|   15:07:40
דלג
  תרצה הכטר  
מרצה, חוקרת וכותבת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
עבאס. על מי מוטל עול ההוכחה [צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש 90]

שתיקה רועמת - המיעוט הערבי בישראל

עד לפני סבב הבחירות האחרון, סולן ההסתה הבכיר היה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר מעל כל במה, ובלי שמץ הסתייגות, שחברי הרשימה המשותפת הם "תומכי טרור שרוצים להשמיד את המדינה"
18/05/2022  |   תרצה הכטר   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

מדוע חלקים נרחבים בציבור היהודי בישראל עדיין בדעה שערבי מוסלמי הוא קודם כל "תומך טרור"? מדוע אותם מגזרים בחברה שלנו אינם יודעים דבר וחצי דבר על יישובים ערביים שהיו קיימים כאן לפני 1948 ושתושביהם הוגלו באונס ממקום מושבם ולא הורשו לשוב אליו חרף הוראת בג"ץ? ומדוע לאותו ציבור אין מידע גם ביחס ליוזמות חיוביות בתחום מוצרי תרבות, פרי יוזמה פרטית של המגזר הבדואי?

בדקתי היטב והתבהר לי שהסוגיות הנ"ל מושתקות הן בתקשורת והן בשיח הציבורי מזה שבעים וארבע שנים. לא יאומן שמרבית אמצעי התקשורת מתרחקים מהם כמו מאש. האם ההתעלמות והשתיקה הרועמת היא פועל יוצא של החשש מאובדן קריירה, או שמא מדובר בהוראה מגבוה שמחייבת להחליש את הלהבה מתחת לסוגיות הללו ובמקרה הטוב, להציג באופן פסקני את הגרסה המקובלת?

תומכי טרור כסיסמה פוליטית

קחו לדוגמה את מנסור עבאס. בידקו עד הסוף את הטענה שהוא "תומך טרור". על מי מוטל עול ההוכחה שאין בסיס עובדתי מוצג לכך? ניחשתם נכון - נשוא הטענה חייב להתמודד לבד עם התואר שהוצמד לו. מי שדבק באופן שיטתי בהצמדת התואר לאדם ספציפי באוכלוסייה הערבית-מוסלמית לא רק טועה אלא מטעה. כאשר אין כל רפרנס לטענה, אין מנוס מלהגיד שמדובר בשמועה חסרת יסוד עובדתי! סיסמה פוליטית גרידא.

עידו דויד כהן, עורך דין ומנהל תחום המשפט בחברה לייעוץ תקשורת, מתאר את תהליך הדה-לגיטימציה כך (הארץ, 15 במאי 2021): ציטוט: ובעניין הטענה שעבאס תומך טרור מוסיף כהן וטוען, "בנוגע ל'תמיכה בטרור', ההאשמה החמורה אינה מבוססת. עבאס הוא חבר כנסת רק מאפריל 2019, אך עוד לפני כן מפלגתו, באופן עקבי, לא התקרבה למצב שבו יש לפסול אותה, על-פי חוק, מהתמודדות בבחירות. ניסיונות למנוע את התמודדותה התגלו שוב ושוב כתלושים מהמציאות"

עד לפני סבב הבחירות האחרון, סולן ההסתה הבכיר היה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר מעל כל במה, ובלי שמץ הסתייגות, שחברי הרשימה המשותפת (שכללה את כל הסיעות הערביות, מחד"ש עד בל"ד), הם "תומכי טרור שרוצים להשמיד את המדינה". כיום מזמרים זאת בעיקר חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר, אך הם לא לבד.

התעמרות בכפריים שהורחקו מבלי שוב מאדמותיהם

מאמר מערכת בהארץ (4 במאי 2220) מזכיר את שני הכפרים, איקרית וברעם, שתושביהם הנוצרים-מרונים קיבלו הוראה מצה"ל במהלך מלחמת השחרור, לפנות את יישוביהם עד להוראה חדשה. לא מדובר במוסלמים אבל הם שייכים למגזר שחי כאן לפני קום המדינה. ידוע לכולנו שההבטחה שניתנה להם בעת הפינוי, קרי: הפינוי זמני בלבד, ההבטחה הזאת מעולם לא קוימה. יתרה מכך, יישוב נוסף, שבו חיו ערבים מוסלמים זמן רב בטרם הקמת מדינת ישראל, ופונו ממנו - והכוונה היא לאלע'רבייה (גרבייה) - הפרשה הנפתלת סביב יישוב זה, שיושביו פונו "זמנית" ולא זכו לחזור אליו, כלל לא מוזכרת בתקשורת. פשוט אין זכר לה זכר.

