|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
אני ואפסי עוד [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

התפוררות

אנו בתקופת "בין השמשות" של המאה הראשונה לעצמאות השלישית של עם-ישראל. אידאות ישנות דועכות, המנהיגות הוותיקה פורשת, סדרי החיים משתבשים בגלל שינויים אלה ובהשפעת הטכנולוגיה החדשה והמבנה העולמי הבינגושי והקוסמופוליטי כל אלה הולמים בנו ומשבשים את הכושר הלאומי להחליט מה לשמור ומה להחליף. ארה"ב היא ה"מכָּה" של רבים ומקור הרוח הרעה עבור אחרים; עת להתעשת
23/05/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

בראיה לאומית כוללת, הכרזת ההתפטרות של ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי חסרת חשיבות. מדובר בתרגיל סחטנות פשוט של פעילה פוליטית ערבית, שמנצלת מצוקה זמנית של אי-יציבות פוליטית ל"דייג" אינטרסנטי אישי וסקטוריאלי. מבחינה זו היא דומה לפורשים קודמים מהמגזר היהודי. מצער מאוד שכה קל לפתות ח"כים להשתמש בזכויותיהם לרעת הציבור שאת טובתו הם אמורים לבקש. כל מי שעוקב אחר התנהלותם של חברי הכנסת - יהודים וערבים - מגלה עד מהרה שרובם לוקים באותה מחלת "אני ואפסי-עוד". כוח, מעמד, תדמית, כסף ציבורי "קל" וסידור-עצמי לימים שאחרי הפרק הפוליטי המזהיר שלהם. "גל התהילה הזמני" מעסיק את רובם הרבה יותר מבעיותיה הגדולות והמורכבות של המדינה עובדה בולטת לעין גם בהתבטאויותיהם הפומביות וגם ב"מחזור החיים" הקצרצר שלהם.

אין ספק שזהו אחד ממקורות החולשה האופרטיבית והתדמית הפגומה של הכנסת. כאשר חברי כנסת הם חסרי דימוי-עצמי ו"גאוות יחידה" על היותם נבחרי ציבור, מושפעת כל התנהלותם מכך ויחס הציבור אליהם מעוצב מתוך אותה השקפה. דומה שחשובה להם חסינותם האישית והבלטת האגו הנפוח הרבה יותר מזכותם לעצב את חיי המדינה וציבור האזרחים בה. המרדף אחר תפקידי שרים ואנשי ביצוע כאשר הם אמורים להיות בראש וראשונה מחוקקים מעידה על פגם מנטלי ואי-הבנה בסיסית של המערכת הפוליטית שלנו או ניצול זדוני לרעה של חולשותיה. אפשר שהלקח הראשון שראוי להפיק מאלה הוא צורך דחוף בשינוי שיטת הממשל בישראל או בשיקום מהותי של השיטה הקיימת.

התופעות התופחות ומחריפות של אובדן משילות, שחיקה מהירה בדימוי הכנסת וחבריה, רפיסות המודעות בקרב חברי הכנסת לדימויים הירוד בעיני הציבור ומשקלם הנפסד בחברה הישראלית, מעידים כולם על משבר פוליטי שתוצאתו הבלתי נמנעת היא משבר משילותי חריף. אינני מתעלם מהעובדה שמדינת ישראל, ככל מדינה חדשה, מתפתחת בתהליך רצוף-משברים פנימיים וחיצוניים. הקמתה והפעלתה של מדינה היא אופרציה חברתית-כלכלית ואירגונית אדירה. בעולם רצוף מהפכים אידאולוגיים, פוליטיים, טכנולוגיים ואחרים שהשלכותיהם אנושיות אוניברסליות המשימה קשה עוד יותר. די להתבונן בעשרות המדינות בעולם שקיבלו עצמאות בסביבות אמצע המאה ה-20, על-רקע התפוררות האימפריאליזם והקולוניאליזם האירופיים, כדי להבין שישראל הייתה עד לעת האחרונה תופעה ייחודית. בעיני ההסבר היסודי לכך היא העובדה שהקמת המדינה באה בשיאו של תהליך הצלה שהחל בסוף המאה ה-19 בהקמת התנועה הציונית, אך כשל באשמת המערב הדמוקרטי ויהודי אירופה בעצם התרחשותה של שואת אירופה1 ותחושת "האוד המוצל מאש" שליוותה את התהליך.

