בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
ביקורת מתוך אהבה [צילום: חן לאופולד/פלאש 90]
|
|
|
שיחה כואבת עם פרשת ב"חוקותי"
|
כיהודי, שמחבק את האוצר המקראי באהבה רבה, יש לי שיח ושיג כואב עם צווים חינוכיים בפרשת "בחקתי", המושתתים על שכר מצד אחד ועל אימת ענישה קוטלת חיים מאידך-גיסא
|
מתוך כאב אני מביע את הסתייגותי מהפסוקים הפותחים את פרשת השבוע החותמת את ספר "ויקרא" - "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלְכוּ ... וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׁדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ..." (ויקרא, פרק כ"ו, פסוק ג'). אני בדעה שעשיית הטוב חייבת להיות בבסיס נדבכי קיומנו החברתי והלאומי ללא כל הבטחה לשכר וגמול כמו "וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשׁבַע..." (שם, פסוק ו'). כיהודי, שמחבק את האוצר המקראי באהבה רבה, יש לי שיח ושיג כואב עם צווים חינוכיים בפרשת "בְּחֻקֹּתַי", המושתתים על שכר מצד אחד ועל אימת ענישה קוטלת חיים מאידך-גיסא - "וְאִם לֹא תִּשְׁמְעוּ לִי וְלֹא תַּעֲשׁוּ אֶת כָּל הַמִּצְווּת הָאֵלֶה... וְהִפְקַדְתִּי עֲלֵיכֶם בֶּהָלָה אֶת-הַשַׁחֶפֶת וְאֶת-הַקַּדַּחַת מְכַלּוֹת עֵינַיִם וּמְדִיבֹת נֶפֶשׁ..." (שם, פסוקים י"ד-י"ז). אודה, שביקורתי מלווה בלבטים קשים. זו ביקורת מתוך אהבה והערכה רבה לטקסט המקראי, החותר להשתית בנדבכי קיומנו הלאומי והחברתי רק את הטוב. אני נמנה אל אלו המתקשים לקבל אימת ענישה טורפת חיים - "וְהִשְׁלַחְתִּי בָּכֶם אֶת חַיַּת הַשָּׁדֶה וְשִׁכְּלָה אֶתְכֶם..." (שם, פס' כ"ב), המזדקרת מפרשת "בּחֻקֹּתַי". כמי שמבקש לעטוף את ילדי, נכדי וניני בערכי המוסר המקראי, אדחה על הסף אימת ענישה קשה, החוזרת ונשנית בפרשה. זאת מתוך נקודת מוצא, שאימת ענישה אסור לה להיות צמודה למחויבות שלנו להקנות ערכים. חינוך אינו מהלך עם ענישה כבן לוויה. קשה לי לקבל את העשייה החיובית מפאת אימת הענישה. בקוראי את פרשת "בְּחֻקֹּתַי", החותמת את ספר "ויקרא", ספר תורת כוהנים, מתחזקת בי ההכרה, שאני מקבל את האוצר המקראי באהבה רבה תוך כדי התמודדות מייסרת וכואבת עם פגמים אנושיים וחברתיים, הבאים לידי ביטוי מיד אחרי הפסוק הפותח של הפרשה בפרק כ"ו פס' א' - "אִם בְּחֻקּוֹתַי תֵּלְכוּ". קשה לי לקבל התניה, לפיה אי-קיום מצוות כרוך באיום "וְהָיְתָה אַרְצֶכֶם שְׁמָמָה וַעֲרֵיכֶם יִהְיוּ חָרְבָּה" ( שם, פסוק כ"ט). אני מסתייג מהתניה המלווה בהפחדה אימתנית - "וְהִפְקַדְתִּי עֲלֵיכֶם בֶּהָלָה אֶת הַשַחֶפֶת וְאֶת הַקַּדַּחַת "(שם, פסוק ט"ז). אני רואה במסע ההפחדה, כשמדרגת האיום לעונש מעלה את סף עוצמת הכאב שבע מונים לכתובתו של החוטא(שם, פסוק י"ח). אני מצר על כך, שבספר הספרים שלנו ניתן ביטוי למציאות חיים, המתחזקת מערכת ערכים חברתיים באיום בהחלת עונש על כלל הקהילה לדורי דורות - "וְהַנִּשְׁאָרִים בָּכֶם יִמָּקוּ בַּעֲווֹנָם בְּאַרְצוֹת אוֹיְבֵיהֶם וְאַף בַּעֲווֹנוֹת אֲבוֹתֵיהֶם" (שם, פסוק ל"ט). אני דוחה על הסף איום מזעזע באכזריותו, המחייב גם עונש על הבנים והבנות החפים מפשע, המובא במבנה שירי כיאסטי: "וַאֲכַלְתֶּם אֶת בְּשַׁר בְּנֵיכֶם וּבְשַׁר בְּנוֹתֵיכֶם תֹּאכְלוּ "(שם פס' כ"ח) חז"ל חשו באימה האכזרית והמצמררת, העולה מהעונש של אכילת בשר בנים, לכן מצאו לנכון לתת פירוש מרכך ומרגיע, לפיו לא מדובר באכילת בשר בנים כפשוטו. חז"ל מציגים בפירוש המרגיע התניה לא חינוכית. אם עם ישראל חפץ לאכול בשר אצל בניו ובנותיו, עליו להימנע מהחטא. פירוש זה נראה לי כמאמץ אפולוגטי דחוק מאוד ולא משכנע, המבקש להסיר מעליו סד של ביטוי מצמרר, שעולה מפשוטה של כל מילה במסע האימים של פסוק כ"ח, המאיים בעונש אכילת בשר בנים ובנות שלא חטאו. ציפיתי מפרשה המסיימת את תורת כוהנים למונולוג ישיר, רגשי, אבהי, אך ציפיתי התנפצה מול מילים ודימויים קשים, הנפרסים בתוכחה הקשה - "וַאֲכַלְתֶּם אֶת בְּשַׁר בְּנֵיכֶם וּבְשַׁר בְּנוֹתֵיכֶם...". אני קשור בעבותות ליפה ולטוב שבאוצר המקראי. אין לי חיים בלי הלשון היפה ובלי הנופים של אוצר כה יקר כמו המקרא. אבל אני מביע כאבי כתוצאה מתפיסה העולה מהפרשה. תפיסה המחייבת איום בקדחת ובשחפת, בחית שדה שתטרוף את מי שמעד ונכשל ולא קיים מצווה כהלכתה, וכן ענישה קולקטיבית במכת בצורת קשה, שתביא בעקבותיה נגע רעב לכלל הקהילה. יש לי שיח ושיג עם דרך חינוכית, שמציגה את הענישה הכבדה והאימתנית שחייבת להמתין לנו בשער אם נמעד.