המושל הצבאי ששלט באזור סרב לקיים את החלטת בג"ץ ולאפשר להם לשוב אל כפרם ואדמותיהם. במקום זאת, הממשל הצבאי יצא למסע של הרס בתי הכפר ומחק את רובם מעל פני האדמה. בפרשה זאת טיפל סנגור תושבי הכפר, עו"ד גרשון צ'רניאק עד אשר זכה להשיג בדעת רוב הוראה מטעם בג"ץ המטילה על המושל הצבאי של הגליל לאפשר שובם של בני הכפר אל אדמתם (ראו גם: בג"ץ 220/51: ג'מאל מחמוד אסלאן ו-30 אחרים נ. המושל הצבאי של הגליל, נצרת).

זאת אסמכתא שזועקת לשמיים, ומעידה על הסתרת מידע שיטתית ומניעת מידע מהציבור. קרי, שתיקה רועמת (ראו גם: סקירה מצויינת מאת האדריכל, מיכאל יעקובסון: "סיבוב בשרידי אל-ע'אבסייה" 2015).

המגזר הבדואי - על הצגות תיאטרון מקומיות ברהט שמעתם?

השתיקה הרועמת קיימת גם ביחס למגזר הבדואי (רבע מיליון איש). ידיעות בדבר האלימות בחברה הבדואית, בעיקר אלו החיים ברהט, נפוצו מאז ומתמיד ובמיוחד לאחרונה. האם הציבור היהודי בישראל ער לתופעה מאוד חיובית, שיוזמיה באים מתוך שורות הבדואים בנגב, ואם כן - עד כמה אנו מודעים לרוח של הנגשת הצגות תיאטרון לבדואים בנגד ביוזמתם הם? עד כינונה של ממשלת השינוי, מדינת ישראל (ומשרד התרבות והספורט, ומשרד הרווחה) לא העניקה תקציבים לבדואים. מה שהם השיגו בתחום התרבות - קרי, הנגשת תוצרי תיאטרון לציבור הבדואי, השתתפות בפסטיבלים, הפקה בעברית של הצגות תוצרת עצמית, וחינוך תושבי רהט והסביבה לצרוך תוצרי תרבות, הוא תוצאה של עמל רב והשקעה עצמית של הטלנטים שלהם.

כיום נמצא להם מושיע בשם חילי טרופר. לראשונה מאז קום המדינה הם זכו שתיעשה חלוקת תקציבים צודקת כאשר טרופר הכריז על תוכנית חומש לעידוד תוצרי תרבות בקרב הבדואים. וזאת יש לדעת, ככל שגוברת החשיפה לתוצרי תרבות, ואין זה משנה באיזו אוכלוסייה ומגזר מדובר, גובר גם קירוב הלבבות. לדוגמה, השקעה בתיאטרון והנגשתו לציבור הבדואי כרוכה במאמץ וסבלנות רבים. בסוף שכרה של ההשקעה בצידה - הבדואים למדו על בשרם שהצגות מתובלות בהומור או סאטירה, ברמה הבסיסית המובנת לכל דכפין, עשויות לטפל ואף למגר תופעות חברתיות בלתי רצויות.

בין היתר, יזמי התיאטרון הבדווי מקווים לטפל גם באלימות בשל "כבוד המשפחה" באמצעות הצגה עם קורטוב של סאטירה והומור. תיאטרון כמו גם צריכת ספרות יוצרים מכנה משותף בין בני האדם, ללא קשר לגזע, דת ומין. זאת שפה בינלאומית אוניברסלית שמפשרת בין יריבים ובין שונאים, ויוצרת שיח פורה לטובת כולם. נוסיף לכך את תחומי המוזיקה והשירה ונקבל סיכויי לפתרון יעיל של מתחים בין סקטורים חברתיים שונים, החיים אלו לצד אלו.

