|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
"מגרד להם בידיים". אריאל שרון [צילום: פלאש 90]

לאמץ את שיטת אריאל שרון

חיסולו של יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה אינו מספיק כדי להכות בהנהגת חמאס הדוחפת להסלמה ולאינתיפאדה מזויינת נגד ישראל הדרג המדיני חייב לאמץ את שיטתו של אריאל שרון ז"ל ולחסל את הנהגת חמאס בשטחים ובחו"ל באופן קבוע ושיטתי, ישראל נמצאת במצב של מלחמת התשה ארוכה
08/05/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה הסתובב בסוף השבוע שעבר בג'יפ המפואר שלו בעיר עזה והתמונות שודרו בערוץ אל-אקצה של חמאס בלווי כותרת מפיו האומרת: "אנו חיים חיים נורמלים ולא עושים חשבון לאף אחד".

סינוואר ניסה להפגין ביטחון עצמי רב נוכח הקריאות באמצעי התקשורת הישראלים ושל בכירים לשעבר במערכת הביטחון לחסל אותו בעקבות הפיגוע הרצחני בעיר אלעד. יחיא סינוואר כבר הצדיק את חיסולו האפשרי על-ידי ישראל בשנה שעברה כאשר יזם ביחד עם מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס, ירי רקטות לעבר ירושלים וכפה על ישראל מערכה צבאית שנקראה "חרב ירושלים". כבר אז הכריז עליו שר הביטחון בני גנץ כי הוא "בן מוות" אולם כעבור כמה שבועות ישראל נתנה לו חסינות באמצעות המודיעין המצרי ופנתה לאפיק של הרגעת רצועת עזה על-פי המתווה המצרי שהחזיק כמה חודשים כמעט ללא ירי רקטות לעבר ישראל.

הנאום המתלהם של יחיא סינוואר לפני כמה ימים, הראשון מאז סיום מבצע "שומר החומות", שבו הסית בין היתר את ערביי ישראל להשתמש בנשק חם ונשק קר נגד מדינת ישראל וקרא לשימוש בסכינים וגרזינים, בצירוף עם הפיגוע המזעזע בעיר אלעד,יצרו רגשות זעם ונקם בקרב בכירים במערכת הביטחון ובקרב הפרשנים השונים באמצעי התקשורת אשר יצאו בקמפיין חסר תקדים הקורא לממשלת ישראל להורות על חיסולו.

חיסול מנהיגי חמאס איננו דבר שלא נעשה בעבר, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הורה למוסד הישראלי לחסל את מנהיג חמאס ח'אלד משעל בירדן אך המבצע נכשל, ראש הממשלה אריאל שרון הורה לחסל את כל צמרת חמאס, החל ממייסד התנועה השיח' אחמד יאסין ועד ליורשו עבד אלעזיז אלרנטיסי ושר הביטחון אהוד ברק הורה לחסל את רמטכ"ל אחמד אלג'עברי.
החיסולים של מנהיגי ארגוני הטרור אינם פותרים את בעיית הטרור אך הם בהחלט משבשים את מערכת קבלת ההחלטות, התכנון והביצוע בארגון חמאס ויש להם גם אפקט של הרתעה וריסון.
בארה"ב אין בכלל שאלה אם יש לחסל את מנהיגי ארגוני הטרור שעושים פיגועים נגד חיילי ואזרחי ארצות הברית.

הנשיא אובמה הורה על חיסולו של מנהיג אל-קאעידה אוסאמה בן-לאדן, הנשיא טראמפ הורה על חיסולו של אבו בכר אלבגדדי, מנהיג דאעש ועל חיסול קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האירניים ואילו הנשיא ביידן הורה על חיסולו של עבאללה קרדאש, המנהיג החדש של ארגון דאעש.

ישראל בנתה את יחיא סינוואר

ההתבטאויות האלה של גורמי הביטחון הבכירים בדבר חיסולו האפשרי של יחיא סינוואר הן חלק מהלוחמה הפסיכולוגית נגד חמאס,גם אם הן נכונות בחלקן, הן חסרות ערך הרתעתי ואפילו מזיקות מכיוון שהן מחזקות את מעמדו של יחיא סינוואר בקרב הציבור העזתי. הן גם מעידות על חוסר ההבנה של המודיעין הישראלי את תהליך קבלת ההחלטות בחמאס, גורמים בחמאס מדגישים כי ההסלמה מול ישראל איננה גחמה אישית של יחיא סינוואר אלא החלטה של מועצת השורא של התנועה מכיוון שיש לה השלכות אסטרטגיות על חייהם של 2.3 מיליון פלשתינים ברצועת עזה ועל היחסים של תנועת חמאס עם מדינות ערב והעולם האיסלאמי. למערכת הביטחון הישראלית יש תפקיד חשוב בבניית מעמדו של יחיא סינוואר בחמאס, היא זו ששיחררה אותו מן הכלא ב-2011 במסגרת "עסקת שליט", דבר סייע לו לפרוץ קדימה לצמרת הארגון, היא גם זו שתדרכה את אמצעי התקשורת בישראל כי מדובר "במנהיג פרגמטי שמעוניין בהבנות הרגיעה עם ישראל".