הכרזת העצמאות חיזקה מאוד את אחדות הישוב היהודי ומיקדה אותו במטרת היסוד המשותפת, חרף חילוקי הדעות בשאלות דרכי היישום. המתקפה הערבית נגד מדינת ישראל, כבר למחרת הכרזת העצמאות (15.5.1948), המשיכה מומנטום זה עוד כשנות דור. מרגע שהוסר צל האיום בעקבות מלחמת ששת הימים והישגיה המפוארים, הולך ומשתבש הסדר הלאומי שלנו בתחומי אופי הממשל וסדרי השלטון בתקופה האחרונה הגיע לעברי פי-משבר אמיתי.

פוליטיקה היא אומנם שדה-קרב שעד לעת האחרונה ולמעט מקרים חריגים התנהל בכוחניות ולעיתים אף בגסות-רוח, אך ללא שימוש באלימות פיסית. דומני שכיום לאחר איומים ומעשים אלימים מכולם נגד כולם ניצב כבודה של ההכרעה הדמוקרטית על כרעי תרנגולת; וזו כבר סכנה קיומית.

השתלטות וכפיה

מדינת ישראל חייבת להבין, ויש לכך חיזוקים רבים בעולמנו "המתקדם", שישנן בפועל רק שתי דרכים לניהול מדינה כארגון מתפקד כהלכה: דמוקרטיה (קלאסית) - שלטון העם באמצעות נציגיו, ואוטוקרטיה אליטיסטית - שלטון באמצעות קבוצות אוכלוסייה נבחרות בידי עצמן. בראשית הדרך בחרה ישראל במוצהר בדרך הדמוקרטיה הקלאסית ואותה עיוותה וריסקה בהדרגה כאשר הפסיקה לשתף את הציבור בתהליכי הבחירה, ההחלטה וההכרעות הלאומיות שאותן העבירה בהדרגה לאוטוקרטיה אליטיסטית מסוגים שונים; אלו מינו עצמן כל אחת בתורה ל"אורים ותומים" הלאומיים. מאחר שלשינוי דפוסי התנהלות אלה התלוו גם שינויים דמוגרפיים, תרבותיים, אמוניים ואירגוניים במדינה, הפך הניסיון הפוליטי-דמוקרטי לתהליכי השתלטות וכפיה אידאולוגיים כביכול, באמצעות מנגנונים בלתי-דמוקרטיים ואנטי-דמוקרטיים; זהו המצב בו אנו נמצאים עתה: ריקבון בדמוקרטיה ההולך ומתפשט אל כל ערוצי המשילות והניהול הממלכתיים ומסכן את המערכת הלאומית כולה.

התמרונים הפוליטיים שביצעו נתניהו כראש ממשלה המתקשה לשמור על השלטון, וכיום בנט, לפיד וחבורת "הצופים הפוליטיים" שסביבם המנסים למנוע את שובו של נתניהו לפוליטיקה משפיעה, הינם מהלכים אנטי-דמוקרטיים ביסודם. אעל-פי שהשימוש בהם עוטה כפפות המתחזות לדמוקרטיות ומנומק בצידוקים אידאולוגיים חסרי-יסוד - באשר מקור כוח ההחלטה והאכיפה בהם, בפועל אינו נתון בידי הציבור (העם). יובהר שבעיני גם תקשורת, אקדמיה או מגזר כוחות הביטחון - אינם נציגות דמוקרטית של כלל הציבור.

הבעיה האמיתית של ישראל היא שנחלשה בה רוח-הכורח המקורית שקידמה את מהלכי העצמאות וחישלה את הסולידריות הציבורית ולא קשה להבין מדוע. מאידך-גיסא, דמוקרטיה מתודית קלאסית שאמורה הייתה להיבנות באמצעות חוקה סביב העקרונות שבהצהרת העצמאות ("מגילת העצמאות") - חוקה לישראל - "נשכחה" ולא קודמה עד עצם היום הזה2.

נהוג לומר ש"פירצה קוראת לגנב"..., ובמקרה דנן העדר חוקה הוא מדבר משילותי שמתפרעים בו חתולי-בר מסוגים שונים ומשונים על פיסות שליטה, סמכות וטובות הנאה. תוך כדי כך הם הורסים כל חלקה טובה ופורייה במדבר שקיבלנו בראשית הדרך וצורך השיקום הלאומי הופך דחוף ואקוטי.

