|   15:07:40
דלג
  יעקב קורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
לימוד שפות זרות [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

חזון המהפך במערכת החינוך בישראל

חלק ראשון מהמסה בנושא אם המשאב הכי חשוב למדינה זו האוכלוסייה, הרי שיש להשקיע בחינוך את מירב המאמץ והתקציבים, עם מיטב המוחות על ישראל לעמוד בשורה אחת עם המדינות האתיות והמשגשגות ביותר בעולם, שהסוד להצלחתן הוא קודם כל במערכת החינוך המעולה שלהן
28/05/2022  |   יעקב קורי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות


מבוא

מדברים הרבה לאחרונה על רפורמה במערכת החינוך, עוד רפורמה בסאגה הבלתי נגמרת של כישלון קולוסאלי בחינוך שדירדר אותנו לעשירייה הרביעית במדד המשולב של תרבות, חינוך, מדע ומדיה. לא מקובלת עלי הקביעה שישראל במקום גבוה בפרמטרים השונים של שגשוג כמותי וערכי... אם לא מביאים בחשבון את החרדים, הערבים, הפריפריה והעניים! כולנו מרקם אנושי אחד וחוזקנו כאומה כחוזק החוליה החלשה ביותר. אנו מתגאים שאנו מעצמת הייטק אך רק עשירית מכח העבודה מועסק בהייטק. גם במדד האתיקה והעדר שחיתות אנו בעשירייה הרביעית ובכמה פרמטרים חשובים אנו בדירוג אף נמוך מזה, כמו איכות התשתיות, השוויון בחלוקת ההכנסה, הביטחון האישי וכו'. המפתח לשגשוג מדינה בטווח הארוך הוא בראש וראשונה במערכת חינוך באיכות גבוהה.

הריביתי להתבטא בסוגיה קרדינלית זו בחזון הרפובליקה השנייה של ישראל, בספרים ובמאמרים שלי. המרכיב הראשון והחשוב ביותר הוא בהבאת מיטב הכוחות להוראה, לא רק בגלל אידיאלים ושליחות, כי אם גם משיקולים כלכליים. אם המשאב הכי חשוב למדינה זו האוכלוסייה, הרי שיש להשקיע בחינוך את מירב המאמץ והתקציבים, עם מיטב המוחות. על ישראל לעמוד בשורה אחת עם המדינות האתיות והמשגשגות ביותר בעולם. שהסוד להצלחתן הוא קודם כל במערכת החינוך המעולה שלהן. משכורות המורים צריכות להיות לא פחות גבוהות ממשכורות המהנדסים, הכלכלנים ועורכי הדין בשוק הפרטי ושל פקידי הממשל והקצינים בשירות הציבורי.

המשאבים לכך יילקחו מהמשאבים האדירים שיווצרו עם יישום עקרונות הרפובליקה השנייה, עם מיסוי פרוגרסיבי, הגדלת השוויון, הפסקת ההפרטות, ניתוק הקשר בין הון ושלטון, שירות חובה וחינם בצה"ל ובשירות לאומי של 3 שנים לגברים ונשים מכל המגזרים, לרבות החרדים והערבים. מעבר ממדיניות ניאו ליברלית המעדיפה את האלפיון העליון והטייקונים למדיניות של קפיטליזם חברתי, השם את הדגש על כלל העם. איסור מעבר של פקידים ממשלתיים, חברי כנסת, שרים ואנשי צבא לסקטור הפרטי, המאפשר מתן שוחד סמוי בצורה של משרות במיליונים לאלה שהיטיבו עם הטייקונים בהפרטות ובמיסוי. מערכת החינוך נהנית מתקציבי ענק, אך היא לחלוטין אינה יעילה.

עיקרי המהפך במערכת החינוך

מערכת החינוך הציבורית תהיה חינם אך ורק בבתי הספר החילוניים ובעברית, כמו בצרפת. מערכת החינוך החילונית ובעברית חינם תכלול את כל המסגרות - פעוטונים מגיל אפס, גני ילדים, בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים, בתי ספר תיכוניים, בתי ספר מקצועיים, אוניברסיטאות. מי שירצה ללמוד בישיבות או בבתי ספר בערבית יואיל לעשות זאת על חשבונו. רק כך תובטח אינטגרציה מלאה של החרדים והערבים עם תועלת כבירה למשק שתהווה עוד נדבך מכריע לשגשוג המדינה. הרחבתי על כך את הדיבור במאמרים שלי על האינטגרציה של הערבים והחרדים בחברה ובכלכלת ישראל ולא אחזור על כך. מדינת ישראל הולכת ומתפלגת, עם קיטוב ואלימות גוברים, וקיים צורך דחוף ליצור מחדש או לראשונה אתוס אחיד לאומה באמצעות מערכת החינוך, הכלכלה והחברה, עם שוויון מלא בזכויות וחובות. כל האוכלוסייה בגיל 18, גברים ונשים, ערבים וחרדים, חילונים וסרבני מצפון, ישרתו שלוש שנים בצבא או בשירות לאומי ויידחה הגיל המינימלי לנישואין לגיל 21, למנוע נישואי השתמטות משירות.

