|   15:07:40
דלג
  תרצה הכטר  
מרצה, חוקרת וכותבת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
אמת או בדייה [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

מה קרה בקרב טנטורה 1948

"היה קרב ויה הרג", אומר אלון שוורץ, מפיק הדוקו "טנטורה" "מתצלומי אוויר רואים לפחות קרב אחד" וברמה הלאומית "הגיע הזמן שנודה בטבח, לא משום שאני שונא את המדינה שלנו אלא משום שאנו צריכים להתבגר, זה סיפור על איך בנינו מדינה... חשוב שנתרומם מעל הנרטיב הלאומי אירע אירוע מאוד גדול, עם אחר שישב בו נזרק
26/05/2022  |   תרצה הכטר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

מתבקש דיון תמציתי בסוגיה מרכזית המעסיקה אותנו כיום: א. האם הירי בכמאתיים ויותר תושבים ערביים חסרי-מגן בטנטורה (מאי 1948) בידי חיילי חטיבת אלכסנדרוני הוא בְּדָיָיה או נרטיב? ב. שאלה לשם ההשוואה: האם ביצות עמק יזרעאל הן בדייה או נרטיב? צריך להבין שבדומה לְבדָיָיה, נרטיב הוא סיפור, מעשייה שנתפסת כאמת היסטורית. נרטיב לאומי מכיל בגרעינו יסוד חינוכי. לא כן הבדייה. אין היא זוכה להתבסס כאמת היסטורית.

שתי טענות שהן דוגמה לנרטיב

במאמר שפרסם ס. ווטרמן, מרצה בכיר לגאוגרפיה באוניברסיטת חיפה בשנות ה-70, הוא טוען - "א. כתוצאה מהתפקיד שמילאה החלוציות החקלאית בא"י לפני 1948, התפתח נרטיב שלפיו ערי פיתוח, מושבים וכפרים הופכים את המדבר השומם לאזור פורח. ב. במציאות של ימינו, מרבית האוכלוסייה בישראל מתרכזת בשלושה אזורי מטרופולין: תל אביב, חיפה וירושלים. החלוציות החקלאית כבר אינה דומיננטית מבחינה סטטיסטית, ולמעשה היא אינה התיישבות חלוצית חקלאית. ולכן הסיסמה "הפרחת השממה" כבר אינה נחוצה כדי לגייס חקלאים. שתי הטענות גם יחד הן דוגמה לנרטיב לאומי ארץ ישראלי.

בצות [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]


דוגמה נוספת לנרטיב לאומי: "ביצות עמק יזרעאל"

במשך שנים רבות תלמידי ישראל למדו וידעו שבסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 - "העמק שרץ ביצות מחוללות קדחת". "הביצות היו מקור לקדחת שממנה מתו החלוצים ממזרח אירפה". שני מלומדים החליטו לחקור (1983) באיזו מידה העמק שרץ ביצות. ממצאי מחקרם הראו ש"העמק מעולם לא שרץ ביצות". עוד בשנת 1867, כאשר מרק טווין ביקר בעמק, הוא תיאר את רשמיו כך, "הנוף הנשקף מהר תבור יפה, משובץ שדות, מנוקד בשוליו בכפרים לבנים צפופי-בתים". גם מיפוי מדויק יותר של א"י, שנערך על-ידי הקרן לחקירות ארץ-ישראל ב-1878, קבע שישנן "מעיינות רבים בשולי עמק-יזרעאל, וכן בּׅיצה אחת מערבית לעפולה", ומודגש שם כי "הביצה היא שלולית חורף".

מאוחר יותר, בקיץ 1921, ביקר אחד ממתיישבי נהלל הראשונים באזור ההתיישבות, ויחד עם קבוצת אנשים נוספים הם סיירו באזור שתואר כ"אזורי הביצות". אלו היו רשמיו, "כולם ירדו לבּׅיצה הראשונה, כאן קבוצת עצי ערבה ירוקים ורעננים ומסביב בורות קטנים ובעומק של 30 ס"מ מים עומדים, על-יד זה שקתות של עץ... מלאי מים להשקות את הצאן... הידענים הסבירו לנו שבּׅיצה זו אין לה כל חשיבות, ורק על-ידי העברת תעלות פשוטות ורגילות מורידים את המים ושום ביצה לא תוותר עוד [הדגשה שלי,ת.ה.]".

מעצם הגדרתו, הסיפור על ביצות עמק יזרעאל הוא נרטיב לאומי שבגרעינו מסר חינוכי. תכליתו של הנרטיב הוא הגברת תנופת העשייה הציונית לאחר מלחמת-העולם הראשונה. הנרטיב והמסר החינוכי הגלום בו, סייעו לגורמים ב"רמה הלאומית" לטפח ולעודד את המפעל הציוני בא"י. מתיישבי העמק וכלל האוכלוסייה הציונית ניזונו מסיפורים אלה. היה ברור לכולם שכדי להקים יישובים בעמק הכרחי להיאבק בביצות. המאבק הפך לסמל של דרכה המעשית של תנועת העבודה - " גאולת האדמה" ו"התיישבות".