אפשר כמובן לחיות גם בהעדר חוקה וישנן מדינות דוגמת בריטניה שמתנהלות בלעדיה מאות בשנים, אולם יש להן חוקי-יסוד. ללא חוקה בישראל חייבים אנו להשלים במהירות וביסודיות את חוקי היסוד החסרים; המשימה הדחופה והחשובה ביותר המוטלת על הכנסת ועל חבר המחוקקים שבה. כאנקדוטה מצערת מעניין אך גם מתמיה להיווכח כמה מהר החליטו קברניטינו להקים "משמר לאומי" למאבק באלימות במגזר האזרחי: - 25,000 איש, מהם 5,000 מגויסים חדשים לגמרי. לעומת זאת לא הצליחו לייחד דיון ממלכתי ציבורי מקיף ויסודי אחד בכנסת בסוגיות תפקידו ותיפקודו של בית המחוקקים.

משטר דמוקרטי אמיתי

כלל חשוב נוסף שאנו מתעלמים ממנו הוא שרוב חברי הכנסת אינם נבחרים כיום בבחירות דמוקרטיות אלא ממונים על-ידי נבחרים מטעם עצמם. נבחרים שאינם תלויים בציבור, גם אינם חייבים לו דוח לציבור על מעשיהם ב"מפלגותיהם" וזו מחלה ממארת. חלק נכבד מן הבעיות להן אנו עדים כיום בבית הנבחרים ובראשן תופעת הפרישות הקפריזיות של "ממונים-מטעם" הממונים-מטעם-עצמם לטובת "הבטחות קוסמות יותר" בשדות זרים, נובעת מכך. את הפירצה הזו יש לסתום, אלא שלממונים חסרה מוטיבציה לתמוך בכך על שום הפגיעה באינטרס האישי שלהם.

משטר פרלמנטרי דמוקרטי אמיתי חייב להתבסס על שלושה מרכיבי היסוד האופייניים - חקיקה, משפט וזרוע ביצוע. שלושתן, כל אחת בתחומה, חייבות להיות חזקות ובלתי תלויות אירגונית ומינהלית באחרות אבל כל אחת בתחומה חייבת להיות כפופה לחוקי המדינה ומבוקרת חיצונית.

אי-סדר במוקדי השלטון הוא מחלה מידבקת. מהשלטון המרכזי הוא עובר למקומי וממנו למערכות היחסים האזרחיות כולן. אי-סדר מוביל לחוסר יעילות, חוסר צדק, אי-שוויון ופרוטקציוניזם המכרסמים באיכות החיים הציבוריים. חוקים יש לאכוף בקפידה ואי-אכיפתם היא יסוד אי-הצדק והאנרכיה בחיים החברתיים.

כשל תיפקודי כולל של מערכות השלטון מתחיל מלמעלה, ממערכת הייצוג החקיקה והבקרה הלאומית - הכנסת. כשל מתמשך מחולל תסכול עצום בציבור ושובר את בסיס האמון בינו לבין מערכות השלטון. הוא הדין בתופעות של עיוותי ועינויי-דין, חוסר הגינות במשפט ושרירות לב במערכת התביעה הכללית ובנהלי האכיפה, שאינם מבוקרים כהלכה. כל נושאי האכיפה ששותפים להם מערכת התביעה (עם אסון הסדרי הטיעון שהשתלט עליה), המשטרה, בתי המשפט, שירות בתי הסוהר ומערכת החנינות - פגומים ומגדילים את רגשות הקיפוח והאפליה בין ציבור האזרחים למוסדות הנבחרים.

כל האמור לעיל מתחולל כאשר המזרח התיכון רותח, אירן כמוקד של איום חיצוני ממשיכה לטוות את קוריה סביבנו העולם הבינלאומי הגועש לוקה בתופעות של חוסר יציבות והאנטישמיות שוב משגשגת.

אינני משוכנע, בלשון המעטה, שהממשלה הנוכחית מסוגלת להתפנות לעסוק ברצינות בכל הסוגיות הנ"ל בהיקף וביסודיות הדרושים. שיעור האנרגיה שמשקיעים ראשיה בשרידות, הינו בלתי סביר. התהליכים המפוררים אותנו מבפנים, אינם עוצרים לרגע וללא טיפול שורש שיטתי צפוי שיחמירו ויחריפו במהירות. אויבינו מבחוץ ונציגיהם מבית ממתינים להתפוררות זו ו"יסייעו" לה כמיטב יכולתם בשעת מבחן, כפי שכבר ראינו. דומני שללא שינוס מותניים רציני מצד הממשלה, גם במחיר הליכה לבחירות חדשות, כשבאמתחתה תוכנית פעולה מוצהרת ומוסכמת על רוב העם לתיקון הלקונות הקולוסאליות שלנו, אין לממשלה משפט קיום בשלטון - והיא מסוכנת.