התקציבים הרבים שיתווספו למערכת החינוך יאפשרו גם הארכת יום הלימודים בכל המדינה עד השעה חמש אחרי הצהריים. היתרונות לכך רבים - בעיקר חינוכיים כפי שיוסבר להלן, אך גם כלכליים כי הם יאפשרו מתן משכורות גבוהות יותר למורים וכמובן חיסכון למשפחות של אלפי שקלים לחודש שעליהן להוציא לצהרונים. הרמה הגבוהה, בגלל התקציבים הרבים ורמת ההוראה, תתקיים בפריפריה ובמרכז, בכל השכונות, כדי למנוע פערים בפריפריה, בשכונות בהן חיות משפחות עניות יותר, בשכונות חרדיות, בכפרי ערבים וכדומה. במקום הדרה וקיום שכונות נפרדות לערבים וחרדים, שהיא בהחלט לא מכוונת אלא מרצון, תתרום מערכת החינוך האחידה להכלה בשכונות מעורבות, כפי שהיה פעם וכפי שקורה לפחות לגבי הערבים בערים מעורבות כמו חיפה, נצרת, ירושלים, עכו ויפו.

בשעות הלימוד הארוכות משמונה בבוקר עד חמש אחרי הצהריים ניתן יהיה ללמוד שפות - עברית, אנגלית וערבית ברמה של שפת אם, עוד שתי שפות לבחירת התלמיד ברמה טובה - לדוגמה צרפתית וספרדית או סינית ויפנית. לימוד שפות הוא תנאי הכרחי להצלחה ברוב תחומי החיים - בעולם העסקים, באקדמיה, במדע, במיוחד לנוכח הגלובליזציה והכפר העולמי. מכיוון שהלימודים עד גיל 18 יהיו חובה, לאו-דווקא בתיכון עיוני, כל בוגר תיכון צריך לקחת עימו מטען תרבותי חשוב שיאפשר לו להיות אזרח ישראלי מצפוני, איש העולם הגדול הפתוח לתרבות העולמית, מודע לתרבות העמים השכנים, עם הכנה לחיים בכלכלה באתיקה וערכים, בתורת הנאום ותרבות הדיון.

במערכת החינוך ילמדו היסטוריה ותרבות עולמית עם דגש על היסטוריה מודרנית, היסטוריה יהודית לרבות בהיקף ניכר על יהדות המזרח, וכן היסטוריה של הערבים והאיסלאם. לימודי הספרות יהיו בהיקף ניכר כי הם מכינים אדם לחיים לא פחות מלימודי המתימטיקה. על כל בוגר תיכון להכיר היטב את הספרות האנגלית, הצרפתית, האמריקנית, הגרמנית, הרוסית, האיטלקית, הספרדית ושל אמריקה הלטינית. ספרות ערבית תילמד במסגרת לימודי הערבית. רבע מלימודי הספרות יהיה בספרות מקור בעברית עם דגש על ספרות מודרנית, לרבות האוצר הענק ושלא נלמד כמעט של ספרות יהדות המזרח, יהדות ספרד וימי הביניים, מבלי לגרוע כמובן מלימודי ספרות יוצרים אשכנזים. במקביל ילמדו בכל בי"ס תיכון ובחטיבת ביניים מחזות של מיטב המחזאים, לימודי מוזיקה להכרת היצירות הקלאסיות, ג'אז ומוסיקת עמים, מיטב הציירים והפסלים עם היצירות החשובות ביותר שלהם, פילוסופיה להכרת גדולי הפילוסופים, לימודי תנ"ך ותלמוד באותה רמה הנלמדת בבי"ס חילוני, וכמובן גם אתיקה.

