|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קיצוניים משני הצדדים [צילום: משה שי, פלאש 90]

זוהי מערכה חדשה על הריבונות בהר-הבית

אירועי רמדאן והפיגועים שהולידו היו חלק מהתססה מכוונת בראשות חמאס ישראל צריכה להבין את המשמעות האסטרטגית של האירועים ולהפיק לקחים מהכשלים הטקטיים שהתגלו במהלכם, למרות הטיפול המוצלח ברמה הנקודתית
14/05/2022  |   אודי דקל   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

"הר-הבית בידינו" קרא בקשר מוטה גור, בתום הקרב על העיר העתיקה במלחמת ששת הימים. לימים התברר עד כמה הכרזה זו טעונה, נפיצה, סבוכה ורגישה בהיבטים הדתי, הלאומי, הפוליטי והתרבותי. ממשלת ישראל דאז הבינה את המורכבות וקיבלה החלטה, שלמרות הכרזת הריבונות הישראלית על כל ירושלים, ירדן תהיה האחראית על ניהולו הפנימי של הר-הבית וליהודים יוּתַר לבקר בהר, אך לא להתפלל במתחם אלא בכותל המערבי.

אירועי חודש רמדאן האחרון המחישו את פוטנציאל הנפיצות סביב מסגד אל-אקצה והבהירו שוב, כי ירושלים ובעיקר מסגד אל-אקצה ורחבת הר-הבית הפכו למוקד עיקרי בסכסוך הישראלי-פלשתיני. במהלך החודש גברו העימותים בין כוחות הביטחון לבין פלשתינים וערבים ישראלים במתחם והלהיטו קיצונים, מרביתם ללא שיוך ארגוני, לבצע פיגועי טרור נגד יהודים. מסעות ההסתה הפרועה ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת הפלשתיניים, שהובלו על-ידי חמאס, הציגו תוכנית ישראלית לכאורה לחלוקת הר-הבית לאזורי תפילה וזמני תפילה נפרדים למוסלמים וליהודים, בדומה לחלוקה במערת המכפלה בחברון, המהווה לגרסתם שבירה של הסטטוס-קוו באתר.

נגד האירועים האלימים פעלה משטרת ישראל בנחישות ובתבונה, גם כאשר נדרש להכניס שוטרים לתחומי המסגד עת התבצרו בו צעירים פלשתינים, שהתארגנו ליידוי אבנים ולהשלכת זיקוקים ובכלל זאת לעבר רחבת הכותל המערבי. למרות עוצמת האירועים, ישראל לא סגרה את המתחם לכניסת מתפללים מוסלמים, המשיכה לאפשר תפילות במקום ולא נרשמו בתקריות הרוגים – "שהידים" - שמותם עלול היה להגביר את הלהט והאלימות. כוחות המשטרה הבליגו לנוכח פרובוקציות של הנפת דגלי חמאס במתחם. איפוק המשטרה אפשר לערוך את תפילת השיא ב"לילת אלקדר", שבה נכחו למעלה מ-250,000 מוסלמים.

הלחימה על אל-אקצה והמידע הכוזב על כוונות ישראל לשנות את הסדרי התפילה במתחם הם כוח מניע ליחידים וקבוצות, רובם ללא שיוך ארגוני, לבצע פיגועי רצח של אזרחים ישראלים. פיגוע הגרזינים שבוצע במוצאי יום העצמאות באלעד סימן את המשך המאבק על אל-אקצה, בלי קשר לרמדאן. ההתגייסות להגנתו מניעה צעירים פלשתינים להיענות לקריאת מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, לבצע פיגועים עם כל הבא ליד - רובה, סכין או גרזן.