|
תאריך:
|
18/05/2022
|
|
|
עודכן:
|
18/05/2022
|
|
איתן קלינסקי
|
שיחה כואבת עם פרשת ב"חוקותי"
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ברוך שובך, איתן
|
18/05/22 19:26
|
|
2
|
|
פרשה לא חיוכית
|
18/05/22 20:56
|
|
3
|
|
ה.א
|
18/05/22 22:13
|
|
|
|
בוקר טוב.
|
19/05/22 05:32
|
|
|
|
ה.א
|
19/05/22 11:39
|
|
|
|
יהודית ג.
|
19/05/22 12:16
|
|
|
|
א.ה
|
19/05/22 14:35
|
|
|
|
למגיב ה.א...
|
19/05/22 21:33
|
|
|
|
ה.א
|
20/05/22 19:16
|
|
|
|
למגיב ה.א...
|
19/05/22 21:33
|
|
|
|
ה.א
|
21/05/22 00:33
|
|
4
|
|
חבל שספר הספרים
|
19/05/22 12:45
|
|
5
|
|
באה מנוחה ליגנע
|
20/05/22 17:04
|
|
6
|
|
באה מנוחה ליגנע
|
20/05/22 17:04
|
|
7
|
|
באה מנוחה ליגנע
|
20/05/22 17:04
|
|
8
|
|
שבוע מבשר טובות
|
22/05/22 07:28
|
|
יש לספק הגנה של ממש לעם ישראל במולדתו אין מנוס מהגדלת המעברים והרחבתם תוך גיוס מאבטחים וכ"א נוסף, וכן הצבת מגנומטרים בכל מעבר, כך שהבידוק יהיה מהיר ויהפוך את ההסתננות מבעד לפרצות למסוכן ובעיקר לבלתי כדאי
|
|
|
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - הכנר חוזר, שיא, הכי נמוך, דורסני, התרפסות ותגמולים "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט) שבת שלום
|
|
|
במקום הכפר הרוסי היבשושי של המאה ה-19, מתרחשת העלילה שנטע איתי טיראן בימים אלה במלון בישוב קטן הנתון בסגר. הגיבורים הם אותם הגיבורים. הרופא, יובל סגל כאסטרוב, הוא בן דמותו של המחזאי. דרור קרן הוא הדוד וניה, שירש מאחותו שנפטרה חלק מהמלון העלוב בו כולם בעוצר. השיממון שאופף את חייו, חוסר העבודה וחוסר המרץ לקדם את עצמו - זהים למחזה המקורי. ומכאן נובע השעמום שלו, חוסר התקווה לשינוי כל שהוא, כבכל מחזותיו של צ׳כוב. למזלו של דרור קרן, הסטנדפיסט והקומיקאי המוצלח, שעיצוב דמותו כאן מקבל אופי מלא הומור, כך שכשרונו לא בטל, והקהל זוכה לעניין במחזה. כך גם יובל סגל כרופא הכפרי, חולה האהבה לאשתו הצעירה של מבקר התיאטרון והסופר אלכסנדר, שנידון לכלות את ימיו בכפר, מגיע תחת שרביט הבימוי של כפיר אזולאי הצעיר המחונן, לשיא בקריירה שלו. הוא כה מרשים, עד שהוא זוכה למירב תשומת לב הצופים ולמשקל יתר מהכתוב במקור. לביצוע דמות הסופר חולקים שני שחקנים: אלי גורנשטיין המרשים ביותר בנוכחותו ובקולו שאין שני לו, ולחלופין - רמי ברוך (שברקורד שלו דמויות חשובות ביותר כמו בן-גוריון), עם יכולת בימתית מופלאה ומגוונת.
|
|
|
היום, כמאה שנה לאחר הקמת ההסתדרות הכללית של העובדים בישראל יש לשנות דברים בסיסיים במצעה. נעמ"ת שהייתה בעבר הרחוק ארגון אימהות עובדות, הפכה במקום להיות המובילה בזכויות נשים, ספח בלבד של ההסתדרות הכללית.
|
|
|
אמרתי לכם לא פעם, שכל קונצרט של תזמורת הבארוק ירושלים הוא מיוחד מקודמו. בכל פעם שלאה ואני באות לקונצרט, אנו באות מליאות בציפייה, מה נשמע עתה? איזה פלא נראה הפעם על הבמה? ואכן, היה זה קונצרט יוצא מן הכלל!
|
|
|
|