|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
1,043 מועמדים ל-128 מושבים [צילום: חוסיין מאלה, AP]

לבנון הולכת לקלפיות, בלי תקווה אמיתית לשינוי

למרות השינויים הניכרים במערכת הפוליטית והקריסה הכלכלית בשלוש השנים האחרונות, התרחיש הסביר ביותר הוא המשך השיתוק חיזבאללה הוא הגורם המרכזי המקווה שהמצב הנוכחי יישאר בעינו
14/05/2022  |   אורנה מזרחי, אורית פרלוב   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות

במערכת הלבנונית ניכרת תכונה לקראת הבחירות לפרלמנט, המתוכננות ל-15 במאי (ב-6 וב-8 במאי כבר נערכה ההצבעה של הלבנונים בחו"ל ונמסר על אחוז מצביעים גבוה), אם כי עד הרגע האחרון נשמעים ביטויי ספקנות ביחס לאפשרות שאכן יתקיימו במועדן. כל הגורמים הפוליטיים במערכת הלבנונית מייחסים חשיבות מיוחדת לבחירות אלה, הראשונות מאז פריצתה של ההתקוממות העממית (אוקטובר 2019).

בשלוש השנים האחרונות התדרדרה המדינה במהירות והגיעה לסף קריסה, בשל המשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדותיה, בצד שיתוקה של המערכת הפוליטית. לכך התווספו השלכותיו הקשות של הפיצוץ המחריד בנמל ביירות באוגוסט 2020. מערכת הבחירות מתנהלת בצל המשבר הכלכלי, עד כדי חשש שביום הבחירות יהיה מחסור בחשמל העלול לשבש את מהלכן.

מעבר לתקווה שתוצאות הבחירות יובילו לשיפור כלשהו במצב, נודעת להן חשיבות גם בשל העובדה שהפרלמנט החדש יבחר את הנשיא בחודש אוקטובר. ההתפתחויות הדרמטיות בשלוש השנים האחרונות הובילו לגידול משמעותי בהיקף הרשימות ומספר המועמדים בבחירות הנוכחיות. על 128 המושבים בפרלמנט מתמודדים 1,043 מועמדים מטעם 103 רשימות (לעומת 77 רשימות ב-2018). עם זאת, בקרב הציבור הלבנוני ניכרת גישה אמביוולנטית ביחס לבחירות: מצד אחד יש הרואים בהן מכריעות וגורליות לעתיד המדינה, אך הרוב פסימיים לגבי האפשרות שאכן יובילו לשינוי ממשי בהנהגה ובמצבה של לבנון. תחושות אלו עלולות להביל לאחוזי הצבעה נמוכים (בעיקר במחנה הסוני) ולכן הנהגות כל המפלגות הגדולות פועלות לדירבון המצביעים להשתתף בבחירות.
התמוטטות הכלכלה הלבנונית, שדרדרה את המדינה דורות לאחור וגרמה לכך שכ-75% מהאוכלוסייה נמצאת מתחת לקו העוני, חוללה גם שינויים במערכת הפוליטית הפנימית ביחס לבחירות הקודמות, שעיקרן:

  • ירידה בתמיכת הציבור הנוצרי במפלגה "הזרם הפטריוטי הלאומי", שבראשה חתנו של הנשיא מישל עוון, ג'וברן בסיל, שנוא נפשם של רבים בלבנון. הסקרים מצביעים על ירידה משמעותית בתמיכה במפלגה זו, שהיא שותפתן למחנה ה-8 במארס של חיזבאללה ואמל השיעיות, וראשיה נתפסים כאחראים להידרדרותה של לבנון. בסיל שואף להיבחר לנשיאות, אך סיכוייו קלושים נוכח הדימוי השלילי שלו בציבור כסמל השחיתות ובעקבות הטלת סנקציות אמריקניות עליו (נובמבר 2020). הוא אף נדרש לאבטחה כבדה במקומות אליהם הוא מגיע במהלך מסע הבחירות, בשל האלימות שמעוררת נוכחותו מצד מתנגדיו.

חיזבאללה מוטרד מאוד מהפגיעה תמיכה בשותפתו הנוצרית ובמיוחד מכך שבמקביל צפויה עלייה בתמיכה במועמדי מפלגת "הכוחות הלבנונים" של יריבו המר, סמיר ג'עג'ע, שאותו מנסה חיזבאללה במסע התעמולה שלו להפליל כמשתף פעולה של ישראל. כמו-כן, קיימים סימנים לירידה בפופולריות של מנהיג אמל, נביה ברי, המשמש בתפקידו כבר 30 שנה ונתפס כחלק מההנהגה המושחתת.