השחקנים המשפיעים
חמאס טוען לניצחון [צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90]

בראש רשימת ההישגים שהארגון מציג: חיזוק דימויו כ"מגן ירושלים"; מניעת הקרבת קורבנות על ידי יהודים בהר הבית; מניעת מצעד הדגלים מלהיכנס לעיר העתיקה דרך שער שכם; ערעור יציבות הממשלה בישראל; אימוץ שיטות של "הטרדה" בהר הבית, בדומה להתרחשויות בגבול רצועת עזה; ומעל לכל - האירועים הוכיחו, לטענת דוברי חמאס, כי דרך "ההתנגדות" היא המובילה את המחנה הפלסטיני ובכוח הארגון ליצור חיבור בין זירות העימות השונות נגד ישראל

מספר שחקנים קובעים את הרוח ועוצמת האירועים בהר-הבית.

  • חמאס פועל לעגן את תדמיתו כ"מגן אל-אקצה" מתוך הבנה שההסתה סביב הר-הבית תגביר את רוח "ההתנגדות" בקרב פלשתינים. גורמים איסלאמיים שחברו לחמאס ונענו לקריאותיו תורמים לדימוי שהארגון הוא השולט באירועים במתחם.

  • הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית פעיל מאוד בארגון מהומות באל-אקצה. הוא ארגנה הסעות למתחם של למעלה מ-100 אוטובוסים מדי יום בשבוע האחרון של רמדאן.

  • "חיזב-א-תחריר" - מפלגת השחרור האיסלאמית - הפועלת גם נגד ממסד הווקף והרשות הפלשתינית, בתיאום עם ארגון הנוער והסטודנטים של חמאס, שמצידו פעיל באוניברסיטאות ביהודה ושומרון. המפלגה החדירה בתקופת רמדאן מאות פעילים להר-הבית, תוך ניצול פרצות ביכולת לבודד את המתחם.

  • ועדות התיאום של השכונות הפלשתיניות במזרח ירושלים וקבוצות של צעירים מזרח ירושלמיים, שסימנו לעצמם ייעוד של הגנה על אל-אקצה מפני מתנחלים ותפילת יהודים.

  • המורביטון, בהובלת שייח עכרמה צברי, הדרשן של מסגד אל-אקצה.

  • קבוצות של ישראלים שמבקשים להפגין נוכחות רחבה ולהתפלל בהר-הבית, וגם גורמים המנצלים את המשבר הפוליטי בישראל ומנסים להניע את רע"ם לפרוש מהקואליציה בשל האירועים סביב אל-אקצה.

חמאס, באמצעות לוחמת תודעה המתבססת על מינוף דימויים שאימץ, כמו הנפת דגל הארגון בהר-הבית וליבוי קריאות המוניות של המתפללים המוסלמים לכבוד מוחמד דף - ראש הזרוע הצבאית של הארגון - הציג את האירועים כ"ניצחון" על ישראל. בראש רשימת ההישגים שהארגון מציג: חיזוק דימויו כ"מגן ירושלים"; מניעת הקרבת קורבנות על-ידי יהודים בהר-הבית; מניעת מצעד הדגלים מלהיכנס לעיר העתיקה דרך שער שכם; ערעור יציבות הממשלה בישראל; אימוץ שיטות של "הטרדה" בהר-הבית, בדומה להתרחשויות בגבול רצועת עזה; ומעל לכל - האירועים הוכיחו, לטענת דוברי חמאס, כי דרך "ההתנגדות" היא המובילה את המחנה הפלשתיני ובכוח הארגון ליצור חיבור בין זירות העימות השונות נגד ישראל.

חאלד משעל, מנהיג החוץ של חמאס, קרא להקמת "צבא אל-אקצה" משותף לפלשתינים ולאומה האיסלאמית. לגישתו, נדרש לגבש אסטרטגיית מאבק מתמשך, שתביא להפקעת הריבונות הישראלית באל-אקצה, בירושלים ובהמשך בפלשתין כולה. גם סינוואר הצהיר בנאום שנשא ב-30 באפריל, כי המערכה לא תסתיים בסוף רמדאן ושיבח את ערביי ישראל שבאו להגן על מסגד אל-אקצה.