דגש מיוחד יינתן ללימודי גאוגרפיה על כל ארצות העולם שיכינו את התלמיד לגלובליזציה ולמסעותיו ברחבי העולם. ממש עצוב להיווכח עד כמה בורים בוגרי התיכון בהשכלה כללית ועד כמה המטען האינטלקטואלי שלהם דל. הם לא מכירים את ארצות העולם, את הפרטים המאפיינים שלהם, עם נתונים סטטיסטיים על רמת השגשוג הכמותי והערכי שלהן, מי מהן דמוקרטית ומי טוטליטרית, איפה ממוקמת כל מדינה, מה ערי הבירה שלהן. הילדים ממש משתוקקים לכך, צריך רק ללמד אותם כי החומר מרתק מאין כמותו. יש ללמוד בשיטת האירועים עם לימוד קבוצתי במרבית המסגרות, עם דגש ללימוד קבוצתי ולא אינדיבידואלי. ניתן דגש מוגזם להצטיינות אישית על חשבון הצלחה קבוצתית, כפי שנעשה בפינלנד למשל לה יש את מערכת החינוך הטובה בעולם. הארצות עם מערכת החינוך הטובה בעולם על-פי מדדים שונים הן: פינלנד, נורווגיה, שווייץ, שוודיה, ניו-זילנד, דנמרק, הולנד, קנדה, וסינגפור והן גם הארצות המשגשגות ביותר והאתיות ביותר בעולם. גם אוסטרליה, צרפת, יפן, גרמניה, אוסטריה ובריטניה תופסות דירוג גבוה. עלינו ללמוד מארצות אלה, בעיקר מסקנדינביה, ולשאוף להגיע להישגיהן בחינוך.

לאלה החוששים שלילד הרך או לנער לא יהיה זמן לאינטראקציה חברתית ומשחקים בחצר הבית כדאי שיתפכחו ויראו שהילדים מהגיל הרך ועד הבגרות עסוקים בשובם מבית הספר במשחקי מחשב טפלים ומנוונים במקום בעשיה תרבותית. הלימודים עד השעה חמש לא יבואו על חשבון זמנו החופשי של התלמיד כי כמעט בכל המקרים התלמיד לא פנוי בהיותו עסוק בפייסבוק, בסלולרי, במשחקי מחשב ובעוד עיסוקים טפלים ולא מחנכים. בערבים התלמידים ילכו במסגרת בית הספר לפחות פעם בשבוע להצגה, קונצרט, סרט איכותי, הרצאה. בבית הספר ילמדו 6 ימים בשבוע כאשר ביום שישי ילמדו רק עד השעה שתיים. במשך הלימודים יהיו חופשות מצטברות של לא יותר מחודש. חופשת הקיץ תהיה של חודש אחד בלבד. בחופשים יהיו לימודי העשרה בבית הספר ובחופש הגדול יתקיימו סמינרים בארץ ובחו"ל. בית הספר יעודד קיום פעילות של תנועות נוער בבית הספר על-פי בחירת התלמיד ובלי העדפות פוליטיות פעמיים בשבוע. בית הספר יעודד פעילות התנדבותית בקהילה שתהיה חובה ותהיה פעם עד פעמיים בשבוע. פעילות הספורט המתמחה, הדרמה והחוגים לא תהיה על חשבון הלימודים העיוניים אלא בנוסף להם. בית הספר יהיה פעיל בכל ימות השנה, לרבות בכל החופשים בהם יתקיימו קיטנות למי שירצה חינם אין כסף.

בספריי אני מתייחס בהרחבה למתאם הסטטיסטי המובהק שגיליתי בין רמת האתיקה במדינות לחמישים המדדים הקובעים שגשוג ערכי וכמותי של מדינות, לפיהן דירגתי את מדינות העולם. מדהים איך אין מדד אמין של חינוך, מדע, מדיה ותרבות ולפיכך יצרתי, לאחר התייעצות מעמיקה עם אושיות תרבות, חינוך ומדע, מדד מקורי, המורכב מעשרות מדדים חלקיים בנושאים אלה של האו"ם, אונסקו, CIA, הבנק העולמי וכו', אותם סקרתי בחיבור מיוחד בן מאות עמודים. במדד הזה ישראל ברביעיה הרביעית, עשרות מקומות אחרי 10 המדינות הכי אתיות ומשגשגות ערכית וכמותית, אך גם אחרי בריטניה, ארה"ב, גרמניה, צרפת, איטליה, יפן, ספרד, טיוואן, ד' קוריאה וכו'. החינוך קרוב במיוחד לליבי, כי אשתי לימדה כל חייה, אני לימדתי עשור באקדמיה ורבים מחבריי ומשפחתי עסקו בהוראה.