אחרי שיחיא סינוואר הפתיע את המודיעין הישראלי והורה לתקוף את ירושלים ברקטות ב-21 במאי 2021 והכריז על מערכת "חרב ירושלים", שינה המודיעין הישראלי את הגישה אליו, התקליט החדש שהחל להתנגן במערכת הביטחון הינו שמדובר באדם מסוכן וקיצוני. מייד לאחר תום מבצע שומר החומות יצא יחיא סינוואר בגלוי לאמצעי התקשורת ואיתגר את ישראל לנסות ולפגוע בו. הוא אף טייל ברגל ברחובות עזה מלווה בצוותי טלוויזיה.

יחיא סינואר יודע גם להתל ולרמות את המודיעין המצרי, הוא הפתיע גם את מצרים במהלכים שלו בחודש מאי שעבר בהחלטה על היציאה למלחמה בישראל ועד היום, מה שמכתיב את התנהלותו הם האינטרסים של חמאס כארגון טרור וגם האינטרסים האישיים שלו. הוא נמצא כעת בתחרות קשה מול צאלח אלעארורי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה שהוביל בהצלחה את השתלטות חמאס על הר-הבית במהלך חודש רמדאן ואת הפיגוע באריאל, עקב כך גדלה הפופולריות שלו בצמרת הארגון.

בין סינוואר לאלעארורי יש יריבות חריפה, שניהם מתחרים על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס שאותו ממלא כעת אסמעיל הניה. מדובר בקדנציה השנייה של אסמעיל הניה והוא לא יוכל להמשיך בתפקיד, על-פי התקנון הפנימי של חמאס שמגביל אותו לשתי קדנציות, לכן כבר כעת החל קרב הירושה.

מה צריכה ישראל לעשות? שני דברים דחופים.

  • הורדה דרמטית של כל העיסוק התקשורתי בכל הקשור ליחיא סינוואר מסדר היום והשתקת כל השופרות בתקשורת שעסקו בנושא.
  • קבלת החלטה מיידית על חיסולו הפיזי של סינוואר בעיתוי המודיעיני והמבצעי המתאים.
סינוואר תמיד היה מחבל מסוכן וצמא דם, הוא רצח במו ידיו במהלך האינתיפאדה הראשונה כמה פלשתינים שנחשדו בשת"פ עם ישראל, אז הוא היה ראש מנגנון הביטחון של חמאס המכונה 'אל-מג’ד' שתפקידו היה לצוד משתפי פעולה עם ישראל.

מי שידע לטפל היטב בהנהגת החמאס היה ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז"ל, הוא לא התרגש מההערכות המלומדות של המודיעין הישראלי, הוא הבין היטב את ההיגיון הרצחני של של מנהיגי חמאס צמאי הדם, "אם חולפים כמה ימים והם לא הרגו יהודי מתחיל לגרד להם בידיים", אמר לי פעם שרון בשיחה אישית.

לכן, הוא התעלם מכל האזהרות של מומחי הביטחון ולא היסס לחסל בקור רוח את מייסד ארגון חמאס השיח’ אחמד יאסין ועוד שורה של מנהיגי חמאס מהשורה הראשנה: עבד אלעזיז רנטיסי, אסמעיל אבו שנב, אברהים מקאדמה, ואחרים, אריאל שרון ניסה גם לחסל את רב המחבלים מוחמד דף אך הוא נפצע בעת ניסיון החיסול והצליח להימלט.

לכן, טוב יעשה ראש הממשלה נפתלי בנט אם יאמץ את הגישה של אריאל שרון להנהגת החמאס, שרון ידע שכל מנהיג שיחוסל יוחלף באחר אבל זה לא הדאיג אותו, "נחסל גם את המנהיגים החדשים" הוא נהג לומר, "הם צריכים לדעת שהם ישלמו מחיר אישי כבד על הפעלת טרור נגד ישראל".

הדרג המדיני בישראל חייב לאמץ את דפוס החשיבה הערבי-מוסלמי במזרח התיכון ולהפסיק לחשוב במונחים ישראלים בשפה העברית. בזירה של המלחמה בטרור רק הכוח מדבר וחיסול יחיא סינוואר הוא צעד ראשון שמתחייב אך אינו מספיק, החיסול חייב לכלול את כל צמרת חמאס, אם לא בבת אחת אז בשלבים.