  • היחלשות מחנה מתנגדי חיזבאללה - מחנה ה-14 במארס - בעיקר בשל התפרקות המחנה הסוני בעקבות פרישתו של סעד חרירי ממנו עם מפלגתו "אל-מוסתקבל", שאינה משתתפת בבחירות לראשונה מאז 1992 ואף קוראת לתומכיה הסונים שלא להשתתף בהן. גם מנהיגים סונים אחרים השייכים לאליטה השלטת הישנה (כולל ראשי הממשלה לשעבר) נטשו את המערכה ונוצר וואקום מנהיגותי בקרב הסונים.

עם זאת, חלה עלייה במספר המועמדים הסונים הרצים ברשימות אחרות/עצמאיות: 311 מול 304 בבחירות ב-2018. בשבועות האחרונים נרתמה סעודיה לסייע למחנה זה על-ידי גיוס תמיכה במועמדים סונים ומניעת בחירתם של אלה שמריץ חיזבאללה. ברקע קיים חשש סעודי ממפלה קשה של מחנה זה, מהתחזקות חיזבאללה ומהעמקת דריסת הרגל האירנית בלבנון. נראה, כי התגייסותה של סעודיה בשלב כה מאוחר תוביל להצלחה מוגבלת ביכולתה להשפיע על יחסי הכוחות לטובת מחנה מתנגדי חיזבאללה ואירן.

המערכת מנציחה את עצמה
אלימות נגד המתנגדים [צילום: חוסיין מאלה, AP]

• השתתפותן בבחירות של שורה ארוכה של מפלגות חדשות, שחלקן הגדול התגבשו מתוך החברה האזרחית על-רקע "מהפכת אוקטובר". מדובר בעשרות מפלגות עצמאיות, חסרות שיוך עדתי או תמיכה קהילתית. על-אף האג'נדה המשותפת לחלקן לפחות - שאיפה לשינוי ההנהגה, הבטחת ריבונות לבנון, מערכת משפט עצמאית ורפורמות כלכליות ופוליטיות - ניכר הפיצול הרב בין מפלגות אלה ואין ודאות שיצליחו להביא לבחירת מועמדים מטעמן לפרלמנט. ספק גם אם יצליחו לייצר גוש מתחרה למפלגות המסורתיות, הבנויות על הבסיס העדתי.

• הגידול במספר המצביעים הלבנונים מקרב הפזורה מחוץ ללבנון. לבחירות הנוכחיות נרשמו 225,000 מצביעים מחו"ל - פי 2.5 ממספרם בבחירות הקודמות. אומנם דווח על אחוזי הצבעה גבוהים של המהגרים הלבנונים (בסביבות 60%), אך דפוסי הצבעתם אינם ברורים, אם כי מוערך שהם נמנים בעיקר על מחנה מתנגדי חיזבאללה. אולם אין ודאות שיצליחו לייצר שינוי כלשהו בשל הפיזור של קולותיהם בין מחוזות הבחירה השונים, על-פי מקומות מגוריהם בעבר בלבנון.

• העדה השיעית נשארה מלוכדת וככלל נותרה בעינה התמיכה בחיזבאללה, במיוחד מצד אלה הנהנים מרשת התמיכה החברתית-כלכלית שמספק הארגון, למרות העלייה בביקורת עליו גם במחנה השיעי. חיזבאללה רתום כולו בתקופה האחרונה לעיסוק בבחירות במאמץ לשמר ואף לחזק את מחנהו בפרלמנט. לחסן נסראללה חשוב שלא להיתפס כמי שמטרפד את ההליך החוקי ולכן חזר והודיע, כי תנועתו תומכת בקיומן של הבחירות במועד, תוך שהותיר לעצמו פתח מילוט באמירה שהבחירות יתקיימו בזמן בעזרת אללה, אלא אם כן תמנע אותן התפתחות חמורה כמו מלחמה.

חששו העיקרי של הארגון הוא מהתחזקות מתנגדיו הקוראים להתפרקותו מנשקו. כן מוטרד חיזבאללה מהאפשרות שייבחרו מתמודדים שיעים עצמאיים המתנגדים לו, והוא פועל נמרצות להביאם להסיר את מועמדותם, על-ידי איומים והפרעות לעצרות הבחירות שלהם ולא נרתע משימוש באלימות. באחד המקרים נעשה אפילו שימוש בנשק, שדרש את התערבות הצבא. על-רקע זה הסירו עד כה את מועמדותם לפחות שלושה מתמודדים שיעים עצמאיים.

ערב הבחירות רב הנסתר על הגלוי. בשלב זה קשה להעריך האם השינויים במערכת הפוליטית יובילו לשינוי משמעותי במערך הכוחות המוכר בין המחנות המסורתיים, מה תהיה השפעתן של המפלגות החדשות הלא-סקטוריאליות, והאם יחול שינוי במעמדו של חיזבאללה.