סיכום

אין לי ספק שאם תקום מערכת חינוך במתכונת המוצעת תהפוך ישראל לאחת מהמדינות המובילות, במקביל לשינויים האחרים המתבקשים במסגרת כינון הרפובליקה השנייה של ישראל. לא ניתן לעשות פתרונות חלקיים למערכת החינוך כי כולם נכשלו עד כה. התקציבים הגדולים למערכת החינוך יבואו כתוצאה מהשינויים הכלכליים המתבקשים. על-מנת לעשות אינטגרציה של החרדים והערבים במערכת החינוך יש לבצע את האינטגרציה שלהם בכל התחומים האחרים. כל דבר קשור - פתרון הסכסוך עם הפלשתינים, האינטגרציה של כל חלקי האוכלוסייה, המהפך בתחום החינוך, מערכת בריאות אמינה וטובה, אכיפה של חוק וסדר, דמוקרטיה, שגשוג, אתיקה, ביטחון. זהו אם כן החזון שלי למערכת החינוך בישראל שתהיה בעתיד אחת הטובות בעולם, כיאה לאוכלוסייה החפצה חיים.

תאריך:  28/05/2022   |   עודכן:  28/05/2022
יעקב קורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חזון המהפך במערכת החינוך בישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משהו טוב קורה בשבועות האחרונים והוא נובע מתוך משהו רע ומסוכן. על סדר היום הציבורי, נמצא שיח ערני, על שכר המורים, מעמד המורה, והוויכוח על הרפורמה בבגרויות. זה נובע מכך שאף אחד מהנושאים האלו, שכעת לכולם יש דעה עליהם, אינו חדש והמורים וכל אנשי המקצוע כולל שרי חינוך מתריעים על כך שנים.
הדרמה הגדולה עוד לפנינו. תיק 4000 קורס, ועמו נמוגה תקוות התביעה להרשיע את בנימין נתניהו ואת שאול אלוביץ' בעבירות שוחד. בקשת התביעה לתקן את כתב האישום באישום זה, מעידה כאלף עדים: גם התובעות בתיק זה, ליאת בן-ארי ויהודית תירוש, הפנימו, קרוב לוודאי, כי קטנו מאוד הסיכויים להרשעת נתניהו ואלוביץ בעבירת שוחד בתיק בזק-אלוביץ. בנסיבות שנוצרו, זה הזמן לבחינת מאזנם של הצדדים ואת הדרך הפתוחה בפניהם, גם אם כרוך הדבר בהתקפלות התביעה מ'תיק הדגל', במסגרתו נעשה ניסיון לחרוש על גבו של נתניהו, כפי שהעיד פרקליט המדינה היוצא שי ניצן שאישר, כי אכן - נעשה ניסיון ליצור תקדים והלכה פסוקה במשולש שיל יחסי: ממשל-תקשורת-עסקים.
28/05/2022  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
אלימות כלפי אנשי צוות רפואי, לדאבון הלב, אינה דבר חדש. היא חלק ממנעד רחב של התרסה כלפי כל מה שמסמל מוסד שלטון ישראלי. יאמר מייד, אלימות, אינה נחלת הציבור הערבי בלבד. האלימות מתקיימת בציבור היהודי ובציבור הערבי, אלא שאין כל מקום להשוות ביניהן בשל העוצמה, המידתיות והתדירות. האלימות הנוראה הפושה בחברה הערבית, מנצחת בנוק אאוט את זו של הציבור היהודי.
הפרשה הראשונה בספר "במדבר" נושאת את השם "במדבר". הפרשה פורסת בפנינו את שלל ההכנות לקראת המסע בישימון ובצחיחות, וזאת עִם כל המשמעות ההיסטורית הגדולה ביותר במסע, שיש לעם ישראל בלב המדבר מהר סיני לארץ המובטחת - ארץ כנען. ההכנה מחייבת מפקד של כל באי החברה הישראלית, כמתואר בפרק א' בפסוק ב' בספר במדבר - "שְׁאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל לְמִשְׁפָּּחוֹתָם לְבֵית אֲבוֹתָם בְּמִסְפָּר שְׁמוֹת כָּל זָכָר לְגֻלְגֹּלְתָם".
מתבקש דיון תמציתי בסוגיה מרכזית המעסיקה אותנו כיום: א. האם הירי בכמאתיים ויותר תושבים ערביים חסרי-מגן בטנטורה (מאי 1948) בידי חיילי חטיבת אלכסנדרוני הוא בְּדָיָיה או נרטיב? ב. שאלה לשם ההשוואה: האם ביצות עמק יזרעאל הן בדייה או נרטיב? צריך להבין שבדומה לְבדָיָיה, נרטיב הוא סיפור, מעשייה שנתפסת כאמת היסטורית. נרטיב לאומי מכיל בגרעינו יסוד חינוכי. לא כן הבדייה. אין היא זוכה להתבסס כאמת היסטורית.
26/05/2022  |  תרצה הכטר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il