סינוואר הכריז שחמאס מוכן למאבק ממושך למניעתה של כניסת שוטרים ישראלים ומתנחלים לתחומי אל-אקצה ולא יאפשר את חלוקת הר-הבית בין יהודים למוסלמים – לא במובן זמני תפילה וגם לא במובן חלוקת אזורי התפילה. הוא קרא לעם הפלשתיני להתכונן לקרב הגדול, אם "הכיבוש" לא יפסיק לתקוף את מסגד אל-אקצה ואת ירושלים, אז תתחולל "מלחמת דת אזורית שתיראה ככדור של אש בכל המזרח התיכון... כולל חילולם של אלפי בתי כנסת בעולם".

ירדן מודאגת מאוד
[צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90]

בירדן עוקבים בדאגה רבה אחר המתרחש באל-אקצה עקב החשש מפני גלישת המהומות לתחומי הממלכה. השושלת ההאשמית היא האפוטרופוס הרשמי מטעם העולם המוסלמי על המקום הקדוש. מאז כינונה של ממלכת ירדן הופקד המקום בידה, והסכם השלום עם ישראל אשרר את מעמדה המיוחד במתחם. ממשלת ירדן נאחזת בהבנות המכונות "סטטוס-קוו" בהר-הבית, שהוא חרם א-שריף (המתחם המקודש לאיסלאם והשלישי בחשיבותו בעולם המוסלמי), למרות שאינן כתובות ובעלות תוקף משפטי. גם הווקף הירדני, ככל הזרמים המוסלמים, אינו מכיר בריבונות ישראל בהר-הבית.

מאז 1967 התקבעו ההבנות ונוצר מודוס ויוונדי, שבמסגרתו ישראל העניקה לווקף הירדני את סמכויות הניהול של פולחן, דרשות, אירועים, חפירות, תחזוקה, לימוד וכללי התנהגות באתר. עוד נקבע, כי יהודים אינם רשאים להתפלל על הר-הבית ומאושרים ביקורי יהודים, כמו גם של תיירים, בשעות שנקבעו מראש עם הווקף הירדני. משימת האבטחה חולקה בין הווקף, האחראי בשטח הר-הבית, לבין משטרת ישראל, האחראית על אבטחה היקפית של המתחם, וגובשה הבנה, כי כניסת כוחות משטרה לאתר תיעשה באירועים של הפרות סדר ופגיעה בחופש הפולחן.

ואולם, בשנים האחרונות חלו שתי התפתחויות המהוות סטייה מהסטטוס-קוו. האחת: יותר ישראלים מבקרים בהר-הבית ואף מבקשים להתפלל במקום, ואכן קבוצות ויחידים יהודים מקיימים תפילות למרות האיסור. השנייה: הווקף הירדני, כמו זה של הרשות הפלשתינית, נחלש מאוד, איבד יכולת לשלוט באתר ושחקנים קיצונים רבים פרצו לוואקום שנוצר ובראשם הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית וצעירי מזרח ירושלים. בתגובה לאירועים האחרונים העבירה ירדן לגורמים בממשל האמריקני מסמך, שבו דרישה להשיב את הסטטוס-קוו לפי גרסתה. משמעותו ניהול מוסלמי מלא של הר-הבית באמצעות הווקף הירדני, שבסמכותו להחליט מי נכנס, מתי נכנס וכמה נכנסים למתחם, לצד איסור תפילת יהודים.

סיכום והמלצות
להשיג רגיעה [מעיין ברבי, בידינו - הקרן למורשת הר הבית]

מול חמאס, שוב התבדו ההערכות האופטימיות בישראל לגבי התמתנותו כביכול והיכולת להגיע עימו להבנות שקטות. חמאס מיטיב לנצל את הבידול בין רצועת עזה, שם נשמרת הרגיעה והשיגרה, לבין יתר האזורים המהווים מבחינתו זירות מאבק והוא מעודד הסלמה בטרור בהם ומהם - ירושלים, פנים ישראל, יו"ש ודרום לבנון. על חמאס לשלם את מחיר ההסתה, והגיע הזמן שישראל תנצל את עליונותה הטכנולוגית לשיבוש ערוצי ההשפעה וההתססה של הארגון

ההסתה הגוברת וההתפרעויות במתחם אל-אקצה הניעו פיגועים במהלכם נרצחו 19 ישראלים. עם זאת, ישראל הצליחה למנוע הידרדרות והסלמה רחבה בירושלים, וכן ביו"ש וברצועת עזה. בהקשר האזורי, למרות העלייה בהיקף הביקורת הפומבית נגד ישראל, לא נסדק שיתוף הפעולה האסטרטגי והביטחוני עם מדינות ערב, והקשב העולמי לא הוסט מהמלחמה באוקראינה לירושלים.