הערות

1. אינני דן כאן בטענה זו משום שדיון כזה ראוי למאמר נפרד. יסוד הטענה הוא שחוסר האמון והאמונה בעצמם של יהודי אירופה (כ-65% מיהודי העולם ערב המלחמה, לפי אומדנים אחדים) לצד מדיניות אנטי יהודית ואנטי ציונית של ארה"ב בשנות ה- 30 של המאה הקודמת ובשילוב עם מדיניות בריטית אימפריאלית ואנטי-יהודית וציונית מובהקת – פגמו ביכולת להציל רבים מיהודי אירופה מן השואה ולעצב מדינת לאום יהודי ("בית לאומי" ברוח הצהרת בלפור) בא"י, ולנתב חלק חשוב בהיסטוריה העולמית של העת החדשה במסלול שונה לגמרי מזה שבו נעה.

2. ראה: "מגילת העצמאות".

תאריך:  23/05/2022   |   עודכן:  23/05/2022
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התפוררות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
23/05/22 14:57
 
רפי לאופרט
25/05/22 18:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל וולף (1984) ששיחק בטובי התיאטרונים בארץ, מביים בשנים האחרונות הצגות המבוססות על קלאסיקות שעברו את עיבודו וזכו לשידרוג עם שילוב התנועה שהוא עיצב, עד המשך למחזות טוטאליים בתנועה, כמו "אדיפוס", "טריפטיכון", "הליוגבלוס", ו"תיאורמה" על-פי סרטו של פזוליני. הפעם בחירתו במחזהו הנודע של צ׳כוב מ-1900, "שלוש אחיות" המתרכז כתמיד בשממון שבחיים הפריפריאלים, בגעגועים לבירה מוסקבה, ובפשרה בחיים ללא אושר - בחירתו זו מקבלת דגש באכספרסיביות של משחק כל הדמויות, בקצב המהיר של ההצגה, בתנועה, ובבחירת הקאסט הכה מוצלחת.
לכאורה הביטוי הזה, שהומצא בימי הניסיון להגיע לשלום עם הפלשתינים, בעזרתו של ביל קלינטון (הסכם שהביא לפרס נובל לשלום לערפאת ולרבין), הוא לא מובן. ואכן, בזמנו, מאוד כעסתי על הביטוי הנאלח, שנתנו למהלך של שלום, רצון טוב. באופק נראה היה מזרח תיכון חדש. אחרי שישראל סבלה כל כך הרבה, מנידוי בינלאומי וחרמות, הנה פתאום, אפשרות לעולם חדש וטוב יותר, אבל ממש...
השעות המוקדמות של כל בוקר פוגשות אותי ואת מקל ההליכה המסייע לי מדדים אט-אט לאורכה של הטיילת בעיר בת-ים. המראה המרהיב של גלי הים ולהט קרני השמש המשחקים עם הגלים בבוקרו של יום כובשים אותי, ולמעשה מעניקים לי את מנת הדלק היומית.
ארגון חמאס ברצועת עזה הקפיד, מאז תחילת גל הטרור בחודשים האחרונים, שלא להיות מעורב ישירות במאבק נגד ישראל מרצועת עזה, הוא דחף, באמצעות הרשתות החברתיות ואמצעי התקשורת שלו, על-ידי שימוש בהסתה חריפה, לאינתיפאדה חדשה במזרח ירושלים ובשטחי הגדה במהלך חודש רמדאן ולאחריו.
במשך שנים ארוכות מנסים חבריי ואנוכי לבנות גשרים קטנים ובינוניים על המים הסוערים של חיינו המשותפים במדינת ישראל. שנים בהם ביררנו לעצמנו את זכותנו ההיסטורית על כל חלק בחלקי ארץ ישראל וההבנה כי מיעוטים שונים ומגוונים חיים באותו חבל ארץ, וזכאים להיות אזרחים שווי זכויות מלא. אחרי שבררנו את הזכות ההיסטורית מול מציאות העכשווית פעלנו חבריי, יהודים וערבים, ואנוכי לכונן במדינת ישראל, חיים של שיתוף, חיים של כבוד, חיים של חרות וצדק. בעודנו מנסים לבנות גשרים של שותפות, לטוות חלומות של חיבורים ולפעול ממש למען רוח של פיוס והשתלבות בכל תחומי החיים, ההקצנה ברחוב הערבי מאז ימי הפרעות בתשפ"א, ערערה והטביעה את הגשרים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il