הסיפור על הקרב שהתרחש במאי 1948 בכפר הערבי טנטורה - נרטיב או בדייה?

השאלה החשובה לענייננו היא: באין גישה כיום לארכיוני צה"ל ולתיעוד הקרב שהתרחש בטנטורה (מאי 1948) שבו לקח חלק גדוד חטיבת אלכסנדרוני, האם הכותרת "הטֶבח בא-טנטורה" מכוונת להגדיר נרטיב לאומי עם מסר בצידו? או שמא מדובר בבדייה? מה מוסיף לנו סרטו של הבמאי, אלון שוורץ, והאם הוא מצליח לאשש את המסקנות העולות מעבודתו האקדמית של טדי כ"ץ (שנות ה-90)? אם התשובה חיובית, כיצד הוא מתמודד עם עמדתם של ותיקי חטיבת אלכסנדרוני?

הקרב המדובר התנהל בטנטורה ובחולות סביב לכפר בלילה שבין ה-22 ל-23 במאי 1948. מסקנותיו של טדי כ"ץ שהוצגו בעבודה לקבלת תואר MA, שנויות עד היום במחלוקת. הוא הסיק ש"לוחמים יהודים ביצעו טבח המוני בטנטורה וטמנו את הנטבחים בקבר אחים". העבודה נעשתה בשנות ה-90, במחלקה להיסטוריה באוניברסיטת חיפה, חומרי העבודה היו עדויות של ותיקי הגדוד מחד-גיסא, ותושבי הכפר הערבי טנטורה מאידך.

טנטורה [צילום: יוטיוב]

מה טוענים ותיקי אלכסנדרוני? הם טוענים "להד"ם", "קרב קשה התנהל בכפר טנטורה ועל החולות אשר סביב לו בחודש מאי, 1948. בקרב איבדו לוחמי אלכסנדרוני 14 מחבריהם, ואף האויב ידע אבדות רבות. אולם עם עלות השחר נכנע הכפר. איש לא נורה על-ידי לוחמי אלכסנדרוני לאחר תום הקרב בהיותו 'נטול נשק ונטול מגן', כהאשמתו הזדונית של מר כץ [הדגשה שלי, ת.ה.]".

הוויכוח התגלגל לפתחם של בתי המשפט שצדדו בגרסת ותיקי חטיבת אלכסנדרוני. הווה אומר - כאשר החל שוורץ לטפל בחומרים שברשותו, לקראת הפקת הדוקו "טנטורה", היה עליו להתמודד עם שתי גרסאות שכל אחת מהן טוענת לתקופתה. אם מתקבלת גרסת ותיקי אלכסנדרוני אזי "בטנטורה לא התרחש טבח" וייתכן שמדובר בבדייה. בל נשכח את טענתם העיקשת של ותיקי אלכסנדרוני, שמסקנת עבודתו של כ"ץ, ש"אלכסנדרוני טבחו במאות תושבים חסרי מגן בטנטורה", זו "האשמה זדונית".

בדברי ההקדמה של שוורץ להקרנת הבכורה של סרטו בפסטיבל סנדאנס, הוא סיפר על הקושי עימו התמודד כיוצר ישראלי אל מול פיסת היסטוריה "שלא נלמדת בבתי הספר [הדגשה שלי, ת.ה.]". הוא הוסיף וטען שקשה לוודא את העובדות מכיוון שארכיוני צה"ל סגורים בפנינו. גם בראיון לגואל פינטו (25.5.22, "גם כן תרבות", כאן11), שוורץ אומר, "זה לא עניין של פרשנויות. ברור שנעשו מעשים שלא ייעשו... יש עדויות רבות מאוד, חלק גדול מהן מצביע על שורה של מעשים. לכן ברור שהיה שם טבח. לפחות עשרות אנשים נטבחו שם. ויש מי שרודפים את אלו שסבורים כך. גם היום. כי אסור להשמיע דעה כנגד המקובל". אבל שוורץ מעלה את הסיפור לרמה הלאומית וקובע בנחרצות שהגיע הזמן שנודה בטבח "לא משום שאני שונא את המדינה שלנו אלא משום שאנו צריכים להתבגר, זה סיפור על איך בנינו מדינה... חשוב שנתרומם מעל הנרטיב הלאומי. אירע אירוע מאוד גדול, עם אחר שישב בו נזרק [הדגשות שלי, ת.ה.]".