הנהגת הטרור של חמאס הינה הידרה עם כמה ראשים, בראש הזרוע המדינית אסמעיל הניה השוהה בקטר, ברצועת עזה עומדים בראש הזרוע הצבאית יחיא סינוואר ומוחמד דף, בלבנון וטורקיה נמצאים צאלח אלעארורי וסגנו זאהר ג'בארין האחראים של שטחי הגדה, הרשימה היא ארוכה, המודיעין הישראלי על זרועותיו מכיר אותה היטב, החיסולים צריכים להיות גם בשטחים וגם בחו"ל, המוסד הישראלי צריך לקחת חלק בהם, החיסולים צריכים להיות שיטתיים ורציפים כי אנחנו במלחמת התשה ארוכה.

סביר מאוד להניח שחיסול של יחיא סינוואר יביא לחידוש ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל ולסיבוב לחימה חדש,אבו עוביידה דובר הזרוע הצבאית של חמאס הזהיר אמש כי חיסול יחיא סינוואר ומנהיגים אחרים בהתנגדות "הוא התרת רעידת אדמה באזור שתביא לתגובה חסרת תקדים".

ערוץ אל-מיאדין הלבנוני דיווח אמש כי חיסול יחיא סינוואר יביא לחידוש פיגועי ההתאבדות בערי ישראל ולירי רקטות על גוש-דן. בכל מקרה, צה"ל המליץ לדרג המדיני שלא לחסל כעת את יחיא סינוואר והדרג המדיני קיבל את ההמלצה עוד לפני דיון בקבינט, המסר הועבר גם למודיעין המצרי. סבב לחימה חדש ברצועת עזה הינו רק עניין של זמן ואין מנוס ממנו, חמאס עוסק בעצם ימים אלה בשיקום המנהרות וארסנל הרקטות שלו שנפגעו במבצע "שומר החומות". עדיף שישראל תיקח את היוזמה לידיה ותבחר בעיתוי שמתאים ביותר עבורה ותנחית מכה מקדימה על חמאס המלחמה היא בלתי נמנעת.

תאריך:  08/05/2022   |   עודכן:  08/05/2022
יוני בן-מנחם
+15 נעצרו בשומרון בחשד לסיוע לפיגועים
10:03 09/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
כוחות צה"ל ושירות הביטחון הכללי פעלו הלילה בכפר רומאנה שממנו יצאו המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד, ובכפרים ועיירות פלשתינים רבים נוספים
פעילות צה"ל בכפר רומאנה [צילום: דובר צה"ל]
+פיגורים משמעותיים בתשלומים וסיוע בינ"ל נמוך: הכלכלה הפלשתינית בדעיכה
00:48 09/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
דוח הבנק העולמי: למרות ההתאוששות הכלכלית, ניהול המדיניות הכלכלית נותר מאתגר שכן גודל הגירעון הגיע ל-1.26 מיליארד דולר לפני הסיוע, והסיוע בשנת 2021 הגיע לרמה הנמוכה ביותר של 317 מיליון דולר בלבד  ▪  הגירעון הפיסקאלי (לפני סיוע) צפוי להישאר גבוה ב-2022 ועומד על כ-5.1% מהתמ"ג
דשדוש במקום [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90]
+סריקות אחר חוליית המחבלים שחדרה לתקוע
22:37 08/05/22  |  עידן יוסף
כוחות צה"ל הוזנקו לישוב תקוע שבו נעשה הערב נסיון פיגוע, והם סורקים כעת אחר חשודים נוספים במרחב.
[צילום: דובר צה''ל]
+מטען צד התפוצץ ליד רכב ישראלי ליד כוכב השחר
22:33 08/05/22  |  עידן יוסף
מטען צד התפוצץ ליד רכב ישראלי שנסע בכביש אלון ליד כוכב השחר. המטען התפוצץ בסמוך לכפר אל-מועייר צפונית לכוכב השחר. עד ראייה מדווח כי מהמטען יצא פטריית אש ורסיסים עפו לגובה של 50 מטרים (סרוגים) ככל הנראה מדובר בפגז מרגמה 84 מ"מ (ערוץ 14).
+סוכל פיגוע של חוליה בתקוע שבגוש-עציון
20:45 08/05/22  |  עידן יוסף
תושבי תקוע שבגוש-עציון התבקשו להסתגר בבתיהם ולהגיף חלונות מחשש לפיגוע בשער הישוב. חבר כיתת הכוננות זיהה מחבל היורה לעבר עמדת הכניסה ליישוב. הוא השיב בירי וניטרל את המחבל. כוחות רבים במקום.