בינתיים, חלקים נרחבים בציבור היהודי בישראל עדיין בדעה שערבי מוסלמי הוא קודם כל "תומך טרור". מגזרים בחברה שלנו אינם יודעים דבר וחצי דבר על יישובים ערביים שהיו קיימים כאן לפני 1948 ושתושביהם הוגלו באונס ממקום מושבם ולא הורשו לשוב אליו חרף הוראת בג"ץ. לאותו ציבור חסר מידע גם ביחס ליוזמות חיוביות בתחום מוצרי תרבות, פרי יוזמה פרטית של המגזר הבדווי. חלק מהאשמה מוטל על הציבור עצמו, שאינו שש לחפש מידע, ובמקום לטרוח, מעדיף לקבל נוסחאות וסיסמאות נדושות ביחס למיעוטים החיים בקרבנו.

תאריך:  18/05/2022   |   עודכן:  18/05/2022
תרצה הכטר
+7 ערבים ישראלים חשודים בהשלכת בקבוקי תבערה על מכוניות בכביש 70
20:08 18/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הותר לפרסום כי בפעילות משותפת של שב"כ ומשטרת ישראל נעצרו שבעה קטינים קטינים תושבי ג'דיידה מכר בגליל  ▪  בחשד למעורבות בהפרות סדר סמוך לכפר במהלכן הושלכו בקבוקי תבערה לעבר מכוניות נוסעות
בקבוק תבערה שנתפס ברשות החשודים [צילום: דוברות המשטרה]
+עת לשנות מדיניות
18:05 18/05/22  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
יש לספק הגנה של ממש לעם ישראל במולדתו  ▪  אין מנוס מהגדלת המעברים והרחבתם תוך גיוס מאבטחים וכ"א נוסף, וכן הצבת מגנומטרים בכל מעבר, כך שהבידוק יהיה מהיר ויהפוך את ההסתננות מבעד לפרצות למסוכן ובעיקר לבלתי כדאי
יישלח לעזה [צילום: דובר צה"ל]
+רצים לספר לחברה
17:52 18/05/22  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - הכנר חוזר, שיא, הכי נמוך, דורסני, התרפסות ותגמולים  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר  ▪  "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)  ▪  שבת שלום
שינוי משמעותי [צילום: AP]
+בר לב אישר: ריקוד הדגלים יעבור בשער שכם
17:38 18/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ההחלטה להחיל את המתווה שהיה נהוג ברוב השנים בחגיגות יום ירושלים התקבלה בתום הערכת מצב במשטרה ויוצרת עימות בממשלה  ▪  צמרת המשטרה צפויה לקיים עוד הערכות מצב עד למצעד בעוד שבוע וחצי  ▪  השר פריג': "טעות מסוכנת"
בר לב בסיור בנובמבר בירושלים העתיקה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+הבעיה העיקרית איננה הכיבוש
13:14 18/05/22  |  רבקה שפק-ליסק   |   לרשימה המלאה
המכנה המשותף בין אירגוני הטרור, הרשות הפלשתינית והמפלגה הערבית המשותפת הוא הסירוב להכיר בזכות ההגדרה העצמית של העם היהודי ובעבר היהודי של הטריטוריה שהם קוראים לה פלשתין
מעדיפים את המשך הכיבוש [צילום: נאסר אישתייה /פלאש 90]
+14 חשודים נעצרו בפעילות כוחות הביטחון ברחבי יהודה ושומרון
08:57 18/05/22  |  מירב ארד
14 חשודים נעצרו במהלך הלילה (יום ד') בפעילות כוחות הביטחון ברחבי יהודה ושומרון בכפרים אל-חאדר, תל, דיר איסתיא, זבובה ואל יאמון. במהלך הפעילות נשמעו קולות ירי במרחב ונזרקו מטענים לעבר הכוחות, הלוחמים הגיבו בירי לעבר חמושים שזוהו במרחב. בנוסף, אתמול בשעות הערב התקיימה פעילות מודיעינית ומבצעית משותפת של יחידת מגלן ושב״כ, במעיין בכפר דורא אל קרע שבמרחב החטיבה המרחבית בנימין במהלכה נעצרו ארבעה מבוקשים החשודים בפעילות של ארגון הטרור חמאס. המבוקשים חשודים בניהול הכותלה באוניברסיטת ביר זית.