ועדיין, שתי גרסאות למה שהתרחש בטנטורה מתנגשות ביניהן. מי מהן תתקבע כנרטיב לאומי ומי מהן תיזכר כבדייה גמורה, ולאיזו גרסה נוטה הציבור?


הגדרות

בְּדָיָיה - סיפור מומצא, סיפור דמיוני; בדות; בדיון; מעשייה. נרטיב, זהו ז'אנר שבא לעולם כשהוא מלווה בלקח, במסר חינוכי.

מקורות

אורן שמיר, הארץ. יורם בר-גיל ושמואל שמאי, "ביצות עמק יזרעאל - אגדה ומציאות". קתדרה 27, (ניסן, תשמ"ג) 163-174.

חוות דעת של ותיקי ח. אלכסנדרוני.

מעריב - תקציר עדויות שכדאי לקרא. כדאי לעיין באתר "כנס מדיה" - "הקרב ב"טנטורה", מאי 1948. הקרב בניצנים, יוני אותה השנה. שום דבר לא אבד, לא נשכח". מאת יעקב לזר. (10.2.2022).

תאריך:  26/05/2022   |   עודכן:  26/05/2022
תרצה הכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה קרה בקרב טנטורה 1948
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
26/05/22 15:05
 
חזקי שנאן
29/05/22 17:39
2
סיני
29/05/22 09:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האסון אירע כ-6 ק"מ מצפון ליריחו סמוך ליישוב הישראלי ייט"ב, כאשר מסוק "יסעור" של חיל-האוויר מטייסת 114 ("מובילי הלילה") השתתף בתרגיל עוצבתי משולב של חטיבת הצנחנים בבקעה. המסוק הועמס הרבה מעבר ליכולתו לשאת. דקות ספורות לאחר ההמראה הנמיך המסוק עד שפגע בצלע של גבעה נמוכה והתרסק. 54 יושביו - 44 לוחמי 'פלוגת מאי 76' בגדוד 890 של חטיבת הצנחנים ו-10 אנשי צוות אוויר, כולם נהרגו.
26/05/2022  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
בשעתו רווחה הבדיחה על השוני בין אזרח ישראלי נורמאלי לבין זה שנמצא בבית חולים לחולי נפש. האחרון יודע שהוא בבית משוגעים. הראשון לא יודע. בקצב הולך וגובר החברה הישראלית, למעט כמה כיסים, נוהגת כמו השלישייה הידועה מקרב קדמונינו. לא מדברים, לא רואים ולא שומעים. דומני שאפילו בחברה מקוטבת פוליטית כמו בארה"ב הפוסט טראמפית אילו פוליטיקאית בקרב הרפובליקאים הייתה אומרת מה שיוחס וצוטט מפי ח"כ מירי רגב, לא זו בלבד שמקרב הדמוקרטים היו יוצאים בהצהרות חריפות וצבורים שונים היו מפגינים ברחובות ובכיכרות, אלא בקרב הרפובליקאים היו מתנערים לחלוטין מדברים אלה, בהנחה שזה ישפיע על ציבור הבוחרים שלהם.
26/05/2022  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
היה זה ביום שישי, 1 ביוני 2007. השתתפתי בכנס של בני דור שני ליוצאי שואה. בכנס ראיתי אנשים רבים, חלקם מבוגרים ממני וחלקם צעירים. עם חלק מהם שוחחתי והם העידו שהם חולים בסוכרת, יש להם השמנה ביטנית, כולסטרול גבוה ויתר לחץ דם. בכנס הזה הכרתי את בת עירי, חולון, אישה חביבה בשם אניקה. אניקה ממוצא הונגרי. היה לה מבטא הונגרי קל, שכן היא נולדה שם, אך עלתה לארץ בגיל צעיר. גם לאניקה יש סוכרת. אניקה שמחה לשמוע שאני נומרולוג קבלי וכחובבת מיסטיקה ביקשה ממני מפה.
הקואליציה מלאה בסחטנים פוליטיים. "כל ממזר - מלך", כשם סרטו של אורי זוהר מהגלגול הקודם. כל ח"כ מאיים. אין זאת אלא שכשההנהגות בחרו את הח"כים הן פספסו. כמו עידית סילמן, למשל. כמו רינאווי זועבי. עתה גם מיכאל ביטון. עוד היד המצביעה (בלחיצה על כפתור) נטויה.
26/05/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ההפטרה לפרשת "במדבר" לקוחה מספרו של הנביא הושע בן בארי בפרק ב'. לחייו האישיים של הנביא הושע אנחנו מתוודעים בפרק א'. ישנה חשיבות רבה להתוודעות שלנו לחייו האישיים כדי להבין את משמעות ההפטרה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il