ניתן לציין מספר כשלים במדיניות ישראל. ברמה האסטרטגית - ישראל ניהלה קרבות בלימה והכלה טקטיים, בלי הבנה שמדובר במערכה חדשה על הריבונות בהר-הבית והתמודדות עם מחבלים ללא שיוך ארגוני. בנוסף, ישראל לא גבתה מחיר מחמאס שעודד את אירועי ההסלמה.

ברמה הטקטית היו שלושה כשלים: ניתנו אישורי כניסה להמוני צעירים פלשתיניים ומקרב ערבים אזרחי ישראל, למרות סימנים מעידים לכוונתם לחולל מהומות; ממשלת ישראל לא הציגה את ההסדרים שגובשו עם ירדן והווקף ערב רמדאן, אשר הופרו על-ידי המוסלמים ובכך אפשרה להאשים את ישראל בהפרת ה"סטטוס-קוו" ונוצרה מתיחות בין המדינות; ממשלת ישראל נמנעה מעימות עם גורמים פוליטיים ואחרים בישראל, המבקשים לחזק את הריבונות הישראלית בהר-הבית באמצעות עליה ותפילה המונית של יהודים.

ישראל נדרשת להתארגן לקראת מערכה מתמשכת על השליטה בהר-הבית, על יסוד הבנה, כי פוטנציאל הנפיצות באתר רגיש זה יגבר בעקבות כל אירוע, חג או תאריך ציון. בד-בבד, עליה להתכונן להשלכות הצפויות של השלטת הריבונות והסדר במתחם - עידוד פיגועי טרור ואתגרים למעמדה האזורי והבינלאומי. נדרש להצר את פעילות הגורמים מערערי יציבות, להפריד ביניהם ולנטרלם. בצד המוסלמי הבעיה העיקרית היא העדר כתובת אחראית שתייצג את כלל הגורמים. הווקף הירדני וגם הרשות הפלשתינית, שאותה הרחיקה ישראל מירושלים ומהר-הבית, הם נטולי השפעה, אינם מסוגלים להשכין סדר ורגיעה ולהתמודד עם הגורמים שאינם סרים למרותם, כפי שאינם מקבלים את מרות ישראל ומוכנים להתעמת עם כוחות המשטרה ללא מורא.

על ישראל לפעול בנחישות ולהגביל את כניסת הגורמים מערערי היציבות להר-הבית, גם מוסלמים וגם יהודים. בד-בבד, חשוב לנסות שוב ולעדכן את ההסכמות עם ירדן לגבי חופש הפולחן המוסלמי במתחם, לצד הבטחת הסדר והיציבות בו, מתוקף ההסכמים בין המדינות וגם לשם השגת לגיטימציה לצעדים בהמשך. כמו-כן, יש לבחון מול ירדן את שילוב הרשות הפלשתינית בווקף הירדני, ובכך יימנע מחמאס הישג.

על ההסדרים להתרכז בהשכנת יציבות ורגיעה, בטיחות המתפללים המוסלמים באל-אקצה והיהודים בכותל המערבי, לצד התרת ביקורי יהודים בהר-הבית בזמנים מוגדרים, תוך התחייבות למנוע תפילת יהודים. אם לא יושגו הבנות אפקטיביות עם ירדן, על ישראל לשקול סגירה מוחלטת, לתקופה קצובה, של הגישה למתחם - גם למוסלמים וגם ליהודים.