בקרב הציבור הלבנוני, כמו גם בקרב חוקרים ופרשנים, קיימת ספקנות רבה ביחס לאפשרות שהבחירות יובילו לשינוי ממשי במצב בלבנון. הספקות נובעים גם מחוק הבחירות הלבנוני, המגביל כל אפשרות לשינוי. החוק מתבסס על שיטה המשלבת בין בחירות אזוריות לחלוקת 128 המושבים על-פי מפתח עדתי (בכל אזור מוקצה מספר קבוע של מושבים לכל עדה, לכאורה בהתאם למספר בניה), והמושבים מתחלקים שווה בשווה בין הנוצרים (למרות שמספרם באוכלוסייה הצטמצם בעשורים האחרונים) למוסלמים (שיעים, סונים ודרוזים).

קיים סיכוי נמוך שתוצאות הבחירות ייצרו הנהגה או דינמיקה חדשות, עקב הקושי הקבוע לגבש ממשלה שתהא מקובלת על כל גורמי הכוח ותוכל לקדם רפורמות לקראת שיקום והבראה כלכלית. לכן, התרחיש הסביר ביותר ליום שאחרי הוא המשך השיתוק הפוליטי וחוסר התקדמות לפתרון בעיותיה של לבנון. כמו בשנים האחרונות, מבוי סתום זה יושפע גם ממאמצי חיזבאללה נוכח האתגרים החדשים העומדים בפניו: שימור בכל דרך של מעמדו הדומיננטי ומניעת כל שינוי, העלול לפגוע בסטטוס-קוו הפועל לטובתו - זה המאפשר לו להשפיע על קבלת ההחלטות במדינה בלי נטילת אחריות לתוצאותיהן ומבטיח את עצמאותו הצבאית, הפוליטית והכלכלית.

אורנה מזרחי היא חוקרת בכירה ואורית פרלוב היא עמיתת מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  14/05/2022   |   עודכן:  14/05/2022
אורנה מזרחי, אורית פרלוב
+נשיא האמירויות החדש: מוחמד בן זאיד
21:03 14/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ישתתף מחר בהלווית נשיא איחוד האמירויות, שייח' ח'ליפה בן זאיד וייפגש עם אחיו, הנשיא החדש של האמירויות, מוחמד בן זאיד
מוחמד בן זאיד. הנשיא החדש [צילום: אנדרו הרניק, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לבנון הולכת לקלפיות, בלי תקווה אמיתית לשינוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי

12/05/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
הרשות הפלשתינית מצויה במשבר פיננסי עמוק, הנובע מגורמים מבניים ועלול לגלוש למערכת הבנקאית בתחומיה - מזהירה (2.5.22) קרן המטבע הבינלאומית בדוח על המצב הכלכלי ביהודה ושומרון (בו שולטת הרש"פ) וברצועת עזה (בה שולט חמאס).
03/05/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בשנה האחרונה חלו התפתחויות משמעותיות בקשרים שבין טורקיה למדינות ערביות מרכזיות, לאחר שאלו היו מתוחים לאורך כעשור. הבולטות שבהן הן הפשרת היחסים עם איחוד האמירויות וסעודיה. בעוד שסיבוב הפרסה הטורקי מול אבו דאבי וריאד נבע בעיקר משיקולים כלכליים, יש לו גם משמעויות גאו-אסטרטגיות. ההפשרה ביחסים בין אנקרה, אבו דאבי וריאד תורמת לסיכוי שההתקרבות מהעת האחרונה בין ישראל לבין טורקיה תחזיק מעמד, מכיוון שהיא מביאה לעמדה מתונה יותר של אנקרה בסוגיות אזוריות, החשובות לישראל.
הרבה דובר בתקשורת לאחרונה על קרטל הסמים של חיזבאללה, בעיקר במדינות דרום אמריקה. בהקשר הסורי, דובר בעיקר על הפצת הסמים כאמצעי הכנסה למשטר. אך כמעט שאין התייחסות להברחת הסמים כאמצעי לחימה. יש להניח כי חלק מהברחת הסמים דרך גבולות סוריה הוא תוצאה של היעדר משילות של אסד, בעיקר באזור הדרום (ממחוז דרעא לגבול ירדן), הנשלט על-ידי מורדים לשעבר שנכנעו והפכו למעין שכירי חרב של משטר אסד והרוסים, אך נראה כי לא מעט הברחות הן חלק מתוכנית מתוחכמת לפגוע באויבי המשטר. רוב הסמים המוברחים מסוריה הם מסוג קפטגון.
24/04/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
שורת התפתחויות צבאיות ופוליטיות פותחת לכאורה פתח להסדר העשוי לקרב את סוף המלחמה בתימן, שהחלה במרס 2015. משמעותית מבין התפתחויות אלו היא ירידתם מהבמה של הנשיא, עבד רבה מנסור האדי, ושל סגנו, עלי מוחסיין אל-אחמר, והעברת סמכויותיהם למועצת מעבר נשיאותית. כמו-כן, הוכרזה תוכנית מפרצית לסיוע לתימן ולשיקומה, החלו חילופי שבויים בהיקף גדול ונמשכת הפסקת האש (הודנה) שנכנסה לתוקף בראשית אפריל, עם תחילת רמדאן.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il