+לקראת פיוס בין הרש"פ לאיחוד האמירויות
08:37 18/05/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
יו"ר הרש"פ אבו מאזן ביקר לראשונה באבו דאבי אחרי נתק של שנים רבות על-רקע התמיכה של איחוד האמירויות בנורמליזציה עם ישראל ותמיכתה ביריבו המר מוחמד דחלאן. גורמים בכירים בפתח טוענים כי קיים ערוץ חשאי לתיווך ביחסים בין אבו מאזן לאיחוד האמירויות וכי ביקורו עשוי להביא לפריצת דרך ושבירת הקיפאון ביחסי הרש"פ עם איחוד האמירויות
אבו-מאזן בביקור באבו-דאבי [צילום: עבדולה אל-ניאדי, משרד הנשיאות/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שתיקה רועמת - המיעוט הערבי בישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
18/05/22 14:45
2
שיפון
20/05/22 08:30
3
B
20/05/22 09:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
בניגוד לטענות הרשות הפלשתינית והמפלגה הערבית בראשות איימן עודה שהבעיה העיקרית בקונפליקט הישראלי-פלשתיני היא הכיבוש, הבעיה העיקרית איננה הכיבוש אלא סירובם של הפלשתינים להכיר בזכותם של היהודים להגדרה עצמית ובקשר ההיסטורי שלהם לטריטוריה שהפלשתינים קוראים לה פלשתין ואנו קוראים לה ארץ ישראל. הרשות הפלשתינית תומכת, לכאורה, בפתרון של שתי מדינות אבל לא לשני עמים. למרבה הצער, כל הגורמים הפלשתינים עדיין חולמים "לזרוק את היהודים לים" בדרך זו או אחרת. המכנה המשותף בין אירגוני הטרור, הרשות הפלשתינית והמפלגה הערבית המשותפת הוא הסירוב להכיר בזכות ההגדרה העצמית של העם היהודי ובעבר היהודי של הטריטוריה שהם קוראים לה פלשתין. אבל, רק ארגוני הטרור אומרים בגלוי שמטרתם היא הריסת מדינת היהודים.
יו"ר הרש"פ אבו-מאזן ביקר בתחילת השבוע באבו-דאבי, ביקור נדיר לאחר הפסקה שנמשכה שנים ארוכות, כדי להגיש תנחומים על מותו של נשיא איחוד האמירויות השיח' ח'ליפה בן זאיד וברכות למחליפו בתפקיד השיח' מוחמד בן-זאיד, מי שהיה יורש העצר של אבו דאבי ושחתם על הסכם הנורמליזציה עם ישראל. לאבו דאבי הגיעו מנהיגים רבים ממדינות העולם כדי להגיש תנחומים ובהם גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, אולם ככל הידוע הוא לא נפגש עם אבו מאזן ששהה באותה העת באבו דאבי. לאבו-מאזן נלוו בביקור, יורשו האפשרי חוסיין א-שיח' והגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלשתיני.
ועדת החוץ הביטחון קיימה (יום ב', 17.5.22) דיון על היחסים הכלכליים בין ישראל לרשות הפלשתינית - בהשתתפות השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג'. בפתח הדיון, שהיה דיון חסוי, נשאו יו"ר הוועדה והשר לשת"פ אזורי דברים פתוחים לתקשורת.
17/05/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מי שעקב דרך מסכי הטלוויזיה אחרי הלווית הענק של כתבת ערוץ אלג'זירה, שירין אבו עאקלה, בוודאי שם לב לכך שבהלוויה הונפו דגלי "פלשתין" בלבד ולא היה שום אפילו דגל אחד של תנועת חמאס. זאת לאחר שבמהלך חודש רמדאן שלט הצבע הירוק של דגלי חמאס בכל האירועים כמעט ובמיוחד באירועים בהר-הבית.
ערבים מתפרעים באלימות בכמה מוקדים במזרח ירושלים ובעיר העתיקה. ההתפרעויות כוללות ידויי אבנים ובקבוקים לעבר שוטרים. המהומות פרצו לאחר שרכב נסע במהירות לעבר לוחמי מג״ב ופגע בעובר אורח. הלוחמים ביצעו נוהל מעצר חשוד שכלל ירי לכיוון גלגלי הרכב. הם עצרו חמישה חשודים שהיו ברכב - שלושה תושבי קלנדיה, תושב סילוואן ותושב הצפון. באירוע זה לא היו נפגעים לכוחותינו וגם העצורים לא נפגעו.
16/05/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il