוריה הם מסוג קפטגון.
24/04/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
שורת התפתחויות צבאיות ופוליטיות פותחת לכאורה פתח להסדר העשוי לקרב את סוף המלחמה בתימן, שהחלה במרס 2015. משמעותית מבין התפתחויות אלו היא ירידתם מהבמה של הנשיא, עבד רבה מנסור האדי, ושל סגנו, עלי מוחסיין אל-אחמר, והעברת סמכויותיהם למועצת מעבר נשיאותית. כמו-כן, הוכרזה תוכנית מפרצית לסיוע לתימן ולשיקומה, החלו חילופי שבויים בהיקף גדול ונמשכת הפסקת האש (הודנה) שנכנסה לתוקף בראשית אפריל, עם תחילת רמדאן.
יציאת מצרים הייתה הפעם הראשונה בה עבדים השתחררו, אבל במאה ה-21 עדיין ישנם רבים כאלה רבבות מהם מועסקים בתנאים מחפירים ומסכני חיים בהכנות לגביע העולמי בקטר בעוד שבעה חודשים
15/04/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
הנסיך חמזה בן חוסיין אחיו למחצה של עבדאללה מלך ירדן, שנתון מאז חודש אפריל שעבר במעצר בית, הודיע ב-3 באפריל בציוץ בטוויטר כי הוא מוותר על התואר המלכותי שלו כנסיך.
על-פי גורמים ביטחוניים בישראל, מתקיימים מגעים מואצים בין ראש המל"ל אייל חולתא לבין הגנרל עבאס כאמל, ראש המודיעין המצרי כדי למנוע את המשך ההסלמה בתקופת חודש רמדאן בעקבות גל הטרור בערים המרכזיות בישראל. מצרים מתנגדת לגל הטרור החדש ומגנה אותו כפי שבא לידי ביטוי בהצהרת שר החוץ המצרי סאמח שוכרי ב"פסגת הנגב".
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אסור שצהלות הפלשתינים ייצרבו בתודעה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]
ד"ר יעקב סוקול
הצורה שבה זוכרים אירוע נקבעת על-פי התמונה העיקרית שלו שצרובה במוחנו    לכן, החלטת הממשלה על קביעת יום הזיכרון למלחמת חרבות ברזל ביום שבו פרצה מתקפת הטרור מחליטה שבעצם כבר הפסדנו
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
קטונתי מלהבין לעומק את השיקולים העומדים בפני מקבלי ההחלטות, אך נוכחנו כבר לפחות פעמיים, ב-6 באוקטובר וב-7 באוקטובר שהם טעו מהיסוד בהערכת המצב שלהם    בהקשר הזה אני מבקש לשאול: האם ר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il