מתחקור ראשוני עולה כי מדובר בחוליה שמנתה ארבעה מחבלים שחדרו את הגדר וניסו לפרוץ לבית. אחד מהם נורה והיתר נמלטו.
סכין לצד גופת המחבל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+גנץ הנחה על הסרת הסגר על יהודה והשומרון
20:42 08/05/22  |  עידן יוסף
בתום הערכת מצב ביטחונית, שקיים שר הביטחון בני גנץ, הוחלט (א') על פתיחת המעברים באזור יהודה ושומרון, למעט תושבי היישוב רומאנה בנפת ג׳נין - מקום מגוריהם של המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד. עוד הוחלט בתום הערכת המצב כי מעבר ארז יישאר סגור לתנועת תושבי רצועת עזה עד להודעה חדשה.

במהלך הסגר יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד וכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים. בהמשך השבוע תתקיים הערכת מצב נוספת בנושא.
+סער: נשקלת הריסת בתים של מחבלים אזרחי ישראל
20:39 08/05/22  |  עידן יוסף
השר גדעון סער ליונית לוי: "אנחנו שוקלים רעיונות מבצעיים חדשים שלא נשקלו בעבר. שוקלים להרוס בתים של מחבלים אזרחי ישראל".
+כוחות צה"ל מיפו את בתי מבצעי הפיגוע באלעד
20:22 08/05/22  |  עידן יוסף
בהמשך לתפיסת המחבלים מוקדם יותר היום, כוחות צה״ל ומג"ב פעלו (א') בכפר רומאנה הסמוך לעיר ג'נין, למיפוי בתיהם של המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד, בו נרצחו שלושה אזרחים ונפצעו אזרחים נוספים. המיפוי בוצע לצורך בחינת האפשרות להריסת הבית.
[צילום: דובר צה´ל]
+לשכת ראש הממשלה: בנט לא תכנן להגיע לניחום אבלים באלעד
20:16 08/05/22  |  עידן יוסף
לשכת ראש הממשלה בנט הודיעה: "הדברים שפורסמו מוקדם יותר היום, כאילו ראש הממשלה ביקש להגיע לביקור וסורב או ביקש להגיע בנוכחות מצלמות - לא היו ולא נבראו. לצערנו הרב, גורמים בעלי אינטרס ככל הנראה הטעו את המשפחות השכולות".
+פצוע בינוני בפיגוע דקירה בשער שכם; סוכל פיגוע ירי של חוליה בישוב תקוע
19:52 08/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שוטר נפצע באורח בינוני באזור מבנה הבידוק הסמוך לשער  ▪  לוחמי מג״ב חשדו בצעיר הערבי, לקחו אותו אל העמדה כדי לבדוק אותו - שם הוא שלף סכין ודקר את אחד הלוחמים  ▪  המחבל הדוקר נורה ונפצע אנושות
[צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]
מעצר בשער שכם [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+צה"ל ירה למוות בעזתי שחצה את גדר ההפרדה באזור טייבה
19:24 08/05/22  |  עידן יוסף
פלשתיני מעזה חצה את גדר ההפרדה בסמוך לטייבה במרחב התפר - לאחר נוהל מעצר חשוד הוא נורה ונפצע; הפצוע פונה במסוק לבית החולים - שם נקבע מותו.

+2022 - ניפוח דמוגרפי פלשתיני
13:45 08/05/22  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה
- למעלה מ-150,000 ערבים נישאו לערבים/ערביות ישראלים מאז המפקד הראשון של הרש"פ (1997), והם נספרים פעמיים, ומספרם גדל עקב לידות
[צילום: יורם אטינגר]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
בפיגוע דקירה בשער שכם בירושלים נפצע (יום א', 8.5.22) שוטר באורח בינוני ופונה לבית החולים הדסה הר הצופים. המחבל הדוקר נורה בידי לוחמי משמר הגבול, ונפצע באורח אנוש. ככל הנראה אירעה הדקירה בתא הבידוק של חשודים. האירוע מתרחש בשבוע שלאחר סיום עיד אל פיטר.
08/05/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
נתונים דמוגרפים של הרשות הפלשתינית מנופחים בהיקף דרמטי, כפי שמתועד במחקר המתקיים מאז 2004. לדוגמא:
08/05/2022  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס בפתח ישיבת הממשלה ללכידת שני המחבלים שרצחו ביום חמישי בערב שלושה ישראלים בעיר אלעד.
08/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
לו מנהיגי הקהילה המוסלמית בארץ לא היו מקבלים את היהודים באיבה ושנאה, לאחר הצהרת בלפור והחלטת חבר הלאומים על המנדט הבריטי לארץ, והיו מעדיפים שיתוף פעולה ומו"מ הכל היה נראה אחרת. הקונפליקט היהודי-ערבי לא היה מתפרץ ואת חלום המדינה הערבית יכלו הערבים להגשים ב-1936 על-פי החלטות ועדת פיל.
משטרת ישראל, צה"ל ושירות הביטחון הכללי הצליחו ללכוד את שני המחבלים שרצחו ביום חמישי בערב שלושה ישראלים בעיר אלעד.
08/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il