מול חמאס, שוב התבדו ההערכות האופטימיות בישראל לגבי התמתנותו כביכול והיכולת להגיע עימו להבנות שקטות. חמאס מיטיב לנצל את הבידול בין רצועת עזה, שם נשמרת הרגיעה והשיגרה, לבין יתר האזורים המהווים מבחינתו זירות מאבק והוא מעודד הסלמה בטרור בהם ומהם - ירושלים, פנים ישראל, יו"ש ודרום לבנון. על חמאס לשלם את מחיר ההסתה, והגיע הזמן שישראל תנצל את עליונותה הטכנולוגית לשיבוש ערוצי ההשפעה וההתססה של הארגון.

הכותב הוא מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  14/05/2022   |   עודכן:  15/05/2022
אודי דקל
+ביידן נפגש עם המלך עבדאללה והבטיח סיוע מדיני וכלכלי
08:38 14/05/22  |  יואב יצחק
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש ביום שישי (13.05.22) עם מלך ירדן עבדאללה השני. בפגישתם דנו השניים בשורה של נושאים, ובהם: מלחמת רוסיה נגד אוקראינה והשפעתה עם המזרח התיכון, אירועי הר-הבית, מתיחות בין ישראל לפלשתינים, והצורך להתניע תהליכים לקידום הביטחון במזרח התיכון. בציוץ בטוויטר מטעמו של ביידן נאמר: הנשיא "אישר מחדש את הידידות הקרובה והמתמשכת בין האומות שלנו. הדגשנו את המחויבות שלנו לקידום אינטגרציה אזורית בפרויקטים של תשתיות, אנרגיה, מים ואקלים במזרח התיכון".

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זוהי מערכה חדשה על הריבונות בהר-הבית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
14/05/22 17:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
מלך ירדן משתלח זה תקופה ארוכה במדינת ישראל, מוקיע, מגנה, מסית, מלהיט ויוצר מצג שווא, התואם את מצג הרמייה והכזב של האח שלו, המסית המורשע, ראיד סאלח, בקמפיין השקר הגדול, "אל-אקצה בסכנה". עבדאללה, המלך על תנאי, המלך המושל בזכות החסות הביטחונית של מדינת ישראל, המעניקה לו רשת ביטחון ומסיעת בשמירתו על הממלכה, מזהה שינוי במדיניות הישראלית החדשה אשר הפכה אותו מהערת שוליים במזרח התיכון, להערה משמעותית.
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר הביטחון, בני גנץ, השתתפו (יום ג', 10.5.22) בבסיס הקריה בתל אביב בתרגיל "מרכבות האש" של צה"ל.
10/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
מלחמת ששת הימים הסתיימה בניצחון מהיר ומוחץ של מדינת ישראל על אויביה שקמו עליה לכלותה ולהשמידה: מצרים, סוריה, ירדן וגם כוחות ממדינות ערביות נוספות. כתוצאה ממלחמה זו נהדף צבא הכיבוש הירדני, שכבש את העיר העתיקה ומזרח ירושלים ואת יהודה ושומרון, ושלט בלב ארץ ישראל המערבית במשך 19 שנים, 1948 עד 1967. הר-הבית, האתר המקודש ביותר ליהודים שוחרר במלחמה זו, ביום כ"ח באייר, ומאז נחוג יום ירושלים בתאריך זה.
10/05/2022  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
מדינת ישראל תיענה לדרישה הירדנית להגדיל את כוח הוואקף בהר-הבית בירושלים. כך דווח (יום ב', 9.5.22) בכאן 11. על-פי הדיווח, השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, מסכים לדרישת ירדן להוסיף 50 אנשי וואקף שיפעלו בהר-הבית. מנגד, דורש השר בר-לב להוציא ממתחם הר-הבית את אנשי הוואקף התומכים בארגון חמאס.
09/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
תצפיות של צה"ל זיהו אחר-הצהריים (יום ב', 9.5.22) שלושה חשודים שהתקרבו לגדר הגבול בין שטח לבנון לשטח ישראל בסמוך לכפר ע'ג'ר, על-פי החשד, כדי להבריח אמצעי לחימה.
09/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il